Délmagyar logó

2017. 10. 20. péntek - Vendel 9°C | 24°C Még több cikk.

5 év alatt 12 romániai buszbaleset a magyar utakon

Szeged - Egy utas támadása miatt borult fel tegnap hajnalban egy román autóbusz Szőregnél a 43-as főúton. 4 súlyos és 9 könnyű sérültet vittek a mentők a klinikára, 10 utast a helyszínen láttak el. Öt év alatt a hatodik súlyos román buszbaleset a megye útjain.
– Pár perccel azután, hogy átjöttünk Szegeden, előre jött egy utas, és üvölteni kezdett velem. Tiltakozott, hogy nem akar Zágrábba menni, mert őt ott megölik. Hiába mondtam, hogy a román határ felé megyünk, nem Zágrábba, nekem ugrott. A váltótársam próbálta lefogni, de nem sikerült. A fickó olyan erővel rántotta meg a kormányt, hogy bár igyekeztem korrigálni, lefutottunk az útról, és felborultunk – elevenítette fel a tegnap hajnali szőregi balesetet megelőző pillanatokat a román Mercedes busz sofőrje.

Drámai pillanatok Szőregen. A főútról a szervízútra borult román autóbusz  utasainak fele megsérült, fele megúszta.  Fotó: Karnok Csaba
Drámai pillanatok Szőregen. A főútról a szervízútra borult román autóbusz utasainak fele megsérült, fele megúszta. Fotó: Karnok Csaba

Chesnoiu Darius kisebb karcolással mászott ki a járműből, ami az oldalán landolt. A 49 utas a vészkijáraton és a kitört ablakokon keresztül mászott ki, közülük 4-en súlyosan, 9-en könnyebben sérültek, őket kórházba vitték, további 10 ember apróbb sérüléseit a helyszínen ellátták. Szerencsére a szőregi szervizúton, a gumiszerviznél éppen nem járt senki, a busz egy ott parkoló kisteherautónak ment neki.

A felborult autóbusz belül is és kívül is bőven adott mentenivalót  a tűzoltóknak. Fotók: Karnok Csaba
A felborult autóbusz belül is és kívül is bőven adott mentenivalót a tűzoltóknak. Fotó: Karnok Csaba

A véres, elcsigázott utasok a kerítéshez húzódva várták a segítséget.

– A spanyolországi Valenciából indultunk, turisták, vendégmunkások menetrend szerinti járatával Bukarestbe. Három napja jövünk. Lajosmizsénél álltunk meg pihenni, mire Szegedre értünk, mindenki aludt, csak a borulásra riadtunk fel. Szétrepültek a csomagok, mi kiestünk az ülésből. Nagyobb baj is történhetett volna, hiszen 5–6 gyerek is jött velünk – mesélte az egyik utas. Kelemen Simion nem ismerte a támadót, úgy látta, egyedül utazott. Arra viszont emlékezett, hogy már induláskor baj volt vele. Mintha részeg lett volna, nem akart felszállni, kiabált, széttépte a jegyét.

Szervizútra borult egy busz a Szőregi úton KÉPGALÉRIA

A szilánkoktól véres, zúzódásokat szerzett tíz könnyű sérültet a mentősök a helyszínen látták el. A szegedi tűzoltók darus kocsival talpára állították a buszt, kipakolták a csomagokat. A totálkáros roncsért negyed 8-kor buszmentő vontatókocsi érkezett.

A szegedi traumatológián nyolc utast láttunk az ambulancián; a fejüket, lábukat, karjukat fájlalták. Megröntgenezték, bekötözték, majd kiengedték őket. Négyen sérültek meg súlyosabban. Így az a román házaspár is, melynek férfitagja még lábszárműtétre várt, a felesége pedig éppen a műtőben volt, a karja tört el.

A sofőr, Chesnoiu Darius érthető dühvel elevenítette fel a dulakodás pillanatait.
A sofőr, Chesnoiu Darius érthető dühvel elevenítette fel a dulakodás pillanatait.
Fotó: Karnok Csaba

A sofőr román támadóját is a klinikára szállították, a többi utastól elkülönítve látták el. Közben végig rendőrök vigyáztak rá. Nem mehettünk a magas, vékony, 37 éves férfi közelébe, de úgy tűnt, kisebb fejsérülést szenvedett. A klinikáról előállították, tömegszerencsétlenséget okozó, közúti közlekedés biztonsága elleni bűncselekmény gyanúja alapján indított büntetőeljárást ellene a Szegedi Rendőrkapitányság. A többi román utast másik busz vitte tovább Romániába.

