Délmagyar logó

2016. 12. 10. szombat - Judit 0°C | 9°C

A fizetés egyharmadát viszi el havonta az autózás

Hiába terhelik egyre magasabb költségek az autózást, egyre többen ülnek naponta a volán mögé. Munkaeszközzé vált a személygépkocsi, annak ellenére is, hogy fenntartása a hazai átlagfizetés, a bruttó 150-160 ezer forint nettójának az egyharmadát is felemészti.
Hiába terhelik egyre magasabb költségek az autózást, egyre többen ülnek naponta a volán mögé. Munkaeszközzé vált a személygépkocsi, annak ellenére is, hogy fenntartása a hazai átlagfizetés, a bruttó 150-160 ezer forint nettójának az egyharmadát is felemészti. Számításaink szerint még az olcsó rezsijű Suzukira is több mint 30 ezer forintot rá lehet költeni havonta.

Helyszíni bírság

A szabálysértési törvény rendelkezései szerint – tudtuk meg Tuczakov Szilvánától, a Csongrád Megyei Rendőr-főkapitányság sajtóreferensétől – a helyszíni bírság összege 500 forint és 10 ezer forint között mozog, azaz az adott szabálysértés, annak súlyossága és egyéb más körülmény dönti el adott esetben a konkrét összeget. Vagyis ez azt jelenti, hogy amennyiben szabálysértés miatt a rendőr helyszíni bírságot szab ki, valamennyi – ezzel is szankcionálható – szabálysértés esetén ez a „tól-ig" határ.

Csak azok szembesülnek havonta az autózás csillagászati árával, akik pontos könyvelést vezetnek a családi kiadásokról. Ráadásul mi csak az úgynevezett alapvető költségekkel számoltunk, és nem vettük figyelembe az extrákat, például a törlesztőrészleteket, a bírságokat, az autóban keletkezett károkat. Így is havi 30 ezer 400, évi 364 ezer 800 forintos fenntartási költséget sikerült összehoznunk. Feltételeztük persze, hogy az autós az itthon olcsó rezsijű kocsinak számító Suzuki Swiftet választotta ki magának.

Amivel a mi suzukisunknak alapjáraton számolnia kell, az az, hogy csak a városban, egy hónap alatt kényelmesen elfüstölhet negyven liter, vagyis egy tank benzint. A körülbelül tízezerbe kerülő üzemanyagköltségre havi átlagosan kétezer forintos kötelező, és hatezer forintos casco biztosítási díj rakódik. Amennyiben pedig autósunk a tolvajok kedvenc márkáját nem akarja csillaggarázsban tartani, akkor jó, ha még ötezer forintos bérleti díjat hozzátesz a számlához.

A minimumkiadásokat a „súlyadó" évi átlagosan 8-12 ezer forintos díja, a kötelező szerviz évi 20-30 ezres tétele dobja meg, igaz, ez utóbbit sokan elbliccelik. Mosatni is kell a kocsit – számoljunk havi egyszer ezer forintot –, ősszel és tavasszal gumikat kell cserélni, ami alkalmanként hatezer, zöldkártyát pedig 6-8 ezerért kapunk. Ha a jogosítványunkat kell megújíttatni, a háziorvosnál 4-5 ezer forintot hagyunk. Több ezer forintért vásárolunk autóápolási cikkeket, jégoldókat, páramentesítőket is. A riasztó ára 50 ezernél indul és elérheti a 200 ezret is. Ha pedig hetente csak kétszer-háromszor parkolunk fizetős zónában, akkor is nyugodtan kalkulálhatunk további kétezer forintos kiadással. Ez még mindig kevesebb, mint a Mikulás-csomag 5460 forintos ára.

 
Négy ember, egy autó

Szegeden húsz év alatt megduplázódott a gépkocsik száma – tudtuk meg a Csemete Környezet- és Természetvédelmi Egyesülettől. Legutolsó, 2002-ben készült felmérésük szerint 1980-ban 18 ezer 914, több mint húsz évvel később 42 ezer 905 autót számláltak. Míg akkoriban kilenc emberre jutott egy kocsi, ma négyre, vagyis egyszerre egy időben az egész város beférne a személygépkocsikba. Azóta az autók száma tovább nőtt. Ugyanazokon az utakon tehát dupla annyi szegedi autó közlekedik, és ekkor még nem vettük figyelembe a teherautókat, kamionokat és a környező településekről, vagy külföldről érkezőket. Románia uniós csatlakozása óta becslések szerint a kamionforgalom csaknem megduplázódott. 
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Pont kerülhet a kórház és a klinika megállapodására

Korrigálja a múlt héten sok hibával megjelent betegbeutalási rendet az Egészségügyi Minisztérium. A… Tovább olvasom