Délmagyar logó

2017. 07. 26. szerda - Anna, Anikó 16°C | 26°C Még több cikk.

43-as: nincs alternatíva

Mivel az M43-as 2010-nél korábban nem ér Makóra, és a határokat sem lehet lezárni, egyedül a sebesség lassításával, súlyos bírságolással lehet csitítani a forgalmat, megelőzni a most már naponta előforduló súlyos baleseteket.
Mivel az M43-as 2010-nél korábban nem ér Makóra, és a határokat sem lehet lezárni, egyedül a sebesség lassításával, súlyos bírságolással lehet csitítani a forgalmat, megelőzni a most már naponta előforduló súlyos baleseteket. Ezt mondják útépítők, karbantartók és közlekedési szakemberek egyaránt.

Nincs más hátra, akár „guggolva" is ki kell tudni várni, mire megépül az M43-as Makóig tartó szakasza. Az se lesz kis teljesítmény, hiszen egy Tiszán átvezetető híddal megspékelve készül el mintegy 30 kilométernyi autópálya és gyorsforgalmi út, közel 60 milliárd forintból. A rajtunk átzúduló kamionforgalommal ugyanis nem lehet mit kezdeni: nem lehet lezárni a határokat, nem tudják hová elterelni a fuvarozókat, mivel nincs a 43-assal párhuzamosan futó út. És azzal se megyünk semmire, ha demonstrálók lassítják a forgalmat Szegeden, a nagykörúton, mint ahogy azt tegnapelőtt is tették.

Szakvéleményt kértünk a 43-as út fenntartójától, a Magyar Közút Közhasznú Társaságtól is. Szőnyi Zsolt sajtószóvivő arra a kérdésre, mit lehetne tenni 2010-ig, hogy csökkenjen a forgalom, a következőket válaszolta: a szakemberek rendkívül sokszor vizsgálták a beavatkozás lehetőségeit, de útüzemeltetési eszközökkel, forgalomtechnikai beavatkozásokkal ezen a helyzeten már ők sem tudnak hatékonyan változtatni. „Sajnos a 43-as főútnak jelenleg nincs alternatívája" – ismételte meg a sajtószóvivő. – A forgalmat csökkenteni ezen a fontos tranzitúton ennél jobban nem lehet, de a nehézgépjárműveket sem lehet átterelni a lakott területek átmenő szakaszairól, mert nincs párhuzamos útszakasz.

Az M43-as ütemezése

Idén elkezdődhet az M43-as sztráda első szakaszának kivitelezése, ez a néhány kilométeres szakasz az M5-öst és a 47-es utat köti össze négysávos autópályaként. Hasonlóképpen négysávosként építik meg a második ütemben a 47-est Maroslelével összekötő sztrádadarabot, valamint a Tisza-hidat. Maroslelétől a határig kétsávos gyorsforgalmi út vezet majd, de a harmadik szakaszban csak a makói elkerülő útig jutnak el 2010-ig. Legvégül Makó és Nagylak között készül el az autópálya, ha minden igaz, 2011-ben.

A megoldás? A balesetek számát csak úgy lehetne csökkenteni, ha a forgalom átlagsebességét lassítanák, vagyis egyszerűen csak betartatnák a pilótákkal a hatályos közlekedési szabályokat. De ez már meghaladja a közútkezelő kompetenciáját. Egy neve elhallgatását kérő közutas szakember még ennél is tovább ment, azt mondta, mindennap ki kellene állítani egy sebességmérő kocsit a 43-asra, és éjjel-nappal bírságolni kellene. Szerinte lakott területen 40 kilométeres, külterületen 70-es sebességkorlátozást kellene életbe léptetni. Ez Svédországban, aztán – Sarkozy belügyminisztersége idején – Franciaországban is bevált, csökkent a balesetek száma. Ugyanez a szakértő kétségeit fejezte ki azzal kapcsolatban, hogy bárminemű visszatartó ereje lenne a deszki bádogrendőrnek és az apátfalvi forgalomlassító lámpának, amely jelzi, mennyivel hajt az autós. Minek? – kérdezte nyilatkozónk, hiszen ugyanazt a számot látja a gyorshajtó, ha a műszerfalra pillant.

