Délmagyar logó

2016. 12. 07. szerda - Ambrus -5°C | 3°C

47-es út: egyetlen kátyú, egyetlen este 4 balesetet okozott

Szeged – Abba már beletörődtünk, hogy „néhány" utca kátyús. Azt is, hogy „nincs pénz semmire." Az viszont hihetetlen, hogy egyetlen kátyú egy este alatt több tízezer forintnyi kár okozott.
Kedden este négyszer hívták a rendőröket helyszínelni: 4 autós szenvedett balesetet a 47-es út algyői hídján. Az híd közepén, a sávok találkozásánál két méter hosszan, és mintegy másfél méter szélesen felgyűrődött az aszfalt – az autósok a sötétben egymás után törték kerekeiket. A 47-es úti hídra emiatt 30-as korlátozótáblát helyeztek ki, igaz csak egy rövid szakaszra. A Magyar Közút Kft. munkatársai körbekerítették a kilyukadt pályatestet.

Embernagyságú kátyú keletkezett a 47-es út algyői hídján. Fotó: Segesvári Csaba (galéria)

– Az 1970-ben tervezett híd – ha Szeged felől nézzük balra lejt – magyarázta egy nevét mellőzését kérő szakember. Elárulta, hogy – a lejtés és a lefolyók hiánya miatt – a csapadék az aszfaltba beszivárogva, a szigetelő rétegen át folyamatosan csurog, azaz a kopóréteg és a pályatest között, amikor esik, gyakorlatilag folyamatosan víz van. A fagyos napok miatt szétfeszítette az aszfaltot a leszivárgó csapadék. – Nézd, meg, felpúposodott az egész. Még legalább két méteren át fel fog törni – mutatta az út közepén éktelenkedő kátyú Szeged felőli szélét a szakember. A férfi szerint hiába aszfaltozták újra a hidat, a vízelvezetés problémája miatt évről évre szét fog fagyni.

Érdeklődésünkre Szenti Szabolcs, a Csongrád Megyei Rendőr-főkapitányság sajtószóvivője elmondta, hogy úthiba esetén a károsult gépjárművezető kérheti a kárának megtérítését az út kezelőjétől, amennyiben neki fel nem róható módon következett be a kár. Elárulta, hogy ha sebességkorlátozó vagy hibás útszakaszra figyelmeztető táblát kihelyez az út kezelője, akkor a tábla utasításaink megfelelően kell közlekedni. Abban az esetben, ha kátyú miatt kárt szenvedünk és kihívjuk a rendőrséget, a helyszínelő fényképet és jelentést készít az esetről. – A jelentést kérelemre rendelkezésre bocsátják, így az érintett állampolgár ezzel tudja igazolni a polgári jogi igényét – mondta Szenti Szabolcs.

Embernagyságú kátyú keletkezett a 47-es út algyői hídján. Fotó: Segesvári Csaba (galéria)

Kártérítés kérhető a Közútnál is
Amennyiben a társaság által üzemeltetett úthálózaton kátyúkár keletkezik, úgy a kárigényt a Magyar Közút Nonprofit Zrt. illetékes megyei igazgatóságain lehet bejelenteni. A benyújtott adatok alapján munkatársaink megvizsgálják és nyilvántartásba veszik a káreseményt, egyúttal a károsultak adott esetben munkatársaink segítségével kitöltenek egy kátyúkár bejelentő lapot, az űrlap letölthető a weboldalunkról. A bejelentést személyesen vagy e-mailen is megtehetik. 2010-ben úthibával összefüggésben összesen 119 kárbejelentés érkezett társaságunkhoz a Csongrád megyei országos közúthálózatot érintően.

Pécsi Norbert, a Magyar Közút Zrt. kommunikációs csoportvezetője arról tájékoztatta a delmagyar.hu-t, hogy társaságuk „a 47-es főút algyői hídján keletkezett kátyút még az elmúlt éjszaka folyamán kitáblázta, szerdán pedig újrahasznosított meleg aszfalttal kijavította". Kérdésünkre Pécsi Norbert elmondta, hogy a téli üzemeltetési időszakban kapacitásaikat nagymértékben lekötik a hóeltakarítási és síkosságmentesítési munkálatok. Amennyiben az időjárás is engedi, a szegedi, szentesi, makói és hódmezővásárhelyi üzemmérnökségeink egy-egy brigádja – tartósan 0 fok felett és száraz idő esetén – a téli üzemeltetési időszak alatt is folyamatosan végez kátyúzási munkákat. Ilyenkor úgynevezett hideg kátyúzást tudunk alkalmazni, ami sajnos kevésbé tartós, mint a tavaszi–nyári hónapokban használható meleg aszfalttal történő javítás.

Megtudtuk, Csongrád megyében 2010-ben összesen közel 3400 tonna kátyúzó anyagot használtak fel – november 10-étől december végéig pedig több mint 220 tonnát – mintegy 266 millió forintot költöttek így javítási munkákra.

