Délmagyar logó

2017. 01. 17. kedd - Antal, Antónia -4°C | 1°C

A borravaló eddig bevált

Ritka az olyan vendéglős, aki a szervizdíj bevezetésén gondolkodik Szegeden, közéjük tartozik Kiss Eszter, a Zodiákus tulajdonosa. A többség nem kívánja alkalmazni az úgynevezett felszolgálási díjat, maradnak a pincérek zsebbe csúsztatott borravalójánál. Az érdekképviselet, a Kisosz egyértelműen győzelemként könyveli el, hogy a miniszterelnök által a feketén szerzett jövedelmek kifehérítése érdekében meghirdetett program végül sokat szelídült.
Ha elégedett a vendég, akkor jattot ad. Erről mindenki szeret maga dönteni. Fotó: Frank Yvette
Október elseje óta módosultak a szabályok, mást jelent a felszolgálási, vagyis a szervizdíj, és immáron mást a borravaló. A vendéglátó egységek 15 százalékos felszolgálási díjat is elkérhetnek, ha ezen szándékukat az étlapon feltüntetik. A szervizdíj tehát választható, bevezetése nem kötelező. Borravalónak októbertől is az az összeg minősül, amelyet az ügyfél a pincérnek zsebbe ad, s azt utólag kell(ene) a magánszemélynek az szja-bevallásában feltüntetni.

Az érdekképviselet, a Kisosz egyértelműen győzelemként könyveli el, hogy a miniszterelnök által a feketén szerzett jövedelmek kifehérítése érdekében meghirdetett program végül sokat szelídült. A 100 lépés program első megközelítésben kötelezővé tette volna a fix mértékű szervizdíj bevezetését a vendéglátásban, ami a kisvendéglők halálát jelentette volna – mondta Martonosi István, a Kisosz megyei titkára.

Hiszen 15 százalékkal kellett volna emelniük az áraikat, az emeléssel szerzett összeg jó részét pedig a költségvetésnek fizették volna ki. Nem így történt. Kedvező az a döntés is, hogy a szervizdíj 15 százalékának befizetésével a munkáltató minden közterhet ki tud váltani.

Lapunk arra is kíváncsi volt, hogy a szegedi vendéglátósok tervezik-e a szervizdíj alkalmazását. A legtöbben nemet mondtak, mint például Maklári Lászlóné, a Forrás Hotel igazgatója. A vezető kijelentette, szerinte csak ötcsillagos szállodák számára jó ez a megoldás, amelyek vendégköre a szervizdíjhoz Nyugat-Európában hozzászokott. A szegedi Novotel igazgatója, Szabó Mihály se igent, se nemet nem mondott: a szállodalánc menedzsmentje majd egységes határozatot hoz ebben a kérdésben, végső döntés még nem született. A Novotelhez hasonlóan négycsillagos Dóm Hotel igazgatója, Lázárné Puskás Katalin viszont kijelentette: nem vezeti be a szervizdíjat. Szerinte a vendég az elégedettségét a borravalóval tudja leginkább kifejezni.

Egyelőre fehér hollónak számít a szegedi vendéglátásban Kiss Eszter, a Zodiákus tulajdonosa, aki elmondta: gondolkodik a szervizdíj alkalmazásán, amelynek mértékét 10 százalékban állapítaná meg. Vendégeinek legnagyobb része ugyanis áfás számlát kérő „céges fogyasztó", akik viszont nem adnak borravalót.


Zsebpénz, közterhek nélkül

Az október 1-jén bekövetkezett változások szerint mind a felszolgálási díj, mind a borravaló beszámít ugyan az összevont adóalapba, de annak adótábla szerint kiszámított adóját nem kell megfizetni. Míg azonban a felszolgálási díjként megszerzett jövedelem járulékalapot képez – a foglalkoztatónak 15 százalék nyugdíj-biztosítási járulékot kell fizetnie –, a borravalóval még kedvezőbb a helyzet: a magánszemély is fizethet 15 százalék járulékot, de az nem kötelező. Vagyis a borravaló októbertől megúszható mindenféle közteher nélkül (eddig szja-t és 11 százalék ehót kellett fizetni utána). 
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Önkormányzatiságról a határon túliak

Határon túli magyar szervezetek képviselői, az EU-tag, vagy a csatlakozáshoz közelebb és távolabb… Tovább olvasom