Délmagyar logó

2016. 12. 08. csütörtök - Mária -5°C | 3°C

A bérletesek utoljára szállhatnak fel a távolsági buszokra

Csongrád megye - A kormány egy új rendelete szerint 2013 márciusától a távolsági autóbuszokra rendkívüli helyzetekben a bérletesek csak legutoljára szállhatnának fel. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a megállóban maradnak.
Jövő márciustól egy, a személyszállításról szóló törvénnyel összefüggő rendelet értelmében meghatározott sorrendben veszik fel az utasokat a távolsági autóbuszok megállóiban, rendkívüli helyzetekben: előnyt élveznek azok, akik előre megváltották a jegyüket és a helyjegyüket. Utánuk jöhetnek a nagyobb távolságra utazók, majd a fogyatékkal élők vagy a kisgyermekkel utazók következhetnek. Legvégül, ha akad még hely, felszállhatnak a bérletesek is. Azonos „besorolásúak" között torlódás esetén az érkezési sorrend számít.

A regionális (most még helyköziként emlegetett), illetve elővárosi személyszállításnál más lesz a protokoll: az elsőbbség az előre váltott menetjegyeseké, majd a bérletesek és a többiek szállhatnak fel az autóbuszra, legvégül a fogyatékkal élők, a csökkent mozgásképességűek és a kisgyermekkel utazók. A fogyatékkal élőkkel és kisgyermekes utazókkal a sofőr csak akkor tehet mégis kivételt, ha a járművön van az ilyen utasok fel- és leszállását könnyítő eszköz.

A helyi személyszállításnál eddig sem voltak és a jövőben sem lesznek ilyen szabályok: csakis az érkezési sorrend számít majd. Az történik majd a megállókban, ami eddig is: ha az utasok udvariasak, akkor előreengedik például a mozgáskorlátozottakat vagy a kismamákat.

Megállóban - rendszerváltás a felszállásban.
Indul a csongrádi busz a szegedi Mars térről. Utolsókból elsők lehetnek.
Fotó: Karnok Csaba

A hír megjelenését követően több újság is azzal foglalkozott, hogy a bérletesek lemaradhatnak a járatokról. Majd megérkezett a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium válasza: nem maradhat utas az autóbusz-megállóban, még akkor sem, ha az egyébként igen ritkán előforduló rendkívüli helyzetet kezelő felszállási sorrendet kell követni. A bérleteseket pedig azért sorolták hátrébb, függetlenül attól, hány kilométerre utaznak, mivel ők általában a megállót érintő regionális vagy elővárosi buszjáratokat is igénybe vehetik, ha véletlenül lemaradnának a kiszemelt távolsági járatról. Az NFM hangsúlyozza: a Volán-társaságok nagyobb utaslétszám esetén többletjáratot állítanak be, erre kötelezettséget vállaltak, vagyis nem kell aggódni.

– Ennek az a lényege – közölte Szeri István, a Tisza Volán Zrt. vezérigazgatója –, hogy 100 kilométeres távolság feletti útnál ne vigye el a bérletes attól az ülőhelyet, aki előre megváltotta a helyjegyét. Ráadásul nem jellemző, hogy a távolsági járatokra bérletet vesznek az emberek, a Tisza Volánnál évi 1–2 darabot adnak csak el. Az utasok beszállítási sorrendje sem új dolog, a Volán-társaságok korábban is közös személyszállítási szabályzatot fogadtak el arról, kiket kell előrevenni vagy hátrasorolni. A rendszer annyiban volt más, hogy a szabályok egységesek voltak az országos, a regionális és az elővárosi buszozásra: köztük csak az új személyszállítási törvény megszületése óta tesznek különbséget.

