Délmagyar logó

2016. 12. 03. szombat - Ferenc, Olívia -2°C | 4°C

A dilatáció kibír 10 évet: kivéve a Bertalan híd

Szeged - Egy kis matek: egy dilatációs elem várható élettartama 10 év. Ha van hat tartalékunk, mennyi idő múlva kell cserélni? Hát persze, hogy 2 évente! Hídjavítás milliókért.
– 31 éves lettem én... – kezdhetnénk József Attila elferdített soraival cikkünket, ha az új híd, hivatalos nevén a Bertalan híd korát szeretnénk meghatározni. A '79–re elkészült felsővárosi híd 7 éve meglehetősen kalandos életet él: 2003-as felújítása óta többször kellett javítani. A szegediek hamar megismerhették a dilatáció jelentését: többször is hírt adtunk róla, hogy a 43-as út hídja, a Bertalan tönkrement. Talán a szükségesnél többször is javították, lássuk kálváriáját!

Újabb korlátoztás, újjab javítás. Fotó: Segesvári Csaba
Újabb korlátoztás, újabb javítás. Fotó: Segesvári Csaba

– A szegedi Bertalan hidat 2003-ban újította fel a Hídépítő Rt. A dilatációt is ekkor építette be a kivitelező. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. 2003-ben még további 5-6 elemet is megvásárolt a későbbi cserék biztosítására. A garanciális időszak alatt, ezeket a dilatációs elemeket (2003–2008 között), több részletben is beépítettük – közölte Pécsi Norbert, Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs csoportvezetője.


• Dilatáció: a felszerkezet hőmérséklet-változás okozta alakváltozása.

• Dilatációs szerkezet: a dilatáció miatt a hídpályában kialakított hézag lefedésére szolgáló szerkezet.
Laikusként felmerült bennünk a kérdés: mennyi a dilatáció „túlélése"?
Egy „normális" hídnál is ilyen sűrűn kell cserélni a tágulásért felelős elemeket? Pécsi szerint egy-egy ilyen dilatációs szerkezet várható élettartama 10–15 év. – Tény, hogy a cserélendő elem nem érte meg ezt az időt. Ugyanakkor ez a garanciális javítási kötelezettséget nem befolyásolja – magyarázta.

Ha visszatekintünk egy kicsit az időben, kiderül: a 2008-as javítás még garanciában történt, valamint a 2003-ban megvásárolt hat elem is elfogyott a garanciális időszak alatt – annak ellenére, hogy a várható élettartamuk felénél sem jártak. 2008 júliusában a közút egyik szakembere a delmagyar.hu-nak azt nyilatkozta: „A végleges megoldás az lenne, ha fésűs acél dilatációt alkalmaznának a gumis helyett. Ilyet építettek az algyői Tisza-hídba is. A teljes csere 30 millió forintba kerülne."


Ideiglenes javítás. 3 éve, hol itt, hol ott kell felbontani a Bertalan hidat. Fotó: Segesvári Csaba
Ideiglenes javítás. 3 éve, hol itt, hol ott kell felbontani a Bertalan hidat. Fotó: Segesvári Csaba


Szeged, második, 30-as korlátozássokkal gyakran díszített, tranzitforgalmat bonyolító hídja 2009 telére újra „elromlott". Akkor a téli, – értelemszerűen – hideg időjárásra hivatkozva tavaszra ígérték a javítást. A márciusból április lett, és lám, elkészült az új dilatáció. Az akkor megjelent írásunk szerint a közútnak 10 millió forintjába került a javítás. Épp megörültek a szegediek – végre van egy járható hidunk, jött az újabb korlátozás: júniusra újra elromlott valami. Ha 2008-ig visszatekintünk azt vesszük észre, hogy a napi 28 ezer járművet a Tiszán átsegítő műtárgyunk egyes szakaszai 3 éve 30 kilométer/órás korlátozás alatt állnak.

Önök melyik megnevezést használják otthon?

Szavazok!

