Délmagyar logó

2016. 12. 09. péntek - Natália -4°C | 8°C

50 éve érkezett Szegedre az első bengáli villamos

Bengáli 50 címmel ma délután 5 órakor kiállítás nyílik az EDF DÉMÁSZ Klauzál téri EDF Galériájában a szegediek körében bengáliként emlegetett villamosok fél évszázadáról.
Hogy miért éppen bengáli lett a neve az 1961-ben a Fővárosi Villamos Vasút füzesi műhelyében gyártott villamosnak, azt ma már nehéz lenne kideríteni. Talán mély, morgó hangjáról vagy sárga színéről kapta a nevet? – ezek már csak találgatások. Ami biztos, hogy a 60-as években az igencsak megnövekedett utasszám miatt fejlesztették ki a négytengelyes csuklós járművet, amely bár Budapesten nem aratott nagy sikert, a vidéki városokban évtizedekig szállította az utasokat. Szegedre 1962 novemberében, kereken ötven éve érkezett az első bengáli, a 601-es, amely évtizedek alatt a 46 darabosra bővült bengáliflotta úttörője volt. Ezek a járművek fél évszázadon át meghatározták a szegedi városképet és a villamosközlekedést.

Fotó: L. F. Folkard
Fotó: L. F. Folkard


A szegedi székhelyű Közlekedési Emléktár Alapítvány (KEA) alakulása óta sokat tett azért, hogy az utókor megismerhesse az ország, a Dél-Alföld és Szeged közösségi közlekedését. Ma újabb különleges eseménnyel járul hozzá a közlekedéstörténet szegedi fejezeteinek megírásához. A Bengáli 50 című kiállítás a EDF DÉMÁSZ Zrt. EDF Galériájában a Szegedi Közlekedési Társaság és a Közlekedési Emléktár Alapítvány közös rendezvényeként jött létre.

– Az eleinte a fővárosban, majd Debrecenben készülő járművek 3, 5 és 10 ajtós változatban rótták Szeged villamosvonalait, az utolsó példányok egészen tavaly nyárig menetrend szerint szállították az utasokat. Az 5 ajtós változat utolsó megmaradt szegedi példánya a 656-os pályaszámú villamos, amely tanulókocsiként szolgált, a Közlekedési Emléktár Alapítvány első járműve – mondta el a civilszervezet kurátora. Bóka Krisztián hozzátette: a KEA öt éve alakult meg, amikor egyre több bengáli tűnt el a szegedi közlekedésből a korszerűbb Tatrák mellől. Tagjai szegediek, akik szeretik a város tömegközlekedését; vannak köztük, akik az SZKT-nál vagy a vasútnál dolgoznak, de Bóka Krisztiánt például családi szálak kötik a villamosokhoz. Nagyapja villamosvezetőként sokszor vitte magával, majd úgy megkedvelte a szerelvényeket, hogy már ő kérte, hadd mehessen villamosozni.

Fotó: Peter Haseldine
Fotó: Peter Haseldine

Az alapítvány magjához hatan tartoznak, a segítőikkel együtt azonban gyakorta húszan veszik ki részüket a munkából. Segédkeznek az SZKT gyereknapján, a járműveken történeti áttekintést plakátoltak ki, gyűjtik a közösségi közlekedés emlékeit, és fizikai munkát is végeznek. Azon dolgoznak, hogy a 656-ost eredeti állapotában állítsák helyre, hogy nosztalgiavillamosként újra feltűnhessen Szeged utcáin.

Bengálival a kiállításra
A ma délután 5 órakor nyíló Bengáli 50 kiállításra különjárati villamosként közlekedik az utolsó bengálik egyike, a 813-as. A Szeged Plaza elől 16.10-kor, Szeged állomás elől pedig 16.40-kor indul, és 16.50-kor érkezik az EDF DÉMÁSZ Klauzál téri székháza előtti alkalmi megállóhelyre.

