Délmagyar logó

2017. 05. 23. kedd - Dezső 16°C | 25°C Még több cikk.

2 embernek már nem éri meg vonattal utazni

Szeged - A járatokra kötelező lesz pótjegyet váltani, amely a megtett kilométertől függően 150–795 forintba kerül. Még pár nap, és az autó legyőzi a vasutat, ha ketten ülnek benne.
– Már nem lepődöm meg semmin – mondta az egyetemista Ilés-Muszka Andrea a szegedi nagyállomáson, amikor a gyorsvonati pótjegyről kérdeztük. – Eddig sose szálltam IC-kocsiba, hogy olcsóbban utazhassak, ezentúl viszont Budapestig oda-vissza 600 forinttal drágul a jegyem. Rosszul érinti a pénztárcámat, pár száz forint is számít, ráadásul minden hétvégén hazautazom Veresegyházra.

Kiszámoltuk, mennyibe kerül egy budapesti, miskolci és siófoki út Szegedről oda-vissza, vonaton, autóbuszon, valamint autóval jövő szerdától. Május 15-étől vezetik be ugyanis a kilométer-arányos gyorsvonati pótjegyet. Sokáig kellett bogarásznunk az internetet, közben többször telefonos segítséget kértünk. A táblázat összeállt, a számok azt mutatják, hogy egy embernek még megéri vonatjegyet vásárolni, kettőnek már nem. Az autóbusz is beelőzi a vasutat.

Ilés-Muszka Andrea Szegedről minden hétvégén hazautazik Veresegyházra. A jövő héten már 600 forinttal drágábban vonatozik Budapestig és vissza. Fotó: Frank Yvette
Ilés-Muszka Andrea Szegedről minden hétvégén hazautazik Veresegyházra. A jövő héten már 600 forinttal drágábban vonatozik Budapestig és vissza. Fotó: Frank Yvette

A budapesti út okozza a legkisebb feladványt: 3410 forint a gyorsra a menetjegy, ha IC-vel utazunk, plusz 595 forint – elővételben 475 – a pótjegy, ha a lerobbant gyorsvonat vagonjaiban, akkor 295 a pluszfizetnivaló május 15-étől. Oda-vissza egy ember 7410–8010 forintot hagy ott a kasszánál. Miskolcra zuglói átszállással jutunk el, oda-vissza 15–16 ezer forintot fizethetünk. Az árat az befolyásolja, hogy IC-vel megyünk-e Zuglóig, vagy gyorssal, és ugyanez igaz a Keleti pályaudvartól a borsodi megyeszékhelyig. Az új pótjegy ára a teljes távolságon, csak egy irányba 590 forint. Érdekesség, hogy kedden, szerdán és csütörtökön olcsóbb IC-pótjegyet árusítanak Miskolcra. Ne feledjük: a fővárosban 320 forintért, oda-vissza 640-ért a helyi tömegközlekedésre is jegyet kell váltanunk. Siófokra a legegyszerűbben Budapesten és a Déli pályaudvaron keresztül juthatunk el, Pestről csak gyorsvonat jár a Balatonra, vagyis 12–13 ezer forint körüli árú az oda-vissza tartó út egy embernek, plusz a metrózás. A pótjegy fejenként, egy útra 440 forint.

Ha a menetjegyek árát 2-vel szorozzuk, már jobban megéri autóba ülni: Budapestre az M5-ön, a 3000 forintos autópálya-matricával együtt 14 ezer 200 forint a költség. Benzinre literenként 400 forintot, fogyasztásra 100 kilométeren 8 litert számoltunk. Miskolc oda-vissza 31 ezer 800 forint, Siófok 19 ezer. Ezúttal is vettünk a Balatonra autópálya-matricát: érdemes Kecskemétig felmenni a sztrádán, és ott lefordulni Dunaföldvár felé, mivel Kiskunhalas, Kecel irányában szinte járhatatlanok az utak.


