Délmagyar logó

2016. 12. 03. szombat - Ferenc, Olívia -3°C | 5°C

7688 tonna sót szórtak a Csongrád megyei utakra

Szeged - Az elmúlt negyedszázad legsósabb telén vagyunk túl: eddig összesen 7688 tonna sót szórtak a fenntartók a megye lefagyott és havas útjaira. Ennek komoly környezetkárosító hatásai lehetnek.
Amíg itthon mindenki olvasztani akar, külföldön inkább csúszásmentesítésre törekednek – egy magyar szakember fogalmazott így, amikor a síkosságmentesítés hazai gyakorlatáról kérdezték. Ezen a télen jócskán hullott hó, nagy része a kellemetlen hideg miatt rá is fagyott az utakra, ezért dolgos hónapokon vannak túl az útkezelők. Hogy ez számokban mit jelent, annak jártunk utána.

Csongrád megyében a legtöbb városban és az állami utakon is sót használnak, amelynek tonnája 12 ezer forintba kerül. Ezen a télen Csongrádon eddig 150, Szentesen 330, Szegeden pedig 1000 tonna sót szórtak szét az útfenntartók. A megyeszékhelyen ezen felül 150 tonna zeolit került a kerékpárutakra. Ez utóbbi anyag könnyen felszívódik a talajban, de kétszer annyiba kerül, mint a normál só.

Most is hegyekben áll a só a szegedi környezetgazdálkodás telepén. Fotók: Schmidt Andrea
Most is hegyekben áll a só a szegedi környezetgazdálkodás telepén.
Fotó: Schmidt Andrea

Mire jó a vinasz?

Győrben a szeszgyár melléktermékét, a vinaszt használják, amihez kedvezményes áron jut hozzá a kommunális szolgáltató kft. A vinasz a szeszgyártás során keletkező sűrítmény, amely állati takarmányozásra is alkalmas. Előnye, hogy akár mínusz 10-12 fokig képes felolvasztani a jeget, és az olvadás után műtrágyaként viselkedik. Hátránya, hogy sűrű, barnás színe a világos cipőt befogja, és kellemetlen szagot áraszt.

Hódmezővásárhelyen az A. S. A Kft. látja el az útkezelői feladatokat: a cégtől kapott információk szerint e hét elejéig összesen 1058 tonna sót használtak fel utak, járdák, parkolók, buszmegállók és közintézmények körüli területek síkosságmentesítésére. Makón sózott homokkal dolgoztak a hómunkások: ebből az elegyből 150 tonna fogyott eddig.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. is kitett magáért ezen a télen. A társaságtól kapott tájékoztatás szerint 2009. november közepétől 2010. január végéig országosan összesen nettó 7,03 milliárd forintba került a téli üzemeltetési feladataik ellátása, miközben a 2008– 2009-es téli időszak – november 10-étől március 15-éig – költsége nettó 6,25 milliárd forint volt. A közút hókotrói és sószórói november vége óta folyamatosan az utakon vannak, és sokszor kellett mozgósítani szerződéses partnereiket is. Ilyen kemény tél utoljára 1986-ban volt. Csongrád megye állami útjain – 1357 kilométeren – február 16-áig mintegy 5000 tonna sót használtak fel. Csak összehasonlításképpen: tavaly télen 2700, egy évvel korábban pedig 2400 tonna só került a megye útjaira.

Közel 100 000 000 forintba került az olvasztás eddig Csongrád megyében.
Közel 100 000 000 forintba került az olvasztás eddig Csongrád megyében.
Fotó: Schmidt Andrea

Például a kutya talpa

Számos példát találunk az interneten arra, hogy mi mindent károsít a só. Egyrészt az út menti fák nem képesek elegendő vizet felszívni, másrészt a talajban számos fontos tápanyagot kiszorít. Elsősorban a fasorokat alkotó fajok, például a juhar, a hárs és a gesztenye reagál érzékenyen a sóra. A só kimarja a kutyák talpát, tönkreteszi a hidak vasszerkezetét, vezetékeket repeszt szét. Kardos Sándor, az Atiköfe igazgatója szerint kevesebb élettani hatást fejt ki a környezetre az útra kiszórt kevert só, mint a konyhából ismert nátrium-klorid. A sós lé nagy része – csatornákon keresztül – a Tiszába kerül, és ott feloldódik.