Szavazás állása
A tavaszi Bertalan hidas örömünk júniusig tartott.
A 2008-ban, többször, garanciában javított dilatációs elem újra elromlott. Vagyis sem az első, de még a második 10 évre tervezett szerkezet sem bírta a forgalmat (vagy mást). Az újabb korlátozást a hibás részek vaskos lefedésével tetézik: a 30-as korlátozást benézők jó nagyot huppanhatnak, hidegebb időben pedig megcsúszhatnak. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. nyári tájékoztatása szerint: „A végleges megoldásra fél évet kell várni, addig ideiglenes fémfedővel takarják le a balesetveszélyes szakaszt. Közben a speciális, gumival bevont fém alkatrészre kiírják a közbeszerzést, ami legalább 3–4 hónapba telik, majd külföldön legyártatják, ez további 2 hónapot jelent. Csak utána szerelhetik fel a Bertalanra – hetek alatt. A javításhoz 10 fokos hőmérsékletre van szükség.". Legutóbbi levélváltásuk óta sem tudtunk meg több konkrétumot, egyedül a dátum módosult: „A javítással kapcsolatos közbeszerzési eljárás előkészítés alatt van. Így várhatóan a jövő év elején elindulhatnak a munkák."

2010. október 20-át írunk. Ha arra gondolunk, az újabb javítás – a külföldön gyártott elemmel – újabb 10 milliót emészt fel, már majdnem a 2008-ban említett – jóval tartósabb – 30 milliós, fésűs acél dilatációnál tartunk. Persze még ekkor sincs garancia arra, hogy dilatációs elemünk a minimálisan elvárt, jobban fogalmazva, a tervezett 10 éves időtartamig „életben" is marad. Eddig legalábbis nem sikerült.

Olvasóink írták

63 hozzászólás
  • 63. sevenof9 2010. október 22. 12:41
    „elnezve a kinai aruk dompingjet es a ma kaphato iparcikkek minoseget (tartossagat),az ISO teljesen csodot mondott.”
  • 62. ifj. Nagy Gábor 2010. október 22. 08:52
    „61. sevenof9 2010.10.22. 05:51
    "az ISO az allando minoseget garantalja. Ha szart gyartasz de allandoan es megismetelhetoen es reprodukalhatoan szarul,megkaptad. Hangzatos cim,de semmire sem jo."

    A lényeggel egyetértve annyit azért hozzátennék, hogy az ISO valamiféle folyamatos fejlesztésnek a vállalását is szokta tartalmazni, nem? Vagy csak az tartalmazott, amit én láttam és ez nem kötelező része? :)”
  • 61. sevenof9 2010. október 22. 05:51
    „az ISO az allando minoseget garantalja. Ha szart gyartasz de allandoan es megismetelhetoen es reprodukalhatoan szarul,megkaptad. Hangzatos cim,de semmire sem jo.
    a mi cegunk is most kapott iso ilyenmegolyan bizonyitvanyt,az egyik kerdes a teszten az volt,hogy milyen tipusu tuzoltokeszulekkel oltunk ilyen meg olyan tuzet. mondom en semmilyennel,futok ki,majd a tuzolto eloltja vagy leeg a picsaba a ceg es fizet a biztosito.
    visszaterve az uj hidra,csodalkozom neha,hogy allhat meg a pont du gard.
    meg hogy a hoover gat vatta uj hidja mexicoi illegalisokkal miert kerul tobbe,mint a magyar margit hid felujitasa alban vendegmunkasokkal...”
  • 60. mtg 2010. október 21. 13:43
    „Valaki magyarázza már meg, hogy ha öt év a garancia időtartama,akkor a megrendelő ezen idő alatt mért építi be a saját dilatációs elemeit, hiszen a garancia pont arra szól, hogy ez idő alatt a kivitelező köteles kijavítani a hibát a saját költségén! Nem? Arról nem is szólva, hogy amikor javítás zajlik akkor azzal az időtartammal kitolódik a garancia határideje! Bár megjegyzem mit is várhatnánk a Magyar Közúttól, aki olyan utakat nem képes karban tartani, illetve a nyomvályút megszüntetni, mint pesti-dorozsmai út, Nagykörút. illetve, ha még is rászánja magát a javításra,akkor az max. 1 évet él meg és a garanciális javítás úgy néz, ki hogy max. a felgyűrődött részeket lemaratják és már ki is van javítva!!”
  • 59. Belváros 2010. október 21. 13:13
    „ÚJ HÍD A NEVE!!!!

    Hitvány minőségű elemeket építenek be jó áron!

    Legyen a BARÁTOKNAK konyhapénz. Ez teljesen hasonló gazemberég, mint a most épülő új villamos pályaszakaszok? Én cement ott sem voltam!

