Délmagyar logó

2017. 11. 21. kedd - Olivér 1°C | 8°C Még több cikk.

52 csomópontot, 1400 kilométert látnak a magyar közút ügyeletén

Szeged - 52 megyei lámpás csomópontot felügyel az állami útkezelő szegedi ügyelete amellett, hogy a megye 1400 kilométeres úthálózatát figyeli. Az ügyeleti szobában jártunk.
Mint pók a hálóját, úgy figyeli a számítógépét az állami útkezelő megyei diszpécsere a Juhász Gyula utcai székház ügyeleti szobájában. 24 órás a szolgálat, öten váltják egymást az információs központban. Nacsa János ügyeleti szolgálati előadó előtt a mindentudó számítógép, a faliújságon megyei úttérképek, ügyeleti beosztás, ezernyi fontos telefonszám.

– Innen látni mind az 52 megyei jelzőlámpás csomópontot, amely állami közúton működik, ebből 42 van Szegeden. Öt viszont nem kompatibilis a mi hálózatunkkal, ezért nem érjük el. Innen figyeljük a megye 1400 kilométeres úthálózatának állapotát, az aktuális munkálatokat, tereléseket, baleseteket, segítjük a kint dolgozókat és a közlekedőket. Az adatokat folyamatosan frissítjük az Útinform internetes oldalán – mutatja a digitális térképeket, listákat. A csomópontokat újabban számozzák az országban, ezek az új táblák tűntek fel a kereszteződésekben. Megyénk betűje az F, a rókusi csomópont kódja például F006, amit minden illetékes ért, nem kell utcanévvel pontosítani. A jelzőberendezések rendszeresen küldenek üzenetet a központba, ahol zöld, kék, sárga és piros lámpa árulkodik az állapotukról. A lámpa azt is képes „megírni", hogy mi baja, vagyis hogy elég a központból újraindítani, vagy segítséget kér a két megyei lámpaszerelőtől. A kilencvenes évek elején számítógépesítették a hálózatot, azelőtt nap mint nap végig kellett járni a lámpákat. A részletes adatokat 5 évig tárolja a „fekete doboz", ha balesetnél kérdés, hogy be volt-e kapcsolva a lámpa, ellenőrizni tudják.

Képernyőn a rókusi csomópont. Nacsa János ügyeletes minden állami közutat figyel. Fotó: Frank Yvette
Képernyőn a rókusi csomópont. Nacsa János ügyeletes minden állami közutat figyel.
Fotó: Frank Yvette

– A szegedi lámpák 85 százaléka összehangolt fix rendszerben működik, a zökkenőmentes haladás a cél. Az ügyelet nem tud beavatkozni, csak felügyel – tudtuk meg Székely Tamástól. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. megyei igazgatója hozzátette, létezik „forgalomfigyelő" lámpás kereszteződés, amely a sávban álló első autót érzékeli, és zöld utat ad neki. Előfordult már, hogy a Fő fasorról telefonált valaki az ügyeletre, hogy tíz perce vár, és nem vált a lámpa, mire ő megnézte, a berendezés rendben volt, majd visszahívta az autóst, hogy két métert guruljon előrébb, és mindjárt indulhat.

Nagykörút: átprogramozás jövőre

Szegeden rugalmas rendszer kellene például ahhoz, hogy a nagykörúti zöldhullámot forgalomtól függően lehessen vezényelni. Most ugyanis az M43-as átadása előtti program vezérli a lámpasort, ehhez csatlakoztatták az Árkád üzletközpont előtti és a Mars téri új berendezéseket. Az újratervezésnek – a szakember szerint – akkor lesz értelme, ha elkészül a tömegközlekedési nagyprojekt összes fejlesztése, a Vásárhelyi Pál utca szélesítése, és megépül a nagykörúti buszsáv. A pénz is megvan az átprogramozásra, a buszsáv projektjében. Egy új program csomópontonként nagyjából 2-300 ezer forintba kerülne. Egy teljesen átfogó, a városon átmenő állami közutak forgalmát irányító rugalmas rendszer alsó hangon 4-500 millió forintból jönne ki.

Olvasóink írták

  • 2. okz63 2011. október 04. 06:46
    „"A szegedi lámpák 85 százaléka összehangolt fix rendszerben működik, a zökkenőmentes haladás a cél."

    Akkor az Árkád környékén az új lámpák ebbe nem tartoznak, az tuti!
    Napközben akkora dugók vannak, hogy inkább élőben kéne vizsgálni őket, nem pedig kényelmes fotelból, monitoron keresztül. De leginkább tenni kéne valamit ellene...”
  • 1. klj_54 2011. október 03. 11:39
    „Izgalmas lesz a régi lejárt programmal várni még jó ideig.
    Annyi sok szépet és jól olvasok és hallok a környezet védelméről, most nem kellene a kényelmes fotelből felpattanni az illetékesnek és szaporán átállítani a lámpákat, hogy megfeleljen a környezetvédelmi elvárásoknak?
    Vagy túl nagyok ez elvárásaim?”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Kerékpáros hajtott neki a villamosnak

Hétfő reggel egy kerékpározó kisfiú ütközött neki egy villamosnak a szegedi jégpálya előtt. A fiút mentők szállították kórházba. Tovább olvasom