Olvasóink írták

52 hozzászólás
  • 52. őrgróf 2011. január 08. 22:06
    „zsoltee, idézem: Azért egy picit bele szólók mi a jó fenét keresett a bal első kerékel a terelő vonalon? Nos erre írtam, hogy talán a jobb kerekének kellene ott lenni? Az lenne a furi igazán! De hagyjuk. ( A rollernek csak egy kereke van, így igaz...)”
  • 51. Füvesember 2011. január 08. 07:18
    „"Kérdésünkre Pécsi Norbert elmondta, hogy a téli üzemeltetési időszakban kapacitásaikat nagymértékben lekötik a hóeltakarítási és síkosságmentesítési munkálatok. "
    T. Pécsi Norbert Úr!
    Rendszeresen járok a 47-es úton. A nagy havazások idején a 47-es pofátlanul takarítatlan és síkosítatlan volt!!
    A többi is, csak magasan ez volt a legszarabb (az "új" 2x2 sávos Szeged-Hmvh, bizony). Egy, azaz egy darab hókotró szédelgett rajta, az se túrta el a havat, csak szórogatott egy kis sós homokot, de a tolólapját nem használta....
    Nyilván félt, hogy a jól karbantartott utak kátyúiba beleakad. Tehát, kérem, világosítson fel a fenti, idézőjeles mondat igazi tartalmáról, mert szerintem a "kapacitásaik" messze nem voltak agyonterhelve, mivel még a főutak sem voltak egyszer sem tisztességesen letakarítva. Az M43-as le/felhajtó kettős körforgalom meg egyenesen közveszélyes állapotban volt "tartva". Elképesztő és röhejes, hogy minden télen ez a cirkusz megy: azok, akiknek gondoskodniuk kellene az utak járhatóvá tételéről (merthogy ezért tartják őket!), baromira meglepődnek, hogy télen havazik. Azt már tényleg csak mellesleg említem meg, hogy a (fizetős!!) autópályát sem takarítják.
    Viszont az egész érthető, hiszen Pécsi úrtol tudjuk: a kapacitás, ugye...
    Lassan el kellene kezdeni mindenkinek tenni a dolgát és nem hülye magyarázatokkal etetni a jónépet!
    A hídon meg a sünöknek kapóra fog jönni a 30-as tábla, lehet szedni a pénzt a traffipax-szal.”
  • 50. történész 2011. január 07. 18:17
    „Menjetek végig a 43-on sötétben Klára és Ferenc között és öröm,ha nem szakad ki a kocsi eleje...le sem tolják, hiszen csak jó hír lehet,tehát olyan ,hogy rossz út azt tilos mondani.”
  • 49. Zsoltee0716 2011. január 07. 17:47
    „42. hozzászólás őrgróf 2011.01.07. 09:04

    Nem olvasd el mit írtam, nem a terelő vonalon kell autózni. Mert az eléggé gyanus lenne a frontális ütközéshez.

    Olvad el még1x amit írtam!”
  • 48. vuk 2011. január 07. 15:32
    „46. hozzászólás info 2011.01.07. 13:04
    A kozponti koltsegvetesbe. Mashova nem is mehet.”
  • 47. katicca 2011. január 07. 13:10
    „Ezt a hidat a Betonplasztik KFT újította fel 2004-ben 58208 ezer forintért!Ugyan az a cég ami 4-es főút záhonyi hídját amin ugyan ezen okokból volt fürdőkád nagyságú kátyú ami a testvérem életébe került!Ennek ellenére VAN MEGBÍZÁSUK!!!!Sőt referencia és ajánló leveleket kapnak a "jó munkájukért" elismerésül!!!Mi ennek a jogi megítélése??? Esetleg csalás???????????????”
  • 46. info 2011. január 07. 13:04
    „hová is megy a benzin árának egy része? az útlapba, vagy netán- tán kevés?”
  • 45. info 2011. január 07. 13:02
    „22. hozzászólás papsajt 2011.01.06. 13:01
    nem kétszer állandóan, csak végig kell menni rajta!
    Most éppen egymás után már két életveszélyes bukta is van, egy troli megálló után.”
  • 44. varadipal 2011. január 07. 11:06
    „36. Egyolvasó: Te tiszta bolond vagy. Az már baleset megelőzés lenne!! :-( ... Száguldunk és félünk.”
  • 43. Atego 2011. január 07. 10:17
    „Mi vonja el az energiájukat ?????? Síkosság mentesítés, hó eltakarítás?????? Szegeden, és a kivezető utakon, még mindig áll a hó az utakon, semmit nem takaritottak, példátlan pofátlanság, amit hazudik ez a .....”
  • 42. őrgróf 2011. január 07. 09:04
    „Zsoltee0716: szerinted ott a jobb első kerék helye lenne? ( érdekes elmélet!)
    csafe, igazad van ( az össznépi munkát illetően - sajnos! )
    Gyertek a 43-asra, 100 méterenként találtok hasonlót
    Hitler betonból készíttette az utakat...Okosabb volt? ( munka-erő-foglalkoztatás, stb.) kb 10 éve még jártam rajta...”
  • 41. allwin 2011. január 07. 08:17
    „A Szeged tábla alá befelé és kifelé is ki kellene írni:
    "Kátyús úttest"

