Délmagyar logó

2016. 12. 11. vasárnap - Árpád -2°C | 7°C

2014-re újítják fel a Bajai utat

Mórahalom - 2014 végére elkészülhet az 55-ös főút Csongrád megyei szakaszának felújítása – tájékoztatta lapunkat tegnap a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.

2014 végére elkészülhet az 55-ös főút Csongrád megyei szakaszának felújítása – tájékoztatta lapunkat tegnap a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. A projektről 2009-ben azt mondták: 2012-re megvalósul. Építési engedély már van. Kérdés, mennyivel drágult a 30 milliárdosra tervezett beruházás.

– Télen, vagy esőben érzem, amint az autó csúszkál, úszik a nyomvályús úton. Előzésnél megüti, megdobja az autót a kátyú. Nemegyszer halálfélelmem van Szeged és Domaszék között – vallja egy autós, aki naponta közlekedik az 55-ös főút Csongrád megyei szakaszán. A Bajai út felújítása évek óta téma. 2009-ben Szalóki Flórián, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) Közlekedési Programok Irányító Hatóságának főosztályvezetője és Nógrádi Zoltán mórahalmi polgármester sajtótájékoztatón jelentette be: három év alatt, 2012-re elkészül a Baja és Szeged közötti, 98 kilométeres út rekonstrukciója, hogy a 11,5 tonnás tengelyterhelésű járművek is biztonsággal használhassák. Domaszéknél körforgalom épül ott, ahol a főutca csatlakozik a Bajai úthoz. A másik két bekötőútnál terelősávot alakítanak ki. Mórahalomnál pedig elkészül a 7 kilométeres elkerülő út, amely tehermentesíti a várost az átmenő forgalomtól.


Azt is elképzelhetőnek tartották, hogy néhol négysávosra bővül az 55-ös. A projektre a Közlekedés Operatív Program (Közop) forrásaiból 30 milliárd forintot szántak.

A beruházás azonban három év alatt nem készült el. Az NFÜ honlapján ugyan megtalálható a projekt, de csak annyi olvasható róla: hatályos támogatási szerződéssel, illetve 2,1 milliárd forint megítélt támogatással rendelkezik. Eddig 599 millió forintot fizettek ki. Mire?

Két év, négy halálos baleset

A Csongrád Megyei Rendőr-főkapitányság adatai szerint az 55-ös főút megyei szakaszán 2010-ben és tavaly 2-2 halálos baleset történt. Súlyos sérüléssel járó karambolból 2010-ben 10-et, tavaly 16-ot, idén eddig 1-et regisztráltak. 2010-ben 24, tavaly 16, idén 4 könnyű sérüléssel járó baleset történt. Az elmúlt két évben egy kerékpárost ért halálos baleset, hárman súlyosan, ugyanennyien könnyebben sérültek.
– Az összeget a tervezésre és az engedélyeztetésre fordította a kedvezményezett. A projekt jelenleg is napirenden van. A fel nem használt források legjelentősebb része a területszerzés várható költségeit fedezi. A területszerzés a tavalyi év második felében megindult – közölte lapunkkal az NFÜ. A beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) tájékoztatása szerint a főút és Bajai út mellett futó kerékpárút építésére az engedélyezési és kiviteli tervek 2008 és 2010 között elkészültek. Az építési engedélyt a NIF 2010-ben megszerezte. – A szükséges területek egy része Baja város és Mórahalom térségében már rendelkezésre áll, és jelenleg folyik a további szakaszokon is a területek megszerzése – tette hozzá Loppert Dániel kommunikációs vezető.

Lapunknak elmondta: a kivitelezés indításához szükséges még a birtokba vett területeken az előírt régészeti feladatok elvégeztetése. – A kivitelezés forrásának biztosítására nyílt közbeszerzés útján kiválasztottuk az EU-s kivitelezési pályázathoz szükséges megvalósíthatósági tanulmány és nagyprojekti pályázati dokumentáció készítőjét, a tanulmány 2012 harmadik negyedévére lesz készen. A megvalósíthatósági tanulmány elfogadása után benyújtható a kivitelezési nagyprojekti pályázat a közreműködő szervezethez. A kivitelezési munkálatok megkezdése 2013 második negyedévében várható, a tervezett befejezés 2014. év vége.


– Ez pozitív hír – reagált Nógrádi Zoltán. – 2007 óta küzdök az út felújításáért, magam is tapasztalom, ha közlekedek: sok helyen életveszélyes az 55-ös. A Domaszék és Szeged közötti, vagy az Ásotthalom és a megyehatár között lévő szakasz nagyon rossz állapotban van. Fontos, hogy a Bajai út bekerült a tervezett nagyprojektek közé – hangsúlyozta.

Szerinte a hároméves késés oka lehet a tervezés hosszadalmassága, és az is, hogy a közlekedési projektek általában csúszásban vannak hazánkban. Vélhetően változott a projekt 30 milliárdos költsége, például a forint–euró árfolyam módosulása miatt, de becslésre egyelőre nem vállalkozott.

