Délmagyar logó

2016. 12. 08. csütörtök - Mária -5°C | 3°C

5 sáv is lesz a körforgalomban

Szeged - Az eddigi legnagyobb szegedi körforgalom a Kossuth Lajos sugárút rókusi csomópontjában készül; abban jelzőlámpák irányítják majd a 3, 4 vagy 5 sávon közlekedőket.
Augusztus végén zárták le a Kossuth Lajos sugárút rókusi csomópontját Szegeden, hogy az 1-es villamospálya felújításával együtt elkészüljön a kereszteződés helyén a körforgalom. Megírtuk, hivatalosan nem körforgalomnak hívják az ilyen többsávos „jelzős kört", mert – a hagyományos körforgalomtól eltérően – ebben jelzőlámpák vezénylik a járműveket. Ez annyit jelent, hogy a négy bejáratánál, a belső sávokon és a kifelé haladásnál is összehangolt jelzőrendszer szabályozza a közlekedést. Abban is különleges lesz ez a „körforgó", hogy átszeli az 1-es és a jövőre megépülő 2-es villamos, és használni fogják gyalogosok, kerékpárosok.

A kör alakja nem teljesen szabályos, mert befelé és kifelé az Izabella hídhoz kapcsolódó ágán négy sávot választhatnak a közlekedők, a Rókusi körútról érkezők szintén négyet, a Vásárhelyi Pál utcáról és a Kossuth Lajos sugárútról jövők hármat-hármat. Mivel több irányt kezel a körforgalom, a köríven is több sáv vezet párhuzamosan: hol öt, hol pedig négy vagy három.

Új kunsztot kell tanulnunk, ha elkészül a rókusi jelzőlámpás nagy körforgalom
Új kunsztot kell tanulnunk, ha elkészül a rókusi jelzőlámpás nagy körforgalom.
Fotó: Karnok Csaba

Érdemes lesz odafigyelni, ki melyik ágon akar távozni, mert a körben – a záróvonalak miatt – nem mindenütt lehet sávot váltani; ha elhibázzuk, célszerű lesz inkább még egy kört menni, és úgy átsorolni a megfelelő sávba. Ebből adódik, hogy a Szegeden átlagosnak számító 25 méter átmérőjű körforgalomnál ez az új jelzős kör több mint kétszer nagyobb lesz: az átmérője 65, másutt 75 méter. A csomópontban nem ennyi utat aszfaltoznak; a kör belsejében parkosított zöld szigeteket alakítanak ki.

– Szegeden és a régióban is ez lesz az első ilyen különleges megoldás, az országban a győri kettő után nálunk lesz a harmadik. Nagy áteresztőképessége vetekszik a felüljárós kereszteződésével, de közel sem olyan zajos: míg az kétszintes, ez egy szinten rendezi az összes járművet.

Győr után Szegeden alkalmazzák az országban a speciális jelzőlámpás megoldást
Győr után Szegeden alkalmazzák az országban a speciális jelzőlámpás megoldást

A város legnagyobb körforgalmának helyén bontják a szegélyeket, kitűzik a körvonalat. A távhő- és gázhálózat közművezetékei után a víz-, csatorna és csapadékvízcsöveket cserélik. Épül az SZVSE-pálya új kerítése is – tájékoztatott Tapasztó Sándor, az elektromos tömegközlekedési nagyprojektet irányító Szeged Pólus Kft. projektigazgatója.

Hagyományos körforgalom a Boldogasszonyon

Formálódik az 1-es villamos vonalán épülő másik új, hagyományos körforgalom is: ez a Boldogasszony sugárút és a Szent Ferenc utca találkozásánál lesz, 27 méteres átmérővel. Emiatt itt újabb terelőútvonalat kell megtanulni. A Szent Ferenc utcáról csak szembe, a nagyállomás felé mehetünk. A Bem utcáról érkezőket a Gőz utca–Indóház tér–Galamb utca irányában vezetik vissza a sugárútra. A Bem utcáról a Szentháromság utca a Borbás utcán át elérhető.

