Délmagyar logó

2017. 05. 27. szombat - Hella 14°C | 24°C Még több cikk.

2-es villamos a Rókusi körúton

A Rókusi körút közepén vezetnék a 2-es villamost. Az új járat a nagyállomástól a Vér-tóig közlekedne. Elkészült a szegedi elektromos üzemű közlekedés fejlesztésének megvalósíthatósági tanulmánya, a tervező középfekvésű villamospályát javasol a körútra.
Kattintson a képre!
Amikor a megállóba szerelt kijelzőn befejeződik végre a visszaszámlálás, a nagyposta elé szinte hangtalanul begördül egy látványos formájú, modern vonalú villamos. A járdaszegélynél csak néhány centivel magasabb a padlója. Az utastájékoztató képernyőn üdvözlik a felszállókat, és kiírják: Vér-tó végállomás felé halad a kocsi. Útközben maga előtt zöldre állítja a lámpákat.

Most még álomnak tűnik, de tény: Szeged villamosépítése bekerült a kormány által támogatott programok közé, még ebben az évben elkészülnek a kiviteli tervek. Hivatalosan „elektromos tömegközlekedés fejlesztése nagyprojekt" a neve, jövőre pályázik vele Magyarország uniós támogatásra. A megvalósíthatósági tanulmányt egy dán tanácsadó cég, a COWI budapesti irodája készítette. A több ezer oldalas anyagban megvizsgálják, hogy hányan utaznának a trendibb, gyorsabb városi közlekedési rendszeren. Számítógépes modellekkel jósolták meg, merre járnának a város lakói, ha egyes vonalakon látványosan megújítanák a tömegközlekedést.

Azt is pontosan megadják, mennyi szálló portól kímélhetnék meg magukat a város lakói a 2-es villamos elkészülte után. Az új, zajcsillapított pálya révén 75 ezer szegedi élne nagyobb csöndben.
Az építés kapcsán az Indóház teret is megszépítenék, a
Károlyi-kollégiumnál pedig körforgalmú csomópont épülne. A mérnökök a Rókusi körúton az úttest közepén vezetnék a villamosvonalat, így az autósok kanyarodási lehetőségeit nem kellene korlátozni. Szükség lenne a remíz bővítésére és tíz korszerű villamoskocsira. A teljes átépítés becsült költsége 14 milliárd forint.

Már volt 2-es

Hivatalosan még nem döntöttek arról, hogy az új villamosvonal hányas számot kap. Dózsa Gábor SZKT-igazgató elmondta: a cégnél azt javasolták, legyen az új vonal 2-es – ő ezt támogatja. 2-es villamos Szegeden már járt harminc évig, a Felső Tisza-parton. A vonal a 70-es években szűnt meg. Hasonló, úgynevezett nagyprojekt keretében Debrecen szintén 2-es villamost építene, és Miskolc is ilyen tervvel pályázik.

Dózsa Gábor SZKT-igazgató szerint a Rókusi körúton hatalmas az utasforgalom, tipikusan olyan hely, ahol szükség van a villamos busznál nagyobb kapacitására. Azzal számolnak, hogy 200-250 férőhelyes kocsikat indítanak 4-5 percenként, zárt, zavarás- és dugómentes pályán.
Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármester elmondta: a közgyűlés létrehozott egy döntéselőkészítő csoportot, amelyben a város vezetői és önkormányzati képviselők vesznek részt. Ők tisztázzák, pontosan mit építenek, mennyi pénzért pályázik a város az unióhoz. A tömegközlekedés fejlesztésénél nehéz a pontos megtérülést kimutatni.

Erre a COWI elemzői is utalnak, hiszen a környezeti hatások esetén nehéz megmondani, hány forintot ér mondjuk a nitrogén-dioxid szint csökkenése. Az alpolgármester szerint legfőbb megtérülése a költséges fejlesztésnek az utazási idő csökkenése. A 2-es villamos ugyanis gyorsan, az autóforgalomtól függetlenül, külön sávban haladhat majd.

Olvasóink írták

  • 3. török 2010. június 16. 10:55
    „1. Igazad lenne, csak éppen az az egész fejlesztésnek a lényege, hogy a rókusiak-makkosháziak gyorsan bejussanak a BELVÁROSBA, és persze mellékesen a Nagyállomásra is. A külső körúton minek menne körbe? Senki nem utazna rajta. Ez egy jó megoldás, a troliknál is bevált (ld. 5-7-9-es troli, vagy a 8-10-es).”
  • 2. török 2010. június 16. 10:55
    „1. Igazad lenne, csak éppen az az egész fejlesztésnek a lényege, hogy a rókusiak-makkosháziak gyorsan bejussanak a BELVÁROSBA, és persze mellékesen a Nagyállomásra is. A külső körúton minek menne körbe? Senki nem utazna rajta. Ez egy jó megoldás, a troliknál is bevált (ld. 5-7-9-es troli, vagy a 8-10-es).”
  • 1. abrakapokusz 2009. április 04. 13:42
    „Meglepődtem.

    Naívan arra gondoltam, hogy az új 2-es villamos a külső körúton át jut el a nagyállomásig.
    A valóságban azonban csak a Kossuth Lajos sgt. és a Csongrási sgt. között épül új szakasz,
    a villamos onnan az 1-es járat vonalán közlekedik.
    Tipikus szegedi megoldás.
    Építünk 3 km kerékpárutat, felfestünk 5 km járdát és verjük a mellünket: MEGÉPÜLT 8 km KERÉKPÁRÚT!

    Nem vagyok elragadtatva.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A körforgalom hangsúlyos üzenő felület

Megszerettük a körforgalmat! Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy a kilencvenes évek óta nő a… Tovább olvasom