Összehasonlításunkban az autóbusz győzött: Budapestre egy ember oda-vissza 6260 forintot fizet, a miskolci útvonalon 9320-at, a siófokin 7900-at. Két embernél ugyanezek a számok a következők: 12 ezer 520, 18 ezer 640 és 15 ezer 800 forint. Míg Budapestre körülbelül egálban van a vasút az autóbuszos közlekedéssel, Miskolc és Siófok busszal verhetetlen, hiszen a járművek rövidebb útvonalon, „toronyiránt" mennek.

A nyugdíjas is fizet

A mostani tervek szerint egyedül a 3 éven aluliaknak, valamint a Start-kártyásoknak nem kell pótjegyet venniük, a nyugdíjasokat sem kímélik. Tudni kell még, ha a Tisza Volán Zrt. M5-ön közlekedő expressz járatait választjuk, akkor 265 forintos kiegészítő díjat kell fizetni Budapestig: ezt a pénzt az emelt szintű, valamint a vasúti szolgáltatásokkal párhuzamos autóbuszjáratokon kérik – de csak június 1-jéig. A társaságtól kapott tájékoztatás szerint ugyanis a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a Szeged–Budapest közötti, a sztráda teljes hosszán közlekedő emelt szintű járatokat megszünteti.

Olvasóink írták

103 hozzászólás
  • 103. Agáta 2013. május 13. 15:06
    „azmegszegedinek: Ezért a mondatodért kaptad tőlem a "bunkó" minősítést: "...nyugdíjasok semmilyen hajlandóságot nem mutatnak arra, hogy ők is részt vegyenek ebben némileg. Ezek után ne csodálkozz, ha nő az ellenszenv az őket eltartók szemében."
    Te nem tartod el a nyugdíjasokat, megírtam, hogy miért nem. A nyugdíjasok számára a te mondatod a sértő. ezért meg is érdemled a jelzőt, amit kaptál. Ha pedig kioktatónak találtad a mondataimat, sajnálom, én tényeket szoktam leírni, nem pedig össze-vissza vagdalkozom. Ha ez neked fáj, tudlak sajnálni, még tanulnod kell.”
  • 102. Agáta 2013. május 13. 15:01
    „80-nak: Forrás (az emlékezetem, és): http://www.mtv.hu/modernkepmesek/cikk.php?id=208795
    "A Központi Bizottság (1987) áprilisban határozta el, a parlament szeptemberben hagyta jóvá az adórendszer reformját, amely persze nem reform volt, hanem két teljesen új adónem, a személyi jövedelmi adó és az ÁFA bevezetése, civilizált nyugati mintára." Az SZJA 1988. január 1-vel lett bevezetve (a bérek felbruttósítása után): http://5mp.eu/fajlok/msc/adotortenelem_2_www.5mp.eu_.pdf
    Az áfa-t ténylegesen 1990. január 1-étől vezették be, előtte ősszel még a nélkül a költség nélkül vettem mosógépet, de ´90 tavaszán a Trabant után már fizettem áfát.”
  • 101. nauset 2013. május 13. 09:05
    „MÁV Start kártyával nem kerül napi ezer forintba a vonatozás. Ezért annyit utazhat a polgár, amennyiszer csak akar. És még pótjegy sem kell és bármilyen kocsiosztályra jó! Ez kimaradt a cikkből.”
  • 100. kisrono 2013. május 13. 08:03
    „Azt a mondatot nem értem,hogy Kiskunhalas,Kecel irányba....Halas után Kiskőrös,Solt felé kell menni,hogy a hídon és a 65-ösön elérd a Balatont!
    Egyébként ezért katasztrófa,hogy az Orbán-kormány leállította az M9-es autóút építését!Mostanra már ki kellett volna érnie minimum az 53-asig és így Szegedről az 55-ös,az 53-as és az M9-es érintésével szinte egyenes út vezetne Szekszárdig ill. ha a Dunántúlon sem állt volna le,akkor Dombóvárig,esetleg Kaposvárig!
    Sajnos az elvégzett földmunkáknál időközben az erdő visszanőtt,a reális esélye,hogy ezt a déli keresztutat folytassák a nulla felé tendál! :((”
  • 99. Szeka 2013. május 12. 20:26
    „Gázos autóval 9000-ből megjárom Pestet. Nem vagyok a menetrendhez kötve, nem kell csomagot cipelni, és nem kell elviselnem a "kedves" utastársakat.”
  • 98. jen 2013. május 12. 18:35
    „Hu, nem akarok vitába belemenni, de buszok karbantartása nagyságrendekkel alacsonyabb mint a vasúté.
    A vasút fejlesztésének több oka van: ipari, katonai, politikai stb.
    A vasút, távolsági, luxus nyugaton. Megengedhetö, de a legdrágább, vagy majdnem a legdrágább.
    Magyarország kicsi ország. Felesleges egy hatalmas, elöregedett és lassú vasúthálózat, amit számolatlanul nyeli az emberek adóját. Semmi remény nincs rá, hogy valaha is nyereséget termeljen. Olyan ez mint a MALÉV. Az is egy szent tehén volt, arra is miliárdok mentek el. Most nincs és már senki nem emlékszik rá mert van helyette más. Csak magántökéböl és nem Mari néni adójából.”