Rövidesen fektetik a síneket. A Boldogasszony sugárúton és a Kossuth Lajos sugárúton haladnak az építők a villamospálya réteges alapozásával. Szerelik a villamosokat ellátó elektromos kábelhálózatot. Ezzel párhuzamosan felmérik a felsővezeték-tartó oszlopokat, és amelyiket szükséges, azt cserélik. Mindenütt új lámpatesteket szerelnek, és festik a közvilágítási oszlopokat. A Rókusi körúton cserélik a távközlési kábelrendszert. A Boldogasszony sugárúton elkezdik fektetni a vágányokat.

Olvasóink írták

88 hozzászólás
  • 88. bussz 2009. november 08. 13:37
    „http://hu.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6rgeometri%C3%A1s_csom%C3%B3pontok_Gy%C5%91r%C3%B6tt
    Remélem bejön majd!:)
    Győrben szuperül lehet használni,viszont az tény,hogy vannak,akik szabálytalankodnak benne,és azért volt,vagy még ma is sok a baleset!ma már annyira nem,mert megszokták az emberek!
    De igen is jó dolog!!!”
  • 87. CsImre 2009. október 12. 22:58
    „79. szunyi

    Ezt a szuburbanizációt, ill. a káros hatásait el kellene kerülni. elővárosi tömegközlekedés, gyors vasútjáratok, stb.
    http://www.youtube.com/watch?v=yO6IIJu29HE&NR=1

    Egy holland példa arra, hogy a nagyobb távolságok nem feltétlen kell, hogy autóval legyenek áthidalva. Az autót én nagyszerű dolognak tartom, de látni kell, hogy nagyobb mennyiségben nem csak körülményessé, de a városlakók számára károssá válhat a használata, és válik is. Az SNCF elnöke anno egy TGV fedélzetén nyilatkozta még a 80-as években, hogy az autó előbb-utóbb felfalja a várost.

    Nekem volt egy olyan gyanúm, hogy a körforgalom elképzelése régebbi számítások alapján készült, és más körülményekre készültek vele. Erre is tettem fel kérdést a múltkori online interjúban, de sajna nem kaptam választ.
    A város stratégiája számol a növekedő autószámmal, viszont úgy kezeli, mintha ez egy spontán, emberektől független folyamat volna, pedig szerintem nem az, éppen ezért irányítható, legalábbis befolyásolható. A közúti kapacitás ilyen mértékű bővítése nem hogy leköveti az igényeket, hanem egyenesen fokozza azokat, és a nagyobb mértékű gépjárműhasználatra ösztönöz, ami a városnak nem érdeke.

    Én is kényelmes vagyok, de a lustaság előrevisz - amúgy teljesen igaz - felfogását lassan a fenntartható fejlődés felfogásának kell felváltania.”
  • 86. CsImre 2009. október 12. 22:46
    „78. Felhőfejes

    Én nem feltétlenül csak üzleti érdeket látok emögött. Bizonyos szempontok alapján jó lehet egy ekkora körforgalom, csak szerintem nem.”
  • 85. Felhőfejes 2009. október 12. 19:26
    „85. szunyi
    No, most a félreértést alighanem a fogalmak eltérő értelmezése okozza.
    Én mindig is Bakos Ferenc-féle ,,Idegen szavak és kifejezések szótára" alapján értelmeztem e két szót, eszerint tehát:
    Racionális: 1. ésszerű, célszerű, észokokon nyugvó 2. értelmes, józan (ember) 3. értelemmel felfogható 4. kifizetődő, gazdaságos
    Manipulál: mesterkedik, ravaszkodik; a közvéleményt a média útján a kívánt módon befolyásolja, irányítja
    A kettő ,,együttműködése" tehát egyáltalán nem elképzelhetetlen, sőt.
    Változatlanul csak ajánlani tudom a cikk elolvasását - és a többit is.
    Minden jót kívánok!”
  • 84. szunyi 2009. október 12. 15:26
    „82. hozzászólás Felhőfejes 2009.10.12. 13:09

    racionális azaz ok-okozati összefüggéseket vizsgálva von le következtetést
    manipulatív: azaz hazudik

    ab ovo ez a két fogalom kizárja egymást. Ha egy cikk egy ilyen képtelen szófordulattal indit, akkor a további mondanivalója számomra nem érdekes.

