Délmagyar logó

2016. 12. 08. csütörtök - Mária -5°C | 3°C

20-25 ezer forintból ki lehet jönni a víkendházban

Szeged - Van, aki a természet közelsége miatt cserélte le szegedi panellakását víkendházra, másokat az alacsony rezsiköltség csalt a Sándorfalva melletti Kővágó-dűlőre. Jelenleg 247-en laknak a „zárt kertek"-nek minősített részen, ahol akár 20–25 ezer forintból is kijönnek egy hónapban.
– Amíg Szegeden laktam, szinte nem is ismertem a szomszédaimat. Itt mindenki köszön mindenkinek. Nagyon jó a közösség, amiben csak tudunk, segítünk egymásnak – jellemezte lakóhelyét Kolcsár Csaba, aki 14 éve él a Sándorfalva melletti Kővágó-dűlőn. Hozzá hasonlóan sokan döntöttek úgy, hogy szegedi panellakásukat víkendházra cserélik, mások Sándorfalváról költöztek ide. Jelenleg 247-en laknak egész évben a „zárt kertek"-nek minősített területen. Van, akit a természet közelsége késztetett a költözésre, sokan azonban kedvezőtlen anyagi helyzetük miatt bútoroztak a dűlőre, ott ugyanis akár 20–25 ezer forintból is ki lehet jönni havonta. Nyáron pedig még kevesebb a „rezsi".

A rendkívül keskeny és hosszú, úgynevezett nadrágszíjtelkek nincsenek közművesítve, egyelőre az áramot vezették ki. Az ottaniak fával fűtenek, fúrt kútból nyerik a vizet a mosáshoz és a fürdéshez, az ivóvizet pedig vagy palackozva veszik, vagy a bányató sarkán álló kútról hozzák. Mindössze az áram, a tűzifa és a kommunális adó kifizetéséből áll a rezsi.

Mihály Attila kilenc éve lakik a 45 négyzetméteres takaros házikójában Kővágó-dűlőn – most szándékozik nagyobb méretűbe költözni. Fotó: Schmidt Andrea
Mihály Attila kilenc éve lakik a 45 négyzetméteres takaros házikójában Kővágó-dűlőn – most szándékozik nagyobb méretűbe költözni. Fotó: Schmidt Andrea

– Amikor 12 évvel ezelőtt kiköltöztünk ide Sándorfalváról, még csak heten-nyolcan laktunk az utcában. Mára majdnem minden házban állandó lakók élnek – mondta el lapunknak Gonda Istvánné.

A környéken több házra is kitették az eladó táblát. Mihály Attila például kilenc évig élt a 45 négyzetméteres takaros, kétszintes kis házikójában, amit most közel 7 millió forintért árul. Szeretett itt lakni, de most már telik egy nagyobb házra is – Sándorfalván, a városban.

Díszburkolatos sétány

– Milyen fejlesztéseket terveznek a területen? – kérdeztük Kakas Bélától. Sándorfalva polgármestere elmondta: a bányatóhoz vezető dűlő aszfaltozására adtak be pályázatot, amely elbírálás alatt áll. Hamarosan pedig elkezdik építeni az erdőn keresztül azt az 1,1 kilométer hosszú, díszburkolatos sétányt, amely a városból vezet majd ki a kiskertekhez. Igazi nagy változást azonban a szabadidőpark kialakítása jelentene. Akkor a környéken lakók helyben is dolgozhatnának az új turisztikai szolgáltatásnak köszönhetően. E terv megvalósítása azonban még várat magára.

Olvasóink írták

43 hozzászólás
  • 43. gróf 2010. május 03. 13:55
    „41. hozzászólás Neszemetelj! 2010.03.26. 10:01