  • 97. macs 2013. május 12. 18:07
    „95. jen,
    a busznál csak egy sofőr kell, biztos vagy ebben? A buszokat nem kell karbantartani? És igen a vasútnál ott a pálya, a busznál ott az út. Igaz, azt nem a Volánok tartják karban.
    A nagy és gazdag országok miért fejlesztik a vasutat, mert nagyok és gazdagok és már nem tudják másra költeni a pénzüket?
    Az USA nem a legjobb példa, mert ott a nagy távolságok miatt a légiközlekedés a nyerő, bár 911 után sokan átnyergeltek a földi utazásokra.”
  • 96. Juhi 2013. május 12. 18:01
    „Szinte járhatatlanok az utak!
    Dübörög a gazdaság!!!!! Magyarország jobban teljesít!!!!!!!!!”
  • 95. jen 2013. május 12. 17:47
    „Nagy sebességü vasutakat nagy országokban építenek, írtozatos dotáció mellett. A vonatozás, különösen a nagy sebességü vonatoknál még a dotáció ellenére is drága az átlagembernek.
    Nagy és gazdag országoban fejlesztik a vonatközlekedést, mint pl-ul Németországban. De a Bahn ott is állami kézben van, a személyközlekedést támogatják a vasutnak, ill. a versenyt korlátozzák.
    Usa-ban, ahol az állam nem avatkozik be annyira mint máshol nincs is ilyen fejlesztés, mert nem éri meg.
    Ahhoz, hogy valaki Szegedröl felmenjen Pestre vonat esetén kell több száz ember munkája kell, a mozdonyok fogyasztásáról már nem is beszélve. Plussz a pályakarbantartás, plussz épületek stb.
    Busznál kell egy sofför.
    Az egy före jutó fogyasztás esetén is szerintem a busz jönne ki gyöztesen. A mi régi modonyaink iszonyatos energiát használnak fel. És teljesen mindegy, hogy 1 kocsival vagy 15-tel mennek, tele vagonokkal, vagy gyakran majdnem üresen.”
  • 94. macs 2013. május 12. 16:03
    „92. jen,
    "az idö már meghaladta". Érdekes amit mondasz, mert a világ más részein egymás után épülnek a nagy sebességű vasutak, de nem baj, ők biztosan nagyon maradiak. :-D”
  • 93. szegedivagyok 2013. május 12. 15:51
    „www.oszkar.com”
  • 92. jen 2013. május 12. 15:04
    „A vonat már régen nem éri meg, mert egy hatalmas gépezetett kell ahhoz fenntartani, hogy néhány ember utazzon. A vasút alkalmas nagy tömrgü áru fuvarozására, de a személyszállítást el kellene már felejteni. Ez az 1800-as évek koncepciója, de az idö már meghaladta. Csak az emberek ragaszkodnak hozzá, mint egy szent tehénhez.”
  • 91. Ferrer 2013. május 12. 14:19
    „Azt felejtik el kedves nyugdíjasaink, hogy a MÁV nem egyenlő sem a Máltai szeretetszolgálattal, sem a Nyugdíjfolyósítási Igazgatósággal, hanem bizony egy szolgáltatás, amit meg kell fizetni. Ennyi erővel számon kérhetnék a "65 év felettiek ingyen internetszolgáltatását", esetleg a "65 év felettiek ingyen étteremhasználatát" is.
    Mellesleg már most annyival több a nyugdíjas, hogy néhány 10 év múlva nyugdíj sem lesz. A magánnyugdíjpénztárak megölése hosszú távon öngyilkosság lesz, egy ennyire államra utalt társadalom esetében.”
  • 90. macs 2013. május 12. 13:31
    „66. ilesandrea,
    sajnálom, ha megsértettelek azzal a feltételezéssel, hogy a diákok jegyét a szülők fizetik. És azt is sajnálom, hogy nem érted az iróniát.”
  • 89. Roland1000 2013. május 12. 10:06
    „Azmegszeged! A politikusok kevesen vannak? Mégis sokkal többet költenek, mint akik sokan vannak. Egy képviselő havi bére kiteszi 10, vagy akár 20 kisnyugdíjasét, és akkor a havi költségtérítgetéseiket nem is számoltam. De majd kapuink még leveleket, és lesz rengeteg focistadion... És mennyi pénz megy el a kampányokra, amikkel megvezetnek bennünket, szavazókat?”
  • 88. Roland1000 2013. május 12. 10:02
    „Azmegszeged! Miért nem az a politikai öngyilkosság, ha egy ország miniszterelnöke megválasztatja velünk magát és a pártját, majd 3 milliárdért írogat leveleket és ki van postázva azoknak is, akik nem állnak szóba vele - nem is rá szavaztak -, és akik olvasni sem tudnak, és akik nem is itthon élnek és dolgoznak, stb... Vagy az, amikor visszamenőleges hatállyal törvénykeznek..., és amit a cigarettával csináltak..., és had ne soroljam! És a sok milliós autók cseréje, mert nem ülnek bele ezek az urak a régiek autóiba... Hát nem a nyugdíjasok viszik el a sok pénzt, de ezt szerintem te is tudod. Vagy nem?”
  • 87. kormoska 2013. május 12. 09:57
    „82dmonlájn.

