Délmagyar logó

2017. 04. 23. vasárnap - Béla 5°C | 14°C Még több cikk.

108 teherautónyi követ visz egyetlen vonat az M43-ashoz

Szeged, Makó – A téli leállás után újra épül az M43-as. A Makó és Földeák közötti, a nyílt vasúti pálya mentén található aszfaltkeverőhöz szállítottunk követ, amit az útburkolathoz használnak fel. Egyetlen vonattal 108 teherautónyi aszfalt-alapanyagot vittünk el Szegedről Makóra.
Hajnali fél 5-kor szálltunk fel Szeged-Rendező pályaudvaron az EUROCOM két, csatolt cseh dízelgépére. A szinkronba kapcsolt mozdony 36, egyenként közel 47 tonnás vagont húzott Hódmezővásárhelyen át Makó irányába, az M43-as autópálya építéséhez. Tavaly februárban írtuk, hogy sódert szállították Földeákra, amiből később az útalap is készült. Az M43-ason újra elkezdtek dolgozni – véget ért a téli kényszerpihenő.

Vezérünktől – így nevezik a vasutasok a mozdonyvezetőt – megtudtuk, az utolsó kővel és sóderrel rakott szerelvény tavaly ősszel futott ki Szegedről. Azóta eltelt majdnem 6 hónap, az időjárás miatt leállt az építkezés. Mint kiderült, nagy hidegben, fagyban ömlesztett árut (sódert, apró követ, homokot) nem lehet szállítani, ugyanis az belefagy a vagonba. Így hiába szállítanának az autópálya építéséhez, nem lehetne az árut kirakodni a vasúti kocsiból.

Február végén indult újra a vasúti kőszállítás, márciusban heti 3 vonat hozza az apró, osztályozott aszfalt-alapanyagot. Hajmáskéren adják fel a bérelt francia vagonokat, tele az autópálya-építéshez nélkülözhetetlen aszfalt-alapanyaggal, amit egy villamos mozdony, egy TRAXX húz Szegedig. Szeged-Rendezőn pedig a már említett két cseh dízel mozdonyt, a Kocúrokat csatolják a szerelvény elé, így folytatja a kővonat az útját a nyílt vonali rakodó felé.

Pakolják kifelé a köveket. Fotó: Segesvári Csaba
Pakolják kifelé a köveket.
Fotó: Segesvári Csaba

Hat óra negyvenöt perckor érkeztünk a rakodóállomásra, Makó-Újvárostól mintegy 3 kilométerre. Reggel hétkor három kanalas markoló kezdte kipakolni a köveket teherautókba, amik aztán az alig 100 méterre lévő depóba ürítették tartalmukat. Egy vagonnyi kővel, három 8 köbméteres teherautót lehet megtölteni – dömperenként mindössze 3 perc alatt. A rakodás ennek ellenére csak délután egykor ért véget – a 36 vagon rengeteg munkát adott az építőknek. A decemberi menetrendváltással megszűnt Hódmezővásárhely és Makó között a személyszállítás, kora délutánig nyugodtan pöffeszkedett vonatunk a tavaszi napsütésben, a nyílt pályán.

Amíg a vonat a kirakodásra várt, egyik helyi kísérőnk felajánlotta: elvisz az M43-as már leaszfaltozott szakaszához, nézzük meg, hogy épül a sztráda. Az M43-as harmadik szakasza – ahol a követ rakodtuk ki a vonatból –, a 4413 úttól a 4415 útig tart, a majdani 18+400 kilométer szelvénytől a 34+600 kilométer szelvényig. Laci a Volkswagen Transporterrel gyorsan felhajtott az aszfaltos útra, egészen a 24-es kilométerig haladtunk Szeged felé. Már jól látszódik az autópálya, bár az aszfalt csak néhány szakaszon készült el – érthető, hisz jó ideje álltak az építkezéssel. Sofőrünktől megtudtunk, hamarosan minden visszatér a normál kerékvágásba, akár napi 80-100 teherautó is hordhatja az aszfaltot a keverőből a pályatestre. Az Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. tájékoztatása szerint az M43-as ezen szakasza, a többivel egyetemben 2010. augusztus 31-ére készül el.

Visszatértünk szerelvényünkhöz, a vagonok folyamatosan ürültek – a kőzúzalékhegy pedig egyre csak nőtt az aszfaltkeverő üzem mögött. Dél is elmúlt, mire minden tehervagon üres lett, immár 1684 tonnával könnyebben gurultunk be Makó-Újváros állomásra.