    Még mindig azt mondom, ha leaszfaltozzák az utat és közvilágítással csábítsák oda a lakókat...nem lesz sokáig szép és békés a környék...nyomát nem fogod látni annak amire szépen emlékezel!
    Ahová az ember beteszi a lábát, ott a tarack sem fog megélni!
    Nézz szét a Baktói kiskertek körül...szemét és gané az utak mellett, az erdőben a Bika tóban. Ezt akarod?”
  • 42. lidocain 2010. március 26. 15:06
    „41-42
    abszolút igazad van,de erről nem az tehet,hogy gróf pesszimista-e vagy sem. ennek egyedül és kizárólag az ottani vezetés,meg az igénytelen lakóközösség az oka.
    nagy reményekkel költöztünk mi is ki, nem a tóhoz,hanem csibafára de 2 évet bírtunk,aztán szó szerint visszamenekültünk a civilizációba. pedig hosszú távra terveztünk,parkositottunk,épitettünk. nem is volt semmi gond a ház körüli munkával de annál több az ottani mentalitással,az áruhiánnyal meg azzal,hogy a tüzépes pár év alatt a duplájára emelte a tüzifa árát, és sorolhatnám. ma is fáj a szivem ha arra a gyönyörű környezetre gondolok,de anyagilag nem volt tartható a szegedi munkahely meg az ottani lét.a millió apró bosszúságról nem is beszélve amikor ott állt az ember egy 1 hetes újszülöttel meg egy taknyos két évessel akinek szivni kellett az orrát egy egész héten keresztül áram nélkül reggel 8-tól délután négyig.az áram hiánya miatt viz sem volt,mert a kiskertekben csak hidorofórról megy minden. vagy amikor nagy volt a belviz állt a pincében,és a szatymazi oldalon működtek az átemelő szivattyúk az sfalvi paraszt meg azt mondta,hogy jön a nyár majd felszivódik,a gázolaj meg drága. neked meg ott áll a vizben a pincében mindened ami a léthez szükséges,a kazán,a hidrofór a villanyboyler.....
    ezért is mondtam azt,hogy ez a falu soha nem lesz olyan szinten mint akár deszk,vagy zsombó mert nem is akarja,hogy odamenjenek emberek.elvannak oszt jóvan. nem véletlenül van annyi eladó ház,de erre már csak későn jöttünk rá. kell a gyereknek a friss,jó levegő ezt mondtuk mi is,de aztán gyorsan rájöttünk,hogy ez jó ha megvan de a gyereknek is létbiztonságra van szüksége,elérhető orovsra és nyugodt kiegyensúlyozott szülőkre.”
  • 41. Neszemetelj! 2010. március 26. 10:08
    „Ja, és ezeket azért írom, mert a szüleim ott élnek lassan 50 éve!!!

    Én "elmenekültem" lassan 10 éve, viszont a természeti látványosságok, és a friss levegő reményében szeretnék a családommal visszaköltözni, és pont a dülők környékére, de féltem a családom biztonságát a lepukkant állapotok miatt. A közmű hiányáról nem is beszélek, mert úgyis süket fülekre találna.
    A tó környéke, eddig tiszta gaz volt és lassan 3-4 éve alig van szegedről érkező fürdőző. Ellentétben évekkel ezelőtt "söpörni" lehetett az embereket.
    Most végre kitakarították a környéket, de el nem tudom képzelni milyen szabadidő park lesz, mert arra utaló nyom semmi nincs a környéken. Ugyanis a természet adja magát a parkot, és azt nem kellett kialakítani!!!”
  • 40. Neszemetelj! 2010. március 26. 10:01
    „40. gróf

    ...de attól lehet XXI. századi valami ha lenne rendes közvilágítás! Elég pesszimista a hozzáállásod, ezért tart itt Sándorfalva is..., az hozzád hasonló felfogás miatt!
    Bocs, de ha ott élnél, majd rájönnél az elmaradt fejlesztések mennyire lenyomják az életszínvonalat. nemhiába lakják a legtöbb kiskertet alkoholisták, és beteg-öreg emberek.
    Ez általában más városok peremkerületén nem így van, hanem ellenkezőleg..., tarka a peremkerület az új családiházaktól!

    "Ha leaszfaltozzák és több család kiköltözik akkor mivel lesz jobb a Tájvédelmi körzetnek?"
    Nem a Tájvédelmi körzetnek lesz jobb, te okoska, hanem azoknak a családoknak akik szeretnének nyugodt, szép, rendezett, friss levegővel átitatott természetes környezetben élni! De mivel nem adottak a lehetőségek a fejlesztésre, ezért több tucat család KOMMUNÁLIS adójától esik el Sándorfalva, amiből jutna a jövő fejlesztésére is!

    Meg lehet nézni a környező kisvárosok peremkerületeit: lakóparkok épülnek, és a környezetvédelmi szabályokat erősen betartatják az ott lakókkal, és ezért tudnak ők fejlődni Sándorfalvával ellentétben.
    Ha van időd, menj be Sándorfalván egy boltba. Olyan érzésed lesz mintha visszautaztál volna a múltba. maradi eladók, gyér árúkinálat, az ÁNTSZ kaszálhatna a az árúk nem megfelelő elhelyezésével. Ott is kifli van, ahol nem lehetne :)
    Persze ez alól kivétel egy bolt, egy magánkézben lévő a főutcában, talán ott érdemes vásárolni leginkább.
    ...és mit tesz, aki igényesebb kínálatra vágyik? Beutazik Szegedre és ott vásárol alapvető élelmiszert, és itt az alapvetőről beszélek, nem a luxusról!

