Délmagyar logó

2016. 12. 08. csütörtök - Mária -5°C | 3°C

10 percenként jön egy vonat

Szeged - Négy, Szegedről ki- és bevezető főútvonalon keresztezi vasúti sín a közutat. A csomópontokon átlagosan 10 percenként állítja meg a kocsisort valamilyen sorompó. Szegeden hétköznap a becsült teherforgalommal együtt mintegy 120 vonat megy keresztül.
– Egész nap a városban cikázok, mégse tudom kiszámolni, mikor, meddig tart zárva egy sorompó – magyarázta autója ablakán kihajolva Gábor, a gázszerelő. – A legbosszantóbb a Szabadkai úti vasúti kereszteződés a töltésen, Kecskés felé. Nem tudom megmondani, általában meddig kell várakozni, az embernek az az érzése, hogy 10 percnél biztosan tovább.
Szerkesztőségünk ablakából figyeljük gyakran: a sorompó miatt kisebb forgalomnál a Horgosi úti és Vadaspark lakóparki körforgalomig áll a sor. Reggelente azonban egészen a Lidl Áruházig feltorlódnak az autók: ez azt jelenti, hogy a körforgalomnál „se ki, se be" helyzet alakul ki. Tisztelet a kivételnek: akadnak autósok, akik megállnak a körforgalom előtt, így a Horgosi útról vagy a lakóparkból ki tud szabadulni néhány kocsi. Idegőrlő, bosszantó közlekedési szituációk ezek munkába, iskolába menet.

Mintegy 120 szerelvény halad át naponta Szegeden. Fotó: Frank Yvette
Mintegy 120 szerelvény halad át naponta Szegeden.
Fotó: Frank Yvette

Összesen 17 átjáró

Cikkünkben csak a legforgalmasabb vasúti átjárókról írtunk. A MÁV kommunikációs igazgatósága szerint Szeged közigazgatási határán belül összesen 17 biztosított vasúti átjáró van. Ebből 10 a fény- és félsorompóval felszerelt útátjáró. Meghatározott esetekben a vasúti átjáró „biztosítottságát" növelni kell, ez lesz a Szeged–Békéscsaba vasútvonalat a Vértói útnál keresztező fénysorompó esetében is. Az útsorompót félsorompóval egészítik ki, a tenderezési eljárás befejeződött. A vasúttársaság forgalmi utasítása szerint útsorompót 10 percnél hosszabb ideig vonatközlekedés miatt nem lehet folyamatosan zárva tartani, csak a közlekedési hatóság által engedélyezett helyeken. Ezt felirattal kell megjelölni.

Az elmúlt napokban menetrendet böngésztünk, teherforgalmat kalkuláltunk. A végeredmény megdöbbentő: ha átlagot akarnánk számolni, akkor Szegeden mind a 4 városból kivezető főúton – Dorozsmai út, Bajai út, Csongrádi sugárút, Szabadkai út –, ahol a közutat vasúti sín keresztezi, hajnali fél 5 és este 11 óra között átlagosan 10 percenként csukják le a sorompót, vagy jelez a fénysorompó. A Baja felé vezető főutat – városi, Kálvária sugárúti szakaszával együtt – 2 helyen is keresztezi a sínpár. Igaz, egy gyorsvonat áthaladásakor legfeljebb 1 percet kell várni, nem többet, mint egy piros lámpánál. 3 helyen a legsűrűbb a vonatközlekedés: a Hattyasra és Kecskésre (Szabadkára), a Bajára, valamint a Kiskundorozsmára vezető közutak és a vasúti pálya találkozásánál.

Szegedről budapesti, szabadkai, valamint békéscsabai irányba közlekednek vonatok. A budapesti szerelvények száma 2006. december 10., az úgynevezett ütemes menetrend bevezetése óta megduplázódott, közel harminccal több vonat zúg át a városon. A fővárosi mintegy 60 szerelvény jelenleg mind a 3, általunk kiemelt csomóponton áthalad. A szabadkai vonatok csak Hattyason és Kecskésen, a békéscsabai szerelvények pedig a Kálvárián, valamint a kevésbé forgalmas Csongrádi sugárúti átkelőn kattognak át.

Olvasóink írták

44 hozzászólás
  • 44. ivivan 2013. november 06. 07:45
    „43. ifj. Nagy Gábor

    Nem küldted még el.

    Most elolvastam, de nem lettem tőle okosabb: lényegében azt mondja, hogy mit nem kellene csinálni (amit most csinálunk), de nem mondja meg, hogy mit kellene csinálni helyette.

