Délmagyar logó

2017. 05. 27. szombat - Hella 14°C | 24°C Még több cikk.

3 milliárd kell a szivárgó partfalra

Szeged - A tiszai árhullám menetrendszerűen magával hozza a kérdést: mennyit bír még ki a partfal? A prognózisok nagy vizeket jósolnak, a megoldás egyszerű, de drága.
A mostani alacsony vizű, elhúzódó nyári áradás nem jelentett komoly terhet a partfalnak – mondták a vízügyesek. Az mindenesetre figyelmeztető jel, hogy 28 év után most áradt a folyó másodszor ugyanabban az évben, a tavaszi nagy víz után nyáron is. Minden idők – 1009 centis – rekordárvize óta pedig csak két év telt el, az előrejelzések több ahhoz hasonló nagy vízzel számolnak. Ezért a szegedi vízügyesek minden lehetséges fórumon hangoztatják: pénz kell a gátakra. Folyamatosan pályázik az Atikövizig a szegedi partfal megerősítésére, de eddig nem nyert.

– A korszerű védekezési forma nem járna együtt a mostani árvízvédelmi fal teljes lebontásával, csak a felszín alatti részeit zárnánk le – magyarázta Kozák Péter, a szegedi árvízvédelmi vonal vezetője a mobilpartfalas elképzelésről, amiről mi is többször írtunk. – A 2006-os rekordvízkor a legtöbb problémát a partfal alatt szivárgó víz okozta. Erre az egyedüli megoldás az, hogy szigeteljük az alját. A partfalat egyébként nem ilyen hatalmas, hanem 960 centis tetőzéshez méretezték. Ez a félméteres különbség pedig rengeteget számít.

A szegedi partfalat kisebb vizekre méretezték. Fotó: Frank Yvette
A szegedi partfalat kisebb vizekre méretezték.
Fotó: Frank Yvette

A kockázat nem szegedi specialitás. Ugyanez a veszélyforrás Szolnokon, Budapesten és Győrben, ahol a városközpontot szeli át egy folyó. A belterületi védekezést megnehezíti, hogy áradáskor nem építhetnek be a töltésbe szivárgásgátló „szádfalat", ahogy az a külterületen lehetséges. (A szádfal négy-hat vagy akár nyolc méter széles acéllemezeket jelent, amelyeket speciális géppel vernek bele a talajba a mentett oldalon. Ilyen műveletet a belterületi épületek, fák miatt nem lehet elvégezni.) Az igazi megoldást egy nagy mélységű „résfal" jelentené, vagyis egy speciális, 65 centi átmérőjű és 10 méter mély lyuk a töltés mentén, amit betonnal töltenek ki. Ennek a műszaki megoldásnak a költsége hozzávetőlegesen egymilliárd forint kilométerenként.

A Tisza szegedi jobb partján 3,2 kilométer kellene belőle a víziteleptől a gyermekklinikáig. A legalacsonyabban fekvő, ezért a legveszélyesebb rész a Belvederétől a gyermekklinikáig tartó szakasz, ezt kellene megépíteni először. A partfal építésével egyszersmind kiküszöbölhető lenne a part menti házak árvíz alatti vizesedése.

Jobban áll a bal part

Újszegednél viszonylag jó a földtöltés állapota, van, ahol 60 méter széles a védmű lába. Ezt 50-60 centiméteres betonfallal kellene magasítani, és erre nyert pénzt az Atikövizig; 1,5 milliárdból az adminisztrációs körök után várhatóan jövő novemberben kezdik építeni. 2010-ig el kell készülnie a Maros-torkolattól a határig húzódó 12,4 kilométernek s a Maros bal part román határig tartó 28,6 kilométeres részének, 7 őrház és 2 vízmérce felújításának, valamint az új jelzőrendszernek.

Olvasóink írták

  • 8. Kolompár Rómeó 2008. augusztus 09. 20:01
    „3milliárd HUF.

    15 "nagyon fontos" kormányszóvivői honlap, kb. 1 évi használhatatlan, helyesírási hibáktól hemzsegő tanulmány, 8 "kormánypropaganda", helyesen! korábban megjegyzett 1.5 km autópálya, 1napos országadósság-növekedés.

    Lehet számolni és gondolkodni.”
  • 7. Dini1 2008. augusztus 09. 17:19
    „5: ez a név nélküliség a legnagyobb cigányság a világon (elnézést a cigányoktól). Én most Dini1 néven futok, vállalom a nevem, de ha azt írnám oda hogy anonim akkor se lenne se több, se kevesebb a véleményem, mivel valójában így se tudja senki ki vagyok, ahogy rólad sem...
    Amúgy meg az az "áldozzunk be valamennyi autópályát Szegedért" kampány se túl jó szerintem, és egy klárafalvi vagy deszki, netalán makói vagy ferencszállási ember se fog csatlakozni hozzá.
    Szerintem bízzuk a hozzáértő emberekre hogy mikor mennyit mire költenek, mivel mi - vagy legalábbis én - nem arra vagyok hitelesítve hogy milliárdok sorsáról döntsek...
    Végszóként még annyit mondanék, hogy Szeged szerintem a legjobban menedzselt magyar nagyváros, talán Debrecen rúghat még labdába mellette, de én személy szerint azt a várost is Szeged mögé sorolom...”
  • 6. csanyiv 2008. augusztus 09. 13:28
    „Jaj, ez a fizetett ügynöközés a gyengék örök mentsvára. Kár beírni, mert csak annyit tesz: nincs más érvem.
    A tenni kellene témájához annyit, hogy tesznek is, minden évben. Lobbizni legfeljebb múlt időben kellett, a tiszai partfalerősítésnek évtizedes programja van, ami több kormánycikluson keresztül kivitelezhető csak - ez nem kerékpárútépítés vagy iskolabezárás kategória és nem csak (főleg nem!) Szeged az érintettje, mint kritikus szakasz. A cikk írójának javaslom megtekinteni az újszegedi oldalon az alsókikötősortól a déli határig terjedő szakaszt, amit éppen a cikkben említett módon erősítettek meg betonfallal a 2006-os árvíz után és nem olyan rég készült el...”
  • 5. Konrad 2008. augusztus 09. 11:09
    „BTW! Mellékszáll, de érdekes mintapélda:

    "Tudom, neked soha semmi sem jó és talán ezért is vagy fideszes DE figyelj, ezt írod: "Aztán ha jön a nagy víz, és menteni kell, megint nem lesz felelős..."

    Milyen alapon írod ezt? Legutóbb amikor komoly árvíz helyzet volt a városvezetés, az önkéntesek, a honvédelem és a vízügyisek mindent megtettek a védelem megerősítéséért és nem is lett baj. Nemtudom milyen felelőtlenségről beszélsz, kellemetlen helyzetbe hozod azokat akik napi 24 órában kint melóztak."

    Először személyemben támad, természetesen név nélkül. Aztán megkérdőjelezi azt, amit írok, végül másról beszél. Nagyon ügyes, és tereli a témát ráadásul olyan irányba, amiből nem tudnék jól kijönni. Ez vagy prookátor, vagy fizetett ügynök. Csak mondom. A név nélküliség önmagában megkérdőjelezi a bejegyzés hitelességét.”
  • 4. Konrad 2008. augusztus 09. 11:02
    „"ezért is vagy fideszes" - nem vagyok Fideszes. Jelenleg egyik párt sem tetszik, de ha valami vagyok, akkor liberális vagyok. Ezt oszd be bátran.

    "Milyen alapon írod ezt?" - a cikk alapján. Mert ugye ide leírhatjuk a véleményünket.

    "mindent megtettek a védelem megerősítéséért és nem is lett baj" - mondtam én erről egy rossz szót is? Én azt mondom, hogy a cikk alapján bele kellene fektetni a gátakba mintegy másfél km-nyi autópályát, hogy a város valóban biztonságban legyen, és ne kelljen annyi embernek a gátakon dolgoznia, amikor baj lehet. Ennyi. Ezért a valójában nem annyira nagy pénzért jelenleg ki lobbizik a Parlamentben?

    Jó pálya lehetne ez az ellenzéknek is, de a városvezetének is. Azt gondolom, senki nem akarnak keresztbetenni annak, aki erre szeretne pénzt szerezni. Vagy máshogy látod?

    Itt általában a politikus hölgyek és urak a felelősek, nem egy vagy két párt vagy ember, ha nem lépnek időben. IMHO”
  • 3. Konrad védője 2008. augusztus 09. 10:53
    „Pedig Konradnak igaza van. Pártállástól függetlenül az árvíz és egyébb katasztrófák elleni védelem közös ügye a városnak. Ha itt is olyan gyakori lenne a földrengés mint Japánban akkor is azt mondanák, hogy nincs pénz úgy építeni a házakat, hogy megerősített szerkezetükkel kibírják a rengést? Az árvízvédelem minden egyéb beruházásnál fontosabb, egy kis matek: egyszeri 3 milliárd Ft beruházás a jobb vagy minden évben homokzsák + munkaerő + takarítás, esetleg nagyobb katasztrófa esetén még több kiadás?”
  • 2. Ne pánikolj, Konrad 2008. augusztus 09. 10:21
    „Tudom, neked soha semmi sem jó és talán ezért is vagy fideszes DE figyelj, ezt írod: "Aztán ha jön a nagy víz, és menteni kell, megint nem lesz felelős..."

    Milyen alapon írod ezt? Legutóbb amikor komoly árvíz helyzet volt a városvezetés, az önkéntesek, a honvédelem és a vízügyisek mindent megtettek a védelem megerősítéséért és nem is lett baj. Nemtudom milyen felelőtlenségről beszélsz, kellemetlen helyzetbe hozod azokat akik napi 24 órában kint melóztak.”
  • 1. Konrad 2008. augusztus 09. 01:31
    „Ez a töltés megerősítés nem lenne fontosabb, mint bármi más Szegeden? Aztán ha jön a nagy víz, és menteni kell, megint nem lesz felelős...

    Ez tényleg egy olyan dolog, amit nem lehetne halogatni, mint mondjuk egy autópálya építést. Itt ha jön a víz, akkor ad absurdum újra lehet tervezni a várost :(”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Pehelyből készül a luxuspaplan

Szeged - A libatollal töltött ágynemű sok helyen a téli hálószoba tartozéka. A toll azonban… Tovább olvasom