    ők szóltak”
  • 40. csafe 2011. január 06. 22:46
    „Ha már odahívták a rendőrt, az azt is vizsgálhatná, mekkora sebességű ütközésnél zuzódik így szét a felni. 80, 90 km/ó ? Harmincas táblánál, máris ok egy kis büntire.
    Mindenki tegye a szívére a kezét, mennyivel szokott ott elszáguldani?
    Nyugodjatok meg hozzászóló társaim, akik csinálják az utakat, ugyanolyan emberek mint mi! Ösznépi szar munkát is végzünk úgy nagy átlagban...:-( már aki egyáltalán csinál valamit..”
  • 39. cleanx 2011. január 06. 20:09
    „Vásárhelyen akkora lyukak vannak, hogy azt hittem itt jön fel a 4-es metró.
    Néha egyszerre kerülni az ember a szembejövövel a kátyukat.
    20 cm mély lyuk sem ritka, kiváncsi leszek mi lesz ha leolvad a jég róla........”
  • 38. Zsoltee0716 2011. január 06. 19:48
    „Azért egy picit bele szólók mi a jó fenét keresett a bal első kerékel a terelő vonalon?
    Még az autóbusz kereke semm biztos, hogyeléri azt a kátyút!

    Igen is a felelős a Magyar Közút! Oldják meg a csapadék víz elvezetést, ki tudja mennyire kezdet már korrodálodni a híd is!”
  • 37. seggempartja 2011. január 06. 19:39
    „2. hozzászólás Norman_Bates 2011.01.06. 08:12

    "de egy alig 1 éves aszfalton miért is van repedés? <moderálva..>"

    Elhiszem, hogy nem vagy hozzáértő, de ahogy látom, a szövegértés sem megy. Nem repedés van rajta, hanem az aszfaltnak alapvetően is van hézagtartalma, hogy tömöríteni lehessen (ez ugyanis nem olyan, mint a beton). A csapadék pedig ezekbe a hézagokba folyik be. Szóval ezért tud az egy éves aszfaltba beszivárogni a víz, szakikám.”
  • 36. Egyolvasó 2011. január 06. 19:31
    „30. spiler 2011.01.06. 17:20
    A rendőrség miért nem jelenti fel a kőzút kezelőt........ebből is lehetne pénzt csinálni,nem csak a gyorshajtásokból

    Mert azoknak kellene mgtenni a feljelentést akiket kár ért, a rendőr csak igazolást ad, hogy a kár ott történt.
    De ha minden gk vezető homokba dugja a fejét addig semmi sem fog történni az utak karbantartása terén.”
  • 35. balidoki 2011. január 06. 19:28
    „Én a 43-as és a 47-es út mellett fel szeretném hivni az illetékesek figyelmét,hogy az E5-ös/régi pesti út/
    egyszerűen életveszélyes,mivel az Autópálya Kezelő egyszerűen elfelejtette azt az egyszerű tényt,hogy ő felelős az út takaritásáról.Ma délutánig még az út két szélén illetve középen az elválasztó csikon 30-40 cm-es
    min.ugyannyira széles lefagyott hóbucka van Szegedtől-a Csongrád megyei határvonalig.Bács megyében úgy látszik,hogy hozzáértő emberek ülnek vagy csak egyszerűen becsületesek,ellentétben a Csongrád megyeiekkel,akik megvárnak egy-két tragédiát ill.a holnap kezdődő olvadást.Szóval a megyében ill.Szegeden áldatlan állapotok uralkodnak.Persze már látni a reagálást:Mi felkészültünk de sajnos megérkezett a TÉL.
    Szerintem ha tehetnék kiirnák a megye határra,hogy itt a tél és Csongrád megye bezárva.”
  • 34. Zsoltee0716 2011. január 06. 19:20
    „Ilyen móka táblát raktak az Izabella híd lejárójához is(Szeged felé nézve, Plazas lámpától egy50m-re).”
  • 33. aquila0126 2011. január 06. 17:44
    „Ja és a Közútkezelőnek meg kutya kötelessége az ilyen problémás helyeket, főleg télen heti gyakorisággal ellenőrizni és főleg javítani!”
52 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Évértékelő és programbeszéd - Bemutatkozott a szegedi egyetem új vezérkara

Szabó Gábor évet értékelt, és bemutatta az universitas új rektorhelyetteseit, adminisztratív vezetőit.
Tovább olvasom