Délmagyar logó

2017. 07. 26. szerda - Anna, Anikó 16°C | 26°C Még több cikk.

60 ponton módosul a KRESZ

Szeged - Már most félreértették néhány ponton a módosított szabályzatot, amelynek egyik célja az autós–kerékpáros ellentét enyhítése volt. Úgy tűnik, egyik fél sem százszázalékosan elégedett az új KRESZ-szel.
A közlekedésrendészeti szabályok módosítása elsősorban a védtelen közlekedők, a gyalogosok és kerékpárosok biztonságát kívánta javítani. Bevezetését szakmai egyeztetések előzték meg, az eredmény mégsem az lett, amiben megállapodtak.

De legalább elindult valami – mondta Dovalovszky András, a Szegedi Kerékpárosok Klubjának vezetője. Szerinte a módosítás csak tovább ront a biciklisek és az autósok kapcsolatán, ráadásul már most félreértettek néhány szabályt. Ilyen például, hogy a biciklis a forgalommal szemben is közlekedhet az egyirányú utcában. Valójában ezt csak akkor teheti meg, ha tábla engedi. Fontos változtatás, hogy januártól megszűnik a biciklisek szoros jobbra tartási kötelezettsége, vagyis az út közepén is haladhatnak. A módosítás új sebességhatárt is bevezetett számukra. Meghatározták a „nyitott kerékpársáv" fogalmát, ami a kerékpárok számára kijelölt forgalmi sáv, de más járművek is használhatják egyirányú közlekedésre. Bevezették a „kerékpáros nyom" fogalmát is, amely a haladásra ajánlott közös útfelület. Ilyen – egyedül az országban – Szegeden már létezik a Pacsirta és a Feltámadás utcában.

Ez a manőver januártól is szabálytalannak minősül. Csak kiegészítő táblánál lehet behajtani az egyirányú utcába. Fotó: Frank Yvette
Ez a manőver januártól is szabálytalannak minősül. Csak kiegészítő táblánál
lehet behajtani az egyirányú utcába. Fotó: Frank Yvette

Ez is egy olyan módosítás, ami balesetveszélyes lehet, ha a közlekedők nem figyelnek eléggé – mondta Jakab Levente, az egyik szegedi autósiskola oktatója. Az autósok számára pozitív, hogy feloldották a vasúti átjáróknál a 30-as sebességkorlátozást. Így nem büntethet a rendőr, ha valaki 50-nel közelíti meg a síneket. A KRESZ csak fokozott figyelmességre int, azaz elegendő a vasúti sínek előtt 10–15 méterre lelassulni, és meggyőződni a szabad útról. Mindentől függetlenül úgy kell közlekedni, hogy az elsősorban biztonságos legyen – tette hozzá.

A Magyar Autóklub levélben kérte, hogy halasszák el a KRESZ-módosítás kihirdetését és hatályba léptetését, mert „a megfelelő ismeretek elsajátítására, oktatására az év végéig hátralévő idő nyilvánvalóan nem elegendő". A klub szerint nem szolgálja a közlekedésbiztonságot, és nem lehet felelősségre vonás alapja egy olyan szabály, ami a hatálybalépést megelőzően néhány nappal, a karácsonyi ünnepekre jelenik meg. Ezt attól függetlenül mondják, hogy a jogszabály megjelent a Magyar Közlöny honlapján. A részletes módosítás a közlekedési minisztérium weboldalán olvasható.

Olvasóink írták

115 hozzászólás
  • 115. Treek 2010. január 01. 21:26
    „Honnan lehet letölteni a 2010 hivatalos Kresz módosítást?
    na igen ez egy jo kérdés!!!!!
    amugy igen én is támogatnám a kötelező kreszt a biciklisek részére!
    de amugymeg a gyalogosok akik le se szarnak semmit csak megáll a kijelölt gyalog átkelőn és megfodul vagy nem is balra tekintged hanem tök mással foglalkozik!
    de beszélhetünk az autosokrol akik a jobb tükröt feleslegesen veszik meg az autóhoz,de még kitudok kanyaroni mielött ideér VAGY NEM....
    motorosok 180nal az iskola elött vagy egykeréken a kijelölt gyalog átkelőn vagy a biciklesek be....va mert megtehetem lámpa és láthatósági nélkül.........
    szerintem közlekedi mindenkinek joga!!!
    de a szabályokat jovolna ha csak minimálisan ismerni és alkalmazni!!!!!!ja és ami még fontos mentalitás ajánlom figyelmébe az autosóknak akik kifodulnak összezárnak a motorosok elött de csak annyit hogy irány Roma és Párizs nem busszal!! ki mivel tud és tanulj közlekedi!!motor,canga,gyalog stb Sok sikert!
    (autozom motorozom gyaloglok canga néha.......)”
  • 114. ifj. Nagy Gábor 2009. december 27. 18:19
    „115. csiperke73 2009.12.25. 22:43
    "Gyerekek menjetek ki egy kicsit kijjebb a külvárosi részbe is ahol x,y részeg pistabácsi szambázik hazafelé minden nap a kivilágítatlan rozsdaboglyával.
    Majd rájöttök hogy miért mondtam a jogosítványt a biciklire !
    Azért hogy a felelőtlen selejtek ne szálhassanak fel rá !"