    A föld az szerintem afelé tendál, hogy nő a gk száma (ne nem az égig, de még nöni fog).

    A kérdés, hogy az ahhez szükséges energiát miből termeljük meg és hol?

    Megoldás1, Metanol a szélerőművekből 2, atomerőmű (vill. en) 3, algák (H2, metanol)

    És a városokba nem lesz majd Co, No szennyezés mert mennek majd az elektomos autók.

    Az igazi megoldás egy városi automatikus taxi jelenthetné (25-30 év) .

    Amiért is kritizálom, hogy ismerem magamat: kényelmes vagyok, mint majdnem mindenki (Az emberiséget a lustaság hajtja előre).
    Jó időbe bicikli (gyerekek is ovi, suli), de ha rossza az idő és késésben vagyunk akkor nem gyaloglás, hanem kocsi.”
  • 83. daveedbrown 2009. október 12. 15:16
    „nem tetszik nekem ez a jövő idő.....
    nem lenne jobb ez jelenidőben???”
  • 82. SP 2009. október 12. 14:34
    „Jót röhög a tervező a
    tudományos okfejtéseken, azaz hogy miért kell a gigakör.
    Egyszerű a válsz.
    A gombhoz varrták a kabátot.
    Kell a villamosoknak a kényelmes kanyarodási ív.
    Ebből adódik a körforgalom mérete. Költség persze nem számít alapon.”
  • 81. Felhőfejes 2009. október 12. 13:09
    „81. szunyi
    Felteszem a kezem, ezzel már nem tudok vitatkozni: sajnos, a kettő nagyon is együtt működött (s teszi még ma is), mint ezt tapasztalhatjuk...”
  • 80. szunyi 2009. október 12. 12:59
    „80. hozzászólás Felhőfejes 2009.10.12. 12:48
    M ost csak erre volt időm
    http://www.talaljuk-ki.hu/index.php/article/articleview/1011/1/5/
    Ha továbbra is ragaszkodunk a modernkor racionalista, manipuláción alapuló civilizációjához

    Most vagy racionalista, vagy manipulatív: kettő együtt nem lehet, tehát ez a cikk a kukába.”
  • 79. Felhőfejes 2009. október 12. 12:48
    „79. szunyi
    A világ bizonyosan nem arra tendál, hogy fokozódjon a gépkocsik száma és vele a környezetszennyezés, a Föld nyersanyagkészletének teljes felélése. Egyes üzleti érdekek tendálnak (sajnos) még mindig ebbe az irányba, de már nem sokáig. A jövendő, és egyre nagyobb válságokra válaszképpen ugyanis majd más, nem annyira üzleti, mint inkább túlélési stratégiát kell kidolgoznunk.
    Ennek a folyamatnak lenne része, ha például Szeged elöl járna a környezetkímélő közlekedési lehetőségek fejlesztése terén. Sajnos, ennek az ellenkezőjét tapasztalhatjuk!
    Ha szabad ajánlanom a témával kapcsolatban egy kis böngésznivalót:
    Aurelio Peccei: Kezünkben a jövő /Gondolat, 1984./
    A Római Klub magyar tagjától, László Ervintől:
    *http://www.talaljuk-ki.hu/index.php/article/articleview/1011/1/5/
    *http://index.hu/tudomany/kornyezet/laszlo1372
    Egy színvonalas és sokoldalú honlap a téma iránt érdeklődőknek:
    *http://www.talaljuk-ki.hu/
    Hetesi Zsolt fizikus egy előadása:
    *http://www.szolnoktv.hu/musorok/merleg/?article_hid=4302”
  • 78. szunyi 2009. október 12. 12:15
    „78. hozzászólás Felhőfejes 2009.10.12. 12:00

