Délmagyar logó

2016. 12. 09. péntek - Natália -4°C | 7°C

A felvételizők nyolcvan százaléka sikerrel járt

Felvételi 2008 - A szakemberekek szerint sikeres az új felvételi pontrendszer, "széthúzódott a mezőny". A több mint 96 ezer jelentkezőből körülbelül 82 ezren kerülnek be a felsőoktatásba - vagyis 80 százalékuknak sikerült a felvételi.
Nézze meg a szegedi pontszámokat itt!
A legtöbb pontot, 475-öt a Corvinus Egyetem nemzetközi gazdálkodás alapszakán kellett elérniük idén a felvételizőknek. 452 felett olyan népszerű szakokon volt a ponthatár, mint egyes keleti nyelvszakok, gazdaságtudományi képzések vagy a pszichológia alapszak. A diákok átlagosan 343 pontot értek el.

A bolognai rendszerről Manherz Károly felsőoktatási szakállamtitkár elmondta, hogy jövőre nagyjából 21 ezer 700 hallgató számíthat rá, hogy államilag támogatott finanszírozási formában megkezdheti tanulmányait mesterképzésben.

Kerekes Gábor, az Országos Felsőoktatási Információs Központ igazgatója elmondta: a népszerű képzéseknél, mint a gazdaságtudományi területen, a bölcsészettudományi területen többszörös a túljelentkezés, a műszaki szakoknál, a természettudományi és az informatikai képzéseknél viszont megfelelő az arány.

A ponthatárok meghúzása alkalmából rendezett Pont Ott Partin beszéltek a hallgatói térítésekről és juttatásokról is. Őri András, a Diákhitel Zrt. kommunikációs igazgatója arról tájékoztatott, hogy szeptembertől 10 ezer forinttal nő a diákhitel felvehető összege, így egy félévben 200 ezer forintból gazdálkodhat egy államilag támogatott hallgató és 250 ezer forinttal egy költségtérítéses.

A pótfelvételik is szóba kerültek - ezekre augusztus 13-ig jelentkezhetnek azok, akiket most sehova sem vettek fel, vagy nem is jelentkeztek a rendes felvételi időszakban. Államilag támogatott képzésre csak felsőfokú szakképzésben vagy mesterképzésben van lehetőség jelentkezni ebben a körben.

Nézze meg a szegedi pontszámokat itt!

Olvasóink írták

27 hozzászólás
12
  • 27. Lilulu 2008. július 28. 09:17
    „Lehet, hogy "Újonc" kicsit nagyarcúnak tűnik, de szerintem inkább tudatos, jogosnak érzem a problémát.
    Csakhogy, ... és most baromira nem leszek népszerű.
    Többek között erre lett volna jó a tandíj!! Akkor az ilyen 2es-3as tanulók elgondolkodtak volna azon, hogy vagy tanuljanak az érettségire és azelőtt is, vagy ne is jelentkezzenek, meg ha már bejutottak kezdjenek güzülni, hogy jó eredményt akarjanak elérni, tandíjmentességet kapjanak, és jó kis ösztöndíjat.
    Nincs motiváció, ez itt a gond, kevés a gyerek, sok a hely, így aztán ne is várjunk színvonal növekedést.”
  • 26. biológua 2008. július 25. 18:32
    „török 2008.07.25 17:20
    Kicsit nagy az arcod "újonc".

