Délmagyar logó

2017. 06. 23. péntek - Zoltán 21°C | 35°C Még több cikk.

30 éve gördül a troli Szeged utcáin

Szeged - 30 éve született a troliközlekedés Szegeden – vidéken elsőként. Titokban tervezte a főmérnök, kilincselt érte az igazgató. Sikerükbe majdnem belebuktak. A napi 230 ezer utas és a közlekedési nagyberuházás őket igazolja. Az SZKT kétnapos nemzetközi konferenciával, nyílt nappal, retro trolival ünnepel.
– Senkinek nem jutott eszébe, hogy a budapesti troli 1933-as elindítása után valahol vidéken folytassák. Autóbusz volt a divat, idehaza ontotta a gyár, volt hozzá gázolaj, és szó nem esett még környezetvédelemről – idézi fel a most 82 éves Zsiga Sándor, aki 1959-ben került főmérnökként a Szegedi Közlekedési Vállalathoz (SZKV). Megszűnt a dorozsmai, a Felső Tisza-parti és az újszegedi villamos. Kétségbe estek, hogy nem lesz munkájuk. Erre Zsiga Sándor nem szólt senkinek, hanem kiszámolta, mit jelent egy olyan jármű, ami hasonlít a buszra, külön útra nincs szüksége, és elektromos, vagyis elmegy ugyanazon a hálózaton. Nyugaton akkoriban kezdték megint felkapni a trolit. Elgondolását erősítette a hetvenes évek eleji olajválság, és hogy egyre jobban előtérbe került a környezetvédelmi szempont. A szegedi troli „szülőatyja" egymaga tervezte meg a mostani vonalakat – otthon, szabadidejében. Amikor úgy érezte, készen áll, szólt az igazgatónak.

– Óriási szerepe volt Várhalmi Károlynak, hogy hagyott dolgozni. Az én vezérkarom a tanítványaimból állt: Magda Péter trolifenntartási üzemvezető, Török Miklós, az elektromos csoport vezetője, Balogh Antal villanyszerelő, Tóth János felsővezetékes művezető és Pándi Lajos a forgalomirányítástól. Ők váltották valóra az én álmomat. Az igazgató utazó nagykövetemként kilincselt – idézte a múltat Zsiga Sándor. – Emlékszem figyelmeztettek: ha bedől a terv, nem tudnak megvédeni, mennem kell. 1979 februárjában elindítottuk a szegedi próbajáratot.

Absolon Róbert trolivezető 22 évesen, 30 évvel ezelőtt kezdte a szakmát. Képünkön a nosztalgiajáraton. Fotó: Segesvári Csaba
Absolon Róbert trolivezető 22 évesen, 30 évvel ezelőtt kezdte a szakmát. Képünkön a nosztalgiajáraton. Fotó: Segesvári Csaba

A Pulz utcai villamostelepen, a konzervgyár régi helyén kaptak javítóbázist. Még állt az aljában a zöldborsó, amikor átvették. A felsővezeték nem ért még el a telepig. A gyufagyárig vontatta ki egy kővel megrakott Csepel teherautó, amit Suhanó tehénnek becéztek.

Hajdani főmérnöke zsenialitását és a BKV érdemeit dicsérte a szintén szegedi születésű, most 76 éves Várhalmi Károly, akit 1971-ben neveztek ki vezetőnek, s a közlekedési társaság legjobb igazgatójának tart a cégtörténet. De a mai SZKT-ügyvezető igazgató, Dózsa Gábor is őt tekinti példaképének. A trolinak az akkori vezetők nem örülhettek sokáig, az irigység ellehetetlenítette őket. Zsiga Sándor harcok árán kitartott. Várhalmi Károly távozott, nagykanizsai ügyvédként ment nyugdíjba. Ám utólag is őket igazolja a trolihálózat fejlődése és a most zajló tömegközlekedési nagyprojekt.

Feleségét is a troli hozta

– Az SZKV a Délmagyarországban hirdetett trolivezetői állást. Friss úrvezetői jogosítvánnyal jelentkeztem 22 évesen. Az első garnitúrában 27-en kezdtük, én vagyok az egyetlen, aki ma is pilóta. Feleséget is a troli hozott: egy kedves és szép utas személyében – hallottuk Absolon Róbert trolivezetőtől. – Szívemhez nőtt az első ZIU, nemhiába vezettem 25 évig. 29 éve oktatok is. Havonta 3000 kilométert vezetek. Nyugdíjig, úgy tervezem, le sem szállok. Az életem a troli.

Az első az 5-ös volt

1979. április 29-én indult el az első járat: a volt 5-ös villamos nyomvonalán, ezért 5-ös számmal, és 2,3 kilométeren, 9 új szovjet ZIU kocsival. A Somogyi-könyvtár május 9-éig látható kiállításán kiderül: 1979. októberben indult az 5/A, 1982-ben a 7-es, a 6-os és a 8-as, 1983-ban a 9-es. Jelenleg 34 troli járja Szegedet: A nagyprojektben 2 év múlva 10 új jármű érkezik. Jelenleg 30 kilométer a felsővezetékek hossza, ez rövidesen 6 kilométerrel bővül. A születésnapra egy 17 éves Ikarus nosztalgiatrolit újított fel az SZKT, ami vasárnaponként ingázik a 9-es vonalán. A forgalomban lévők közül a legidősebb a 22 éves Skoda – 707 és 708-es pályaszámmal. A legöregebbek 500-900 ezer kilométert futottak. Egy évben a szegedi trolik összesen 1,5 millió kilométert tesznek meg, a trolipótlók 400 ezret. Szegeden jár az ország egyetlen alacsonypadlós csuklós trolija. Egy iskolai napon 230 ezer utas száll fel a – trolikra, legtöbben a 9-esre.