    Arról nem beszélve hogy nincs éjszakai ügyelet, nincs mentő, nincs tűzoltóság! Tehát az emberek biztonságérzete nem a lagjobb, és igenis ez a vélemyénye az ott élő fiataloknak. Az idősebbek meg már beletörrődtek abba ami van, nekik jó így is hiszen azt mondják: nekik már úgy is mindegy!
    Ez a hozzáállás a módi Sanyifalván..., sajnos!

    Ezért kellene egy agilis, talpraesett, és a jövőképet optimistán látó vezetés!!!”
  • 39. gróf 2010. március 25. 09:19
    „39. hozzászólás Neszemetelj! 2010.03.25. 01:35

    Tudomásom szerint arra a dűlőre is az Unió ad pénzt valami minimális önerővel.
    A polgármester oldaltól függetlenül ha megfeszül akkor sem tudja Brüsszelben lenyomni a torkukon a létfontosságú dűlő út aszfaltozásán kívül a kiskertek előtti utak aszfaltozását. Bocs, de annak kell örülni amit adnak. Most ilyen világ van.
    -"Több tucat fiatal, és kisgyermekes család vásárolna telket a dülőkben, mert valójában Tájvédelmi körzet, és szinte vágni lehet a levegőt a tisztaságtól!" -- Ha leaszfaltozzák és több család kiköltözik akkor mivel lesz jobb a Tájvédelmi körzetnek?
    -"Mert elég ciki a XXI. században, egy városkában homokdűnéken hazajárni kivilágítatlan utakon."--Nem a városban vannak a földes utak hanem a külterületeken. Attól nem lesz huszonegyedik századi valami ha leaszfaltozzák...”
  • 38. Neszemetelj! 2010. március 25. 01:35
    „Nem valami szép húzás a polgármester úr részéről, hogy csak azt a dülőt aszfaltozzák ki amelyik a tóhoz vezet. A többi is ugyanúgy megérdemelné, ha már az ott élők nélkülözik a közmű ellátást. Példát lehetne venni Mórahalom és Zsombó, Deszk bővülő lakóparkjairól, amit a peremrészeken alakítottak ki. Több tucat fiatal, és kisgyermekes család vásárolna telket a dülőkben, mert valójában Tájvédelmi körzet, és szinte vágni lehet a levegőt a tisztaságtól!
    Ezt az előnyt kellene kihasználni, és élni vele. Nem pedig lehúzni az egyik dülőt a másik előtt, hanem az összes dülőt leaszfaltozni, és odavonzani a turizmust és a falusi vendéglátást, ha már valóban megépül végre egyszer a csónakázó-tó is (több éve kezdték a projektet)! Mert elég ciki a XXI. században, egy városkában homokdűnéken hazajárni kivilágítatlan utakon. Persze ennek is megvan a maga varázsa, csak az a baj hogy nem olyan emberek döntenek az ottani állapotokról, akik valóban tudják hogy kell egy várost várossá fejleszteni.
    Hozzáértő vezetés kellene, és rugalmas hozzáállás. Optimizmus..., és már terjeszkedhetne is Sándorfalva, mert ahogy kész lesz az autópálya, talán megcsinálják majdnem Dócig a Sövényházi utat (ez állt még tavaly a konzorcium leírásában), 12-15 perc lesz Sándorfalva Szegedtől egy nyugis 100-as tempóval. A hiányzó kerékpárútról már nem is beszélek, amit illene megcsinálni Szegedtől-Ópusztaszerig..., talán a Polgármester Úr erre is gondolhatna!!! Pld.: Aug 20 körül biztos megállnának a családok egy jó kis csónakázásra a tónál.

    Ui.: a vezetés észrevehetné a sétány építsésénél hogy nem csak az 1-es, és 2-es dülő létezik, hanem élnek ám emberek az 5-ös dülőben is, és az utána következő közben is. A 4-esről azért nem szólok, mert ott lesz aszfaltozva az "út".
    Kár hogy nem veszik észre a kiskertekben rejlő kincset (itt nem az alkoholista lakókra gondolok), mert amikor ráeszmélnének hogy mit veszítettek az elmaradt fejlesztések nélkül, addig kihal Sándorfalva lakossága..., mert minden fiatal elmenekül!!!