    De igen jól tájékozott. Belülről ismerem a problémát. Pl. kész kabaré, amit vizsgaidőszakban csinálnak a hallgatók a számítógépes regisztrációs rendszer (ETR) segítségével, hogy vizsgaidőpontokhoz jussanak. Állítom van olyan, aki 5-6x halaszt, miközben 2-3x vizsgázik, így ő egymaga képes elfoglalni 7-8 vizsgahelyet. Ha az oktató nem rugalmas (és miért lenne az) az ilyenek kb 3-4 ember vizsgázását teszik lehetetlenné, ha az oktató rugalmas, akkor csak bizonytalanná. Ez van.”
  • 25. dondongó 2008. július 25. 17:49
    „´TTK-s 2008.07.25 10:18
    A ponthatárok valóban röhelyesek´ A helyesírásod meg főként az. Igen röhejes.”
  • 24. Újonc 2008. július 25. 17:45
    „Nagy az arcom? Lehet, mondták már.
    De te félreértettél.
    Akik 2 félvében belül kihullanak mellőlem, azok veszik el lehetőséget, hogy fel tudjam venni normálisan az óráimat. Ez az ami piszkosul zavar.”
  • 23. skera 2008. július 25. 17:31
    „Igaza van. Ha magasabb lenne a ponthatár, akkor lehet, hogy kevesebb embert tudnának felvenni, de azok akkor nagyobb valószínűséggel benn is maradnának. És legalább lenne elég hely is, az első egy-két félév tényleg elég zsúfolt.
    A "nagy kérdés" tehát: kevesebb ember minőségi oktatására vagy több ember alacsonyabb színvonalú képzésére törekedjenek a felsőoktatási intézmények? Az állam ezt már eldöntötte sajnos, az utóbbit választotta. És ez csak rosszabb lesz szerintem...”
  • 22. török 2008. július 25. 17:20
    „Kicsit nagy az arcod "újonc". Előjogok? Ez nem a középkor.”
  • 21. Firedog 2008. július 25. 17:14
    „1997-ben végeztem biológia-környezetvédelem szakon.
    Merem állítani (tanáraimat és az intézményt dícsérve) sokoldalú és megfelelő oktatást kaptunk. A ciki csak az, hogy az a q. NAT (egyeseknektalán még rémlik valami...) NEM hozta be a környezetvédelmet tantárgyként, csak tantárgyközi területnek. Vagyis marad 1 árva biosz szak (amivel Tiszát lehetne rekeszteni...). Vagyis eltékozoltam a fiatalságomat (ui. tanultunk mi eleget), és nincs egy valamire való képzettségem a végén. No persze azóta szereztem még 2 árva képzettséget, amivel elvegetálok, de őszintén szólva rohadtul nem érdekel a melóm: ami érdekel (=amihez értek, amit szeretek csinálni), azokkal az irányokkal meg nem lehet manapság megélni.... vagyis elkúrt az egész életem.
    Azóta már többször eszembe jut, hogy ha most lennék 18 éves, akkor milyen pályát is választanék, amit szeretek is csinálni, tehetségem is van hozzá, és foglalkoztatják is az embert? NEM TUDOM. Sztem reménytelen a helyzet. Game over.”
  • 20. újonc 2008. július 25. 16:55
    „Bár az is lehet hogy az egészet csak a gólyatábor miatt csinálják, minél töb gólya, annál nagyobb buli az egész. Ez szomorú”
  • 19. Újonc 2008. július 25. 16:45
    „Most érettségizőként: többi mint 2x annyi pontom van a saját szakomra SZTE TTIK-n. Szégyennek tartom az SZTE részéről, hogy engedték lehúzni a ponthatárokat, de főként az állam részéről, hogy ilyen helyzetbe kényszerítik az egyetemeket.
    Nem az oktatás színvonalával van a gond, hanem a tömeges diplomásokkal! Minek legyen mindenhol egyfromán magas a színvonal? Menjenek szakmunkásoknak, akik nem tudnak vagy nem akarnak tanulni. Most is óriási különbségvan pl egy Ságvári és egy Csonka között.

    Ugyanakkor az SZTE-nek is hibája TTIK-n ami történt: saját maga hirdette a nyíltnapon, hogy itt a legnagyobb keretlétszám a TTIK-s szakokra. Ennek egyenes következménye, hogy kevés a jelentkező, alacsony a ponthatár. Az SZTE akkreditáltatta ekkora létszámmal a szakokat.
    Ennek mi szívjuk meg a levét akik akarnak is valamit a diplomával: felsőbb évesek meséltek, nem egyszer előfodult, hogy (csak hasarütésre mondom, az arányok az érdekesek) nem lehet az órákat rendesen felvenni, mert kevés a hely. Ha mégis sikerül úgy felvenni ahogy szertném, akkor is hgoy járhat az ember: föcin digitális térképészeten 20 hely van, 24 embert vettek fel, ami azért érdekes, mert 20 számítógép van. Vagy veszel magadnak lapotopo és úgy dolgozol, vagy majd jövőre találkozunk. A magam több mint 400 pontjával kitörölhetem a seggem, nem tanulhatok, mert a sok hülye elveszi előlem a helyet.
    Vagy egy másik esete: a tanterem befogadó képessége 100 fő, 250 embert vettek fel és mit mondd első órán a tanár: elnézést kérek, azoktól akinek nincs ülőhelyük, vagy be se fértek a terembe, de a társaság nagy része úgyis kibukik, nincs szükség nagyobb teremre.
    Azt kérdezem és erre válaszoljanak is: semmi előjogom nem lehet azért mert tanulok azokkal szemben, akik csak úgy beestek az alacsony ponthatár miatt?