Radics Róbert százados, a Csongrád Megyei Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti osztályának vezetője szerint nem tudnak folyamatos rendőri jelenlétet biztosítani. Ha csökkentenék a megengedett sebességhatárt, akkor Szegeden, a városon belül keletkezne nagyobb torlódás. A sebességcsökkentésnek csak akkor lenne értelme, ha kellő távolság maradna az autók között, hogy bemérhessék és később le is állíthassák a szabálytalankodókat. Idén mellesleg szigorúbban és sűrűbben ellenőriznek a 43-ason. (Táblázatba foglaltuk, hogy míg Csongrád megyében idén csökkent a balesetek száma, a 43-ason emelkedett. Amiatt a súlyos buszbaleset miatt, amelyben egyszerre nyolcan haltak meg és tizenöten szenvedtek különböző sérüléseket.)

Sokakban felmerült, vajon nem inkább az M43-ast kellett volna-e megépíteni, mint az M5-ös szegedtől Röszkéig tartó 15 kilométerét. Nos, erről szakmán belül az a vélemény, hogy minden útépítés politikai döntés. Ha a politika nagyon akarta volna, már Románia idei, január 1-jei csatlakozása előtt megépíttette volna az M43-ast. De nem ez történt. Az M5-ösről felesleges lett volna átcsoportosítani a pénzt, mert nem szabad utakat, nemzetközi főútvonalakat csonkán meghagyni. Abból a 30 milliárdból különben is legfeljebb a Tiszáig jutottak volna el.


Néhol már lassítják

Két esetben okoz problémát a 43-as úton áthaladó forgalom: ha gyors, életveszélyes, ha lámpa, tábla miatt lassul, lanyhul a figyelem és nagyobb a füst. Apátfalván lassítják a folyamot, mondván, az ember egészségénél fontosabb az élete.

– A szegedi nagykörúti tüntetők azt érték el, hogy aznap vagy tízezer köbméterrel több szennyezett levegőt szívhattak Szeged lakói – osztja meg véleményét lapunkkal Simicz József deszki polgármester. Deszk évekkel ezelőtt kihelyezte szigorú bádogrendőreit az út mellé, és iskolaidőben reggel 7-től 8-ig, déltől háromig önkormányzati jelzőőr segíti az iskolások átkelését. Három nyomógombos lámpás gyalogátkelőhelyre kértek engedélyt, egyre kapnak, a kórháznál lesz. Simicz hozzáteszi: a lassuló forgalom a kisebbik rossz. Az igazi megoldás csak az M43-as megépítése.

Az út Szeged és Deszk után kettévágja még Klárafalvát, Ferencszállást, Makót, Apátfalvát, Magyarcsanádot. Utóbbi hét társulást hozott létre. Készült fölmérés, aztán júniusban Apátfalván a baleset-megelőzési bizottság és az önkormányzat összefogása nyomán telepítettek egy lámpát, amely jelzi az autósnak, mennyivel hajt. A falubeliek szerint az autósok többsége most „észreveszi magát", és lassít. Makón már nehéz lenne tovább lassítani, az elmúlt néhány évben négy új körforgalom készült, a legújabb tavaly, a Tescónál.

Fekete József klárafalvi polgármester szerint itt a gyalogátkelőhely sem jó megoldás: gyalogost nagyon ritkán ütnek el, mert az emberek megtanultak együtt élni a forgalommal. Nem biztos, hogy jó, ha úgy gondolják, az új zebrán ezután bármikor nyugodtan elindulhatnak a túloldal felé.

Bakos András 

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Elindulnak a dózerek, maradnak az öregek

Szeged - Az újszegedi Gyimesi utcai társasház nyugdíjas lakói harmincmillió alatt nem mennek ki a… Tovább olvasom