SZKT: a városban nincs sorrend
A városi gyakorlatban a sorrend kérdése nem jelentkezik olyan élesen, mint a távolsági közlekedésben – mondta Török Mónika, az SZKT marketing- és PR-főmunkatársa. A jelenlegi gyakorlat az, hogy beáll a jármű a megállóba, az utasok felszállnak, tekintet nélkül arra, hogy jeggyel, bérlettel utazóról, vagy mozgásában korlátozott utasról van-e szó. A menetrend kialakításában többek között az utaslétszámot is figyelembe vették. Amennyiben mégis lemarad valaki, azt a járművezetők jelzik, hogy lehetőség szerint tartalék járművet tudjanak beállítani. Városi közlekedésben az új technika kivitelezhetetlen lenne, hiszen ha csúcsidőszakban csak az első ajtót nyitná ki a járművezető a felszállás szabályozása miatt, nem férnének fel az utasok, többek között a leszállók miatt. Másrészt annyira megnőne a megállóban az utascsere ideje, hogy tarthatatlanná válna a menetrend.

Olvasóink írták

52 hozzászólás
  • 52. lemkaag 2012. augusztus 07. 12:43
    „Tisztelt Hozzászólók!

    Nagyon sokaknak elkerülte valami a figyelmét: rendkívüli esetekben alkalmazandó felszállási rendről beszélgetünk.
    Viszonylag távolság - 50 km-nyi - az, amit utazom helyközi tömegközlekedéssel. Nincs semmi problémám azzal, ha egy olyan ember ül le, aki 10 km után leszáll, mert akkor már le tudok ülni...
    Nem hiszem, hogy a magyar emberek általánosságban annyira neveletlenek lennének, hogy időseket, fogyatékosokat, kismamákat, gyerekkel utazókat ne engednének előre. Ha Ők meg tudnák oldani másként a közlekedésüket, biztosan ezt tennék, de sajnos nem mindenkinek van autója - nem véletlenül tömegközlekedünk.
    Továbbá elég baj, azért kell Nekik "hátramaradni", hogy a sofőr segítsen - annak ellenére, hogy elég nagy az utazóközönség...”
  • 51. szegedivagyok 2012. augusztus 06. 10:20
    „Teljesen felesleges ez a vita.Eddig is hasonlóan jártak el, nem volt semmi probléma.Pl. aki elővételben vette meg a jegyét, az előbb is szállhatott fel.Úgy látom nem is ezzel van a többségnek problémája, hanem egyszerűen irigyek. "Nehogy már a másik hamarabb szálljon fel" hozzáállás tapasztalható.siralmas, ahogy itthon viselkednek az emberek.”
  • 50. macs 2012. augusztus 05. 13:53
    „51. 9349779,
    sajnos nem csupán a mostani politika szerint. Mindig vannak és nem is kevesen, akik az eutanáziát ellenzik, mert az kegyes.”
  • 49. pityesz76 2012. augusztus 05. 12:01
    „akkor mégegyszer:)
    ezt a távolsági buszokon vezetik be..de nem értem miért kelll szabályozni47. hungarianjobless -el értek egyet én már igy lettem nevelve, hogy ha szegedről kistekre megyek nem durakszom fel a pesti buszra.. ennyi a többi csak a körítés..
    (ja és a kisgyermekes, fogyatékkal élők, aza a mozgásukban korlátozottak azért mennek utoljára(és ezt az l is fogja) mert abuszvezetőnek segyteni kell(ene) hogy fel tudjon jutni...”
  • 48. ancsahair 2012. augusztus 05. 10:46
    „Ez már sok/kkkkk!!!!/”
  • 47. cibuka 2012. augusztus 04. 20:27
    „Jó hogy nem sorsolják ki a felszállási sorrendet!Vagy esetleg szavazás?De azt csak regisztráció után.”
  • 46. hungarianjobless 2012. augusztus 04. 18:09
    „Én helyközi járattal utazom általában, de a távolsági járat is megáll a településünkön. Szóval önkéntesen megvártam mindig a messzebbre utazók felszállását, mert józan paraszti ésszel gondolkodtam. Minek ezt törvénybe foglalni? Unatkozott valaki?”
  • 45. macs 2012. augusztus 04. 18:07
    „44. Apátfalvi**,
    én csak azt tudom elmondani neked, amit az ismerőseimtől tudok.
    - cukorbeteg és általában 7 óra körüli időpontra megy vérvételre,
    - az unokáját viszi iskolába, óvodába, hozzájuk megy,
    - a piacra megy vásárolni, azért nem később, mert 2 óra tájban jönnek az unokák ebédelni, (ő főz a családnak),
    - a nagy hőségre való tekintettel, szeretné elkerülni a forró déli órákat.
    És van olyan ismerősöm is, aki kizárólag reggel 9 után indul el otthonról, mert utálja a tömeget. :-)
    A nyugdíjasok csak 65 év felett utaznak ingyen, aki fiatalabb, az bérlettel, jeggyel jár.”
  • 44. Apátfalvi** 2012. augusztus 04. 15:35
    „Azoknak, akik letámadtak itt engem:

