Délmagyar logó

2017. 08. 17. csütörtök - Jácint 17°C | 31°C Még több cikk.

A belső sávok királyai

Szeged - Ősz óta minden reggel rendőrök segítik a forgalom levonulását Szegeden a Madách utca és a Párizsi körút kereszteződésénél: az 1-es villamos építése miatt felbontották a Kossuth Lajos sugárúti csomópontot, az autósok pedig nem értik, merre kell menni.
– Itt mindenki a belső sáv huszára – mondja egyik autós ismerősöm. Hiába jelzi tábla, hogy a felbontást két irányból lehet kerülni, senki sem akar jobbra tartani. Már a rendőrség épületénél elkezdenek besorolni, teljesen értelmetlenül, a jobb sáv pedig üresen áll. Eredménye: a kocsisor a rendőrség épületéig ér, a KRESZ szabályait felrúgva a kereszteződésben várnak az autósok a nagykörúti zöldre.

Balról tele, jobbról üles. Fotó: Segesvári Csaba
Balról tele, jobbról üles.
Fotó: Segesvári Csaba

Haladás az úton

25. § (2) Járművel az úttesten – az előzés és kikerülés esetét kivéve – annak menetirány szerinti jobb oldalán, az út- és forgalmi viszonyok szerint lehetséges mértékben jobbra tartva kell közlekedni. ...  Párhuzamos közlekedésre alkalmas úttesten a jobbra tartásra a külön szabályok (36. §) az irányadók.

– Próbavizsgáztunk a tanulómmal – meséli Varga Zsolt gépjárműoktató –, bele kellett nyúlnom a kormányba – ami vizsgán egyből bukást jelent –, ugyanis a rendőrség felől, velünk párhuzamosan érkező kamionos nem követte a sávelhúzást, majdnem nekünk jött. Lekoptak a felfestések, a túl sok tábla sem segíti a tájékozódást. A tanulóknak mindig a jobbra tartást oktatom, ezért velünk nem fordulhat elő, hogy a belső sávban szenvedjünk – magyarázta a forgalmi helyzet lehetséges megoldását Varga Zsolt.

Szenti Szabolcs, a Csongrád Megyei Rendőr-főkapitányság sajtószóvivője kérdésünkre elmondta: a kereszteződés forgalmának biztosítása érdekében járőrpárost vezényelnek reggelente a csomópontba. Így a Madách utcai iskolába érkezők is ki tudnak hajtani. A csúcs fél 8 és fél 9 között lemegy, ha szükséges, tovább is kint maradnak a rendőrök.

Rendőri segítség nélkül nem tudnának kihajtani Fotó: Segesvári Csaba
Rendőri segítség nélkül nem tudnának kihajtani a Madách utcából.
Fotó: Segesvári Csaba

A járműforgalom irányítására szolgáló fényjelző készülékek

9.§ (1) A járműforgalom irányítására szolgáló fényjelző készülékek:
(7) Zöld fényjelzésnél sem szabad az útkereszteződésbe behajtani, ha azt – forgalmi torlódás miatt – a zöld fényjelzés tartama alatt előreláthatólag nem lehet elhagyni.

Az autósok többsége hálás, akadnak azonban olyanok, akik nem értik, miért nem hajthatnak be a kereszteződésben, ha egyszer zöldet mutat a lámpa. A válasz: a zöld jelzés alatt nem tudják elhagyni a kereszteződést, így akadályozzák a keresztforgalmat. A rendőrség kéri az autósok türelmét.

Tapasztó Sándor, Szeged Pólus Nonprofit Kft. projektigazgatója arról tájékoztatta a delmagyar.hu-t, hogy a beruházás kivitelezőjével egyeztetve hamarosan újrafestik a lekopott útburkolati jeleket, és ellenőrzik, vannak-e a forgalmat zavaró régi táblák - ezeket szükség esetén letakarják.

Olvasóink írták

50 hozzászólás
  • 50. eleonóra 2011. szeptember 02. 14:19
    „Szegeden nagyon sok a balesetveszélyes a föl nem festés az utakos.Nagy baj, mert rutinosként is elvonja az ember figyelmét a sávtartás.Jól lehet, hogy sok koccanási kárt az útfenntartónak kéne kifizetnie.Ez a Párizsi-Kossuth l. rész meg úgy tragédia , ahogy van.Nagyon sokmindent kéne helyrehozni pl : tábla, fölfestés.”
  • 49. AlbertZ 2010. szeptember 04. 22:50
    „48. teljes egyetértés.

    egy másik bringás.”
  • 48. xcbcr 2010. február 08. 16:04
    „Kedves DM - néha álljatok ki fényképezni az Oskola utcához is, mert ott meg a biciklisáv királyai előznek jobbról kocsisort (audik és mergák). Volt, hogy le kellett húzódni a palánknál, mert egyszercsak ott jött szembe autó, ahol a legkevésbé várta az ember.

