Délmagyar logó

2017. 12. 12. kedd - Gabriella 7°C | 16°C Még több cikk.

12 órás műszak a tehervonaton: 1314 tonnát húz a 9000 lóerős Taurus

Szeged–Mosonmagyaróvár - 434 személyautó teljesítményének parancsol, aki a RoLa 1314 tonnás szerelvényét navigálja Szeged és Hegyeshalom között. A 12 órás műszakban elfogy néhány energiaital, az újságíró szeme néha le is csukódik. A mozdonyvezető azonban nem pihenhet közben: 1550 méterenként jeleznie kell, ébren van.
Míg az úrvezetők néhány órás családi kirándulásokon is könnyen elpillednek, az árufuvarozásban dolgozó kamionsofőrök vagy mozdonyvezetők edzettebbek: monoton utakon is muszáj ébernek lenniük. A vasúti teherszállítással foglalkozó Rail Cargo Hungariánál a mozdonyvezető 12 órás műszakban dolgozik. Ha úgy jön ki a lépés, munkaidejét szinte végig a vezetőálláson tölti. Felszálltam az egyik Szeged-Hegyeshalom–Wels RoLa-menetre, és megnéztem, hogyan telik a 12 órás szolgálat.

A kamionok már a RoLa szerelvényén álltak, mire este 8-ra a dorozsmai állomásra értem. Alkalmi kalauzommal, Porpáczy Richárddal felszálltunk a 470-es sorozatú, Taurusként becézett, Siemens gyártmányú, 9000 lóerős gépre. Mögöttünk 27 vagon.

– Délelőtt 11-ig alszom, a család megérti, hogy csöndben kell lenni. Így készülök minden útra – mesélte Porpáczy Richárd, miközben energiaitalait kakaómmal együtt a vezetőálláson kialakított hűtőbe tette.

– Már dédapám is vasutas volt. 2 év hajógépészkedés után 2004-ben tértem vissza a kötött pályához. Jellemző: nem ismerem a hétfői munkaundort, ugyanis nagyon szeretek vezetni – mesélte. A műszereket figyelve megjegyeztem, a 161 kilonewton nyomatékkal meglóduló mozdonyunk ereje 434 darab BMW 120d teljesítményének felel meg.

Éberségi berendezés. – Három dolgot szoktak tőlem kérdezni: tényleg meg kell nyomni valamit öt másodpercenként, mitől izgalmas vonatot vezetni, és hogy gázoltam-e már? – oldotta fel a csendet Richárd, miközben 1314 tonnás szerelvényük laza 80-as tempóval robogott keresztül Kiskunfélegyháza kihalt állomásán. – Ha nincs előttünk sebességcsökkentésre utaló jelzés, az éberségi berendezést 1550 méterenként kell kezelni azzal, hogy a lábammal lenyomva tartott pedált felengedem – válaszolta meg az első kérdést.

Porpáczy Richárd nem ismeri a hétfői munkaundort – nagyon szeret vezetni. FOTÓ: Segesvári Csaba
Porpáczy Richárd nem ismeri a hétfői munkaundort – nagyon szeret vezetni.
Fotó: Segesvári Csaba

– És tényleg nem unalmas? – tudakoltam, hiszen a vonatot még kormányozni sem kell. Richárd rögtön bemutatta, mi mindenre kell figyelnie egy vezetőnek: éberségi berendezés kezelése, jelzők figyelése, sebességtartás, gyorsítás, fékezés, fázishatárok betartása. Utóbbi a gyakorlatban azt jelenti, hogy villamos vontatásnál a betáplálási pontok találkozásánál feszültségmentesíteni kell a vonatot, ellenkező esetben a teljes szakaszt rövidre lehet zárni – tényleg nincs helye a bambulásnak. – Annak unalmas a munkája, aki egy irodában ül. A mozdonyvezetést is ugyanúgy élvezem, mint a motorozást – tette hozzá. Ferencvárosig már 100-zal robogunk, a 80-ról gyorsítást 15 másodperc alatt letudtuk. Lassan előkerült az első energiaital.

Fehérre meszelt vér. Rég megvacsoráztam, éjfél közeledtével egyre kényelmetlenebbé vált a mozdony anyósülése. Épp megszunnyadtam, amikor Richárd sztorizni kezdett. Rátapintott, véres történetekkel még ébren tud tartani: – Nézd a sínek közötti fehér festéseket. A kifolyt vért meszelik fehérre. A vasúti balesetek jelentős részét emberi mulasztás okozza, a balesetek szinte mindig azért történnek, mert valaki valamilyen szabályt nem tartott be.

Jó, ha 200 méterre látunk. Újra csönd. A mozdony fénye jó, ha 200 méterre elér, miközben féktávunk 500–600 méteres. Esélytelen, hogy észrevegyük egy előttünk tornyosuló akadályt, igaz, egy tehervonatban legfeljebb egy másik vonat tehet kárt. Túl a hatodik munkaórán csak a pályakarbantartás miatti lassítások tartottak ébren. Elfogyott a második energiaital is, személyvonatok sem jártak előttünk. Budapest után teljes lendülettel haladtunk az 1-es vonalon, a szári bevágáson, azaz a kanyonon keresztül az osztrák határ felé. A török kamionosok békésen aludtak, szinte észre sem vették, hogy az éjszakai vágányzárak miatt néha megálltunk.

Olvasóink írták

  • 1. Kircsi 2012. január 02. 07:50
    „Elaludt a cikk írója, gáz befejezés unalmas cikk.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

B. Nagy László: Versenyképesebb lesz az állam

Január 1-jétől a kormányhivatal mellett kialakított intézményfenntartó központ kezeli és működteti a megyei önkormányzat volt intézményeit. B. Nagy László kormánymegbízott válaszolt kérdéseinkre. Tovább olvasom