Utazás a múltba. Az EDF Galériában december 5-éig, hétfőtől szombatig 10–18 óráig látható kiállítás méltó emléket állít a bengálik fél évszázadának, és egyben megismerteti az érdeklődőkkel a járműtípus előzményét, múltját és jelenét. Filmvetítés, különleges tárgyi emlékek és tablók segítenek felidézni a bengálik pályafutásának egyes korszakait, a képeken megelevenedik a villamosok és velük a város múltja. A látogatók a bemutatott tervrajzok és ábrák segítségével megismerkedhetnek a magyar járműgyártás egy-két különlegességével is.

Olvasóink írták

  • 19. ikszy 2012. november 24. 23:09
    „Ez a villamos nagyságrendekkel volt kényelmesebb, mint a régi hídon közlekedő tuják. 25 évig alig volt változás. A négyes vonalon megkérdeztük a vezetőt, hogy nem mehetnénk gyorsabban? Mire azt felelte: mehetnék gyorsabban, de a villamost nem szabad itthagyjam! A tátrákról azt gondoltuk, hogy nem is lehet jobb - ez már a kánaán. A legújabb villamost pedig maga a csoda. Ami probléma van az újabb típusokkal, hogy ha a nagy hidegben sok gúnyát viselünk hamar melegünk lesz. Ehhez is hozzá kell szokni. Trabantban sem kellett levenni a kabátot, de a modernebb gépekben hamar ránk melegedne.”
  • 18. macs 2012. november 24. 21:54
    „15. tol,
    igazad van, a villamos tuja volt, de voltak bizonyos típusok, amiknek egyedi elnevezéssel bírtak. Pl. az FVV Bengáli, TM típusjelű villamos Stuka, "Ganz-csuklós" pedig ICS, sőt a nagy klasszikus az UV. Igaz ezek nem annyira köznyelvi elnevezések, mint a Bengáli. :-)”
  • 17. CsImre 2012. november 23. 20:31
    „Emberek, a Bengáli huzatos volt, előtte meg még huzatosabb villamosok jártak, nyitott peronnal, ott lógtak a népek, aki nem vigyázott, ki is eshetett, előtte meg jártak gyalog, legfeljebb lovaskocsin. A Bengáliknak az volt nagy bajuk, hogy sokáig jártak, és a kor már meghaladta régen a színvonalukat, de a korábbi villamosokhoz képest ugrást jelentettek, és nem csak Szegeden, de a többi vidéki városban is.

    Az embereket rengeteg emlék, élmény fűzi hozzájuk, és milliónyi Szegedről készült felvételen ezek látszanak, így nem lehet mellettük elmenni szó nélkül. Megöregedtek, nagyrészük megy a levesbe, néhány pedig marad mutatóba az utókornak, és ennyi. A Bengáli név főként a velük, rajtuk dolgozók, és a közlekedésbarátok körében elterjedt.

    A megnyitó szuper volt, a fanyalgók meg nézegessék csak a kiskanalaikat, és örüljenek, hogy már nem villamos.”
  • 16. tol 2012. november 23. 18:17
    „ja, de nem is ezért. Anno ez a viliga (meg viliga) volt a modern kor jele, volt olyan osztálytársam, aki egy órát is ácsorgott a megállóban, csakhogy utazhasson az új csodán. Akkortájt kevésnek is igen tudott örülni az ember...”
  • 15. tol 2012. november 23. 18:13
    „gyorsan utánanéztem és látom, hogy a többiek sem ismerik ezt a bengáli nevet. Szegeden tuja volt mindig a villamos. Nekem...”
  • 14. vári 2012. november 23. 16:58
    „Ferrer
    Már.”
  • 13. Ferrer 2012. november 23. 15:59
    „Hmm.. Peter Haseldine képe hol készült?? Én úgy tudtam, hogy a tiszaparton nincsen villamos :O”
  • 12. meri 2012. november 23. 13:51
    „vári, köszi!”
  • 11. Alsóváros 2012. november 23. 13:24
    „Hogy sziszegtek az ajtók néha. Vagy csak nem nyíltak ki. A "hatkilósok" pedig rendszeresen rángatták a 3-as és 4-es kereszteződésénél az ajtókat, leszállási célból, hogy elérjék a 3-as villamost. És az a sivító hang, amit a kerekek adtak ki egy-egy kanyarban. Meg a kb. 1 hajtott tengely, esőben, hidegben -vagy csak úgy általában - mennyit kipörgött, ahelyett, hogy tapadt volna. Na meg a korcsolyázni igyekvők hada, akiktől nem lehetett felférni a villamosra, de sűríteni a járatokat azt nem lehetett.

