Délmagyar logó

2017. 04. 25. kedd - Márk 6°C | 21°C Még több cikk.

4-es villamos: gömbsüveg lesz a Tisza Lajos körúton

Szeged - Nemcsak látszólag, valóban jól halad a 4-es villamos építése. Kíváncsiak voltunk, halkabb lesz-e a József Attilán elsuhanó villamos, és hogy hamarabb elkészül-e mint a 2-es. Tények, adatok, nehézipar.
Az Anna-kútnál találkoztunk Németh Zoltán Ádámmal, a Szeged Pólus Nonprofit Kft. projektmenedzserével, hogy a 4-es felújításáról beszélgessünk. A szegedi villamosberuházások közül a 4-es az, amely a leggyorsabban, és egyben a leglátványosabban épül. A minap zárták le a Brüsszeli körút József Attila sugárút kereszteződését, hogy a helyükre emeljék az átvezetést biztosító betonelemeket.

Az építés projektmenedzserét a részletekről és az eddigi tapasztalatokról kérdeztük. – Felszedték a régi betonpaneleket, eltávolították a zúzottkő-ágyazatot is – magyarázta Németh Ádám. Elmondta, hogy a rossz minőségű talaj és a korábbi építési technológia miatt az Anna fürdő és a Glattfelder tér között teljesen tönkrement a pálya – nem lehetett tovább várni a felújítással. – Ha idén nem kezdjük el, a forgalom fenntartása is gondot okozhatott volna – mondta.

Épül a 4-es villamos - és el is készül. Fotó: Segesvári Csaba (galéria)

Megtudtuk, a teherviselő beton alá bekerültek a tápkábelek és a kommunikációs kábelek védőcsövei, utóbbi a később kiépülő utastájékoztató rendszer és az áramellátás távvezérlése miatt érdekes. Az építés folyamatán végigszaladva Németh Zoltán Ádám elmondta, a Tisza Lajos körúton kiépülő közös tömegközlekedési sáv miatt gömbsüvegsorral védik majd a pályát. A 2004-ben felújított Tisza Lajos körutat megemlítve elmondta, hogy tanultak az ottani tapasztalatokból. A most kialakítandó közös tömegközlekedési sávban 21 centiméteres részben vasalt bazaltbeton burkolatot készítenek, ami jobban ellenáll a buszoknak.

Mint megtudtuk, a tapasztalatok alapján a magyar építőipar még nem rendelkezik megfelelő gyakorlattal az autóbuszokkal is járt villamospályákra, mely kellően tartós burkolatot biztosítana a sínek mellett. – Közel 7 évig bírta az aszfalt a Tisza Lajos körúton, de a megállóknál sérült az kitöltőbeton is az intenzív terheléstől. Mindkettőt javították – mondta.

Azon kívül, hogy szebb lesz a pálya, kíváncsiak voltunk, hogy halkabban suhannak-e majd a villamosok? Mekkorát zökkennek az autósok az átjárókban? – Ahol autóbuszforgalom is van, oda úgynevezett „Edilonos" pályaszerkezetet telepítünk az útátjárókban, a József Attila sugárúton. A gyakorlatban annyit tesz, hogy előregyártott betonelemeken vezetjük át a sínt. Előnye, hogy időjárástól függetlenül beépíthető – a beton kötését sem veszélyezteti semmi – magyarázta Németh Zoltán Ádám. Ráadásul a betonban egy gumiágyba helyezik a síneket – emiatt jelentősen csökken a rezgés és a zaj. Azt is kiemelte, hogy tartósság szempontjából is jobb megoldás az előregyártott elemek beépítése.

Épül a 4-es villamos - és el is készül. Fotó: Segesvári Csaba (galéria)

A Deák Ferenc Gimnázium előtt már a síneket fektetik. – Úgy tűnik, a 4-esnél a legkevesebb a probléma.. „Előny", hogy nincs új nyomvonal, így a közműproblémák is jelentősen csökkentek – mondta a projektmenedzser. Hozzátette: az új sínhegesztések miatt is sokkal csendesebb lesz a villamos futása.

A sokak által kifogásolt Glattfelder téren – itt volt a leghangosabb a villamos – is új ív épül. Kisebb sugarú lesz az ív, ugyanis hosszabb peronra van szükség. Azonban a mai technológiai szinten kisebb ívnél is megoldható a halk kanyarodás, „csikorgásgátló" felhegesztést kap a sín.

Hamarabb elkészülnek mint a 2-es villamos? – kérdeztük, amire Németh Zoltán Ádám annyit felelt: „Augusztus elején már végiggördülhet az első villamos, amennyiben az időjárás is kedvező lesz."

