Délmagyar logó

2016. 12. 03. szombat - Ferenc, Olívia -2°C | 5°C

10 év múlva még csak Bácsban jár az M9-es

Szeged - A dél-magyarországi sztrádának számító M9-est egyedül a Dunántúlon építgetik. Az Alföldön csak Bács-Kiskun megyében van meg a nyomvonal, Csongrád megyében még csak ki sem jelölték. Az M9-esnek Szeged fölött kellene találkoznia az M5-ös sztrádával.

Megírtuk: déli autópálya híján csak a mára széttaposott 55-ös főúton lehet megközelíteni kelet felől szinte toronyiránt haladva a Dunántúlt. Mivel a bajai út állapota katasztrofális, és a Nyugat-Dunántúlra gyorsan, jó minőségű aszfalton, ám kitérővel, hatalmas benzinköltséggel egyedül Budapesten keresztül lehet eljutni, a Csongrád megyében élők jogosan kérdezgetik: hol a beígért M9-es?

Ködös jövő. Senki nem tudja megmondani mikor éri el a szegedi csomópontot az M9-es. Fotó: Karnok Csaba
Ködös jövő. Senki nem tudja megmondani mikor éri el a szegedi csomópontot az M9-es. Fotó: Karnok Csaba

 A Dunántúl fontosabb

A NIF-től tudjuk: a Szombathely–Vasvár közötti szakaszon rendelkeznek előzetes környezetvédelmi véleménnyel. Jelenleg közbeszerzési eljárás van folyamatban a környezeti hatástanulmány elkészítéshez és a környezetvédelmi engedély megszerzésére. A Vasvár–Nagykanizsa közötti szakaszon szintén közbeszerzési eljárás van folyamatban a megvalósíthatósági tanulmány és a környezeti hatástanulmány elkészítéséhez, valamint a környezetvédelmi engedély megszerzésre. A Szekszárd–Kaposvár közötti szakaszon a NIF Zrt.-nek előzetes környezetvédelmi véleménye van, jelenleg a környezeti hatástanulmány készül. Az Index.hu azt írta idén januárban, hogy a Kaposvár–Bonyhád–Szekszárd szakasz építése 2015-ben vagy 2016-ban indulhat el. A Dunától keletre egyszer már majdnem elindult az útépítés, a Vegyépszer 2010-ben megnyerte az 51-es és az 54-es közötti szakasz kivitelezését, majd csődbe ment.

Sajnos egyelőre csúfos kudarc a beruházás. A tervek szerint a Sopronból délnek tartó sztráda Zalában fordul kelet felé, és Somogyon, Tolnán, Bács megyén áthaladva éri el Csongrád megyében az M5-öst. Az útnak azonban, noha Csongrád megyét leszámítva kijelölték a teljes nyomvonalát, csak két szakasza készült el: az egyik a dunántúli 6-os utat köti össze az alföldi 51-essel, a Duna-híddal együtt 20 kilométer hosszú. A 2×1 sávos autóutat, a leendő sztráda jobb pályáját, valamint a hidat 10 éve, 2003 nyarán adták át. A másik elkészült szakasz a kaposvári 2×1 és 2×2 sávos szintén 20 kilométeres elkerülő út, amely most a 61-es főút része.

– Az 54-es és 53-as főutak közötti szakasz megépítése, amennyiben erre lesz forrás, a 2021–2024-es uniós költségvetési ciklusban lehetséges – válaszolta M9-essel kapcsolatos kérdéseinkre Loppert Dániel, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. kommunikációs vezetője. – Az M9-es autóút Bács-Kiskun megyei szakaszaira vonatkozóan megvannak a nyomvonalak, ez a 2 főút közötti szakasz környezetvédelmi engedéllyel is rendelkezik.

Ez azt jelenti, hogy az M9-esnek legfeljebb a Bács-Kiskun megyei szakaszát adhatják át több mint 10 év múlva, de kérdés, mikor indulhat el az 53-astól az M5-ösig tartó, Csongrád megyén áthaladó beruházás. Loppert Dániel úgy nyilatkozott: az 53-as főút és az M5-ös autópálya közötti szakasz kapcsán több nyomvonalváltozat is lehetséges.

Információink szerint 2005–2006-ban az UTIBER Kft. készítette el a tanulmánytervet, ekkor 2 nyomvonalra tettek ajánlatot, de még nem sikerült a legjobbat kiválasztani. Mindkettő az 55-ös főúttal párhuzamosan, Öttömös, Ruzsa, Zákányszék felett halad, laikus számára nincs jelentős különbség köztük. Azt is látni, hogy se a Himaláját, se a Mercedes-gyárat nem kell megkerülni, ezért is érthetetlen, miért nem rögzítik azokat koordinátákat, amelyek a „pénzszerzés" alapfeltételei.