    Amire ez a körforgalom tervezve lett (5-10-15-20 év gk számra), az nem kiválható bringával, mert Dorozsmáról, Kistelekről, Szatymazról nem kerékpárral, hanme autóval fognak bejárni Szegedre.
    És a gk-ik száma is meg fog nöni oda ahova kb. USA és Ny-Eu- szaturál azaz kb 300-400 gk/ fő (azaz aki felnött annak lesz kocsija).
    Most még nem tartunk itt, de erre felé tendálunk.

    CsImre nagyon logikus és konzekvenzs álláspontot képvisel, amivel én nem értek egyett, de becsülöm.”
  • 77. Felhőfejes 2009. október 12. 12:00
    „77. CsImre
    Ez így abszolút logikus és helytálló. Szeged közlekedésének fejlsztésénél a tömegközlekedést és az emberi erős közlekedést (gyalogos, kerékpáros) kellene preferálni.
    Ennek viszont elhanyagolható a beruházásigénye a mostani, a járműforgalom növekedésére bazírozó projekttel szemben.
    Kérdés: a városlakók egészsége, környezetének védelme, vagy pedig a nyers üzleti érdek érvényesülése a fontosabb?”
  • 76. CsImre 2009. október 12. 08:48
    „60-61. N.P.

    A támadhatatlanon akkor értsük azt, hogy alappal nem támadható módon. Ez körforgalom viszont egy logikai bukfenc eredménye.

