Délmagyar logó

2017. 07. 29. szombat - Márta, Flóra 19°C | 30°C Még több cikk.

A 12 tonnás teherautóknak fizetni kell a 43-ason, 47-esen

Egyes főútszakaszokon április elsejétől úthasználati díjat kell fizetni. A 12 tonna feletti tehergépjárművek csak matricával közlekedhetnek Szeged és Vásárhely, illetve Szeged és Makó között. A díjazás ugyanannyi, mint az autópályákon.
Úthasználati díjat kell fizetni április elsejétől több főúton is az országban. A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Csongrád megyében díjfizetésre kötelezte a 12 tonna megengedett össztömegnél nehezebb gépjárműveket a 43-as főúton Szeged és Makó között, a 47-es főúton Szeged és Hódmezővásárhely között. Az eddig ingyenes M5-ös autópálya-szakaszon – Szeged északi csomópont és a röszkei határátkelő között – nemcsak a 12 tonna feletti járműveknek, hanem már a 3,5 tonna megengedett össztömegnél nehezebb gépjárműveknek is úthasználati díjat kell fizetni. Az utóbb említett 15 kilométeres szakaszt a személygépkocsik továbbra is ingyen használhatják. Az M43-as autópályának az M5-ös és az 5-ös főútvonal közötti szakaszát is csak a személygépkocsik használhatják ingyen.

A GKM sajtófőosztályán azt mondták: az volt a cél, hogy jól ellenőrizhető szakaszokat jelöljenek ki. Azért nem hosszabb útszakaszokban gondolkodott a minisztérium, mert a kivitelezés sokba került volna. Minden közúton közlekedő érdeke, hogy az út elhasználódásáért legnagyobb mértékben felelős tehergépjárművek nagyobb arányban járuljanak hozzá az út fenntartását szolgáló bevételekhez. Ezt a nehéztehergépjármű-forgalom rohamos, évi tíz százaléknál magasabb ütemű növekedése indokolja – hallottuk a neve elhallgatását kérő GKM munkatárstól.

Közutas régiók

Öt regionális főmérnökséget hoz létre április elsejétől az operatív feladatok ellátására a Magyar Közút Kht. A Dél-alföldi régió központja Kecskemét lesz – mondta Szőnyi Zsolt, a Magyar Közút Kht. szóvivője. Egy-egy régióban a főmérnök 12-18 üzemmérnökség munkáját közvetlenül irányítja az új szervezeti formában, összefogva az üzemeltetési és műszaki ellátó feladatokat. A korábbi területi igazgatóságok, így Szeged is, elsősorban a vállalkozás fejlesztési célok végrehajtásáért felelnek.

A főútvonalakon az útdíjak ugyanannyiba kerülnek, mint az autópályán. A sztrádán használatos matricák az úthasználati díj alá most bevont utakon is érvényesek. Matricákat a benzinkutakon és határátkelőhelyeken lehet beszerezni. Egy 12 tonnás teherautónak az éves bérlet 219 ezer forintba kerül. A továbbiakban ennyit kell fizetnie annak a vállalkozónak is, aki csak Szeged és Makó, illetve Szeged és Vásárhely között szállít.

– A szegedi Volsped Kft. negyvenöt tehergépjárműve közül 25-30 autót érint az útdíj bevezetése a főutakon – mondta Lengyel István ügyvezető igazgató. Számításai szerint ez éves szinten ötszázalékos költségnövekedést eredményez. Az ügyvezető hozzátette: a multinacionális cégek hallani sem akarnak a szerződések módosításáról, de a kisebb cégek sem reagáltak azokra a megkeresésekre, amelyekben a Volsped kérte az úthasználati díj bevezetése miatt az árak korrigálását.
– Ha már a minisztérium ilyen lépésre szánta el magát, akkor legalább ezt az év elején tette volna meg, mielőtt még a fuvarozók a szerződéseket megkötötték – mondta az ügyvezető.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Telt ház előtt tartotta estjét Szegeden Kertész Imre

Telt háznál, több száz hallgató körében tartotta meg tegnap estjét Kertész Imre Nobel-díjas író az… Tovább olvasom