Szeged és környéke

2013.09.06. 22:07

Erkölcstanon csak az erkölcsről nem lesz szó

Szeged - Erkölcsösebbek nem lesznek a diákok az erkölcstanóráknak köszönhetően. Újat sem tanulnak, a pedagógusok mégis hasznosnak érzik az első és ötödik évfolyamon bevezetett új tárgyat. Egyfajta osztályfőnökióra-pótlék lehet, ahol sokat beszélgethetnek a diákokkal – erre a feszített tanrend miatt egyre kevesebb lehetőség volt.

Timár Kriszta

A szülők nyáron úgy választották az erkölcstant a hittan alternatívájaként, hogy fogalmuk sem volt sem nekik, sem a pedagógusoknak, mit tanulnak majd az elsős és ötödikes gyerekek ezen címszó alatt. Szeptember másodikán azonban megérkeztek a tankönyvek. Bár az, amiből az erkölcstant kellene tanulni, sok helyen a mai napig hiányzik, találtunk olyan iskolát, ahol zökkenőmentesen elkezdődhetett az új tantárgy oktatása. Két pedagógussal lapoztuk fel a mozaikos kiadványokat, hogy kiderítsük, milyen lesz az új óra.

Hogyan köszönünk?

Amit felnőttként gondolunk arról, mit lehet tanítani erkölcstan címszó alatt, annak nyoma sincs a tananyagban. Az elsős könyvvel kezdtük. Hogyan köszönünk, miért tanulunk – ezek a témák kerülnek elő az első órákon. Az év folyamán többek között szóba kerül a család, a napirend, az egészséges életmód, a közlekedési szabályok, a foglalkozások, az ünnepek és a népszokások. De vannak tisztán matematikai és olvasási, szövegértési feladatok is.

Az erkölcstan témáiról más órákon eddig is beszéltek a pedagógusok – állapította meg a tankönyvet lapozva Ábrahám Beáta és Csőke Zsuzsa. Fotó: Schmidt Andrea

Az erkölcstan témáiról más órákon eddig is beszéltek a pedagógusok – állapította meg a tankönyvet lapozva Ábrahám Beáta és Vácziné Csőke Zsuzsanna. Fotó: Schmidt Andrea

Az óraszervezés jelenti a legnagyobb gondot

Bár a hittan is elvileg órarend szerinti óra kellene legyen, több iskolában csak délután tudta a felekezeti oktató vállalni az óra megtartását. Ebben az esetben a diákoknak erkölcstanórára is be kell ülniük, hiszen nem lehet lyukasórájuk. Ahol viszont összehangolták a hittant és az erkölcstant egy időre, vagyis csoportbontásban tanulnak, ott sem biztos, hogy mindenhol a legjobb megoldás született, hiszen alkalmazkodni kellett a vallási oktató időbeosztásához. Egy első órában megtartott hittan – amire van is példa – viszont az elsősök esetében kifejezetten energiapazarlás a szakemberek szerint, a kicsik ugyanis ekkor tudnak a leginkább koncentrálni – amire egy matematika-, írás- vagy olvasásórán lényegesen nagyobb szükségük van. Erdő Péter bíboros éles kritikát fogalmazott meg a hittanoktatással kapcsolatban. A Magyar Katolikus Püspöki Konferencia elnöke kiemelte, ők ezt az új intézményesített hittant nem kérték, és megjegyezte, másfél év nem volt elegendő a kormánynak arra, hogy jogszabályban meghatározzák a kötelező csoportlétszámot, amire óradíjat számolnak, illetve eldöntsék azt, hogy a nyári vakáció idejére kapnak-e fizetést legalább a főállású hittanárok, ahogy a világi erkölcstant tanító kollégáik ezt megkapják.

– Ezekről eddig is beszélgettünk, szinte mindegyik téma előkerült valamelyik órán. Azt veszem észre, hogy a környezet, a technika és az anyanyelv tananyagából szemezgetve állították össze ennek a tárgynak a témaköreit – fogalmazott [namelink name="Ábrahám Beáta"], az SZTE Ságvári Endre Gyakorló Általános Iskola alsós tanítója, akinek a legnagyobb fejtörést az okozza jelen pillanatban, hogyan fogalmazza meg egy elsős számára, mi az az erkölcs. Hiszen ha már ez a tantárgy neve, biztosan rákérdeznek majd.

Harry Potter és a barátság

Az ötödikeseknél szintén semmi új téma nem kerül elő. Van például szövegértelmezési feladat – a Harry Potter egy részletével. Az év folyamán beszélgetnek majd a nevek eredetéről, az arckifejezésekről és azok jelentéséről, a test és a lélek egyensúlyáról, az időbeosztásról, barátságról, szeretetről és a konfliktuskezelésről is.

– Azt gondolom, ez a tantárgy az osztályfőnöki órákat egészíti ki, ahol szintén ezeket a témákat érintettük. De a technika- és életvitelóráknak is hasonló a tematikájuk – foglalta össze véleményét [namelink name="Vácziné Csőke Zsuzsanna"], aki most kapott ötödikes osztályt a Ságváriban. Már meg is tartották az első órát, a diákoknak pedig tetszett.

Lesz idő beszélgetni

Abban mindkét pedagógus egyetértett, hogy új ismeretet nem ad a gyerekeknek, mégis hasznos az erkölcstan. – A beszélgetésekre máskülönben nincs nagyon idő tanítási időben, ez az óra pont erről szól – mondta Vácziné Csőke Zsuzsanna. – Elsőben pedig a meseolvasásra lesz több idő, hiszen a mellékletben több történet is van, amelyeket ezeken az órákon feldolgozhatunk – tette hozzá Ábrahám Beáta. Az elsős pedagógus szerint kiváló lenne ez a tárgy arra is, hogy az alsó tagozatban nem létező osztályfőnöki órát helyettesítse, csakhogy erre nem lehet felhasználni, mert aki hittanra jár, nem biztos, hogy bejár ezekre.

Az erkölcstant tanító pedagógusok most vesznek részt a képzésen, így ők is még csak most tanulják ezt a tárgyat. Azt például egyelőre nem tudják, hogyan osztályozzák majd a diákok teljesítményét, hiszen olyan tárgyról van szó, amelynek nincs kötelező tananyaga. Az elsősök szöveges értékelését vélhetően az órai aktivitás és hozzászólások alapján mérik majd, az ötödikesek tankönyvéhez pedig tartozik munkafüzet – valószínűleg az ott kidolgozott feladatokra kapnak majd jegyeket.

Vértanúság, erő

Nem minden erkölcstankönyv aratott osztatlan sikert. Van olyan kiadvány, amelyben olyan mondatok szerepelnek, mint hogy a sok befogadott nép szétbomlasztotta az országot, vagy hogy a bátor ember legnagyobb tette a vértanúság. Az erények felsorolásában pedig olyan tételek szerepelnek, mint a hazaszeretet, a vallásosság, a büszkeség, a hősiesség és az erő.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!