    Nem a nyugdíjasok SZEMÉLYE ellen emeltem fel a szavam, én tisztelem az idős embereket, főképp azért, mert sok nagyon rendes ember van köztük, olyanok, akik valahogy sokkal empatikusabban állnak az emberekhez, mint a ma élők egy jó része.

    Nem azzal van nekem/nekünk problémánk, hogy egyes nyugdíjasok reggel orvoshoz mennek vagy esetleg családi látogatóba indulnak, de akik annyira nekem estek, magyarázzák már el nekem, legyenek oly´ szívesek, hogy miért van az, hogy szabályosan hemzsegnek az idősek a reggeli buszokon - ha nem is minden nap, de nagyon sokszor. Hova mennek? Miért mennek? Magyarázatokat szívesen elfogadok. Ha nekem egy idős ember miatt kell állnom egy fél órát, nem érdekel, kibírom, üljön csak le ő. De mondjuk amikor már annyian vannak, hogy egyik-másik, járásában is bizonytalan, valóban agg korú ember is kénytelen ácsorogni, mert tele a busz nyugdíjasokkal, akkor már talán ők is elismerhetik, hogy gondok vannak.

    Nem az ingyenes utazás zavar, hisz letettek már ezek az emberek annyit az asztalra, hogy legalább enni járjon nekik. Nem is az zavar, hogy ők idősek, hanem az, hogy igen sok járaton gyakorlatilag fürtökben lógnak. Nem arról van szó, hogy nekik nincs joguk az utazáshoz - hogyne lenne, de azért elgondolkodhatna pár nyugdíjas (természetesen nem lehet mindenkire általánosítani), hogy talán nem kéne a kora reggeli buszokkal a városba tódulni, mert azzal mind a saját, mind a munkahelyre/iskolába igyekvők utazását nehezítik meg. Nagyon is jó dolog az, hogy ha egy öreg nem ül otthon, hanem kimozdul, ha máshová nem is, akkor mondjuk a közeli piacra, ahol vásárolgatás közben összefut ismerőseivel, de nem feltétlen kell ám ehhez a reggeli 6:30-as vagy 7:10-es buszok amúgy is (iskolaidőben) zsúfoltabb járatait igénybe venni.