    Üdv,

    Egy kócsag bringás.”
  • 47. csiperke73 2010. február 07. 09:42
    „JÓL LÁTHATÓ ÚTBUTKOLATI JELLEL EGYÉRTELMŰ LENNE....”
  • 46. SS. 2010. február 06. 13:28
    „na ezért ilyen a közlekedési morál, bár ha sz@r az út ok ne menjen le, de ha jó, akkor sem hajlandó... ...sajnos tele vannak az utak az ilyen nehogymáénmennyekle alias Ifj. Nagy Gáborokkal...
    és egyébként is veszélyes a jobbról előzés a tükröt nem használó, húú itt akarok lekanyarodók miatt...”
  • 45. Yossarian 2010. február 05. 03:55
    „már régen jártam arra, igyekszem kerülni a nagykörutat, de nem lehet, hogy ha mindenki ugyan azt csinálja, akkor nem az autósokkal van a baj? nem lehet, hogy valami nem egyértelmű, és mondjuk rosszul van kitáblázva?”
  • 44. ValakiaSOKKözül 2010. február 04. 21:27
    „úgy szar ahogy van az a kitáblázás...... sokan azért nem mennek a szélsőbe (idegenek), mert a felső táblasoron a belső sáv fölött van az egyenesen továbbhaladó terelés...a szélső sáv fölött ott a kanyarodósáv táblája.....talán le kéne azt is takarni, hisz zavaró....... nem a szegedieknek, hanem aki csak ritkán, vagy soha nem jár kis mocskos városunkban”
  • 43. Zsoltee0716 2010. február 04. 21:27
    „Tapasztónak! Nem kellett volna már a belső részén is felszedni a sín? Meddig várunk rá, avagy inkább mire várrunk?”
  • 42. Zsoltee0716 2010. február 04. 21:24
    „Lehet újra kell oktatni a Kreszt vagy bennem van a hiba.
    Nagykörút-Kossuth Lajos sgt. kereszteződése. (Csongrádi sgt-tól a Mars tér írányába nézve.)
    Kereszteződés előtt úgye bár a külső sávban állunk(a lámpánál) jobbra mellettünk szintén egy sáv(jelen esetbe egyenes írányt jelent). Mivel a fel festés el kopott így keményen balesetveszélyes lett a kereszteződés a besorolás miatt.
    Mert ugye bár aki a "normál külső sávban" áll az a belső sávra esne, de nem ezt teszi, se irányjelző se tükör be tekintés.
    Aki jobb oldalt mellettünk áll a lámpánál az pedig a külső sávra fog esni, nem pedig a kanyarodóba(Mars térre bevezető). Itt kezdődik a probléma az hogy mindkettő a külső sávba sorol. Csak ugyebár van aki szabálytalanul<<a fent említett normál külső sávosok!
    A képen az 1. sávból sorol a 2. sávba szabálytalanul többsége.Pedig szerintem az 1.sávból az 1.sávba kell sorolnia.

    Szerintetek melyik a szabályos besorolás? De hát az erősebb győz! Egy karcolás nem karcolás.
    Annyira azért legyenek már igényesek a sofőrök- már ha igazam van- hogy irányjelző+tükör használata(ha 1.sávból 2.sávba sorolunk,mert mellettünk is vannak).
    Kép az értelmezéshez.
    http://kepfeltoltes.hu/view/100204/_t_www.kepfeltoltes.hu_.jpg”
  • 41. GAgyi 2010. február 04. 15:39
    „40. ifj. Nagy Gábor
    Osztom..”
  • 40. ifj. Nagy Gábor 2010. február 04. 15:04
    „38. frakk 2010.02.04. 14:05
    "31.) Ifj. Nagy. Jogilag teljesen igazad van, --átvitt értelemben, és a közlekedési etika is azt kívánja, én is minden esetben így teszek, hogy ha mögöttem gyorsabb autó jön, akkor én jobbra tartok."

    A helyzet az, hogy 50-nel én is a külső sávban megyek lakott területen belül, hadd menjen a sietőse 70-nel a belsőben.

    De ha előzés vagy más ok miatt a belsőben megyek, akkor méltóztasson már "várni", azaz egy kicsit visszalassítani addig, amíg kitakarodok előle és ne pattogjon, hogy őt mostan nem engedik szabálytalankodni.”
  • 39. GAgyi 2010. február 04. 14:17
    „Hmmm.....
    Attól még, hogy abból a táblából hiányzik egy darabka fekete csík, attól még >2 IQ esetén elvárható, hogy kitalálja mi is következik a szakadás helyeén.

    Ha 1 záróvonal egyetlen helyén mondjuk 2 méteren hiányzik a fehér festés, az még záróvonal.

    Ha egy kerítésből hiányzik egy darab......

