Délmagyar logó

2017. 05. 28. vasárnap - Emil, Csanád 13°C | 25°C Még több cikk.

100 betegből 86 másnak is ajánlaná

Szeged - A betegek többsége elégedett az ellátással, de azért van, amit kifogásolnak – derül ki a klinikai központ megbízásából készült friss felmérésből. Több helyen kevés és piszkos a mellékhelyiség, másokat a szobatárs zavar, valaki pedig a meditációs zenét hiányolja a kórtermekből.
– Meditációs zenére nincs szükségem, de jó lenne, ha kicsit változatosabb lenne a menü – felelte az egykori II-es kórházban fekvő János bácsi, akit arról kérdeztünk, hogyan változtatna az ellátáson. Volt ugyanis olyan beteg, aki a meditációs zenét hiányolta a kórtermekből, amikor egy nemrégiben befejeződött felmérésben a véleményéről érdeklődtek.
Az integráció óta először végzett minden klinikára, kórházi osztályra kiterjedő felmérést a szegedi klinikai központ arról: mivel elégedettek a fekvő betegek, és mivel nem. Összesen 3 ezer, 70 kérdésből álló anonim kérdőívet küldtek szét, amit végül 991, legalább 3 napja bent fekvő beteg töltött ki. A legaktívabbak az I. belgyógyászati, a női és a neurológiai klinika betegei voltak. Nem a klinikai dolgozók, hanem a Kossuth Zsuzsanna középiskola diákjai és szociális munkások voltak a kérdezőbiztosok – hogy a betegek őszintén válaszoljanak.

Rákérdeztek az ellátás körülményeire, az ápolók, orvosok munkájára, az élelmezésre, a higiénés viszonyokra, és arra is, hogy a páciensek kaptak-e megfelelő tájékoztatást a vizsgálatokról, kezelésekről, betegjogokról.

Bár sok szegedi klinikán kevés az ápoló, a betegek ezt kevéssé érzékelik. Fotó: Karnok Csaba
Bár sok szegedi klinikán kevés az ápoló, a betegek ezt kevéssé érzékelik.
Fotó: Karnok Csaba

Kiderült például: bár sok helyen kevés az ápoló, a betegek ezt kevésbé érzékelik. Ennek az lehet a magyarázata, hogy a nővérek hatékonyabb munkaszervezéssel igyekeznek ellensúlyozni a létszámhiányt
– magyarázta Fábián Zoltán, az orvoskar minőségügyi osztályának vezetője. A betegek szerint az egyik legfőbb gond a mellékhelyiségek állapotával, számával és tisztaságával van – noha azokat a legtöbb helyen óránként takarítják. Úgy tűnik viszont, a felújított mellékhelyiségekhez a páciensek is kulturáltabban viszonyulnak: itt a tisztaság általában kevesebb takarítással is megőrizhető. Többeknek egy-egy orvossal volt baja – nem megfelelően viselkedett velük, nem kaptak elég információt tőle –, vagy a szobatársaikra panaszkodtak. A betegek kapnak ugyan tájékoztatást a betegségükről, a kezelésekről, de ezt keveslik: még többet akarnak tudni.

Meglepő, de jobban érdekli a betegeket, hogyan, miben szolgálják fel a menüt, mint maga az étel. A tálcás rendszerű étkeztetés mindenkinek tetszik. Az étel mennyiségével és minőségével is többnyire elégedettek, de több zöldséget és gyümölcsöt szeretnének enni. Szinte csak a diétán lévők panaszkodtak: nem elég változatos az étrend, inkább azt ennék, amit nem szabad.

Az eredmények azt mutatják, a betegek általában elégedettek az ellátással: 77 százalékuk visszajönne – ha muszáj –, 86 százalékuk pedig másoknak is ajánlaná a szegedi klinikákat.

Kérdőívek az ambulanciákon

Kérdőíves felmérést készít a klinikai központ a szegedi járóbeteg-szakrendelésekkel kapcsolatban is, az adatok feldolgozásával valószínűleg nyár közepére végeznek. Eddig 1200-1300 kitöltött kérdőív érkezett vissza. Ennek és a korábbi felmérések eredményének megfelelően igyekeznek változtatni az ellátás körülményein.

Olvasóink írták

  • 1. rolee 2009. április 20. 19:25
    „Jajj de sok hazugság egy cikkben!!!! Szégyen!!!”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Színpadról a médiába

Szeged - Sok magyar színész tűnik fel műsorvezetőként a különböző televíziós csatornákon. A Szegedi… Tovább olvasom