Délmagyar logó

2017. 08. 17. csütörtök - Jácint 17°C | 32°C Még több cikk.

43-as: 5 kamionból 1 marad

A teherjárművek négyötöde eltűnik a 43-asról – a becslések szerint –, ha elkészül az M43-as autópálya. A forgalom viszont nem csökken, átalakul az összetétele.
Idén nyár óta építik a kivitelezők az M43-as autópályát. A kétszer kétsávos sztráda Szegedet Makóval összekötő 31,6 kilométeres szakaszáról többször megírtuk: a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. négy szakaszra bontva építteti meg, jövő augusztusig.

Az összesen 61,1 milliárd forintból megvalósuló autópálya Szeged határában a kettős körforgalomnál kapcsolódik össze az E75-ös úttal. Onnan érhetjük majd el az M5-ös autópályát. Innen 6,7 kilométert autózunk, hogy – áthaladva a sándorfalvi út fölött – elérjük a 47-est. Az új út az algyői gázmezőkön át vezet az új Tisza-hídra. Marosleléig ez az út 8,7 kilométer hosszú. Maroslelétől Makóig 16,2 kilométert kell majd megtenni. Az utolsó 7 kilométeres szakasz köti össze az M43-as sztrádát – kétszer egysávos autóúttal – a 43-assal. Megírtuk, a NIF a csúszások miatt átgondolja, hogy szakaszosan miként lehetne átadni az új utat, és ezzel megszabadítani a 43-ast – és vele minden kamioncsordától szenvedő települést – a zaj- és porszennyezéstől, a mindennapos balesetveszélytől és a házfalrepesztő dübörgéstől. A folytatás nyomvonalát is kijelölték már Makótól az országhatárig, de az a következő években készül el.

Már a felüljárót tartó oszlopok helyét fúrják. Fotó: Schmidt Andrea
Már a felüljárót tartó oszlopok helyét fúrják.
Fotó: Schmidt Andrea

Milyen mértékben esik vissza a 43-as forgalma, ha lesz alternatívaként az M43-as? Az utat kezelő Magyar Közút Nonprofit Zrt.-nél nem készült előrejelzés. Az építtető NIF hatástanulmányát 2005-ben frissítették utoljára. Ezek az adatok nem mérvadók, mert 2007-ben – Románia és Bulgária uniós csatlakozásakor – korábban nem látott kamionáradat öntötte el a 43-ast. Onnantól napi 600-zal több teherjárművet számoltak, mint korábban – például a szegedi Bertalan hídon. Azóta minden egyes nap átlagosan közel 28 ezer jármű hajt át rajta; ebből valamivel több mint 21 ezer a személyautó, 3 ezer a teherkocsi, kamion, busz. A becslések szerint a teherkocsik 80 százaléka, vagyis 2400 teherjármű nem közvetlenül Szegedre szállít, tehát valószínűleg az új M43-ast választja. Ez megkönnyebbülést jelentene a 43-as mentén élőknek. Ám a személyautók száma olyan rohamosan nő, hogy néhány éven belül darabszámra átveszik a teherkocsik helyét.

Olvasóink írták

28 hozzászólás
12
  • 28. szgd-i 2009. október 17. 21:17
    „Yossarian nem a fejlesztésen ellen vagyok, csak tudod rangsorolni kell, mikor mi a fontosabb, mikor épp pl a szegedi egészségügy összeomlóban, vagy épp alig van munkahely akkor nem hinném hogy ilyen beruházások lennének a legfontosabbak. Nézd meg, szerinted dicső és büszkélkedésre ad okot moikor a város sétáló utcáján kinai meg angol hasztnáltruha üzletek vannak?
    Csak egy példa hogy jól érzékeltessem a helyzetet mikor egy családban munkanélküli lesz valaki akkor talán nem jó időzítés a plazma tv vásárlás szerintem, legalább is normális családban nem így van!
    Nem lennék meglepődve ha szegeden is olyan dolgok derülnének ki mit sorra kiderül a kormánypárti városokban...
    lásd csak a nagyfalut... gyakorlatilag összeomlott”
  • 27. Yossarian 2009. október 17. 16:31
    „szgd-i, ugyan honnan szeded azt az iszunyú nagy baromságot, hogy a város az összeomlás határára került?!?
    és persze neked van "igazad", ne építsünk körforgalmat, ne fejlesszünk, ne javítsuk a közlekedést, mert az hútlen kezelés. hát igen.
    akkor persze nem lenne az, ha a fitymaszos barátaid csinálnák, ugye?
    az fel sem merült benned, hogy a körúti építkezés, a körforgalom a városak közlekedését segíti?
    vagy a városlakók, és a környékbeliek nem érdemlik meg, hogy kultúrált, modern módon közlekedhessenek?
    ennyire ne zsibbadj már bele a fitymaszos örületbe.”
  • 26. zolcsi44 2009. október 16. 18:39
    „Nem kell aggodni a jön a fidesz és leállitj az épitkezést, mondván igy sporolunk. Igaz, hogy ez MSZP-s terület de-hát tehetnekők rola??? Lázár meg helyesel, mint szokott. Azok meg akiket érint dögöljenek bele abba amit főztek, ezért aztán szavazatok a vezénylő tábornokra.”
  • 25. N.P. 2009. október 16. 15:18
    „szgd-i 2009.10.16. 14:46
    " Valahogy mégis az idő engem igazol, amint kész lett az M5 a kutya sem jön be a városba, még akkor sem jött be senki amikor csak kecskeméten volt csak a határ után az első benzinkút.Érted, senki nem jön be mert nincs miért! "
    - hanem hova ment? Szabadkára? Kistelekre? Hol jutott át a Tiszán?