    A folyamatossá, tempóssá tett forgalom áll az autózókra, és a villamosra de mi van a többi közlekedővel? Ők szívnak. Pedig sokkal környezetbarátabbak, mint az autók. Ha ott lesz a modern villamos, ha eltűnik az átmenőforgalom, ha csakugyan olyan mennyei lesz biciklizni, akkor minek egy 4-5 sávos csomópont, ami hatalmas kitérőre szorítja a kerekezőket, és gyalogosokat, némelyik környező házhoz közel kerül? Mi indokolja, ha nem az, hogy igencsak nagy, városon belüli forgalmat vizionálnak ide? És ha ezt vizionálják, akkor az a forgalom honnan fog származni? Azokból, akik ma még gyalogolnak, vagy villamossal járnak. Ergo visszafelé haladunk. Ha kihasznált lesz a körforgalom, akkor valószínűleg a körút is meglehetősen forgalmas lesz, és akkor az ott lakók mit nyertek a tujával? -1 fasort, egy csomó facsemetét, meg a villamos látványát. De élhetőbb környezetet nem.”
  • 75. SP 2009. október 12. 08:43
    „75. hozzászólás Hmmm... 2009.10.12. 06:49
    Egyenlőre a működő tőke rablótőke.
    """Igaz, ehhez a meglevo keszleteket nem elkotyavetyelni kell, hanem lehetosegek szerint fejleszteni vagy ujra teremteni. Ha elejetol tartjuk magunkat ehheza szemlelethez a munkaero gazdalkodas is jobb lehetett volna es itthon marad a toke. Na... majd meglatjuk, addig is mi "kisemberek´ csak remenykedunk!"""
    Reménykedünk.”
  • 74. Hmmm... 2009. október 12. 06:49
    „Jo reggelt kivanok!
    En annyira szamitottam a tranzit hasznositasara, hogy majdnem vettem egy Dunaparti telket, mert szamomra nyilvanvalo volt, hogy a hajozas is jelentosen fejlodni fog, vele egyutt a kiszolgalo hatter /vendeglatas, kereskedelem stb/. Amit sosem ertek, a gazdaszok es politikusok miert nem tudnak tervszeruen egyuttmukodni es olyan fejlesztesi terveket kidolgozni, melyeknek megvalositasi lehetosege lenne mert az adottsagok alapjan mer elore lehet latni a tendenciat? Igaz, ehhez a meglevo keszleteket nem elkotyavetyelni kell, hanem lehetosegek szerint fejleszteni vagy ujra teremteni. Ha elejetol tartjuk magunkat ehheza szemlelethez a munkaero gazdalkodas is jobb lehetett volna es itthon marad a toke. Na... majd meglatjuk, addig is mi "kisemberek´ csak remenykedunk!”
  • 73. SP 2009. október 11. 22:34
    „72. hozzászólás
    Kellemes estét Kedves Hmmm... 2009.10.11. 21:44
    Közép Európai helyzetéből adódóan tranzit és logisztikai adottságú Magyarország.
    Ezt kellene jól kihasználni az ország javára. Szerintem is.
    A vasúti pályák siralmas állapotban vannak. Vasúti hidunk még nem épült meg.
    A vidéki repterek, kikötők nem fejlődnek.
    A Tisza duzzasztás nem valósult meg a hajózáshoz.
    Ami működött nem volt versenyképes az EU piacán, vagy a konkurencia harc miatt bezáratták.
    A felvirágozásunk még időben távol van.”
  • 72. Felhőfejes 2009. október 11. 21:58
    „67. török, Kedves!
    Ha nem tetszik a létünk, s hogy még véleményt merünk mondani (nem pesszimistát, hanem realistát), akkor tessék szíves intézkedni. A megbízói bizonyára rendelkeznek a megfelelő erőkkel (titkosszolgálatok, magán ,,biztonsági" szolgálatok).
    Az újságtól bizonyára megkaphatja az elérhetőségünket, s máris indulhat az akció.
    Ha szabadna kérnem, legyenek alaposak: a családunkat, a gyerekeinket se kíméljék!”
  • 71. Hmmm... 2009. október 11. 21:44
    „Jo estet kedves "SP". Sok evvel ezelott az volt a velemenyem, Magyarorszag gazdasagi szerepe nem lesz mas az EU-s integracioban, mint a kelet-nyugat kozotti tranzit lebonyolitasa. Igazam lett. Ennek a "programnak" megfeleloen sikerult is a hazai termelest minimalisra csokkenteni a monopol cegek beengedesevel. A gazdasag fo agai a szolgaltatas es a kereskedelem maradt. Beveteli forras lehetne az allando forgalom, de egyenlore ezt a magyar gazdasagi vezetes nem aknazta ki, csupan kiszolgaloi maradtunk a vezeto orszagoknak. Amennyiben ilyen jellegu ´bosszuallas" lenne a dolgok hata mogott Romaniaval szemben, nagyon erosnek kell lennunk, hogy gazdasagilag megvedjuk magunkat.”
  • 70. Zsoltee0716 2009. október 11. 21:30
    „SP!
    Jók a kérdéseid, de komolyan mondom!
    Nagy érdeklődéssel várom rá a válaszokat!
    Utolsó két kérdésedre van benne valami/lehet!”
  • 69. SP 2009. október 11. 21:12
    „A háború után tudatosan nem fejlesztették a kelet-nyugat irányú út, vasút hálózatot stratégiai meggondolásból.
    Mi több, a volt CCCP vasút nyomtáv sem azonos az EU többi országéval.
    A forgalom nagysága, és az EU-s érdek alapján Románia irányt kellett volna mielőbb fejleszteni, bővíteni és nem a háború utáni kívül álló, nem tag, Szerbia felé az M5-t.
    A rivális Románi részére nem érdekünk a nyitás, út-vasút fejlesztés Mo át.
    Ezért váltak vontatottá az út építések?
    Cél lehet Románia elszigetelése nyugattól, illetve a tranzit utak átjárhatóságának késleltetése?
    Ipar, logisztika áramlás, telepítés keletre, áru vándorlás nyugatra akadályozása?”
88 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szórakoztató numerológia

Gondolt már arra, hogy megüti a főnyereményt az ötöslottón? Új élet, új ház, új autó… Tovább olvasom