Délmagyar logó

2017. 05. 27. szombat - Hella 14°C | 24°C Még több cikk.

15 perc alatt Szegedről Makóra

Szeged - Az M43-as új, az 5-ös főúttól Makóig tartó 31,6 kilométeres szakaszát április 20-án adják át a forgalomnak. A teljes, eddig megépült sztráda közel 35 kilométer hosszú, ha az M5-össel egy időben átadott darabot is hozzászámoljuk. Az eddigi 35–45 helyett 15 perc alatt lehet Szegedről Makóra eljutni.
Honnan indul és merre halad az átadás előtt álló M43-as sztráda? Az új pálya Szegedtől északnyugatra ágazik ki az M5-ösből. Ha valaki Budapest felől érkezik autóval, és Makó felé tart, az úgynevezett szegedi, északi kijáraton hagyja el az M5-öst, és rögtön az új sztrádán találja magát. Az 5-ös útig tartó első 3 kilométerét már 2005-ben, az M5-össel együtt adták át – ezért az M43 az avatás előtt álló 31,6-tal együtt összesen 34,6 kilométer hosszú.

Továbbhaladva Makó felé az út szinte nyílegyenesen vezet: át az 5-ös út felett, ahonnan ki lehet lesni az autópálya-csomópont miatt kiépített kettős körforgalomra. Utána egy darabig Szeged közigazgatási területén, a várostól északra megy a sztráda, egészen a 47-es útig. Az eddig a pontig tartó mintegy 7 kilométeres darabon 3, úgynevezett különszinti csomópont épült: az első a már említett 5-ös főúti, a másik a Sándorfalvi úti, a harmadik a 47-es főúti kereszteződés.

A pálya a továbbiakban az algyői olaj- és földgázmezőn megy tovább kelet felé, majd a Tiszát és a folyó árvízvédelmi töltését keresztezi. Itt épült meg az Európában is különlegesnek számító kiemelt kábeles, függesztett-feszített technológiával készült Móra Ferenc híd.

6 csomópont, 25 híd, 2 pihenő, egyedülálló Tisza-híd az M43-ason. Fotó: Karnok Csaba
6 csomópont, 25 híd, 2 pihenő, egyedülálló Tisza-híd az M43-ason.
Fotó: Karnok Csaba

A Tiszát átlépve mezőgazdasági területekre érünk, majd 2 kilométert megtéve a 4413 jelű úthoz és egyben a negyedik csomóponthoz: ez a lejáró a Tisza–Maros szögbe, egy tervezett Maros-hídhoz vezet majd. Innen a sztráda – maroslelei kijárattal és egyben csomóponttal – a települést északról elkerülve, keleti irányban megy Makó felé. A legutolsó csomópont Makónál található: ennél észak felé tartva Vásárhelyre, dél felé a hagymaváros keleti széléhez, és egyben a 43-as úthoz lehet eljutni.
Amikor folytatják az M43-as építését, a határállomás, Csanádpalota felé vezetik tovább.

Az elkészült M43-ason 25 műtárgy, azaz alul- és felüljáró épült, és két autópálya-pihenőt alakítottak ki: a szegedi pihenő az 5-ös főút és a Sándorfalvi út között található, a kéthalmi pihenő pedig 3 kilométerrel Makó előtt.

Az M43-as nyomvonalát követve válik mindenki számára érthetővé, miért nevezik a pályát egy Szegedet észak felől elkerülő útnak. Látszik, hogy a kamionok nem tudnak betévedni a városba, mentesül az átmenő forgalom alól a Kossuth Lajos sugárút, a nagykörút, a Bertalan híd és Újszeged. Nem dübörögnek át a kamionok Szőregen, Deszken, Klárafalván, Ferencszálláson és Makón. Csak a megyeszékhely és az említett települések közötti árut szállító járműveket lehet majd látni az elkövetkező időkben.

Mennyi idő alatt lehet elérni a jövőben Szegedről Makóra? A 43-as úton, a hatalmas kamionforgalomban Szőregtől, Szeged határától eddig 35–45 percig tartott az út. Az autópályán, ahol maximum 130 kilométeres sebességgel mehetünk, 15 percre csökken a menetidő.

Hídnéző, kamionbúcsúztató

Ma 10 és 17 óra között nyílt napot rendez a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. a Móra Ferenc hídnál: többek között meg lehet nézni a híd belsejét is. Az autósok a Fa-Villa vendéglőnél juthatnak fel a pályára, a kerékpárosok a töltésen és a lebői úton. Légi felvétel is készül az emberek alkotta Szeged és Makó városnevekről. Vasárnap a szegedi önkormányzat a Széchenyi téren 15 órától autópálya-váró és kamionbúcsúztató bulit, örömünnepet tart családi- és gyerekprogramokkal, rock and roll bemutatóval, Dumaszínházzal. 18 órakor Botka László polgármester mond köszöntőt. Utána kezdődik Király Viktor élő koncertje, majd utcabál lesz a Zsomboy's zenekarral.