    És nem volt benne válasz az általam felvetett kérdésre sem.”
  • 43. ifj. Nagy Gábor 2013. november 05. 23:38
    „42. ivivan

    Ne haragudj, de abszolút tévúton jársz. Szerintem ajánlottam már neked Fleischer Tamást, de lehet, hogy rosszul emlékszem:

    http://epiteszforum.hu/fleischer-tamas-a-kozlekedest-leginkabb-a-forgalom-akadalyozza”
  • 42. ivivan 2013. november 05. 21:26
    „41. ifj. Nagy Gábor

    "mint amennyit az így "kváziautópályává" változó utak miatt veszítünk"

    Bocs, de ezt most nem értem. Olyan, mint a csík húzná a repülőt: a forgalom nem azért van ott, mert 2x3 sáv van, hanem azért van ott 2x3 sáv, hogy el tudja vezetni a forgalmat! Nem lesz attól nagyobb a forgalom, hogy "kváziautópályává" változtatunk egy utat, csak nem fognak annyit állni rajta az autók, tehát kisebb lesz a légszennyezettség a környéken. Nem tűnik ez olyan nagy "veszteségnek"...”
  • 41. ifj. Nagy Gábor 2013. november 05. 20:40
    „39. queenmargareth1

    Nem azt akartam mondani, hogy nem lehetséges, hanem hogy egyáltalán nem biztos, hogy többet nyerünk vele, mint amennyit az így "kváziautópályává" változó utak miatt veszítünk.”
  • 40. ivivan 2013. november 05. 20:33
    „38. alfoldi

    Ezek szerint a Szabadkai úti és a Gyálaréti átjáróval kapcsolatban még tervek sem léteznek. Szomorú.

    Egyébként tényleg érdekes, hogy oda nem aluljárót terveznek...”
  • 39. queenmargareth1 2013. november 05. 19:32
    „37. ifj. Nagy Gábor 2013.11.05. 18:30 és akkor tényleg semmi megoldás nincs a szintbeli különbségekkel történő forgalom lebonyolításának Szegeden?”
  • 38. alfoldi 2013. november 05. 18:37
    „Valami megmozdult:

    http://szeged.hu/hirek/20159-het-ev-alatt-14-unios-programot-tervez-a-varos.html

    Csak miért felüljáró? Kilátóként is akarják használni? Mekkora híd kell ehhez?”
  • 37. ifj. Nagy Gábor 2013. november 05. 18:30
    „35. queenmargareth1
    "Amúgy sajnos Szeged "halála" tényleg, hogy nincs felül és aluljárunk.Oké, az Izabella híd, de én most gondolok gyalogátkelőhelyekre pl a városban."

    Háááát, a budapesti Rákóczi út valahogy nem az a kifejezetten életteli hely attól, hogy lekerült róla a villamos és a felszíni gyalogátkelők (egy része), helyette pedig ott van alatta a metró és az aluljárók - meg 2×3 sávon akadálytalanul zúduló gépkocsiforgalom...”
  • 36. queenmargareth1 2013. november 05. 16:55
    „jav:aluljárónk...”
  • 35. queenmargareth1 2013. november 05. 16:55
    „24. ancsa76 2013.11.04. 17:30 Persze, mert ott van Rendező pu:)Amúgy sajnos Szeged "halála" tényleg, hogy nincs felül és aluljárunk.Oké, az Izabella híd, de én most gondolok gyalogátkelőhelyekre pl a városban.Gondolom, így utólag nem lehet felül vagy aluljárót már építeni Pl a Mars térnél.Vagy másutt.Ez mérnöki én nem értek hozzá.”
  • 34. alfoldi 2013. november 05. 09:41
    „Azért lehetne legalább egy különszintű keresztezés kiépítése a Város valamelyik programjában!”
  • 33. atomant 2013. november 05. 08:02
    „Ancs76 Hidd el azokat a mozdonyokat nem poénból "parkoltatják vagy sétáltatják ott!
    Ironroad nyilván te is a vasútnál melózol vagy melóztál, hogy ennyire tudod.De egy titkot megsúgok neked az utasítást az
    idén írták át,tehát elég friss.De érteni kéne a vasúti biztósitó berendezésekhez Pl: hogy müködik egy sorompó és utánna vélemény alkotni.kocsiból nézve rohadt egyszerű.”
  • 32. TZiky 2013. november 04. 22:20
    „28. ifj. Nagy Gábor 2013.11.04. 19:27
    "Kétségtelenül az is átmegy alatta, de a békéscsabai vasútvonal is!"
    Az árvízvédelmi töltésre meg éppen rá lehet menni, mert szintben van ( http://goo.gl/maps/IL2SP ). ;-)