    Ugyanúgy felszállhatnának rá akkor is, a jogosítvány nem slusszkulcs, (és utóbbi meg a biciklinél amúgy is értelmezhetetlen :) ).

    Ha meg kivilágítatlanul szambázik, most is megbüntethetik.

    Ha meg most nem büntetik meg ezért, akkor attól, hogy jogosítványra van kötelezve, miért büntetnék jobban?

    Büntetni akkor büntetnék jobban, ha több lenne a rendőr, de ahhoz meg nem kell biciklis jogosítvány. :-)”
  • 113. csiperke73 2009. december 25. 22:43
    „102. hozzászólás harcsabajusz 2009.12.23. 03:03
    104. hozzászólás CsImre 2009.12.23. 10:47

    Gyerekek menjetek ki egy kicsit kijjebb a külvárosi részbe is ahol x,y részeg pistabácsi szambázik hazafelé minden nap a kivilágítatlan rozsdaboglyával.
    Majd rájöttök hogy miért mondtam a jogosítványt a biciklire !
    Azért hogy a felelőtlen selejtek ne szálhassanak fel rá !
    Semmi felelősségérzetük nincsen és sok esetben ha kárt okoznak az is behajthatatlan!”
  • 112. vuk 2009. december 25. 22:18
    „Mondjuk sandorfava fele engem az is erdekelne, hogy a varoshataron belul, ahol elvileg 50 a megengedett sebesseg miert vannak a kerekparosok letiltva az utrol, mig kivul, ahol mar 90-nel mehetnek mar az uton kell tekerni.
    Tok jo hogy megint olyanok dontenek kerekparos kerdesben, akik max fenykeprol lattak biciklit.”
  • 111. Neszemetelj! 2009. december 25. 13:00
    „Jó lenne akkor, ha ellenőriznék a felelősök a kresz-táblákat a Sándorfalvi úton a pályaépítésnél is...!
    Össze-vissza vannak kidobálva a táblák, és már volt baleset is..., nem is egy!
    Szánalmas hogy nem ellenőrzi senki, hogy milyen felelőtlenül lettek kirakva az ideiglenes sebességkorlátozó táblák. Pld.: az emelkedő első 5 méterénél van egy 60-as tábla, majd 5 méterrel mögötte egy 30-as!!! Ki volt az a barom, aki ezt engedélyezte? A balra-kanyarról már nem is beszélek, és a korlát nélküli életveszélyes lejutásról...
    Ez miatt történt egy baleset December 24.-én este 7 óra körül is sajnos! Egy személyautó lerepült a kivilágítatlan, kitáblázatlan ideiglenes elkerülőútról.
    Hál´Istennek nem repült le a 6 méteres mélységbe -ami nincs korláttal elkerítve- , sikerült neki a homok-padon függőleges pozícióban "megállni".
    Ezeket a majmokat, akik megengedték ezt a szakaszt így járhatóvá tenni, biztos beperelném!!!”
  • 110. vuk 2009. december 25. 11:13
    „Mellem nem szokott egy autos sem a lampanal mellem allni. Mivel nem ferne el: a sav kozepen allok meg. Nincs nekem arra szuksegem, hogy savon belul egymas mellett menjunk. Egyebkent gyakran gyorsabban indulok mint a belso savbol az autos.”
  • 109. ifj. Nagy Gábor 2009. december 24. 12:45
    „107. Norman_Bates 2009.12.24. 09:20
    "106. hozzászólás K.T. 2009.12.23. 23:56
    "A gépjárművezetők hány százaléka áll közvetlenül a kerékpáros mellé, vele egy vonalba?
    Válasz:
    99,9%"
    Feltéve, ha nem az út közepén karikázik, aki majd 1 kézzel fogja a kormányt, másik kezébe a KRESZ módosítások 23 példányba kinyomtatva. Mutogatja a gaz, elnyomó autósoknak egészen addig amíg egy szinesbőrű BMW-s le nem veri.
    Kedves K.T., most komolyan, tényleg az hoz lelki megnyugvást, ha az autósok gyök kettővel cammognak a királlyá koronázott bringások után?"