Olvasóink írták

  • 15. kipe_akit_észnélkül_tiltottak_le 2013. szeptember 25. 21:04
    „http://tudositok.hu/8971/video/M4_autopalya_epul”
  • 14. bertife 2013. szeptember 25. 19:26
    „RowarAtkinson:
    Pécsről sem tudsz eljutni autópályán vagy főúton a Balatonra!!
    Csak még nagyobb kerülővel mint Szegedről!
    Tudom,hogy ez nem vigasztal...:)”
  • 13. GondaIstván 2013. szeptember 25. 18:12
    „Azt gondolom van több fontosabb megépítendő autópálya szakasz, mint az M9 Csongrád megyei része.”
  • 12. papsajt 2013. szeptember 25. 15:07
    „de jó hogy ebben az szutyok országban autóutat nem tudunk építeni eu pénz nélkül, csak foci stadionokat.”
  • 11. szegedivagyok 2013. szeptember 25. 15:05
    „7. RowarAtkinson 2013.09.25. 13:02

    Az 55. 56. 61. 67. sz. utak főutak, nem mellékutak. Ezeken tudod elérni a Balatont Szegedről. De értem mit akarsz kifejezni, minőségük valóban mellékútra emlékeztet.”
  • 10. Linka11 2013. szeptember 25. 13:51
    „Mint tudjuk, ami Pesttől 100km-nél messzebb van az már nem számít,az már a nyűg kategória a vízfejű Pest környékén élő
    uraknak.Általános több évtizedes jelenség,hogy dél és kelet Magyarország az a másod osztályt jelenti a döntéshozóknál.
    Ezt az utak is jól reprezentálják !!”
  • 9. RowarAtkinson 2013. szeptember 25. 13:50
    „8.???
    Néztél már rá autóstérképre?
    Az összes nagyvárosból autópályán vagy főúton elérhető a Balaton. Nem 100km kerülővel Bp-en keresztül.”
  • 8. Garfield 2013. szeptember 25. 13:30
    „7. RowarAtkinson 2013.09.25. 13:02

    ???

    Végig tudsz autópályán menni, és időben jobban is jársz, ha arra mész. Más kérdés, hogy van egy költségvonzata.”
  • 7. RowarAtkinson 2013. szeptember 25. 13:02
    „Kormányoktól függetlenül: Hogy lehet az, hogy az ország 3. legnagyobb városából, SZEGEDRŐL, mellékutakon lehet eljutni a Balatonra?”
  • 6. JABBA 2013. szeptember 25. 11:55
    „A lényeg, hogy a nagy büdös faluba vezessen az összes út. :( No meg a stadionok nélkl nem orbán a viktor :D”
  • 5. kalkutta 2013. szeptember 25. 10:47
    „Kell a pénz a stadionokra, pártcélú levelezgetésekre, stb.”
  • 4. nemecsekerno_007 2013. szeptember 25. 10:33
    „Járni jár, csak nem jut.”
  • 3. scott1 2013. szeptember 25. 09:38
    „Az M9 csak Hajósig lesz megépítve2027-ig, a kelet-nyugati irányú autópályánkat pedig Kecskemétnél építik meg.
    http://www.origo.hu/itthon/20120608-a-kormany-autopalyaepitesi-tervei-a-kovetkezo-15-evre.html”
  • 2. kisrono 2013. szeptember 25. 09:25
    „Az 51-es és az 54-es között már kivágták az erdőt és megcsinálták a földmunkákat,majd a kormányváltás után azonnal kivették a projektből a pénzt és a kiemelt státuszt visszaminősítették,az aktáját a kupac aljára sülyesztették...Azóta az erdő visszanőtt és az 54-esen autózva ha ne tudnám,hogy hol kell keresni,akkor fel se tünne,hogy hol volt az M9-es helye...:((”
  • 1. hangman 2013. szeptember 25. 09:08
    „Van egy szekszárdi híd, amit közel 60 milliárdból épített 2001 körül a fidesz, úgy hogy naponta 300-500 autó közlekedik rajta, sikertörténet, mint az ország gazdasági állapota.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Jolika rózsákkal gyógyult meg

Akár egy kertészeti prospektus, telis tele van különleges virágokkal Dobó Gézáné (88) kertje. Tovább olvasom