Buszkarambolok

Az elmúlt 5 évben 12 romániai busz karambolozott a magyar főutakon, ebből 5 Csongrád megyében történt. 2005. január 21.: A 43-ason Ferencszállás és Kiszombor között egy román kamion frontálisan ütközött egy román kisbusszal. A busz egyik utasa meghalt, többen súlyosan megsérültek. 2006. szeptember 22.: Az M5-ösön Balástyánál két román mikrobusz karambolozott. Egy ember súlyos, 11 könnyű sérülést szenvedett. 2007. július 19.: A 43-ason Makó határában egy turistabusz belerohant egy autókat szállító trélerbe, és a vasúti sínekre zuhant. A kamion sofőrje és hat turista meghalt, egy súlyosan, kettő életveszélyesen, 13-an könnyebben megsérültek. 2007. december 14.: Az M5-ösön Szeged felé a 152-es kilométernél árokba borult egy busz. Hárman súlyosan, tízen könnyebben megsérültek. 2009. július 24.: A 43-ason a nagylaki határátkelőnél a Steaua Bucuresti szurkolóit szállító busz hátulról belerohant a rendőrség Mercedes kisbuszába, amit nekitolt az előtte haladó Ford rendőrautónak. 8 rendőr megsérült.

Nyolc sérült utast láttak el tegnap a szegedi traumatológiai klinikán.
Nyolc sérült utast láttak el tegnap a szegedi traumatológiai klinikán.
Fotó: Karnok Csaba

Fizetős betegek

Az uniós sérültek sürgősségi ellátásáról a szegedi klinika utólag állít ki számlát, amit postán küld a beteg után. A kezelésekről, a költségről és megfizetési kötelezettségről még Szegeden aláíratják a dokumentumokat a páciensekkel. Ha a romániai betegnek van európai egészségbiztosítási kártyája, a két uniós ország biztosítója egymás közt rendezi az anyagiakat. Ha a beteg nem rendelkezik ilyennel, és utólag sem egyenlíti ki a számláját, a klinika jogi úton próbálja behajtani a tartozást. Ennek ellenére a szegedi intézményeknek folyamatosan 10–15 millió forint a kintlévősége. Ha a kórház mindent megtett, a szaktárca – ígérete szerint – egy elkülönített keretből kompenzálja a kieső bevételt.

Olvasóink írták

27 hozzászólás
12
  • 27. csakhogy 2009. augusztus 18. 11:58
    „Szervezzün demonstrációt! Csúcsforgalomban sétáljunk ki a 43. úton Szőregre az Újhídon kersztül a Rókusi templomtól.
    Bár kétlem hogy kapnánk rá engedélyt a rendőrségtől de sétálni azért lehet:)”
  • 26. floridaimagyar 2009. augusztus 15. 02:17
    „Szerintem a busztarsasagnak kene fizetnie a betegek ellatasat!!! Nem az utasok voltak a felelosek a balesetert! Reszegeket meg nem szabadna felengedni a buszra.”
  • 25. velemenynyilvanito 2009. augusztus 14. 09:16
    „kerdezzek mar meg az atmeno forgalmon eloket amikor ez a nagy dog busszok mennek,betartjak az 50-et?????????ne csak csongrad megyeben vegig a hatarig!!!!tiszta eletveszely ezzek a buszok ahogy kozlekednek na de ne is mondjam tovabb a nagy kozlekedes technikaval rendelkezo romanok se jobbak szemely autoval,balra kanyarodik jobbra indexel meg st... magas IQ-t tudnak felallitani barhol.”
  • 24. rudi 2009. augusztus 14. 09:06
    „Ezt az esetet leszámítva általában nem csoda, hogy egyik másik román otthagyja a fogát az úton, nem az útviszonyoknak megfelelő módon vezetnek, és nem tudják hol a határ.”
  • 23. Norman_Bates 2009. augusztus 14. 08:00
    „20. hozzászólás Aranka53 2009.08.13. 16:40
    Ha a mars tér felöl mész a következő képpen kell közlekedni (sajnos)
    Piros-> Sárga (1-esbe rak) -> Zöld - > vár, amíg elmegy az utosó piroson átmenő román kamionos-> elindul.