Épül a 4-es villamos - és el is készül. Fotó: Segesvári Csaba (galéria)

A sokat támadott szegedi villamosépítés a vége felé közeledik. Mint megtudtuk, az 1-es Anna kút és Aradi vértanúk tere közötti szakasza tartogathat még meglepetést, de bíznak benne, hogy határidőre végeznek a felújítással. – A 2-esnél is úgy tűnik rendeződtek a sorok. Az aljzatmunka elkészült, a síneket kell fektetni. Augusztusra befejeződhetnek a munkálatok – összegzett a projektmenedzser, aki szerint a csúszások sokszor a vállalkozók előkészítő munkáinak hiányosságaiból és a közműcégek által örökölt hiányos nyilvántartásokból is adódtak.

Olvasóink írták

68 hozzászólás
  • 68. ghosty9 2011. május 20. 10:18
    „45. ifj. Nagy Gábor 2011.05.19. 15:27

    "De mivel nem almát akarsz körtével összehasonlítani (remélem), ezért megpróbálhatnád, hogy délután Szegeden a Roosevelt térről kiérsz-e, mondjuk a körtöltésen túlra 15 perc alatt."

    Inkább az Aradiról akkor már (mert Pesten se a Deákról indult).”
  • 67. gubanc 2011. május 20. 00:16
    „Gábor!
    Sajnos a szakértelem nélküli, kókler pedálgépek siránkoznak itt rendszeresen. Küldték őket. Pártfeladatként csinálják.”
  • 66. ifj. Nagy Gábor 2011. május 19. 23:09
    „58. hát
    "Úgy gondolom, te illetékes vagy. Ha igen, írd már meg nekem, hogy MIÉRT szüntetnek meg bejárókat?
    Milyen jogon? Milyen alapon? Nem kellett volna előre szólni a lakosoknak? Mi lesz az üzletekkel?
    Várom válaszod."

    Azt hiszem, a múltkori cikkben a lehetséges mértékben végigbeszéltük a dolgot:

    http://www.delmagyar.hu/szeged_hirek/4-es_villamos_lezaras_a_rozsa_utcanal/2217541/

    Azok az idők meg már (sajnos) elmúltak, amikor szegedi fórumokban valódi illetékesek is írtak. Pedig volt ilyen, alpolgármester, fejlesztési osztályvezető, SZKT igazgató is.

    Ma is akadnak innen-onnan szakmabeliek, de sokszor már nem saját néven és egyre ritkábban hozzászólva a fórumokhoz, amelyek egyre inkább az ellendrukkerek, fikázók játszóterévé váltak. Ilyen helyeken sajnos megértem azokat a szakmabelieket, akik nem látják értelmét hozzászólni, hiszen úgyis egy tucatnyi "hozzáértő" ugatná le egyből, hogy ők bezzeg jobban tudják...”
  • 65. ifj. Nagy Gábor 2011. május 19. 23:04
    „56. Ganxta
    46. ifj. Nagy Gábor
    "Miért? A Rókusi krt.-ra ilyet csinálnak? Csinálnak egyáltalán valamit?"

    Jó reggelt! Igen! Az oda tervezett füves pálya kb. két-három éve ismert. Az utolsó egy hónapban végre csinálják is.

    "Aki meg nincs az úgysem értené, hogy a közel 50.000.000.000 HUF (azaz magyar forintban kifejezve ötvenmilliárd forint á Frei Tamás) értékű tömegközlekedési fejlesztésre azért volt szükség, hogy Mancika a Csongrádi sgt. végéről villamossal járjon dolgozni az egyetemi laborba reggelente.
    Hanem azért, hogy a haverokkal el lehessen lopatni a 10-15-20 %-át.
    Ja és ne próbálj meggyőzni, hogy ez nem így van."

    A projekt nem ötven- hanem harmincmilliárdos. Ennyire vagy közel a tűzhöz? :)

    Nem akarlak meggyőzni arról, hogy ezekben az építkezésekben nincs valamekkora korrupció, ha benne vagy, nálam sokkal jobban láthatod és én ezt el is hiszem.

    De cserébe te se akarj meggyőzni arról, hogy a villamos egy úri huncutság, aminek semmi értelme, mert ez kb. akkora hülyeség lenne, mint az, hogy egyetlen forint sem megy rossz helyre a 29 milliárdból.”
  • 64. ifj. Nagy Gábor 2011. május 19. 22:58
    „49. man
    "amúgyis készülhetnél arra, hogy komplett családok vázon, kormányon, és a nyakadban történő cipelésével népszerűsíted a kerékpározást."