Olvasóink írták

99 hozzászólás
  • 99. csobi13@freemail.hu 2011. május 19. 00:54
    „http://www.youtube.com/watch?v=N_Qobc2diDc”
  • 98. Adam Tibor 2011. április 22. 19:01
    „Ünnepre hangolna:

    http://www.youtube.com/watch?v=N_Qobc2diDc”
  • 97. nagypappa 2011. április 20. 18:28
    „Nem lehetne Szeged -Makó közti részre egy éves "szakaszbérletet" létrehozni?
    Sok környékbeli hajlandó lenne egy kb. 5.000 Ft éves díjat fizetni, hogy tudjon az autópálya ezen a rövid szakaszán közlekedni?”
  • 96. vuk 2011. április 18. 12:14
    „95. zoltanszabo 2011.04.18. 11:50
    Na de ha mar 2 evvel ezelott is tudtuk, hogy meg kell epiteni, akkor miert nem az elmult ket evben asattak?...
    A penzlenyulas egy masik kerdes :)”
  • 95. zoltanszabo 2011. április 18. 11:50
    „T. 94. vuk.
    Most végzik az ásatásokat a régészek. de mivel az igazgatót meneszti a pofozós anna , így elhúzódik, mert az erreszánt pénzt ez a k. anna lenyúlni készül.”
  • 94. vuk 2011. április 18. 10:24
    „Azert en megkerdeznem nagytisztelettel, hogy 15 km autopalyahoz miert kell ujabb 2 ev?.. Itt meg hid sincs amire lehetne hivatkozni. Meg vizcso sem tul valoszinu.
    Elegge magyarisztannak tunik mar megint.”
  • 93. szeti 2011. április 17. 22:40
    „örülünk neki. :)
    az évek óta nyálukat verő pesszimisták ("sosem készül el" stb.) is áttérhetnek új témára, hisz mindig van min csámcsogni. :)”
  • 92. majdénmegmondom 2011. április 17. 21:31
    „MOST AKKOR KELL FIZETNI, VAGY NEM?”
  • 91. izsi 2011. április 17. 07:17
    „Értelme ezen kívül még hogy a 43-as megszűnik halálút lenni...
    Talán az érintett települések is örülni fognak....”
  • 90. Smerdis_of_Arshak 2011. április 17. 06:07
    „86. Sajttolvaj 2011.04.16. 17:32

    mert pl nem olyan munkahelyen dolgozol, ahol igenis nagyszerű dolog, hogy 15 perc alatt makón vagy... csodás adolog a pálya, minden kilóméterének örülni kell, nem megint hőbörögni. <moderálva>”
  • 89. exdeus 2011. április 16. 20:48
    „15 perc alatt...igen, ha veszel előtte matricát. Értelme van bőven...”
  • 88. Szakértő 2011. április 16. 20:42
    „Mennyivel egyszerűbb lett volna egy kis térképet idebiggyeszteni, berajzolva az új nyomvonallal!”
  • 87. man 2011. április 16. 18:02
    „85: Bocs de szerintem egyrészt nem véd itt senki semmilyen szakaszt, másrészt magadat idegeled...”
  • 86. Sajttolvaj 2011. április 16. 17:32
    „15 perc alatt Szegedről Makóra
    jo de minek?
    süteményt kapok szegeden is!
    xd”
  • 85. ttttt 2011. április 16. 16:45
    „84. man 2011.04.16. 16:31

    Milyen értelmes ember szeretne fizetőst, tehát félre érteted.
    Csak felidegeltek, azzal hogy az 1 szakasz védték annyira hogy legyen ingyenes de messziről <moderálva> a 2-3 szakaszra, és még hogy inkább az legyen fizetős. Miközben 2-3 rész a fontosabb a környéken élőknek.
    És azért irtam azoknak hogy 2-3 fizetős estén az igazságos az hogy 1 rész is fizetős legyen.
    Mert annak olyan mindegy, hiszen ott a város ahol tudnak azok menni akik nem akarnak fizetni. De 2-3 szakasznál nincs más lehetőség, vagy körbe 100km vagy pályán de azért meg fizethetünk szépen.

    Másik hogy szegedhez tartozik az olyan mindegy, az egészet a pálya üzemeltetője dönti el és nem az alapján fogja, hogy melyik városhoz tartozik, hanem hogy mennyi bevételt tudnak szervezni belöle.
    Tehát városnak csak annyi döntése volt, hogy átadással városban korlátozni tudják a kamionokat.

    De pálya üzemeltetésébe nem szólhatnak bele.”
  • 84. man 2011. április 16. 16:31
    „82. Bocsáss meg, de ahogy téged olvastalak, nem tudom eldönteni, hogy ingyenes szakaszt akarsz, vagy dögöljön meg a másik tehene hanekemnemjutmásnakse alapon végig fizetős pályát. Rákóczi- , Csergő-telepek, Nagyfa, legjobb tudomásom szerint közigazgatásilag szegedhez tartoznak, azért kérdem hogy ingyenes lesz-e.”
  • 83. dokmed 2011. április 16. 16:00
    „Itt a pénz:

    http://www.epulettar.hu/cikk/21070.aspx

    http://vastagbor.blog.hu/2009/12/04/jo_reggelt_ugyeszseg”
  • 82. ttttt 2011. április 16. 15:17
    „80. man 2011.04.16. 14:29

    Nincs semmi infó még az egészről.
    Ha visszább olvasol akkor észreveheted hogy sok mindenkit nem is érdekel hogy igyenes legyen a 2-3 szakasz (tehát ahol a Rákóczi-telep van). Főleg azokat nem akik az 1 szakaszt használják és azt akarják hogy legalább csak az maradjon ingyenes és ezzel a többiekre <moderálva>Tisztelet a kivételnek!

    De reménykedjünk hogy az üzemeltetők gondolnak arra is hogy sok kis település van a pálya mellett, egyből.”
  • 81. tol 2011. április 16. 14:37
    „kedves strangerr, majd nézd meg a korabeli térképeket a MÁV HÁLÓzatáról...”
  • 80. man 2011. április 16. 14:29
    „Meddig fog tartani az ingyenes szakasz? (Pl. a Rákóczi-telepen élőknek kell majd fizetni a használatért?)”
99 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Az állam tilt, az állam kötelez - fizetni márpedig kell!

A belvíz a természetvédelmi területeken is gond. És hiába védett, a vízgazdálkodásért fizetni kell – akkor is, ha azt tilos igénybe venni. Tovább olvasom