    Csókolom, ez most hogy jön ahhoz, amit K.T. írt...?

    Ha gyepálni akarod a kerékpárosokat, azt önálló hozzászólásban is meg lehet tenni.

    109. K.T. 2009.12.24. 10:51
    "108-ra.
    Valóban nem az, az befejezetlen előzés, ami szabálytalan. ( leginkább az oldaltávolság elmaradása miatt veszélyes)"

    Előzés csak két mozgó jármű között valósulhat meg, ez legfeljebb kikerülés.

    Engem amúgy nem izgat, izgassa őt, hogy induláskor esetleg nekiesek. :-)) De némi gyakorlattal szinte nyílegyenesen el lehet indulni kerékpárral is.”
  • 108. K.T. 2009. december 24. 11:03
    „107-re
    Bizonyára azért karikázik a sáv közepén, hogy ez ne történhessen meg, nem pedig a kedve miatt.
    Az egy kézzel fogott kormány teljesen szabályos és a KRESZ-t is valószínűleg azért mutogatja az "autósoknak", hogy a képével éljek, mert elszomorítja, hogy azok akik vizsgáztak belőle nagyívben szarnak rá.
    Ez engem is elszomorít, mert naponta autózva szinte minden második autóstársat szabálytalankodni látom. Minden 3.-4. mobilon beszél, kb. minden 7.-8.-nak nem működik az indexe, a szabálytalan parkolásról és az előzékeny vezetési stílus hiányáról már nem is beszélve.
    Kedves Norman_Bates!
    Számomra az igazi megnyugvást az jelentené a közlekedésben, ha lehetne közlekedni a városban, ez viszont addig nem fog menni, amíg mindenki csak magára gondol és a társadalom számára feleslegesen használja az autóját.”
  • 107. K.T. 2009. december 24. 10:51
    „108-ra.
    Valóban nem az, az befejezetlen előzés, ami szabálytalan. ( leginkább az oldaltávolság elmaradása miatt veszélyes)”
  • 106. ValakiaSOKKözül 2009. december 24. 10:01
    „#106
    Ha melléállsz a lámpánál, az nem előzés.....”
  • 105. Norman_Bates 2009. december 24. 09:20
    „106. hozzászólás K.T. 2009.12.23. 23:56
    "A gépjárművezetők hány százaléka áll közvetlenül a kerékpáros mellé, vele egy vonalba?
    Válasz:
    99,9%"
    Feltéve, ha nem az út közepén karikázik, aki majd 1 kézzel fogja a kormányt, másik kezébe a KRESZ módosítások 23 példányba kinyomtatva. Mutogatja a gaz, elnyomó autósoknak egészen addig amíg egy szinesbőrű BMW-s le nem veri.
    Kedves K.T., most komolyan, tényleg az hoz lelki megnyugvást, ha az autósok gyök kettővel cammognak a királlyá koronázott bringások után?”
  • 104. K.T. 2009. december 23. 23:56
    „Szituáció:
    A piros lámpánál elsőként áll a kerékpáros.
    Gépjárművek is sorakoznak a lámpánál.
    (Költői) kérdés:
    A gépjárművezetők hány százaléka áll közvetlenül a kerékpáros mellé, vele egy vonalba?
    Válasz:
    99,9%

    Ha valaki nem értené, mi ebben a hiba... Előzni csak akkor lehet ha megfelelő oldaltávolságot tar az illető és be tudja fejezni az előzést. Ez esetben ennek nincs realitása, tehát mindegyik gépjárművezető hibázik a fenti esetben. Azt az apró tényt pedig soha nem gondolnák, hogy a kerékpáros az elinduláskor a leg instabilabb, hisz még nincs lendülete.
    Persze, ezek apróságok, amire figyelni kellene, de sokkal egyszerűbb adófitogtatást játszani, meg tanult embereset, a kitudja milyen KRESZ vizsgapapírral a zsebben, mintsem jobban odafigyelni a védtelenebbekre.”
  • 103. atomboy 2009. december 23. 12:06
    „101. hu00043
    "A jobbra tartási kötelezettség megszüntetése szerintem óriási hiba."

