Délmagyar logó

2017. 10. 23. hétfő - Gyöngyi 10°C | 16°C Még több cikk.

A 4-es metró elütheti a Rókusi körúti villamost

Egyes vélemények szerint a 4-es metró elütheti Szegedet a fejlesztési forrásoktól, mivel Budapest is ugyanabból a csomagból szeretne pénzhez jutni. Ami reményt ad: Brüsszelben kedvelik a vidéki közlekedésfejlesztési projekteket. Az elektromos tömegközlekedés fejlesztése a város leginkább előkészített pályázata.
Egyes vélemények szerint a 4-es metró elütheti Szegedet a fejlesztési forrásoktól, mivel Budapest is ugyanabból a csomagból szeretne pénzhez jutni. Ami reményt ad: Brüsszelben kedvelik a vidéki közlekedésfejlesztési projekteket. Az elektromos tömegközlekedés fejlesztése, elsősorban a Rókusi körúti villamosvonal kiépítése a város leginkább előkészített pályázata.

A szegedi villamoshálózat fejlesztésének összköltsége közel 30 milliárd forint (128 millió euró), amelynek 85 százaléka szerezhető meg uniós forrásból. Ebből a pénzből 2008 és 2010 között új villamosvonal épülhet a Rókusi körúton, a Kossuth Lajos sugárúti csomópont és a Vértói út között 2-es villamos néven, felújítanák a régi pályákat, meghosszabbítanák a 8-as troli útvonalát, beállna a 10-es troli, továbbá kilenc új villamost, valamint tíz trolit vásárolnának – mondta Dózsa Gábor, az SZKT igazgatója.

Még két vidéki város indult harcba az uniós forrásokért, ahol szintén jár villamos: Miskolc és Debrecen. Miskolcon 127, Debrecenben 75 millió euróba kerülne a beruházás. Ugyanakkor a budapesti 4-es metró is ácsingózik a brüsszeli euróra, 1358 millióra pályázik. Mivel a pályázatok együttes költségvetése csaknem a kétszerese az elnyerhető pénzösszegnek, egyes vélemények szerint a metró elütheti a vidéki városokat a forrásoktól.

A szegedi pályázat

Nagy Sándor alpolgármester a pályázattal kapcsolatban azt hangsúlyozta: ez a város legjobban előkészített projektje – állami forrásokkal együtt már a tervezése is 230 millióba került –, és látszik a vége is. A megvalósíthatósági tanulmány 2006-ban készült el, a közbeszerzési eljárással kiválasztott két tervező cég most május végére az utolsó anyagot is szállítja. A júniusi közgyűlés dönt a pontos műszaki tartalomról, majd beadják a pályázatot. Várhatóan több hónap, mire az Európai Bizottság meghozza a döntést. De 2008-ban mindenképpen elkezdődhet a beruházás, ami kellemetlenségekkel jár: hosszú időre lezárják az Anna-kúti és a Kossuth Lajos sugárúti csomópontot.

Szegeden nem tartanak a metrótól. Dózsa Gábor úgy véli, furcsa lenne, ha a metró a nagyságrendben kisebb vidéki fejlesztésektől elvonná a pénzt. Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármester szerint pedig Brüsszelben „szeretik" a szegedihez hasonló vidéki közlekedésfejlesztési projekteket, amelyek egy város fenntartható közlekedését biztosítják. Szeged erős lobbitevékenységet is folytat az Európai Bizottságnál, annak ellenére is, hogy a pályázatot nem közvetlenül a város adja be, hanem a kormány. Az a véleménye, hogy legvégül arányosan minden pályázó kevesebb pénzt fog kapni.

Az SZKT igazgatója a miskolci és a debreceni pályázattal összehasonlítva a szegedit úgy jellemezte: a miénk „legglobálisabban" fogta meg a fejlesztést, vagyis új vonal kiépítése éppúgy szerepel benne, mint a régiek felújítása, valamint a járműbeszerzés. Ráadásul a megtérülése is optimális. Debrecenben – mondta el Nagy Attila, a DKV Zrt. vezérigazgatója – más a helyzet: kisebb léptékű fejlesztésben gondolkodnak, mivel Hajdú-Bihar megye fővárosában az utasforgalomból mindössze 28 százalékkal veszi ki magát a villamosközlekedés. Szegeden az arány az autóbuszokon utazókkal összevetve körülbelül 50-50 százalék. Debrecenben az egyvonalas hálózatot „bővítik", és kiszolgálására új járműveket vásárolnának. Nagy Attila bízik Brüsszel bölcsességében: úgy gondolja nehéz egy olyan döntést megvédeni, hogy miért egy nagyprojekt viszi el a többi elől a pénzt.

Olvasóink írták

  • 1. W. Tamás 2008. augusztus 19. 01:47
    „É nem bánnám, ha nem lenne belőle semmi. És szerintem a rókusi körútiak többsége sem...”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Letartóztatták a Karcsikát felkutató Földesi-Szabót

Letartóztatták a Mehmet Karcsikát felkutató és hazautaztató alapítvány kuratóriumi elnökét.… Tovább olvasom