    Ez után az izé után nosztalgikus érzéseket táplálni olyan, mint a háború után tenni ugyanezt. Nonszensz.”
  • 10. szatyi 2012. november 23. 12:48
    „"7. anyahajókabinajtóhajtogató 2012.11.23. 12:10 "

    Ha már ezt a nicket választottad, akkor lakj anyahajón és nem kell foglalkoznod a villamossal!”
  • 9. macs 2012. november 23. 12:30
    „7. anyahajókabinajtóhajtogató,
    igazad lehet, de olyan jó, hogy csak kevesen gondolkoznak így, és sokan fontosnak tartják a régi közlekedési eszközök megőrzését. Nézz körül itt!
    http://hampage.hu/trams/wtm2003/”
  • 8. Alsóváros 2012. november 23. 12:18
    „5. aquila0126 2012.11.23. 11:28

    Jaja. Rázott, rángatott, lassú volt, télen hideg volt és szeles, semmi szeretni való nem volt benne. Ha az utolsó porcikájáig újrahasznosítják mindet, akkor sem lesz hiányérzetem. És valóban, én sem hallottam senkitől, hogy a neve "bengáli". Pedig kb. 15 évig rendszeresen utaztam vele, akárcsak az ismerőseim.”
  • 7. anyahajókabinajtóhajtogató 2012. november 23. 12:10
    „Lexarom a bengálikat, felejtsük már el....”
  • 6. queenmargareth1 2012. november 23. 11:56
    „3. geza 2012.11.23. 10:49 szerintem rohadt jó lehetett a Tiszával párhuzamosan utazni és én nem is utazhattam rajta:(Tényleg jobb lett volna újból ott, mint itt a z új kettes...
    És tényleg ment át Újszegedre is?Kár érte. Pesten is élmény átutazni a hidakon...és a Duna mellett is megmaradtak a villamosok.”
  • 5. aquila0126 2012. november 23. 11:28
    „Még kis iskolás voltam mikor üzembe állt. Rengeteget utaztam rajta és mindig utáltam, mert annyira zajos volt és ronda, télen pedig huzatos és kegyetlenül hideg. Kb 2-3 éve olvastam először a "bengáli" elnevezést a DM-ben. Mi szegediek soha nem neveztük így. Örülök, hogy nem járnak már. Az elődje halkabb volt és szebb, az utódja meg pláne. Elég volt belőle.”
  • 4. vári 2012. november 23. 11:02
    „meri
    Hamsternél érdemes szétnézni.
    http://hamster.blog.hu/2012/04/11/szeged_elveszett_vaganyai_plusz_egy_bonusz_kep
    http://hamster.blog.hu/tags/szeged”
  • 3. geza 2012. november 23. 10:49
    „Miért kellett a felső tiszapartról kiirtani a villamost? (újszegedre is járt annó)”
  • 2. szatyi 2012. november 23. 10:23
    „Az első képen a néhai Európai Szálló előtt kanyarodik a Bengáli a Nagyállomás elé. A kép előterében még megvolt a "rampa" az állomás kiszolgáló része felé.”
  • 1. meri 2012. november 23. 09:00
    „De jó képek, van valakinek még ilyen?”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A mundérvásárhelyi búcsú a kisszínházban

Peter Hacks Goethe nyomán írt darabját Csiszár Imre rendezésében 19 órától mutatják be a kisszínházban. Tovább olvasom