Kővonat útja Szegedről Makóig és az épülő M43-as. (galéria)

Nem kell hozzá nagy fantázia, hogy elhiggyük, a vasúti áruszállításnak nincs konkurenciája. Főként abban az esetben – ahogy ezt ennél a magánvasútnál is láthattuk –, ha a vasút nem szociális intézményként, hanem gazdasági, ne adj isten profitorientált vállalkozásként üzemel. Magyarországon jelenleg több mint 40 magánvasút-társaság működik – igaz, ennek csak töredéke foglalkozik árufuvarozással. A Nemzeti Közlekedési Hatóság 2009-es piaci elemzése csökkenő fuvarszámot és csökkenő árutonna-kilométert mutatott – a gazdasági lassulás eredményeként. Ez természetesen a vasúti fuvarozókra is negatívan hatott.

Mindezek ellenére, ha belátjuk, hogy a vasutat igenis versenyképesen kell működtetni, akkor érdemes rá költeni. Az általunk is bemutatott szerelvény 108 teherautó károsanyag-kibocsátásától kímélte meg a környezetet, 108 teherautóval kevesebb koptatta az aszfaltot Hajmáskértől Makóig, és 108 teherautó többtonnányi gázolaja maradt meg. Persze ezek csak számok, de az ésszerű és jól működő szervezést nem lehet ezektől a vasúti társaságoktól elvitatni.

Olvasóink írták

35 hozzászólás
12
  • 35. E! 2010. március 23. 17:05
    „OFF:
    bámulatos, hogy az a szakasz már mennyire jól áll. Hétvégén voltunk kint az 5-ös út és a sanyifalvi út között az M43-ason, ott már szallagkorlátoznak ezerrel, az aszfalt príma - ellenben Sanyifalva és a 47-es között az egész autópálya nem több, mint egy nagy kupac homok.”
  • 34. E! 2010. március 23. 16:50
    „Több ilyen cikket!
    2009 februárjában még M62-essel vitték a követ. Azzal mi lett?”
  • 33. ValakiaSOKKözül 2010. március 22. 16:59
    „32. hozzászólás efje 2010.03.22. 07:09:

    de jó is volt az a várpalotai kitelepülés.... :) persze csak így utólag”
  • 32. reagens 2010. március 22. 08:44
    „RE: 32. hozzászólás efje 2010.03.22. 07:09

    Möntetök volna busszal "tankostól, csapatostól, mindenestül."!

    :))”
  • 31. efje 2010. március 22. 07:09
    „Sorköteles katonai szolgalatom egyik reggelen a Bakonyba indult a fel vásárhelyi laktanya tankostól, csapatostól, mindenestül. Vonattal!
    Reggel 7-kor mar a helyünkön ültünk, de csak kb.9-kor indultunk el. Délután 4-kor meg csak szeged mellett jártunk, úgy este 9 tájékán a ferencvárosi graffitiket és a romos pesti falakat nézegettük. Utána besötétedett és bealudtam.
    Hajnal 4-kor arra ébredtem hogy hideg van. Megérkeztünk.”
  • 30. babar 2010. március 21. 22:31
    „Sajnálom, de nem lesz kész augusztusig a pálya!”
  • 29. Csecs 2010. március 21. 21:42
    „25. És ezért a matricáért kirúghatják az illetőt 2010 Magyarországában. Ez a nem semmi, nem a Magyarok Nyilai.”
  • 28. antikos 2010. március 21. 21:09
    „PR szagú a cikk. Kérdés fizetnek-e majd az anyagért?”
  • 27. Gingko 2010. március 21. 20:36
    „Az indiai számítástechnikusok biztosan kiszámolnák rendesen az optimális üzemeltetést.”
  • 26. Szemif 2010. március 21. 19:50
    „23. Hát elég furcsa lenne, hogyha nem. Tudtommal nekik is kell pályahasználati díjat, állomáshasználati díjat fizetni meg a menetvonalat kell "megvenni". De vannak itt nálam a vasutat jobban ismerő keménymagos vasútmániások, ők szerintem tételes még azt felsorolják (fejből :-)))), hogy melyik magáncég hány tonnát szállított az elmúlt években.”
  • 25. reagens 2010. március 21. 17:33
    „"Nem kell hozzá nagy fantázia, hogy elhiggyük, a vasúti áruszállításnak nincs konkurenciája."
    Így van. És a személyszállításban is többet tud mint a busz, csak akarni kell.
    De valakik mifelénk meg inkább azt akarják, hogy a busz legyen a nyerő, amiáltal jobban mög löhet vágni a makóiakat, vásárhelyieket és a szegedieket is. Buszmegálló építésre például nem sajnáltak a napokban 72milkót.
    Igaz cukrászdára se 300-at.. :))
    Ha az említett 3 város közt csak a menetrend felülvizsgálatával 10÷15 perc menetidőt karcsúsítanak, már bajban lesz a Tisza Volán. Ha még egy-két szezonnyi buszmegálló fejlesztési pénzt rá is költenek a vonalakra akkor hosszú időre eldől a sorsa a közlekedésnek. Hátmég ha lesz szegedi vasúti híd!...
    Dehát a döntéshozóink nem akarják, hogy a vasút legyen a nyerő, nekik a pénz kell..”
  • 24. cickányzat 2010. március 21. 15:52
    „Nem tűnt fel nektek a 7. kép a fotogalériában ?
    Butaházy testvér is részt vesz a kirakodásban.
    Jelöltünk tehát már szabad ?”
  • 23. Zsoltee0716 2010. március 21. 14:12
    „18. hozzászólás Szemif 2010.03.21. 12:02