    Remélem, hogy nem értitek most félre a hozzászólásomat, amely ismétlem NEM az idősek személye ellen irányul(t)!”
  • 43. Együgyű 2012. augusztus 04. 14:19
    „,,A bérletesek utoljára szállhatnak fel a távolsági buszokra
    A következőket javasolnám a forradalmi gazdasági felszabadító harcot gigászi frontokon folytató kormányunknak. A kormányunk törölje el az új rendeletét, amely 2013 márciusától lenne érvényben a távolsági autóbuszoknál. Új érvényes rendelet a következő legyen 2013. januártól. Azért, hogy a távolsági buszközlekedés leépíthető legyen a racionalizálás érdekében. A fent megnevezett buszokra a társadalmi igazságosság jegyében és a nem létező demokratikus általános jólét miatt csak teljes értékű előre megváltott jegyekkel és helyjegyekkel lehessen felszállni rendkívüli esetekben lökdösődéssel, nemre, korra, vallásra, felekezetre tekintet nélkül. Azonban egy kivételt adni kell. Még pedig az országházban gombnyomogatásból jól meg élő politikusainknak abban az esetbe, ha a távolsági buszokat jelenlétükkel megtisztelik (személyükkel). Az új nemesi előjogaik alapján ingyenessé kell tenni nekik ezt az utazási formát is. Ez azonban vélhetően plusz kiadást nem jelentene az államnak, hiszen szerzett jogaik alapján vélhetően mindegyik rendelkezhet egy az állam bácsi tulajdonában, fenntartásában levő nem akármilyen nyugati márkájú személyautóval. A kedves többi utazóközönség meg a politikusok fülkeforradalmát hatékonyan támogathatná. Ezzel is csökkenthető lenne az államháztartás hiánya az egyes népcsoport megsértése nélkül.
    Mehet tovább a megosztott kettesek egymás elleni acsarkodása, földbe döngölése!
    Más véleménye mindenkinek lehet a nem létező demokrácia jegyében.
    Aki nem érti, azt sajnálom!
    OFF.”
  • 42. FodiDe 2012. augusztus 04. 14:10
    „#37. X_Y 2012.08.04. 07:43

    nezd meg valamelyik marsteret erinto buszt reggel 7-8 kozott...”
  • 41. mackópajtás 2012. augusztus 04. 13:07
    „Azt el tudná nekem valaki árulni, hogy a 65 év felettieknek mi jogon jár az ingyenes utazás( pl. helyi járat)? MErt ez engem nagyon érdekel, de nem tudok rájönni.”
  • 40. saturnus 2012. augusztus 04. 13:05
    „14. Apátfalvi** 2012.08.03. 17:40 te nem vagy való az élők sorába,de ha megéred az öreg kort vagy egészséged megrokkan és kiszolgáltatott leszel mert rengetegen akik hozzád hasonlóan gondolkodnak és ki is mondják azok fognak félre lökni,sőt át is gázolnak rajtad,tehénlepénynek nézve.
    11. Minibusz 2012.08.03. 17:00 Minibusz te olyan minibusz vagy. Sztm jó lelkű és jó indulatú emberpalánta lehetsz? De lássunk néhány fogalmat Távolsági busz az azt jelenti,hogy országhatáron belül megyehatárokon túl közlekedik.pl: Szeged- Veszprém,Pápa -Szeged. Itt nyilván azok veszik elsősorban igénybe ezeket a típusú buszokat akik a két végpontból utaznak egyikből a másikba vagy az útvonalán/járati útvonal/,megállóival le és fel"száll"nak utazás céljából. Mondjuk behívják kötelező katonai szolgálatra az új Trianon felkészülés jegyében amiért a sok fiatalt megszédítve ,ingyen egyetem,munkahely ,busás jövedelem közel hatvanezer/60 000/fő jutalmul aki sorban állt a 2010-s szavazások éjszakáján. Sort álltak a fiatalok akiket a fidesz beetette, után amit jól be is kajoltak.Lett belőle röghöz kötés,magánnyugdíj oda lett,állami hát az nem lesz az meg éljen meg mindenki ahogy tud öregségire ugye apátfalvi ! Szóval Megyehatáron belül helyközi járat mind Szentes -Szeged itt már nincs beszállítási sorrend ezeken a járatokon fele-fele arányban bérletesek és alkalmi utazók vannak többségben. Helyi járat az meg városon belül van . Egyébként itt arról van szó,hogy hetven azaz [ 70 000 000 000 ] milliárd támogatás elvonás lesz a közösségi közlekedéstől és azokat a működési költségeket át terheli az utazó közönségre, jegyáremelés,bérlet áremelés, pótlékok bevezetése amit az utas fizet,támogatás csökkentése a volánok felé. Ezt jelenti kusza szem és törpe jóindulata amit a gazdagok és magasan nagy jövedelműeknek tesz lealázva és nyomorba döntve vagy kilencmillió embert a 16%-os adó bevezetésével ami legalább nyolcmillió embernek jelent több tízezer forintnak megfelelő havi jövedelem csökkenést. Nem beszélve az emelkedő energia és élelmiszer árakról.”
  • 39. baba60 2012. augusztus 04. 10:42
    „Ekkora marhaságot még a világ sem látott. Milyen jó, hogy a minisztériumnak csak ennyi problémája van. Eddig is felszálltunk valahogy, a nélkül, hogy eszt megszabják, hogy hogyan. Az is igaz, hogy ezt a "szemétátkos- mocskoskommunista" rendszerből maradó elgondolás szerint , így tehát ez nem jó. Hazaáruló az aki más sorrendbe száll fel a buszra, ezért statáriális bíróság fog itélkezni felette, és kivégzik.”
  • 38. X_Y 2012. augusztus 04. 07:44
    „"A bérletesek utoljára szállhatnak fel a távolsági buszokra"