Olvasóink írták

  • 18. strangerrr 2012. június 02. 13:07
    „16. Mint a cikkben olvashattad, folyik a területvásárlás. Szerinted egy 90 km-es útszakasz mentén (mégha csak pár méter széles csíkokat is vesznek) mennyibe kerül a területvásárlás, kisajátítás ?
    Bár a gondolkodás menne úgy mint a hozzá nem értő hőbörgés.”
  • 17. Lackó50 2012. június 01. 10:43
    „4. Horthyszobor 2012.05.31. 07:55
    Négysávos? Emlékszem még arra, mikor pár évvel ezelőtt az a lehetőség is felmerült, hogy a repülőtér melletti szakaszt a föld alá viszik, hogy ne akadályozzák vele a repülőtér hatalmas forgalmát. Akkor is jót röhögtem rajta, hogy azt még az unokám se fogja megérni. Bár mi nagyok vagyunk abban, hogy lehet akár az alföldön is alagutat építeni. És ha erre sikerül még plusz pénzt is szerezni, akkor még többet lehetne lenyúlni a támogatásokból. Igaz, hogy egy ilyen projektet nehéz lenne megmagyarázni, de akik a lenyúlásokból élnek - ha megcsillan a lehetőség - nem ismernek lehetetlent. :-(”
  • 16. füzy 2012. június 01. 09:54
    „Még sehol semmi; de már elköltöttek 600 millát. Az "átkos szociban" ebből 600 km út épült volna. És ez mindennel így van: út,- vasút,- csatorna-építés, stb. Sehol semmi, de már van igazgató, projekt-menedzser, titkárnők, mobiltelefon, NET, csodaautó és milliós fizetések. Börtönbe velük!! (minimum!)”
  • 15. saturnus 2012. június 01. 09:22
    „Arról volt szó két éve a kormány ígéretei között,hogy Szeged és baja között egy gyorsforgalmi út épül kikerülve a lakott településeket. Ja meg az egymillió munkahely,és jön a Kánaán,kolbászból lesz a kerítés is. Ehelyett bármely pillanatban ki törhet a polgárháború ezt a TEK vezetője/orbán magánhadseregének a vezetője/ be is jelentette ,hogy ő orbánt védi és büszke is rá tehát nem a magyar népet,hanem orbánt.”
  • 14. kalkutta 2012. május 31. 21:18
    „Mindegy csak legyen már kész. Azt sem bánom ha 3x annyiba kerül majd mint indokolt lenne.”
  • 13. mylittlepony 2012. május 31. 20:16
    „Hmmm...Szeged-Domaszék és Ásotthalom-megyehatár között...ezek szerint az 55-ös tökéletes állapotban van Domaszék-Mórahalom és Mórahalom-Ásotthalom között. Ez érdekes...”
  • 12. exmakai 2012. május 31. 13:45
    „Az M9-es autóút jelenleg is épül, igaz egy pici szakaszon, az 51- és az 54-es út között (Dusnok és Érsekhalma magasságában). Most tervezik a további szakaszokat. Lehet, hogy csak Kisszállásig fog megépülni, mivel onnan már az 55-ös úton lehet elérni Szegedet. Szóval Szegedről Szekszárdra, a Dunántúlra nagyon sokáig még Baja fele vezet majd az út.”
  • 11. cspit 2012. május 31. 13:22
    „És az M9 Autóúttal mi lesz ?
    Ha elkészülne nem kellene elkerülő!”
  • 10. ascendum 2012. május 31. 12:44
    „A poén, hogy az 55-ös legrosszabb szakaszai éppenhogy Bács-Kiskun területén vannak... egyébként Szeged és Mórahalom között remélem a nyomvonalat is felülvizsgálják, tele van felesleges, kis ívű kanyarokkal.”
  • 9. Együgyű 2012. május 31. 12:41
    „,,2014-re újítják fel a Bajai utat"
    Jaj de hiszékeny még most is a Magyar!
    Ígérgetni mindent lehet nekik. Még most sem tanulták meg a kárukon, hogy az elkészült dolgok után higgyék el, amit a politikusok ígérnek. Persze a politikusoknak ez a jó!
    Magyar vagyok én is. De akkor hiszek az ígéretnek, ha az megvalósul. Akkor is ráérek örülni.
    OFF.”
  • 8. spiler 2012. május 31. 10:38
    „36,5 évet késtek idáig”
  • 7. exmakai 2012. május 31. 09:47
    „Nagyon nagyon gond, hogy Mélykútnál nem épül elkerülő út. Ha nem is ilyen fontos, de sokat gyorsítani a 55-ös út forgalmán, ha a kisebb településeknél (Csávoly, Felsőszentiván, Tataháza) is lenne elkerülő.”
  • 6. TrombiFrédi 2012. május 31. 09:36
    „És mi lesz a megyehatáron túl(?), mert egynémely út állapota rosszabb mint Csongrád megyében, lásd majsai út is!?”
  • 5. okz63 2012. május 31. 08:16
    „"az Ásotthalom és a megyehatár között lévő szakasz nagyon rossz állapotban van."

    Jajj, ez az ember nem volt még a megyehatáron túl?
    Utána jóval szarabb, a tábla után egyből észrevehető :-)”
  • 4. Horthyszobor 2012. május 31. 07:55
    „Remelem a pálya és Szeged között negysavu lesz!!!”
  • 3. okz63 2012. május 31. 07:24
    „Hmmm...már éppen rá akartam kérdezni, hogy vajon hol tart a projekt...
    Pl. arról is volt szó, hogy lesz mórahalmi elkerülő, meg hasonlók, de ezt azóta sem találom :-(”
  • 2. honorus 2012. május 31. 06:52
    „Autópályát kellene végre építeni Baja felé!!!”
  • 1. tol 2012. május 31. 06:36
    „és egy Zalaegerszeg-Pécs-Baja-Szeged-Békéscsaba-Debrecen autópálya elképzelhetetlen? Száz éves késéssel a trianoni sugarasított útvonalhálózat helyrehozatala égetően szükséges...”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Réka blogot ír a földrengésekről

Egy szegedi egyetemista az epicentrumtól alig 40 kilométerre éli át az eseményeket. Tovább olvasom