    Az tény, és ezt a TTIK-sok tudják is, nagyon nehéz elvégezni tisztességesen, időben a szakot, és sokat is fog érni egy MSc-s diploma. Csak a rendszer túl sok akadály tesz elénk, többet mint ami kellene.

    Elsősorban az államnak kellene a létszám alapú támogatás helyett teljesítmény vagy teljesen más rendszerú támogatást adni az egyetemeknek.”
  • 18. weterz 2008. július 25. 16:07
    „TTIK-n azért ilyen alacsonyak a ponthatárok, mert rendre kevesebben jelentkeznek, mint a keretszám. Így a ponthatárt automatikusan a legszarabb eredményt elért tanuló pontjai adják.”
  • 17. gamorrano 2008. július 25. 15:58
    „skera végszavára és másoknak is:
    http://www.hirtv.hu/belfold/?article_hid=225849
    nehéz tárgy a matematika, de ketten azért csak összehozták valahogy. Libsi!”
  • 16. skera 2008. július 25. 15:19
    „Egy szintén TTK-s véleménye:

    Az intézménynek egyáltalán nem célja az egyetemen tartani a tehetségtelen hallgatókat. Ha nem tud eleget, úgy vágják ki, mint a sicc...
    A diploma egyáltalán nem értéktelenedett el a TTK-n, aki ott végezni tud, az már "tud valamit". Az új informatikai alapképzéseket pl. a felvettek 10%-a sem tudja elvégezni időben. Ez persze nagyrészt az előképzettség hiányának köszönhető. TTK-n tényleg elmondható, hogy aki nem tesz emelt szintű érettségit az adott szakirányból, annak nem sok esélye lesz, legalábbis nagyon nehéz dolga lesz.
    A közoktatás színvonala is jelentősen visszaesett és a diákok sem motiváltak egyáltalán a tanulásra (és még szépen fogalmaztam). 2,9-es középszintű matek érettségi átlag mellett hogy is várnánk el, hogy tömeges legyen a jelentkezés a műszaki, természettudományi és informatikai területekre? Ezeknek mindnek a matematika az alapja...”
  • 15. tothgy 2008. július 25. 14:30
    „A most diplomára pályázók jelentős része 15-20 éve még szakmunkásképzőt végezhetett volna.
    Nem csodálkoznék ilyen álláshirdetéseken hamarosan: szakmunkás vagy BSc., BA diplomával rendelkezőt keresünk felvételre. Szakmunkások előnyben...mert ők még dolgozni is megtanultak, nemcsak nagyrészt lógással tölteni az időt, mint azt előttem szólók kifejtették, sőt egy kulcsszó: motiváltak.
    A HR menedzserek és munkáltatók komoly feladatra vállalkoznak: megszűrni a valóban alkalmas jelölteket. Mert az oktatási rendszer ezt alig-alig teszi meg.

    Mellesleg közel egy évtizede ontja a tömegképzés a rengeteg diplomás hallgatót: ennyi ember, ha mind valóban alkalmas és érdemes a diplomájára, már tennie, teremtenie kellene, kellett volna, ott, ahol van, akár ha csak egy érettségivel is betölthető állást sikerült is megcsípnie - ennek már látszania kellene a magyar gazdaságon.

    A szakmunkásként végzettek pedig 6-8-10 évvel többet dolgoztak és ezalatt adót fizettek legalább, mint ma a sok diplomára pályázó, akik másoktól várják, hogy eltartsák őket. Méghozzá éppen az elődeiktől, akikkel össze vannak hasonlítva.”
  • 14. vélekedő 2008. július 25. 13:50
    „"Hamarosan lemegy a pontszám 100 alá..."

    Ez matematikailag kizárt.

    Mindenből kettes: 40 pont / 100 pont
    Minden érettségi tárgyából éppenhogy kettes: 20% -> 20 pont / 100 pont
    Egyik "felvételi" tárgyából éppenhogy kettes: 20% -> 20 pont / 100 pont
    Másik "felvételi" tárgyából éppenhogy kettes: 20% -> 20 pont / 100 pont