    Mikor lesz ennek vége? A hanyag trehány munkát végzőket börtönbe kellene zárni egy kis időre - különben itt soha nem lesz REND és FEGYELEM!”
  • 58. bzoli-41 2010. október 21. 11:55
    „kimaradt: Anno a 80-as években még 70-es tábla volt a hídon meg a Temesvári körúton ha jól emlékszem...”
  • 57. bzoli-41 2010. október 21. 11:53
    „Miért kell csodálkozni,itt semmi sem tartós,minden selejtes összecsapott bármi is készül, épül... Érdekes módon mégis már szinte minden cégnek van ISO minősítése. Csak nem tudom mire.”
  • 56. KiBB 2010. október 21. 11:49
    „nekem egy kérdésem lenne csak az illetékesekhez. ha garanciálisan javították a hidat, akkor hogy fogyott el a tartalék dilatációs elem. ha garanciálisan javítanak hozzák szépen az alkatrészt is.”
  • 55. zsozso64 2010. október 21. 10:26
    „Ha valamit a gyártó 10 évre garantál, és az nem bírja csak két évig... miért kerül az nekünk pénzünkbe??”
  • 54. joy 2010. október 21. 08:56
    „Tényleg ennyire lükék a szagemberek?
    A régi /Belvárosi/ hídon ilyen fésűs fém dilatációs rendszer működött hibátlanul hosszú évtizedeken át.
    Vakegerek nem látják a Bertalan terheltségét még most sem?
    Az M-43-as átadása után is csak rövid ideig javul a helyzet, de rövid idő után rengetegen kerülnek arra, akik ma a Belvárosi dugókban vergődnek.”
  • 53. papsajt 2010. október 21. 07:33
    „"52. hozzászólás polo 2010.10.21. 06:15

    igy legalább betertják a harmincat és nem száguldoznak"

    És az neked kielégülést okoz, hogy valaki 30-cal cammog végig az 1 km-es , 4sávos hídon?

    70es tábla kellene rá!”
  • 52. polo 2010. október 21. 06:15
    „igy legalább betertják a harmincat és nem száguldoznak”
  • 51. keresztény 2010. október 21. 04:57
    „A cikk jó, a tények makacsok. Ha egy dolgot nem "rendeltetésszerűen" (30 km/óra sebességgel) használnak, idő előtt tönkremegy, még akkor is ha jobb minőségű anyagokból, jobb minőségű munkával, politikamentesen készült! Tény hogy szeged közútjait és hídjait a hatalmas átmenő (úthasználati díjat nem fizető, szabályokat nem betartó) forgalom teszi tönkre leginkább.”
  • 50. napfenyfurdo_mutyi 2010. október 20. 23:37
    „LIXUS
    MIEN 4 ÉV?
    NE ÁLMODOZZ
    csak fél év lesz az.
    bukik a szolnoki cigarettazabalo))
    :D”
  • 49. napfenyfurdo_mutyi 2010. október 20. 23:34
    „egy szegedo se hivja
    bertalan
    HIDNAK !
    AGYRÉM.”
  • 48. Lixus_kzs 2010. október 20. 23:20
    „Pontosan azért szar a híd, ami miatt 3 hónap alatt felkátyúsodik a frissen felújított út, pontosan amiatt több mint egy évet késik az m43 átadása, pontosan amiatt nem készülnek el időre a villamosvonalak, pontosan amiatt van balhé a Mars téren. PÉNZ! de úgy látszik Szegednek kellett még 4 év a minden megszorítást megszavazó botkából. Ébresztő!”
  • 47. CID 2010. október 20. 22:44
    „34. hozzászólás frakk 2010.10.20. 15:07

    Azért még sem hagy nyugton a gondolat , ezért leírom:
    Nálunk olcsóbb a munkaerő, mint Amerikában. Olcsóbb a sóder, a szállítás, a beton, vasanyag, a festék, tehát összefoglalóan az összes alapanyag. Rövidebb ideig dolgoznak, kevesebbet. Nem tudom ki kalkulált már árat a fórumozó társak közül, de nem értem hová tünik el a pénz?? Mi a drágább mint Amerikában?? Tervezés? Jajjjjjjj rájöttem

    Te nagyon nem vagy normális. Egy ideig idegesítettél, de most már szórakoztatsz :)”
  • 46. segesvarics 2010. október 20. 21:50
    „na ja. trabant. és a kelet német hidak? ott még csepel teherautó sem volt.”
  • 45. insideman 2010. október 20. 21:49
    „mutyiország ..”
  • 44. Ferrer 2010. október 20. 21:14
    „16. hozzászólás tótottó
    az akkori tervezés kb. 20 trabant/nap terheléssel számolt

    Azért ezt nem hinném :D”
63 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szennyvízcsatornát akar Zákányszék

A következő 4 év legfontosabb feladata a zákányszéki szennyvízcsatorna-rendszer kialakítása lesz. Tovább olvasom