    Utoljára, aztán soha többé :)”
  • 37. X_Y 2012. augusztus 04. 07:43
    „34. FodiDe 2012.08.03.

    "hogy nem fer fel a reggel 7-es IEA (Iskolai Eloadasi) napokon kozlekedo buszra, nem er be a piacra. "

    Nem hiszem hogy a falkában közlekedő nyugdíjasok miatt van tömeg reggel a buszon. A hanyatló nyugaton ezt úgy oldják meg hogy ilyenkor sűrűbben van busz...”
  • 36. vasorrúbába 2012. augusztus 04. 07:00
    „Állítsák vissza a nyugdíjas bérletet, ne a diák és általános bérlet árát emeljék az egekbe! Mindjárt megszűnne a passzióból utazgatás, meg az iskolatáskás gyerekek lökdösése öregurak által reggel 7 és 8 között!”
  • 35. nagypappa 2012. augusztus 04. 03:58
    „14. Apátfalvi** 2012.08.03. 17:40

    Gondolom a szüleid esetleg nagyszüleid is idősek. Akkor róluk is az a véleményed, hogy mindenütt útban vannak?
    Ha így van, menj be a fürdőszobába, ha van, és köpd magad szembe.
    Ha az idősek nem lennének, utódok sem lennének. Mint Pl. TE!

    Beteg ember vagy....”
  • 34. FodiDe 2012. augusztus 03. 23:41
    „#29. klj-54 2012.08.03. 20:39
    #30. szatyi 2012.08.03. 21:20
    #33. X_Y 2012.08.03. 22:45

    Nem azzal van a problema, hogy a nyugdijasok ( mar aki meg lesz ilyen, es jar neki...) ingyen utaznak, hanem az, hogy mikor. Nem tartom jogosnak a felhaborodasat, mikor orditozik a kisiskolas diakkal, hogy nem fer fel a reggel 7-es IEA (Iskolai Eloadasi) napokon kozlekedo buszra, nem er be a piacra. Orvoshoz megy ok, de nem feltetlen kellene feltartani azt aki iskolaba/dolgozni probal menni. 8- 8:30 utan kellemesen fel lehet ferni.”
  • 33. X_Y 2012. augusztus 03. 22:45
    „14. Apátfalvi** 2012.08.03. 17:40

    Akkor járulj hozzá a probléma megoldásához - halj meg mielőbb még fiatalon, akkor legalább téged nem kel majd kerülgetni az akkoriaknak a buszon....”
52 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Pekingből Londonba: 14 ezer kilométert tekernek

A konvoj tegnap este ért Szegedre, és ma reggel már tovább is indult Bajára. Tovább olvasom