    Szóval azt akartam mondani, hogy folyik a szarfűrészelés.”
  • 38. frakk 2010. február 04. 14:05
    „31.) Ifj. Nagy. Jogilag teljesen igazad van, --átvitt értelemben, és a közlekedési etika is azt kívánja, én is minden esetben így teszek, hogy ha mögöttem gyorsabb autó jön, akkor én jobbra tartok. Elengedem éspedig balról, a gyorsabb autót. Nem azzal foglalkozom, én mennyivel megyek, ő mennyivel jön, milyen tipusú autó közelít felém. Gyorsabb , tehát elengedem, mégpedig balról engedem el. A Fejlett országokban is így van. Sokat közlekedem Bécsben, egyéb országokban. Bécsben nagyon durván levillantanak a belső sávokból, ha indokolatlanul bent vagy. Annak ellenére, hogy a villantás nem engedélyezett a gyorsabb haladás érdekében, mert esetlegesen elvonhatja a figyelmét a közlekedéstől az előtte haladónak. Ez közlekedési morál kérdése, és a térlátásé. Folyamatosan figyelek hátra is nem csak előre, és időben lehúzódom.
    A DM-ben lévő kép egészen másról szól, ott sajnos egy vidékinek nem egyértelmű a helyzet, talán nagyobb kétirányú nyillal egyértelműbb lenne, hogy az nem lekanyarodósáv, hanem előre menő. No és a Gps,-- lehet az küldi be szegény külföldieket.”
  • 37. ifj. Nagy Gábor 2010. február 04. 13:13
    „35. seggempartja 2010.02.04. 12:35
    "31. ifj. Nagy Gábor 2010.02.04. 11:27

    Ebben az esetben már megint nincs rajtad sapka! XD"

    Nem velem, hanem a jogszabállyal vitatkozol. ;-)”
  • 36. kilo 2010. február 04. 12:39
    „Hat igen, 1) sz.r a tabla 2) nem latszanak a vonalak. Es akkor mi alapjan varja el barki, hogy betartsa a savokat szerencsetlen kulfoldi/nem idevalosi? Igen, szerencsetlen, mert nem irigylem azt, aki ismeretlenul szeged varosaba teved mostanaban.
    En ha arra kell menni, mindig a kulso savot valasztom, viszont elegge rettegek, mikor vissza kell sorolni. En ugyanis tudom, hogyan megy a sav, de vajon a masik autos tudja-e? Egy vodor festek, borzaszto koltseg lehet. Es nem ellenorzi senki? Hetente 1x raneznenek es ha kopik, akkor huzzak mar ujra, Tapaszto ur! Balfek, amator munka!”
  • 35. seggempartja 2010. február 04. 12:35
    „31. ifj. Nagy Gábor 2010.02.04. 11:27

    Ebben az esetben már megint nincs rajtad sapka! XD”
  • 34. bélás 2010. február 04. 12:17
    „Az elöző hozzászólók észrevétele nagyon igaz. a sárga vonal nem látható, még nappal se nem hogy esős havas estén.”
  • 33. fercsi 2010. február 04. 12:09
    „Igen a nagykörút-Kossuth L. kereszteződésénél szuper,hogy nem látszik a felfestés...mi szegediek tudjuk és figyelünk (jó esetben...) de a külföldiek honnan tudnák? Jó lesz gyorsan pótolni a hiányosságot...
    Amúgy dec.27-óta így van...ez érdekes...elég balkáni...kicsit haladhatna...”
  • 32. rozator 2010. február 04. 11:35
    „A pont a hatosnál! A festések meg szart sem érnek, ha esik valami trutymó semmi nem látszik, a vidékiek ugyis egyenesen mennek és igazuk van!”
  • 31. ifj. Nagy Gábor 2010. február 04. 11:27
    „Na, itt a paragrafus:

    "(4) Lakott területen lévő, párhuzamos közlekedésre alkalmas olyan úttesten, amelyen a forgalmi sávok útburkolati jelekkel vannak megjelölve, a belső forgalmi sávban (sávokban) 3500 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó gépkocsival és motorkerékpárral folyamatosan is szabad haladni feltéve, hogy ezzel a jármű a mögötte gyorsabban haladó járművek közlekedését nem akadályozza. Az ilyen módon haladó jármű mellett - a (6) bekezdés c) pontjában foglaltak megtartásával - fokozott figyelemmel jobbról el szabad haladni, a forgalmi sávokat azonban - a gyorsabb előrehaladás érdekében - kis távolságon belül ismételten változtatni, és ezzel a közlekedés résztvevőit zavarni tilos."

    És itt az értelmezőszöveg:

    "A belső sávon a folyamatos előzést végző, illetve a lakott területen belül a belső sávon folyamatosan haladó gépkocsi és motorkerékpár akkor nem akadályozza a mögötte haladók forgalmát, ha az útra engedélyezett legnagyobb sebességgel halad."

    Rendkívül érdekes a fent idézett (4) bekezdés második mondata, melyből az következik, hogy max. sebességnél alacsonyabb sebességgel is haladhatsz folyamatosan a belső sávban, és jobbról is megelőzhetnek és mindez szabályos - az nem szabályos, ha a külsőben sokan vannak és a belsőben nem max. sebességgel mész, mert ez lenne az akadályozás.”
50 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

MSZP–SZDSZ: fejetlenség a megyeházán

Rendkívüli közgyűlést tart csütörtök délután 1 órától a megyei önkormányzat. Tovább olvasom