Délmagyar logó

2016. 12. 02. péntek - Melinda, Vivien 1°C | 8°C

A drámajátékot szegedi óvodák is alkalmazzák

Bátortalan, zárkózott gyerekből is lehet kreatív, önmagában bízó felnőtt. A drámapedagógiát Szegeden már óvodásoknál is alkalmazzák. A foglalkozások a csoportokhoz igazodnak: van, aki táncolni vagy zenét hallgatni szeret, más csak ülni és mesélni.
A foglalkozást Drágityné Kovács Gabi vezeti. A Pick óvoda drámajátékosai szobrokká és fákká válnak. Fotó: Karnok Csaba
Pici karok nyúlnak a levegőbe, az óvodások most fákként hajladoznak. Az előbb még magok voltak. Később szobrokká válnak, haragjátékot, „tűz, víz, palacsintát" játszanak, és azt, hogy: „jaj, fáj". Majd Nyafka Pankával találkoznak, és nem győzik vigasztalni. A négy kislány és két kisfiú futkos, játszik , grimaszol – ők alkotják a Pick Alapítványi Óvoda drámajátékos csoportját.

– Ketten ma hiányoznak, éppen a legaktívabbak, a csoport mozgatórugói – mondja Drágityné Kovács Gabi drámapedagógus, aki az előbb még Pankaként nyafogott. Nyolc hete dolgozik együtt ezzel a csoporttal, amely nem egy átlagos, könnyen formálható közösség. A hat jelen levő óvodás közül két hónapja ketten alig beszéltek, ketten csak bizonyos emberekhez szóltak, az egyik kislány pedig félénk és zárkózott volt. Ő ma lelkesen változik szoborrá, és a csupán egymás társaságát kereső ikrek is hajlandók néha-néha elszakadni a másiktól és megszólalni.

A drámapedagógia nemcsak nekik, de „hétköznapi" gyerekeknek is segít: fejlődik a fantázia, a koncentrációs készség, csökkennek a gátlások – tudjuk meg Kovács Gabitól, aki aktívan részt vesz a játékokban, ugyanakkor irányítja a csoportot. Hozzáteszi: a drámapedagógia nem színjátszó kör. A résztvevőkhöz igazodik, őket próbálja megnyitni, forgatókönyv tehát nem létezik.

– Semmi nem kötelező a foglalkozás során. A gyerek szerepjátékot játszik, de saját kreativitását használja, belső értékeit hozza felszínre – magyarázza Gabi. Fény derül a konfliktusokra is: azért szeretem Annát, mert...– sorolják a gyerekek, majd egyikükből kibukik: én nem szeretem Annát. Vagy megismerkednek Sanyival, aki folyton rosszalkodik – őt is Gabi alakítja. A gyerekek rögtön elutasítják őt, de később kíváncsiak lesznek arra, miért rombol folyton. Ne ítélj elsőre – tanulják meg ebből a játékból.

– Nem ragaszkodom egy előre megírt tematikához, az óra az óvodások igénye szerint alakítható. Olyan, mint a gyurma: mindenki hozzáérhet, formázhatja. Van csoport, amely a zenét szereti, mások inkább folyton mozognának, és akad, aki szereti csendben megbeszélni a dolgokat.

Alkalmazkodom hozzájuk – mondja Gabi, aki óvodásait később sem hagyná magára. Úgy tervezi, egészen 14 éves korukig foglalkozna velük, a drámajáték ugyanis nem korfüggő, de gyermekkorban elkezdve hasznos segítség a felnőtté váláshoz.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Százmilliós felújítás és fejlesztés Szegeden

Csak jövőre költözik vissza régi-új helyére a szegedi városi televízió, amely százmillió forintból… Tovább olvasom