    Rugalmas-fiatalos-optimista, és nyitott gondolkodásmód kell a városvezetés részéről, és már megy is a szekér :)”
  • 37. odysseus 2010. március 24. 23:05
    „én jól ismerem a szatymazi kiskerteket - csudálatos világ, teljesen más a klímája, mint Szegednek, egyszerűen jó ott kinn lenni - egy hétvégén, vagy ki-kiugrani hétköznap felüdülni. Szóval, az úgy jó, ha van egy lakásod benn a városban, meg van egy kis kuckód kinn is...Bocs...”
  • 36. gróf 2010. március 24. 09:00
    „36. hozzászólás demeterkornel 2010.03.24. 05:19

    Arról van szó, hogy aki a panelban elveszett ember az a kiskertben is az lesz.

    "20-25 ezer forintból ki lehet jönni a víkendházban" -- Ez a cím esetleg könnyelműségre, hiú ábrándba kergeti az elkeseredett embereket.

    "A környéken több házra is kitették az eladó táblát. Mihály Attila például kilenc évig élt a 45 négyzetméteres takaros, kétszintes kis házikójában, amit most közel 7 millió forintért árul. Szeretett itt lakni, de most már telik egy nagyobb házra is - Sándorfalván, a városban." -- Mégis van eladó ház annyiért mint egy jobb panel, pedig olyan szuper olcsó ott minden...igaz az eladó is beljebb vágyik.

    Kár, hogy a "Tuskós" kocsma bezárt a Pihenő u-ban :( micsoda kulturális élet zajlott ott 20 éve :D. Akkoriban nagyon kevesen laktak kiskertben, de sok kutya és csirke etető ugrott be fél órára. Télen meg melegedő volt az idős őslakosoknak.”
  • 35. demeterkornel 2010. március 24. 05:19
    „Ahogy látom, itt komoly indulatokat szított az az egyszerű tény, hogy vagyunk néhányan, akik nem a Széchenyi tér 2 km-es vonzáskörzetében élünk. Úgyhogy elmondom, hogy bár én nem szívesen költöznék vissza panelbe, de természetesen ennek is vannak hátrányai, nem kétséges.
    Mi a gyerek miatt jöttünk a kiskertekbe, ugyanis nem nagyon volt kedvünk úgy felnevelni, hogy minden tizedig percben rá kell szólni, hogy ne ugráljon, mert feljön az alsó szomszéd. (Szerintem ez nagyon gáz) Nem volt mellékes szempont az sem, hogy bármikor kimehet az udvarra játszani a (majdnem) friss levegőre. És igen, ehhez kompromisszumokat kellett kötnünk, mert itt nincs a s.ggünk alá tolva minden, pedig az például jó volt a panelban. De valamilyen kompromisszumot mindenhol kell kötni, és embere válogatja, hogy kinek melyik jön be inkább.”
  • 34. Teo 2010. március 23. 23:41
    „Én 5 szites zárószintjéről mentem kiskertbe.
    Jó a levegő, akkor tartok bulit amikor csak akarok, nem hívják rám a rendőrt.
    A fiam már ide született, s nem kell attól tartanom hogy elüti valami.
    A rezsi az egy külön téma.
    Nem kevesebb mint a panel. Nincs közös költség, de az épület állagát meg kell tartani.
    A fűtés költsége sem olcsóbb, mivel mi 24 C fokban szeretünk élni.

    Előnyeivel, s hátrányaival együtt soha vissza nem mennék a városba.”
  • 33. Cat 2010. március 23. 23:05
    „honecker601

