Szeged és környéke

2014.03.02. 22:03

Egyre több fiatal hívja a lelkisegély-szolgálatot

Szeged - Ha valaki kimondja a problémáját, már azzal sokat tesz magáért – mondja a szegedi Telefonos Lelki Elsősegély Szolgálat vezetője. Többször mentették már meg öngyilkosságra készülők életét. Amióta mobilról is hívhatók, rengeteg középiskolás tárcsázza a számukat, de hallottak már csengő hangú, kíváncsi hétévest is.

Vida-Szűcs Imre

– Ha sikerül valakivel egy olyan beszélgetést folytatni, aki sírva hív föl bennünket, és végül nevetve teszi le a telefont, az nagyon pozitív élmény. Volt egy nő, aki áttétes rákosként öngyilkosságot akart elkövetni, azon az estén sikerült lebeszélni erről – említ egy esetet a szegedi Telefonos Lelki Elsősegély Szolgálat önkéntese. A férfi, aki kérte, hogy a nevét ne írjuk le, nagyjából 8 éve végzi ezt a munkát a szabadidejében.

A szolgálat 1981 óta működik, 2011 júliusától 24 órában hívhatók a 116-123-as európai harmonizált hívószámon. A hat számjegy elé nem kell semmilyen előhívót beütni, mert segélyhívószám. – Azt gondoljuk, hogy nagyon sokan ismerik a lelkisegély-szolgálatot: az országos hívásszám a tavalyi évben 137-138 ezer közötti volt, a helyi 18 ezer 500. Fontos, hogy három éve mobiltelefonról is elérhetők vagyunk, hiszen sok háztartásban már nincs vezetékes telefon – mondja [namelink name="Fábiánné Páger Anna"] szolgálatvezető.

Tavaly 18 és fél ezer hívás érkezett a helyi telefonos lelkisegély-szolgálathoz. Illusztráció: Schmidt Andrea

Tavaly 18 és fél ezer hívás érkezett a helyi telefonos lelkisegély-szolgálathoz. Illusztráció: Schmidt Andrea

Szegeden, Csongrád megye egyetlen telefonos lelkisegély-szolgálatánál összesen 28 aktív ügyelő van jelenleg, nappal általában egy, éjszaka két önkéntes várja a hívásokat. Fenntartójuk a Szegedi Kistérség Többcélú Társulása Egyesült Szociális Intézmény. Magyarországon 20 szolgálat működik, évente 25 millió forint állami támogatásból gazdálkodnak. Az összegnek majdnem fele a telefonszámlákra megy. Nem a hívó fél fizet. A segélyhívásoknál a leggyakoribb problémák között említhető a magány, az életvezetési gondok, a munkanélküliség, a gazdasági nehézségek és a különböző drogok használata.

 Kíváncsi fiatalok

Bármilyen korú ember igénybe veheti ezt a szolgáltatást. A szolgálatvezető szerint „csengő hangú hétévesük" is van, és 80-90 év közötti emberek is fordulnak hozzájuk. Az utóbbi időben a mobilhívások elterjedésével megnőtt a 25 év alatti korosztály, ezen belül is a középiskolások aránya. Hívásaiknak legalább a felét teszik ki országosan. A legfiatalabbak kíváncsiságból hívják a lelkisegély-szolgálatot; barátságosan próbálják elérni az ügyelők, hogy tegyék le a telefont, mert „fölöslegesen" foglalják a vonalat.

– Számomra emlékezetes volt egy maratoni küzdelem: kétszer egy órában beszéltem egy szenvedélybeteggel, miután valaki megmentette az életét. Nagy sikerélmény volt, hogy a problémáját közösen meg tudtuk oldani – meséli egy önkéntes nő. Azt mondja, mentőt csak a telefonáló beleegyezésével hívnak, ha olyat tett, ami az életét veszélyezteti.

– Amikor valaki kimondja a problémáját, már azzal sokat tesz önmagáért, és azzal, hogy egy másik ember szakszerűen reagál a problémáira, néha meg is oldódik a helyzet. A segítőink laikusok, viszont a professzionális segítő beszélgetést megtanulják – mondja Fábiánné. Mikor fut be a legtöbb hívás? – Mindenki azt hiszi, hogy a nagy, családi ünnepek idején, például karácsonykor, de inkább utána pár nappal, ha nem jól sikerült valami. Nagyobb hullám a nyári üdülések ideje is. Olyankor döbben rá valaki, hogy egyedül van, illetve arra, hogy nincs pénze nyaralásra. A napokon belül pedig van egy reggeli hullám, egy délután kettő körüli és az esti, 7–10 óra közötti – fűzi hozzá.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!