    Csak azt nem értem miért nem verünk már le 1-2 köcsög románt, nagy a pofájuk a kamionba, de egyszer csak kapnak pirosat amin már nem tudnak átmenni, a hátsó lámpájuk meg nem hiszem, hogy ütésálló.”
  • 22. Cilkó 2009. augusztus 14. 07:06
    „Minden köszönet és tisztelet az egyenruhásoknak (mentősök, tűzoltók, rendőrök, katasztrófavédelmisek), akik minden tőllük telhetőt megtettek azért, hogy a sérülteket ellássák és a kórházba szállítsák, illetve, hogy az épségben maradt utasok mielőbb haza tudjanak indulni. Tették a dolgukat, mint mindig! Köszönjülk! Román vagy magyar, mindegy, ártatlan utasok, akik csak haza akartak érni és egy őrült miatt baleseteztek.”
  • 21. Mizujs 2009. augusztus 13. 20:30
    „Tegnap úgy vágott elém a román, hogy majdnem beleszaladtam (persze nem indenxelt). Miért nem módosítja a törvény a büntethetőségüket?? Miért érdekünk, hogy veszélyeztetnek bennünket? Nem hiszem el, hogy nincs rá mód. A rendőrség miért nem lép??? Miért tűri? Ki a felelős azért, hogy ezek a szőröstalpúak ránk nézve potenciális ......-ok??? Miért nézünk el nekik ennyi baromságot? Ausztriában, Németországban és otthon kezes bárányok itt meg lealáznak minket ezek a s....kiházi, ....-ok!!! Miért??? Törvénymódosítást!!!!!!!!”
  • 20. Aranka53 2009. augusztus 13. 16:40
    „A Külföldi AUTÓVEZETŐKNEK MINDENT SZABAD EBBEN AZ ORSZÁGBAN!!!!!!!!!!!!
    Értem alatta AMI MOST TÖRTÉNT és Stb...stb......stb..........
    Például a jelzőlámpánál a Rókusi templomnál hát az csúcs.......ami ott van egy-egy hétvégén.....”
  • 19. Rap_boy15 2009. augusztus 13. 14:27
    „ÜÜÜ azt a román devenyeve k.rva eget ott visszik a buszunkat xD”
  • 18. Norman_Bates 2009. augusztus 13. 14:22
    „Fasz románok! ennyire nem bírtok magatokkal? minden hétre jut valami az állatság!? Barom állat módjára közlekedtek!
    JOGSZABÁLYMÓDOSÍTÁST!!!! nehogymár mindent megússzanak a fasz szőröstalpúak, a saját honfitársainkat meg szopassuk? pont fordítva kéne!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!”
  • 17. ClarkGriswald 2009. augusztus 13. 12:39
    „16-hoz

    Ezért fut végig mellette a kerékpárút, gondolom a15-ös hozzászóló erről beszélt.

    Sajnos nekem merőben más tapasztalataim vannak a zebra előtti megállást illetően. A román, bolgár, macedón stb csak a legritkább esetben áll meg, a többi szinte soha, MÉG akkor sem, amikor a szőregi domb szeged felöli oldalán a zebra előtt megállok, akkor a szembehajtók ugyanúgy döngetnek tovább, a gyalogos, vagy a kerékpáros meg csak pislog a járdaszigeten....

    Nem statisztika, nincs hiteles számadat, de 10 rendszeresen bejáró deszkit megkérdezel, abból 10 ugyanezt fogja felelni. Ez meg már jelent valamit.”
  • 16. THK 2009. augusztus 13. 11:18
    „Ha tényleg ismernéd a KRESZ-t, pláne nem hajtanál föl, mert a 43-as útról KIVAN TILTVA a kerékpárforgalom (nem véletlenül), a szőregi szakaszon is végig - nézd meg legközelebb a táblákat!

    nem láttam ilyen fölmérést eddig sehol, de saját tapasztalat eléggé ellentmond: a szőregi járdaszigeteknél rendszeresen románok állnak meg átengedni egy-egy gyalogost. Ezt az egyet már beléjük nevelték, mert náluk nagyon szigorúan veszik, sokkal inkább mint itthon