    Ez összesen 100 pont. Ettől kevesebb nem lehet, mert akkor valahol bukott, márpedig úgy - még - nem tanulhat tovább.”
  • 13. szerintem 2008. július 25. 13:39
    „Én a középiskolai részét látom. Eszméletlen tempóban csökken a színvonal. Egyik szakom pl. töri, ami, valljuk be tanulós tárgy. Csakhogy a mai fiatalok jó részének a tanulás sokadik dolog az életében. Haverok, zene, internet, koncertek, műköröm, lógás, "shoppingolás", buli, csajozás-pasizás, ehhez jön sokszor a szülői tehetetlenség stb. Persze ezek is kellenek, de a megfelelő sorrendben. Fejre is állhatok, alájuk tehetek mindent, színesíthetem az órát, lehetek szigorú, akkor is egyre több az érdektelen gyerek.
    Én 32 vagyok, annak idején kétszer ennyien voltunk, fele ennyi egyetemi-főiskolai helyre, hajtottunk mint a franc, és nem volt kredit rendszer, háromszor nem sikerült vmi, megbuktál évismétlésre.
    Ó, és még egy apróság. Az érettségi, ami most már egyben a felvételi is, sokkal alacsonyabb színvonalú, (nevetségesek a százalékok, pl. 10%kal lehet menni szóbelizni) mint amikor annak idején az ember júli legelején elment az egyetemi felvételire.
    És még egy megjegyzés. Biztos, hogy a tanárok színvonala is romlik, hiszen ezekből a gyengékből lesznek a jövő tanárai, de látom az iskolámban, pedig a legjobbikak egyike, hogy a nagymúltú, nagytudású idősebb kollégák is szenvednek a mai fiatalokkal.”
  • 12. Édes Imre 2008. július 25. 11:53
    „Az utóbbi 6-8 évben végzettek színvonala (tanárok) is alacsony már,komoly szakmai hibákat vétenek, mi várható ezután???
    A pályakezdő pedagógusok (5 évig számít pályakezdőnek) kapnak hamarosan 40 000 ft pótlékot, a 25-38 éve tanító, önmagukat képező, nagy gyakorlatú kollégáik pedig semmit...
    Hamarosan lemegy a pontszám 100 alá...”
  • 11. biológus 2008. július 25. 11:26
    „cyt 2008.07.25 08:05
    " a mai csak pénzszemléletű felsőfokú oktatás "testidegen" a neveléstől és oktatástól."

    Ehhez csak annyit szeretnék hozzáfűzni, hogy az egyetemek (felsőoktatási intézmények) csak alkalmazkodnak a mindenkori szabályozókhoz, törvényekhez. Ha valamelyik intézmény nem ezt tenné, akkor alulmaradna a versenyben (mert például hallgatókat veszítene), vagy csak egyszerűen jogellenesen működne.”
  • 10. biológus 2008. július 25. 10:59
    „vélekedő 2008.07.25 10:40
    "Hát én már csak a 20 pontos rendszert ismertem. Azt is csak hírből. Ott 10 pont volt a hozott, 10 szerezhető."

    Én is ebben a rendszerben felvételiztem 1978-ban. A hozott pontszámok az értettségi vizsga SZAKtárgyaiból tevódtek össze, a felvételinek volt írásbeli és szóbeli része is.”
  • 9. biológus 2008. július 25. 10:53
    „Egyetemi oktatóként szeretném - számos kollégám véleményével megegyezően - megjegyezni, hogy a BSc képzésre felvett hallgatók átlagos színvonala minősíthetetlenül alacsony. A rossz teljesítményt nyújtó hallagtóktól egyébként nem könnyű megszabadulni főleg a hihetetlenül liberális szabályozók miatt. Csak illusztrációként említem meg, hogy amikor én voltam egyetemista (biológia-kémia szakon), akkor az első 4 félévben az utóvizsgák száma maximum 7 lehetett, a nyolcadik az egyetemről való elbocsátással járt. Manapság nem ritka az olyan index (leckekönyv), amelynek egyetlen oldalán van ennyi. Egyetértek minden eddigi hozzászólóval abban, hogy a törvényi szabályozás messze elmarad a kívánatostól, pl halvány lilánk nincs arról, hogy a következő tanévben először tömegesen végző BSc hallgatók, milyen szabályok szerint kerülhetnek az MSc szintre. stb. stb.”
  • 8. vélekedő 2008. július 25. 10:40
    „Hát én már csak a 20 pontos rendszert ismertem. Azt is csak hírből. Ott 10 pont volt a hozott, 10 szerezhető.

    A központi népbutítást, mint kifejezést nem tudom értelmezni. Erre az egyetemek saját jól felfogott érdekükből származó kapzsisága sokkal inkább belejátszik.”
27 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szétszedik a Gombát - raktárba kerül a kupola

Szeged - Elkezdték bontani tegnap a szegedi Gomba faszerkezetét. A kupola elemeit raktárba viszik,… Tovább olvasom