    Ne haragudj, de amit írsz az egyszerűen elképesztő! Reggel 20 perc alatt teszek meg 4 kilómétert Alsóvárostól Tarjánig. És nem azért, mert üresek az utcák!! A szegedi forgalomnak csak egy része - hangsúlyozom -csak egy része az átmenő forgalom!!!”
  • 24. szgd-i 2009. október 16. 14:46
    „N.P. lehet papagájnak tartasz, de én is jó pár éve élek és vezetek szegeden. Valahogy mégis az idő engem igazol, amint kész lett az M5 a kutya sem jön be a városba, még akkor sem jött be senki amikor csak kecskeméten volt csak a határ után az első benzinkút.Érted, senki nem jön be mert nincs miért! Ugyan ez lesz a helyzet az M43 autópálya szeged elkerülő szakaszával. Amint meglesz az elkerülő szakasz a románia felől esetleg célirányosan szegedre érkezők nem a Kossuth sgt érintésével fog bejönni a városba ( mi a fenének kerüljön akkorát mikor majd a keleti oldalról direktbe bejöhet majd máshol).
    Továbbra is az a véleményem hogy a körúti körforgalom most egy fölösleges pénzkidobás, lenyúlás gyanus, beruházás akkor mikor épp a város az összeomlás határára került, csak Botka elvtárs cukormáza még nem olvadt szét annyira hogy az alatta látszó förtelem mindenki számára világos legyen!!!”
  • 23. N.P. 2009. október 16. 13:25
    „szgd-i 2009.10.16. 09:38
    Amit papagájszerűen ismételgetsz a egyszerűen nem igaz! Több mint 30 éve vezetek szinte naponta ezen a környéken. Ennek a csomópontnak nem az elmúlt években lett hatalmas a forgalma, hanem fokozatosan nőtt, a lakótelepek, az áruházak megépítésével. Egyébként pedig ezek nélkül is a város északi kapcsolata volt az országhoz. A román, bolgár EU csatlakozás erre csak rátett egy nagy lapáttal.

    "ha kész lesz az elkerülő szakasz akkor a városban alig lesz forgalom," - ezt a baromságot honnan vetted?”
  • 22. szgd-i 2009. október 16. 09:38
    „Már írtam más cikkhez is a témában, ha kész lesz az elkerülő szakasz akkor a városban alig lesz forgalom, akkor meg minek a giga beruházás a körúton? Fölösleges pénzkidobás, hűtlen kezelés soroljam tovább???
    Ja persze naív vagyok ismét, a Botka elvtársnak és csapatának kell a beruházás a lenyúlás miatt, maffiózó banda...”
  • 21. varadipal 2009. október 16. 08:22
    „A semmittevésnek nincs határideje.A munkának van, de az csúszik.Nyugi, Pesten az első metrót 54-ben kezdték el, és a 70-as évek elejére már kész is lett./Mert kapkodtak/”
  • 20. E! 2009. október 15. 18:09
    „"Már a felüljárót tartó oszlopok helyét fúrják."
    MÉG CSAK a felüljárót tartó oszlopok helyét fúrják.”
  • 19. tótkomlósi 2009. október 15. 17:21
    „legalább a 47 esig csinálmák meg, mert ha a viktor átveszi a hatalmat és leállítja a beruházásokat, ahogy emlegeti,akkor lesz csak szar!
    De ha makóig legalább mégiscsak elkészülne, már az is nagy segítség lenne!”
  • 18. daveedbrown 2009. október 15. 16:04
    „HA (!) elkészül...”
  • 17. IVY 2009. október 15. 15:36
    „Zura a fotón látható munkagép!”
  • 16. ifj. Nagy Gábor 2009. október 15. 14:52
    „Antikos, a hitnek és kinyilatkoztatásnak is megvan a helye. ;-)”
  • 15. mezeinyuszi 2009. október 15. 14:15
    „8. Jó az ötlet! Számláló a DM címlapján, ami a tényleges átadási időpont után minusz előjellel ketyegne tovább!!
    De,hogy kit is ösztönözne? Az építőt?(az teszi amit mondanak neki) Kivetelezőt?(a hasznát számolgatja!) Városvezetőt?(neki mindegy!) Vagyis nem érdekelne senkit!!”
  • 14. szatyi 2009. október 15. 13:30
    „" Már a felüljáró oszlopainak a helyét fúrják"? Annak a felüljárónak már kész kellene lenni!!!”
  • 13. vuk 2009. október 15. 13:22
    „9. hozzászólás Zs 2009.10.15. 10:56