    Üdv:
    TZiky:-))”
  • 31. ironroad 2013. november 04. 21:22
    „tt nem csak árvízvédelmi kérdésekről van szó! Elsősorban a vasút avittságáról. Nézzük meg a 120 vonat kihasználtságát. Nézzük meg a sorompó zárás és az áthaladás közötti időt!!
    Példák:
    1, Rendezőröl tehervonat. Piros, kávézás beszélgetés, na most már induljunk, várj van még egy vicc...
    2, Csaba felöl jelzőnél áll a vonat, piros két perc vonat el.....fehér
    3,Szege áll.-ról vonat amikor kb. bentről indul piros...
    4, különböző, párhuzamos vágányon áthaladó vonatok piros (hosszú), fehér (kb. két-három autó), piros (hosszú)
    nincs 10 percnél hosszabb!!
    Jöhetnek a MÁV-osok, hogy ez az utasításoknak megfelel! Az 1870-ben írtak biztosan, de az általuk is példaképnek tekintett svájci, német vagy holland vasutaknál már 2013-at írnak...”
  • 30. NP1 2013. november 04. 20:23
    „24. ancsa76 2013.11.04. 17:30

    Igen, ebben teljesen igazad van.
    Jó néhány éve megvolt a pénz Klebelsberg és Kecskés közötti közúti összeköttetés megteremtésére amit a Gera és a Váltó utca lakói példás egyetértésben megfúrtak.”
  • 29. dadogós 2013. november 04. 19:52
    „mazsom

    Azaluljáró csak a békáknak dukál.”
  • 28. ifj. Nagy Gábor 2013. november 04. 19:27
    „26. Linka11
    "13 iviván
    Az Izabella híd az csak a villamos vasútnak szolgál !"

    Kétségtelenül az is átmegy alatta, de a békéscsabai vasútvonal is!

    Amúgy az a vicces, hogy a szegedi vasúti felüljárók pont a(z akár vasúti, akár közúti szempontból) kevésbé forgalmas helyeken vannak, a Szabadkai úti egyértelműen ilyen, az Izabella híd csak vasúti szempontból.”
  • 27. ifj. Nagy Gábor 2013. november 04. 19:24
    „5. lukrecia
    "Feluljaro??? Miert ha dorozsmaig jonnenek csak a vonatok???"

    Azért én legalább Rókusig bevinném valahogy, persze akárhogy is menne el odáig, vagy megmaradna pár szintbeli átjáró, vagy kéne ahhoz is felüljáró, de azért Dorozsma eléggé kint van...

    10. lukrecia
    "Abbol a szempontbol nem mind1 hogy meg dorozsmatol kb 10 percig megy a vonat mig az allomasra er. Es igy ha Drozsman leszallna az emberfia, akkor a villamos is 10 perc alatt mar kb belvarosban lenne."

    És abból a szempontból sem mindegy, hogy a nagyállomáson van villamos, Dorozsmán meg nincs...”
  • 26. Linka11 2013. november 04. 18:53
    „13 iviván
    Az Izabella híd az csak a villamos vasútnak szolgál ! Ebben a cikkben a vasúti felül vagy aluljárókról beszélünk.
    Nem hiszem,hogy az autópályás felüljárók ilyen értelemben segítenék a közvetlen városi forgalmat.
    Én negyven éve közlekedem Szegeden ,és ezalatt nem történt előre lépés ez ügyben !”
  • 25. szegedivagyok 2013. november 04. 17:42
    „10. lukrecia 2013.11.04. 11:10

    A budapesti vonatokról hogy jutnának be a városba az utazók? Mert ott aztán érdemi tömegközlekedés nincs kiépítve.

    A Hmvhely, vagy Makó felől érkező vonatokkal mi legyen? A most még hiányzó infrastrukturális fejlesztések a mostani pu.-ra lenne a legjobban illeszthető. A vasúti tervezés nem olyan egyszerű, hogy akkor ezt most ide tesszük. Ez nem egy megállni tilos tábla a belvárosban. Bár annak sem szabadna ilyen módon megtörténnie.”
44 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Bodó Ferenc: ordított velem a plébános

Bodó Ferenc állítja, a plébános egy vitában döngölte az ő mellkasát - az atya cáfol: a melldöngölés rágalom, szemenszedett hazugság. Tovább olvasom