    a sportcsarnok elég speciális hely, mert a kanyarban az összeszűkülő út miatt a többi autóra kell veszettül figyelni, a gyalogosok ott valóban hátrányban vannak”
  • 15. leeannlarue 2009. augusztus 13. 10:54
    „14.: köszönöm, de a kresz-vizsgám megvan (elvileg, ha nincs kerékpárút, hajthatok az úttesten is, mert jócskán elmúltam már 12 éves). a dombon a főúttól kb. fél méter választ el, az sem valami nagy szegéllyel, jó esetben van egy méter, de az bakfitty, főleg ha őrült/részeg utasok randalíroznak. mindennapos, hogy a Soprtcsarnoknál 95%ban csak a magyar rendszámú autúsok állnak meg a ZEBRÁNÁL, ahol mindenkinek KÖTELEZŐ megadni a gyalogos számára az elsőbbséget!”
  • 14. THK 2009. augusztus 13. 10:39
    „#13,
    ott az úton nem is szabad hajtanod, csak a kerékpárúton...”
  • 13. leeannlarue 2009. augusztus 13. 10:17
    „12.: azért azt a halálfélelmet nem kívánom senkinek, amikor bicajjal hajtok a szőregi dombon felfelé épphogy csiga tempóban, és kb. 70nel jön szemben egy kamion. az út teljesen tropa, a szegély alig áll a helyén. ha akkor mentem volna haza kedden, amikor elterveztem, talán a busz alatt lettem volna. kiver a víz, ha arra gondolok, mennyi szerencsétlen ember hal meg a figyelmetlenség meg a hányaveti gyorshajtás miatt. hova sietnek??? bringával 25 perc Deszkről a belváros.”
  • 12. ClarkGriswald 2009. augusztus 13. 09:48
    „8-hoz. Ez egy nagy közhely, hogy ráfogjuk a fáradtságra! Más dolog azzal a tudattal fáradtan vezetni, hogy bármilyen szabálysértéskor ugrik a rendszám, vagy a 80-100 eurós büntetés, és más egy olyan terepen, amit köztudottan senki nem ellenőriz. Hidd el nekem, ha volna szankció a módszeres sebességtúllépésre, a szabálytalankodásokra, akkor rászánná az a sok felelőtlen vezető azt a pár ezer Forintot arra, hogy a határ előtt megálljanak valahol pihenni, és reggel folytassák tovább! A hétfői vezető is kockáztatott, és a családját és két rokonát ölte meg ezért!

    Én évek óta hangoztatom, hogy ezekre úgy lehetne csak hatni, ha nagy transzparensekkel, út szélén kihelyezett óriásplakátokon szereplő testvérek rommá tört autóinak fotóival kampányolnák az eszetlen száguldozás ellen. Egyrészről. Másrészről pedig drákói szigorral büntetném a szabálytalankodókat, akár az országból történő kiutasításig is elmenve.... Más megoldás nincs. Ja és senki ne áltassa magát azzal, hogy majd az autópálya megold mindent... A ma hajnali baleset példa arra, hogy nem az utakon, hanem a morálon múlik!!”
  • 11. passar 2009. augusztus 13. 09:37
    „Miért tartaná be a szabályokat, ha tudja, hogy a rendőrség nem tudja rajta behajtani a bírságot.
    Meg is van a következménye.”
  • 10. THK 2009. augusztus 13. 09:35
    „a 30-as tábláknak mindenki fittyet hány - joggal: jól belátható szakasz, teljesen értelmetlen ennyire lassítani, ha senki nem akar átkelni az úton
    ha pedig igen, 50-ről is biztonságosan meg lehet állni, mert nincs takarás, a járdaszigetek miatt pedig csak fél úttestről van szó, nem teljesről
    (gyalogosnak ráadásul pont meg szoktak állni a románok - sokkal inkább, mint a hazai autók)
    a gondot az okozza, h jócskán meghaladják az 50-et is

    itt azonban mindegy, mert nem erről volt szó”
  • 9. BagatElla 2009. augusztus 13. 09:18
    „A sofőr nyilatkozata: "Pár perccel azután, hogy átjöttünk Szegeden..."
    Hát ezért mennek úgy, mint az őrültek? Azt hiszik, hogy a híd után már nem lakott területen belül vezetnek? Mindenesetre fittyet hánynak az 50-es és 30-as tábláknak, amikkel végig ki van dekorálva a Szőregi és Makai út széle.”
  • 8. THK 2009. augusztus 13. 09:11
    „#2,
    egy ilyen esetnél mit számít, ha előtte bármikor is megállította volna rendőr?

    Ha az autópályán alszik el az autós, mert egy menetben akart idehajtani Spanyolországból, ott mit számít a rendőri ellenőrzés?! Nincsen menetíró berendezés a személyautókon...

    Ha a 43-ason kezd előzésbe beláthatatlan kanyarba, azt hogyan tudná a rendőrség megkadályozni? Nem állhatnak ott minden kanyarban...”
27 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Nem kell teljesen temetni a cafeteriát

Szeged - Bár 2010-től jelentősen beszűkül az adómentesen adható ösztönzők köre, jövőre is érdemes lesz élni a kedvezményes adózási körbe tartozó juttatásokkal. Tovább olvasom