    Azert van szegedre iranyulo kamionforgalom is, elelmiszer boltok es hipermarketek feltoltesere, pl. szillerin naponta elmegy egy SPAR potkocsis kamion, es a nagytesco fele is jarnak. az 5%-ba belefer.”
  • 12. antikos 2009. október 15. 13:15
    „Nem mindegy???:))) Hol csak kezdődjön valami végre!!!:)))

    A közlekedés szervezőknek nem hiszek. Össze vissza beszélnek az íróasztal mögül. Az M43 elviszi a forgalom 60%-t. Ennyi...
    A harmadik hídra meg szükségünk van. Kész ez is ennyi:)))”
  • 11. ifj. Nagy Gábor 2009. október 15. 12:57
    „7. BagatElla 2009.10.15. 10:44
    "Ez a cikk most azt akarja sugallni, hogy ne háborogjunk az M43-as csúszása miatt, utána sem lesz nekünk sokkal jobb...
    Namármost, valamelyik reggel volt időm a dugóban állva megfigyelni a Belvárosi (!!!) hídra igyekvő autósokat, minden 5. román rendszámú kocsi volt! A Bertalan hídon nyilván ennél magasabb az arányuk. Akkor most hogyis van ez?"

    A cikk ebben - kivételesen - pontosan írja le a várható helyzetet: "Ám a személyautók száma olyan rohamosan nő, hogy néhány éven belül darabszámra átveszik a teherkocsik helyét."

    Azok közül, akiknek jelenleg is van kocsijuk, de a nagy forgalom miatt kerékpárral vagy közösségi közlekedéssel utaznak, valószínűleg jópáran autóra váltanak majd, ha az M43 megépülésével üresebbé válnak a város útjai.

    Akiknek meg nincs kocsijuk, de majd addigra lesz, azok is.

    A torlódás csökkenése ösztönzőleg hat az autóhasználatra, ami persze újra növeli a torlódást, amíg beáll az új egyensúly, egy alacsonyabb kamion és magasabb személyautó részesedéssel.

    10. favágó 2009.10.15. 11:54
    "állítólag a Rom u-ban nemsokára kezdődik a kisajátítás"

    Hol?

    Nem inkább Oldal utca az?”
  • 10. favágó 2009. október 15. 11:54
    „És az új hídról, amit még legelőször dr. Lippai harangozott be, utána Szalai, majd dr. Barta és legvégül dr. Botka is megígért, miért nem szól a cikk? Pedig állítólag a Rom u-ban nemsokára kezdődik a kisajátítás. Újszegeden meg szépen látszik a csatlakozás helye a Temesvári krt-ra.”
  • 9. Zs 2009. október 15. 10:56
    „Szegedre ugyan mi volna a szállítás célja kamionszámra??
    Ipar nincs, némi feldolgozás a béka segge alatt - az is a periférián a komolyabb kereskedelmi egységekkel együtt.
    Így vuk 95%-a közelebb lehet a valósághoz, de az újszegedi ingázók Belvárosi-híd ügyére ez eddig se volt - komoly - hatással a jelzőlámpás csomópontok áteresztőképessége miatt.
    Természetesen a kamionok mellett el fog tűnni sok kisebb autó is - az autókat magánimportálók hada, stb...”
28 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Feladvány lett a Délmagyarország

Kincsesbánya a Délmagyarország – mutatja Garai János feladványainak sorát. Tovább olvasom