Olvasóink írták

26 hozzászólás
12
  • 26. Renchy 2010. február 22. 21:27
    „Lenne más megoldás a sózás és műtrágyázás helyett, de a legjobb kifogás mindig az, hogy drágák. Lehet nem ártana tanulnunk a németországi és ausztriai közútkezelőktől, hogyan oldják meg a síkosság mentesítést környezetbarát módszerekkel.

    Van egy magyar termék is, amiről ezt írják: "Az XXX-ből kiszórt mennyiség csupán 10-25 százaléka a sóénak, mínusz 8 fok alatt pedig 25-40 százaléka az abban a tartományban használt kalcium- vagy magnézium-kloridok kiszórt mennyiségének. Tehát egy tartálykocsinyi XXX többe kerül, viszont több aszfaltra elég, mint a só. Hasonlóan a sóhoz, ez a szer is képes - egy-két napig - az úttestre újra leeső hó, ónos eső stb. lefagyását gátolni. Legnagyobb előnye azonban az, hogy a folyamat során elemeire bomlik, egy gyenge műtrágya lesz belőle, amely a talaj káros nitritjeit szerves nitrátokká alakítja. Ezenkívül nem lép reakcióba a rezet kivéve egyetlen fémmel sem, így nem rongálja a hidakat, a kocsi alvázát, továbbá a betont sem, vagy a gyalogosok cipőjét. A só kiváltására már ez is éppen elég volna, de még ennél is többre képes, mivel mínusz 26 fokig is megbirkózik a jéggel. "”
  • 25. shalomka 2010. február 22. 16:06
    „a sózást teljesen meg kellen tiltani, semmi értelme nincs. hát nehogy már az adófizetők pénzét pazaroljájk az autósokra, vegyenek téligumit és nem kell sózni.”
  • 24. bélás 2010. február 22. 11:27
    „Éljen a környezettudatosság és a nyugati elvárások.”
  • 23. Csecs 2010. február 20. 21:42
    „20: Hm... érdekes. Én elég sokat ismerek közülük. A legtöbbjük vagy egyetemista vagy pedig amolyan középkorú mesteremberféle, kőművesmosollyal a nadrág fölött. A többi meg olyan sima átlagpolgár. Az aktivistáik egytől egyig egyetemisták. Nem lehet hogy csak hepciáskodni mentél oda? Egyszer én is ott voltam és odament egy tróger, hogy miért nem dolgoznak? Aztán kiderült, hogy csórikám segélyből él, a gyerekei intézetben vannak, ő maga meg a jumbóba jár gépezni. De arca az volt!”
  • 22. hehe 2010. február 20. 20:02
    „LEHET LEGKÖZELEBB A HORTHY ÚSZÓHÁZON LESSZ BOMBA . AMIKOR A SZOCIÁLIS SEGÉLYEN ÉLÖ JOBBIKOS FIATALOK BULIZNAK .A MULTKOR MEGKÉRDEZTEM AZ EGGYIKET HOGY KAPNAK EZÉRT PÉNZT AMIT CSINÁLNAK .AZT MONDTA HOGY SEMMIT .ÉS VAN E MUNKÁJUK ,NINCSEN .AZT FELELTE SZOCIÁLIS SEGÉNYEN VANNAK . ÖK IS SORBAN ÁLLNAK SEGIJÉRT .ÉS PIÁLNAK .”
  • 21. flexsnake 2010. február 20. 17:37
    „20. :D”
  • 20. hehe 2010. február 20. 17:11
    „AZÉRT NEM TUDTOK AZ IH-s HOZ HOZZÁSZOLNI ,MERT A TISZÁN VAN 1 SZÉP KIS HÁZ . ÉS A GAZDÁJÁNAK 1 LADA NIVÁJA .SZÉP MATRICÁKKAL . ( FERI )”
  • 19. csakmost5 2010. február 20. 11:35
    „Merem állítani ez lenne a legnépszerübb cikk mostanában kár hogy nem robbant fel meg ilyesmi lenne....”
  • 18. nagysas 2010. február 20. 08:32