    Ha külföldi vagy bármely más cég MÁV-on kívül, fizetni-e kell a vasút használatáért?”
  • 22. TrombiFrédi 2010. március 21. 14:02
    „Haladjunk, haladjunk!!!”
  • 21. ferdzso 2010. március 21. 13:22
    „A mozdony "iker"; lehet, hogy Cseh gyártású, de szlovákiai "bejegyzésű" bérelt járművek. Egyébként, minden "oké"...(Hacsak megint nem jönnek magasított oldalú vagonok), amik bizony gyakran voltak túlsúlyosak tavaly,ahogy hallottam,tönkre téve a Szeged- Hmv.-hely közötti vasúti pályát, és ott van még egy algyői híd is...”
  • 20. Foma 2010. március 21. 12:50
    „19. hozzászólás GAgyi 2010.03.21. 12:10

    "Lassan azt átveszi a GySEV, mert azok jól csinálják."

    Ha ilyen tempóban vesz át vonalakat a GYSEV a Starttól, mint eddig, akkor kb. 500 év, mire Szegedre érnek.:-)) Jelenleg nincs előkészítés alatt vonalátadás.

    A GYSEV nem nagyon szeret személyszállítással foglalkozni, a MÁV-tól azért vett át vonalakat üzemeltetésre, hogy a teherszállítási hálózatát tudja bővíteni, vicinálisokkal nem vacakolnak. Ha utazgatsz kicsit Sopron-Győr között, megtapasztalhatod, hogy szó nélkül vágják félre az IC-t a tehervonat elől, mert a bevételt az hozza, nem az ablakos vonat. Egyébként a GYSEV-nél is megindult a folyamat a tevékenységek szétválasztására. Amikor még létezett az egységes MÁV, akkor is jól kitűnt, hogy a két cég nincs egy súlycsoportban, és teljesen külön világ, hiába volt Berényi a vezérigazgató mindkét cégnél, alma és körte esete.”
  • 19. GAgyi 2010. március 21. 12:10
    „18. Szemif
    És a rail-cargo hungary az cargo austria tulajdona....
    Már csak a személyszállítás van magyar tulajdonban. Lassan azt átveszi a GySEV, mert azok jól csinálják. Amit eddig átvettek, mind fellendült. De legyen így, csak lenne már normális vasút Sg-Bp között...”
  • 18. Szemif 2010. március 21. 12:02
    „13. A lényeg azon van, hogy egy árutonna egy kilométerre való elszállítására mennyi károsanyag kibocsátás esik különböző jáműnemek esetében. Minél nagyobb tömeget mozgatsz minél messzebbre úgy billen a vasút javára a mérleg a magasabb hatásfok miatt.

    Egyébként többen nem értik, hogy miért nem magyar vonat, a válasz elég egyszerű, 2004 óta magáncég is fuvarozhat vasúton, és az, hogy ezt milyen járművel oldják meg az már az ő dolguk (a kamionosoknak sem mondják meg, hogy melyik gyártótól vegyen járművet), például a MÁV egykori teherszállítása a jelenlegi Rail Cargo Hungary is csak egy cég ezek közül.”
  • 17. segesvarics 2010. március 21. 11:54
    „azért írtam h csak számok a 108. de villamosmozdonnyal mi van? az megújuló energiával megy, nem? a ki-berakodás a kőbányában teherautó+szalag. legalábbis azt hiszem. nincs politika. vonatot kedveljük és kész.”
  • 16. ráérő 2010. március 21. 11:26
    „Azért érdemes a folyamatot végig gondolni,mert ez igy a cikk szerint nagyon jol hangzik. A kőbányában tgkra rakják( nem minden bányaba tudnak közvetlenül vagonba rakni) kiviszik az állomásra ,lebillentik,fölrakják,itt eltűnik a vonat akár egy-két napra is,megérkezik kirakják elviszik a nyomvonalra és már meg is érkezett.Ez idő alatt helyröl-helyre min.4-5 x lehetett volna közuton fordulni és az 4-5x108.Egyenlőre még mindig a közuti szállitás a leggyorsabb.Csak meg jegyzem pl. Ro-la vonat lendületet vesz dorozsmán és már a szatymazi kitérőben fél orát vár két személyvonat érkezése miatt.”
35 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Kiugrott a Károlyi-kollégium 3. emeletéről egy diáklány

Feltehetően öngyilkos akart lenni az a diáklány, aki szombat este kiugrott a szegedi Károlyi-kollégium harmadik emeletének egyik ablakából. Tovább olvasom