Olvasóink írták

  • 12. FodDom 2009. április 30. 20:06
    „Éljen Robi! A cikk is a türelmét bizonyítja, melyet velem szemben oktatóként is gyakorolt majd 1 évig... :) Innen is üdvözlöm!”
  • 11. Mil 2009. április 30. 18:40
    „Azért nem semmi droidnak kell lenni ehhez a trolizáshoz.. 22 évig azon a néhány útvonalon. Meg most is, pl. egész nap 9-es, egész nap 7-es stb. NEm tudom, mennyire forognak az emberkék, vagy mindenki mindig ugyanott jár. De a BKV-nál a buszosoknál is így van: az emberke egész életében, amíg ott dolgozik csak 1 vonalon jár.”
  • 10. flexsnake 2009. április 30. 11:59
    „Igen-igen! :D Erre szokták mondani: persze az én adómból meg tb-mből... :D”
  • 9. achilleus 2009. április 30. 11:55
    „Élvezettel olvastam ezt a cikket az újságban. Minden elismerésem és tiszteletem az akkori "úttörőknek".
    Az REDMÉNYEK hitelesítik akkori fáradozásaikat.”
  • 8. joy 2009. április 30. 09:42
    „A troli nem tehermentesíti a városi utcákat, és a porolása nem javítja a város levegőjét, márpedig Szegeden a por a legnagyobb környezetszennyező anyag.
    A villamos minden tekintetben a legtisztább közlekedési eszköz, és szállítókapacitása is gyorsan változtatható. Reggeli csúcsban már Szegeden sem javít a dugóforgalmon + betétjárat, míg a tuja a saját pályáján zavartalanul haladhat -ha hülyeautós nem állja el az útját.”
  • 7. IVY 2009. április 30. 09:09
    „Ahhaaam!!
    Akkor ez nosztalgiajárat volt?! Érteeeem!!! :) :)
    Pár napja, az Etelka soron már azt hittem, káprázik a szemem, a régi szegedi címeres bordó csoda láttán...:)”
  • 6. kutyafül 2009. április 30. 06:51
    „Boldog szülinapot!
    Gratulálok és elismerésem az akkori "úttörőknek", akik nem adták fel.
    Eredendően nem vagyok szegedi, s jó pár hazai nagyváros tömegközlekedését megtapasztaltam. Szerintem a szegedi igenis jó.
    Nem vagyok szakember, de nem értem, miért nem a trolit fejlesztik a villamos helyett. A troli elmegy a házak közé (rengeteg panel- rengeteg ember), a villamos csak a körúton halad. Az sem hangosabb és szennyezőbb (pláne az új alacsonypadlósak!), mint a sínen futó.”
  • 5. hazaipalya 2009. április 30. 06:07
    „Pláne hüleség troli utvonalra uj villamos sint épiteni!Nonszensz.”
  • 4. atomboy 2009. április 29. 23:12
    „Nagyon jo a cikk! Absolon urral tobbszor is osszefutottam mar, igaz, a nevet csak most tudtam meg, de latasbol ismertem. Nem gondoltam volna, hogy olyan regota trolilos, tobbet vezetett, mint ahany evet eltem.

    Szemif, a cikkirok mar csak ilyenek, mindig feluletesen irnak, indexes forumon viszont sokmindent lehet megtudni.. Penteken kiderul, lesz-e Ziu-9, azt mondjak, lesz egy meglepetes. En arra tippelek.”
  • 3. Szemif 2009. április 29. 23:07
    „Nagyon jó cikk lenne, ha esetleg a pontos dátumoknak is utána néztek volna :-( (pl. a 9-es 1985. november 4-től közlekedik, és azt sem ártana megemlíteni, hogy ez a 7-es, nem a mostani 7-es stb.) Arról meg nem is beszélve, hogy 708, akinek, amúgy becsülets neve T-708, már átfényezve várja, hogy végre elhagyhassa Szegedet. A nem alacsonypadlós kisskodákat, a Skoda 14Tr-eket nagyprojekktől függetlenül 2010-ig selejtezik (eladják oda, ahol még kellenek), a 10-ből már most is csak hat van Szegeden.
    De amúgy a kedves SZKT igazán összekaphatta volna magát és a két gyakorlatilag üzemképes ZiU-9-ből (9-153 2007 februárjában még közlekedett) legalább az egyiket nosztalgiásíthatta volna, ehelyett kölcsöntrolikal, meg egy olyan félkész Ikarus 280T nosztalgiával elintézik a dolgot :-((((((((”
  • 2. libip 2009. április 29. 19:01
    „És az első napon,vagy napokon(már nem emlékszem) úttörő nyakkendőben ingyen utazhattunk!!! :)))”
  • 1. man 2009. április 29. 16:07
    „Boldog születésnapot!”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

2 év 8 hónap börtön a balástyai Bitónénak

Szeged - A Szegedi Ítélőtábla tegnapi döntésében jogerősen 2 év 8 hónap börtönbüntetésre ítélte a… Tovább olvasom