    Nem a jobbra tartast vettek ki, hanem a _szoros_ szot. A jobbratartas megmarad, azaz az uttest jobb oldalan haladnak a kerekparosok, de nem kozvetlenul az utpadkanal. Ezt azert indokoltak, mert az utpadka menten sok viznyelo van, es emiatt nezik a kerekparosokat csalinkazonak. Es a "csalinkazas" veszelyes, mert az autos nem latja elore a viznyelot (vagy mas uton levo anomaliat), es rossz belegondolni, mi tortenik, ha a kerekparos mogott olyan autos halad, aki nem tartja be az oldaltavolsagot, es pont akkor er oda, amikor a kerekparos kikeruli az akadalyt...

    A masik erv szinten az oldaltavolsagot be nem tarto autos miatt van. Tegyunfel, hogy a kerekparos szorosan halad az utpadkan, az auto tukre meg alig 15 centire megy el a kerekpar kormanya mellett. Egy nem tapasztalt kerekparos egy pillanatra elveszitheti az iranyitast az ijedelemtol, hogy jobbra huzza. De ott a padka...”
  • 102. CsImre 2009. december 23. 10:47
    „102. Úgy legyen, ahogy mondod, de azért ne az ilyen csiperkék véleményéből induljunk ki. Egy ilyen topikon megjelenő vélemények jelzések, de nem reprezentatívak. :)”
  • 101. Norman_Bates 2009. december 23. 08:36
    „68. hozzászólás vuk 2009.12.22. 16:51
    Inkább kiszállok a vitából, mert mindjárt megmagarázod : nem az a privilégim, hogy a biciklis ezután 2 irányból középen is kóvályoghat az egyirányú utcán.... nem,.... az autós örüljön, hogy egyáltalán bemehet abba a rohadt utcába.”
  • 100. harcsabajusz 2009. december 23. 03:03
    „Habár nem olvastam az új kresz-t, egyértelmü számomra, hogy fontos a gyalogosok/biciklisek fokozott védelme. Öket nem védi egy tonnányi vas, a sebességük se olyan, hogy az komolyan veszélyeztetne másokat. Emiatt indokolt az is hogy "lazább" szabályok vontkozzanak rájuk mint az autósokra. Ahogy az Nyugat Európa jó részén (nem csak Hollandiában), már megvalósult.
    EGyébként autózok is meg biciklizek is. A városban egyértelmüen a bicaj a gyorsabb, mozgékonyabb, olcsóbb, hatékonyabb. Indokolt a több könnyítés, kedvezmény. EGy darabig lesznek csiperke73 típusú imbecil véleményüek de remélhetöleg lassan itthon is csökken majd ez a fajta arogancia és egy idö után közelít majd az európai típusú toleránsabb véleményekhez.”
  • 99. hu00043 2009. december 23. 01:34
    „banew: Természetesen az autósok KRESZ ismerete hagy kívánni valót maga után. Ez ne vitás. De kerékpárt KRESZ ismeret nélkül is vezethetsz, s része vagy ugyanúgy a forgalomnak. Egyébként nem veszekedni kellene, hanem megbeszélni. Hogy mindegyikünk jól járjon. A jobbra tartási kötelezettség megszüntetése szerintem óriási hiba. De lehet, hogy az élet téged igazol.”
  • 98. ifj. Nagy Gábor 2009. december 23. 00:43
    „97. KovácsPistike 2009.12.22. 23:33
    "96. hozzászólás CsImre 2009.12.22. 23:20
    Gondoltam, hogy nem önálló gondolat volt, hogy a biciklis a forgalommal szemben is közlekedhet az egyirányú utcában. Több évtizedes tapasztalataink vannak, hogyan kell átvenni dolgokat külföldről. Még mindig nem tanultuk meg, hogy nem mindent szabad átvenni."

    Ezt át szabad.

    Neked természetesen jogod van ahhoz, hogy ne tetsszen és egyetérts az Autóklubbal.”
  • 97. banew 2009. december 23. 00:05
    „Letargiás társaság! Bár én csak biciklivel, vagy gyalog járok, de azért az autósok KRESZ- ismerete is hagy "némi"kívánni valót maga után. Pl. hogy kell körforgalomból kijönni... Életveszélyesek vagytok, ti jogsival rendelkező felsőbbrendűek.”
  • 96. csiperke73 2009. december 22. 23:45
    „A sok ... biciklis már mindenütt szemben megy a forgalommal ! Sok <moderálva....> kresz ismeret nélküli .....! Jogosítványt kéne bevezetni a biciklire, hogy legyen mit elvenni tőlük !”
115 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A szegedi mozikban is tarol az Avatar

A film előtt a szokásos röhögés, hangos, de bugyuta poénok, ropog a popcorn a fogak alatt, aztán 160 perc néma csend: az Avatar átveszi szót. Tovább olvasom