    Ez nem csak a Szeged-Budapest viszonylaton van így,mindenütt próbálják a vasút felé irányítani az utazókat,a buszok rovására.
    De a vasúti áremeléseknek köszönhetően inkább a HASZNÁLTAUTÓ PIACOK felé irányítják.
    Sebaj,az államnak az is nagyon jó üzlet,ha többen autóznak!”
  • 86. kormoska 2013. május 12. 09:52
    „Ha kicsit is számít a kényelem,a pontosság és a higiénia akkor már EGYNEK SEM éri meg!
    Fura,hogy Magyarországon lassan a kocsi lesz a legolcsóbb közlekedési eszköz......,na meg a bicikli.”
  • 85. dblaci 2013. május 12. 09:01
    „Nesze neked környezetvédelem. A legkörnyezetbarátabb, és legolcsóbb vasúti közlekedést sikerült annyira drágítani, hogy már nem éri meg egyáltlaán. Évek óta nem ültem vonaton, pedig szerettem gyerekkoromban. Nem tehetem meg, túl drága. Marad az autó.”
  • 84. comment 2013. május 12. 08:23
    „Hát ez nem semmi.....remélem jól befuccsol a kormány-máv számítása. (és még jóindulatú voltam)
    Persze akik ezt a jegyárat kihozták, azok tuti vállalati kocsival a s@ggük alatt közlekednek és közpénzen!!
    Szóval nézetem egy fapados repülőjáratot a keleti szomszédainkhoz, igaz akciós volt az út, de így is "csak" 27 e HUF.
    Úgy hogy pá Balaton páááá, inkább éri meg tengerpartra utazni repülővel, mintsem itthon, gyönyörű hazánkban eltölteni szabadságunkat. Arról már nem is szólva, hogy azok az utazási feltételek-körülmények, amit a máv nyújt, hááát brrrrrr, elszomorít, s van pofájuk elkérni ezt a horribilis jegyárat.
    Szép napot......”
103 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Élete végéig fegyházban marad

Szeged - Tényleges életfogytig tartó fegyházbüntetéssel sújtotta pénteken a Szegedi Ítélőtábla… Tovább olvasom