    Fegyverrel kényszerítenek, hogy plázázz és a Tescóban tolongj?
    A kosz, a zaj más kérdés, ezek elől nem tudsz elmenekülni, csak ha vastag a pénztárcád.”
  • 32. p79 2010. március 23. 21:54
    „Az a baj, hogy sok embert köt a munkája Szegedhez, és úgy viszont már nem biztos, hogy megéri Sándorfalvára költözni. Mi is gondolkodtunk rajta (pontosabban a feleségem), de végül elvetettük. Az addig rendben van, hogy olcsóbban kaptunk volna házat, de az utazással egy csomó idő elmenne. Mindketten két műszakban dolgozunk, és nem biztos, hogy este 20-21 órakor olyan jó szórakozás lett volna a busz után loholni. Mihálytelekről viszont még kerékpárral is 10-15 perc alatt be lehet érni Szegedre, plusz van helyi járatos busz. A házak hasonló áron mozognak, mint Sándorfalva központjában, és a telkek is olcsóak. Egyébként ha nem számítana a távolság, akkor én inkább Zsombót választanám, mint Sándorfalvát.”
  • 31. lidocain 2010. március 23. 21:36
    „alapvető dolog:más faluban a városból odaköltözőket nem nevezik "gyüttmönt" -nek és itt konkrétan sfalváról volt szó.
    és igen,más falvak sincsenek közelebb de nem is vágynak el az odaköltözők. nem egy ismerősöm van aki jól érzi magát pl deszken,zsombón vagy domaszéken.”
  • 30. honecker601 2010. március 23. 20:56
    „Mert szerinted más falu közelebb van Szegedhez? Ne nevettess már! Nem is hinnéd, de nagyon sok embernek elege lett Szegedből, a koszból, a a sok "csúcsszuper" plázából és Tescós szarokból!”
  • 29. lidocain 2010. március 23. 20:54
    „és még egy dolog,a múltkor volt egy hasonló cikk a dorozsmai álomvilágról,meg arról,hogy pár millióért lehet subasán ilyen kis hétvéginek nevezett ámde télen is lakható házat venni.
    aha,tényleg.
    kiváncsiságból megnéztem a déli apróban és 5 milliótól a csillagos égig vannak hirdetve. vedd meg ezt egy átlagos panel árából,miután mindent rendeztél az állam felé. és az 5 miiliós inkább putri,mint ház,de ugyanez van a tápéi illetve a baktói kiskertekben is.
    akkor miről is beszélünk???”
  • 28. lidocain 2010. március 23. 20:50
    „25
    az,hogy az a 15 km ami szegedtől elválasztja az az ottani szinvonal legalább 15 éves elmaradását is jelenti,aki kiköltözik legkésőbb pár év eltetével menekülne vissza,de sajnos öröklakást vett,mert a büdös életben nem tudja eladni. nyilván azért is van olyan (más falvakhoz képest) sok panel-csere kinálat is.
    egy ingatlanközvetitő mondta egyszer,hogy aki ott házat vesz az kétszer örül: egyszer amikor megveszi de még egyszer és sokkal jobban amikor megszabadul,már-már mindegy milyen áron.
    persze van olyan is akinek bejön az ottani mentalitás,annak sok boldogságot kivánok!

    ezzel ezt a témát részemről lezártam,az esetleges személyeskedés elkerülése érdekében.”
  • 27. flexsnake 2010. március 23. 20:43
    „14. aha, kár hogy ez gyurcsány dumája.”
  • 26. lidocain 2010. március 23. 20:41
    „22
    Ingatlan eladása után személyi jövedelemadót is kell fizetnünk, ennek mértéke a keletkező jövedelem 20 százaléka. Jövedelemnek a bevétel és a levonható költségek különbözete minősül. Ha az ingatlant az eladás előtt öt éven belül vásároltuk, a teljes összeg után kell adózniunk. Ezután a tizenötödik évig évi tíz százalékkal csökkenthető a jövedelem, tehát ha hét éve vásárolt ingatlant adunk el, a jövedelem húsz százalékkal csökkenthető.

    Nem kell adózni 15 évnél régebben szerzett ingatlanok eladása után. Nem kell adót fizetni, ha a lakás eladása előtti 12 hónapon belül, vagy az azutáni 60 hónapon belül lakást veszünk.

    szerintem.de lehet,hogy tévedek.”
  • 25. honecker601 2010. március 23. 20:30
    „És mi köze van az eladó házaknak ehhez?”
  • 24. lidocain 2010. március 23. 20:21
    „20
    nem az ott lakókat minősitettem,ha jól emlékszem,hanem a cikkben szereplő csodálatos már-már lakóparknak avanzsált kővágóban lakás összkiadását nem tartom reálisnak. de ez az én véleményem,tapasztalatom.
    ha te ott jól érzed magad,legyen ugy. élj boldogan.sőt egészségesen.
    de bárki mielőtt nagy erőkkel nekirohanna az álomvilágnak nézze meg hány házat hirdetnek ebben a faluban és hányat máshol,majd gondolkozzon el vajon miért is van ez igy.

    és grófnak maximálisan igaza van (még akkor is ha más témában nem is értünk mindig egyet)”
43 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A Quimbyt a kreatív szabadság élteti

Az állami kitüntetések legitimálják a könnyűzenét. Ez főleg a családtagoknak fontos. Erről is beszélt Kiss Tibor. Tovább olvasom