    Az ilyen fasságokat te szoktad nyomni. A népszerűsödés meg ennek ellenére is folyamatos.”
  • 63. ifj. Nagy Gábor 2011. május 19. 22:57
    „47. Sajttolvaj
    "elég rozsdás a sin :P
    fel nem ülök rá :P"

    Más se fog. Te talán a sínre szoktál ülni? :-)))))))”
  • 62. daveedbrown 2011. május 19. 21:39
    „60!
    Nyilván az lesz a gond,hogy a Tarján felőli megállót meghosszítják. Már a legutóbbi cikkben is írtam, most is írom, hogy ott KÉT beálló van most is, és szükség esetén a Kecskeméti u. felőli oldalon is meg lehet nyitni az átjárót. tehát nem lesztek elszigetelve.”
  • 61. CsImre 2011. május 19. 20:47
    „Már most világosan látható, hogy mi lesz a probléma. De sebaj, észre nem lehet pályázni.”
  • 60. hát 2011. május 19. 19:46
    „59. daveedbrown
    József Attila sgt. 70. Állitólag több is van ,de azt nem tudom pontosan.
    Hogy ki mondta? Az épités vezető!”
  • 59. daveedbrown 2011. május 19. 19:07
    „58! én még mindig kíváncsi lennék, hogy HOL ÉS EZT KI MONDTA???”
  • 58. hát 2011. május 19. 18:38
    „ifj. Nagy Gábor
    Rég óta figyelem írásaidat, te mindig kommentezel,ha városfejlesztéssel kapcsolatos a cikk.
    Úgy gondolom, te illetékes vagy. Ha igen, írd már meg nekem, hogy MIÉRT szüntetnek meg bejárókat?
    Milyen jogon? Milyen alapon? Nem kellett volna előre szólni a lakosoknak? Mi lesz az üzletekkel?
    Várom válaszod.”
  • 57. Ganxta 2011. május 19. 18:08
    „"nem azért volt szükség, hogy", elrontottam.”
  • 56. Ganxta 2011. május 19. 18:07
    „46. ifj. Nagy Gábor 2011.05.19. 15:33

    Miért? A Rókusi krt.-ra ilyet csinálnak? Csinálnak egyáltalán valamit? Már rég a lámpavason kellene lógni egy-két embernek ezért a ki....tt és el....tt szemétségekért.
    Nem írok neveket Gábor, mert aki közel a tűzhöz az tudja, hogy kikről beszélek. Aki meg nincs az úgysem értené, hogy a közel 50.000.000.000 HUF (azaz magyar forintban kifejezve ötvenmilliárd forint á Frei Tamás) értékű tömegközlekedési fejlesztésre azért volt szükség, hogy Mancika a Csongrádi sgt. végéről villamossal járjon dolgozni az egyetemi laborba reggelente.
    Hanem azért, hogy a haverokkal el lehessen lopatni a 10-15-20 %-át.
    Ja és ne próbálj meggyőzni, hogy ez nem így van. Az építőiparban tolom a szekeret nap mint nap.
    A tömegközlekedés fejlesztése duma csak színes gyöngy a proletároknak.”
  • 55. Sajttolvaj 2011. május 19. 17:33
    „NEM TUL DRAGA CSEHORSZAGBOL IDEHOZATNI A MUNKASOKAT?MONDJUK NEM EGY KAPKODO IDEGBETEGEK :)
    AMIKOR ELVILEG SZEGEDEN RENGETEG A MUNKANÉLKÜLI...”
  • 54. Sajttolvaj 2011. május 19. 17:28
    „a 2-es vilinél még mindig ott az a benyulo ORIÁSI REKLAMTABLA
    AZZAL MI LESZ?AZ LESZ A VÉGÁLLOMÁS? :)
    :P”
  • 53. Sajttolvaj 2011. május 19. 17:25
    „hát ilyen rozsdás sinekkel nem sokaig lesz balesetmentes :P
    elsö héten 3 kisilkás... stb...”
  • 52. Sajttolvaj 2011. május 19. 17:24
    „azt várom el
    hogy miután átadják
    legalabb tartsak karban !
    akkor ugyanis nem nyikorogna annyira idegesitöen!ez a buszokra is igaz”
  • 51. palika9 2011. május 19. 17:18
    „Grat a 4-es építőinek, nagyon melóznak, biztosan szép, csendes és gyors lesz!
    Tovább szépül a városunk!”
  • 50. daveedbrown 2011. május 19. 16:18
    „47!
    jó hogy nem azt várod el, hogy krómozzák le a síneket!
    Ja, bocs, ehhez nem szabad hozzászólni. már mindegy...”
  • 49. man 2011. május 19. 16:15
    „42. Ne legyél morci, továbbra is akarom olvasni az aranyköpéseidet, meg amúgyis készülhetnél arra, hogy komplett családok vázon, kormányon, és a nyakadban történő cipelésével népszerűsíted a kerékpározást.”
68 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Nagyító alatt a leszázalékolás: a fiatal nyugdíjasból idős álláskereső lehet

220 ezer rokkantnyugdíjas felülvizsgálata kezdődik meg az év második felében. Tovább olvasom