    „Kedves valagkiii! Nem tulzás 1 kicsit már ebbe is politikát keverni? Még ezek után is így rettegni az MSZP-től?A sózásról a szocik jutnak az eszedbe. Az autópálya építésről + a fidesz???”
  • 17. nyugdíjas 2010. február 20. 07:50
    „Tényleg! Miért nem lehet hozzászólni az ´IH-s´ cikkhez? PREVENCIÓ...”
  • 16. Gabor982 2010. február 20. 06:54
    „Nem értem mi bajuk van az embereknek nem,hogy örülnének annak,hogy sózták az utakat és kilehetett lépni az utcára mert tudjuk,hogy a SÓ-és a MŰTRÁGYA a legjobb természetesen lehet próbálkozni HOMOKKAL,FAFORGÁCCSAL,FŰRÉSZPORRAL de sokat nemér el vele az ember ezért marad a SÓ mennyi minden van ami szennyezi a környezetet és az ellen miért nem lázad az ember az ellen kellene lázadozni mert,hogyha nem SÓZNÁNAK összeomlana a közlekedés és ez nem tetszene senkinek mivel ismerem a MAGYAR embert akkor abba kötne bele. Egyépként azokat a R------;D, bese engedném a városba kitíltanám a játszóterek és az iskolák óvodák 2KM körzetből is.”
  • 15. ZúzÓ 2010. február 20. 05:52
    „14: Azért mert mi már hozzá szóltunk, és a mimóza lelkű moderátor nem győzött dolgozni.”
  • 14. csakmost5 2010. február 20. 01:31
    „MIÉRT NEM TUDOK AZ IH-HOZ hOZZÁ SZÓLNI!!!!!!!!!!!!!”
  • 13. ZúzÓ 2010. február 19. 22:31
    „Ezt mind a polgármesteri hivatal körül szórták szét? Hisz onnan kapják a fizetést.
    Mifelénk Makkosházán, nem vettem észre, hogy annyira szórták volna, mert az autósok járták le, idáig szinte minden havazás után.”
  • 12. valakiiii 2010. február 19. 21:10
    „moderálva off”
  • 11. greg 2010. február 19. 20:11
    „Azt mi a franc került száz misibe? Nem feolvasztani, hanem eldurni kellett volna a jeget meg a havat. Utolsó a havazáskor sikerült eldurni a havat, mert az már azon a napon elolvadt.”
  • 10. efje 2010. február 19. 19:47
    „Lehet hogy a so fele annyiba kerul, de az okozott kart senki nem teriti meg, nem fogjak kicserelni a talajt az utak mellett, nem fog senki fuvesiteni.”
  • 9. flexsnake 2010. február 19. 17:58
    „máunikasóóóóóó :D”
  • 8. nyugdíjas 2010. február 19. 14:54
    „Mintha decemberben olyan cikk jelent volna meg, hogy az EU szabályok szerint 2010 január 1-től elfelejthetjük a sózást az utakon...”
  • 7. ferdzso 2010. február 19. 13:25
    „"Például a kutya talpa": Hát ez a "nagy hülyeség" meg kinek a fejéből pattant ide? Igaz, hogy, amikor a tenger parton kagylóba léptem,felvágta a lábam és a sós homok, és víz hatására két nap alatt begyógyult, azt biztos csak képzeltem! Valóban sok ottani kutya panaszkodott is e miatt az áldatlan állapot miatt! Sőt, idén télen a cipőm sótól kivert orra is bosszankodott esténként!”
26 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Operaszínpadról a politikába

Bátki Fazekas Zoltán operaénekes a 3-as választókerületben jelölt. Tovább olvasom