Délmagyar logó

2018. 10. 23. kedd - Gyöngyi 7°C | 17°C Még több cikk.

A Gripen is bemutatkozott a légiparádén

Fantasztikus légiparádét hozott a kilencedik kecskeméti nemzetközi repülőnap és haditechnikai bemutató. Az első napon hetvenezren kémlelték az eget, több mint húsz ország majd száz repülőgépét láthatták az égbolton. A hazai nagyközönség először szemrevételezhette a magyar pilóták vezette Gripeneket. A Bochkor Gáborral, valamint Palik Lászlóval fémjelzett, Lóerők és szárnyak bemutató is óriási sikert aratott.
A hazai nagyközönség először Kecskeméten, a Magyar Honvédség 59. Szentgyörgyi Dezső légi bázisán láthatta a svéd Gripeneket repülni. Murguly Gusztáv vezette fel a hét vadászbombázóból álló JAS–39-es nyitóképet. – Egy közepes nehézségű koreográfiát mutattunk be, amit másodpercre pontosan teljesítettünk – árulta el a svédországi kiképzésről már oktatóként hazatért negyvenéves Gripen-pilóta.

Kötelékek köteléke

A látványos légiparádé kikezdte a nyakizmokat: reggel 8 órától este 18 óráig megállás nélkül 21 ország és a NATO katonai légierejének 72 repülőgépe, öt köteléke és további polgári gépek tartottak bemutatót.

A fényképezőgép majd mindenki nyakában ott lógott, a gyakorlatiasabb látogatók székekkel, plédekkel és távcsővel felszerelkezve érkeztek. A legtöbbször a spanyol EF–18-as és a kötelékek bemutatói alatt villantak a vakuk. A hispán Hornet repertoárjából nem hiányoztak a nagy túlterhelésű manőverek. A két hajtóműves, dupla függőleges vezérsíkos Lódarazsat kilenc év után láthatták újra a légiparádén.

A kötelékek közül a francia bemutatót várták a legtöbben: a gallok lélegzetelállító produkcióval szórakoztatták a közönséget. A Patrouille de France, a kontinens legidősebb köteléke 55 éves tradícióval bír. Sorra mutatta be a lenyűgöző képeket: a nagy gépet, a nyíl alakzatot és a T formát. A gépek szárnyai között nemegyszer csupán egy méter volt a távolság. A piros és kék füstcsíkot maguk után húzó gall pilóták zárásként egy gigantikus szív alakkal búcsúztak, amelyet Cupido nyilával lőttek át.

Show földön, égen

Ekkor még hátra volt a nap egyik leglátványosabb show-ja, amikor is egy MiG–29-es vadászgép, egy amerikai Bell Cobra helikopter, és egy sportrepülőgép a levegőben, míg a Red Bull Racing Team Forma–1-es versenyautója a földön kelt versenyre egymással. A MiG–29-es vadászgépet Pető István dandártábornok, a légi bázis parancsnoka vezette, Bochkor Gábor rádiós műsorvezetővel a másodpilóta ülésén. Az Extra 330-ban Besenyei Péter műrepülő világbajnok manőverezett, míg a versenyautó volánját Palik László markolta.

A Hungaroring Sport Zrt. elnöke alaposan meghajtotta David Coulthard 700 lóerős versenykocsiját: 286 kilométer per órás sebességgel száguldott a két kilométeres kecskeméti pályán, nem is csoda, hogy minden vetélytársát lezúzta, így mosolyogva kászálódott ki a kasztniból.

Palik és Bochkor

– Egész évben terepralizom és pályaversenyzek, így felkészültnek éreztem magam. Persze kevésbé a versenyre, mint inkább arra figyeltem, hogy elérjem az autó csúcssebességét és azt egy kicsit tartani tudjam – árult el kulisszatitkokat a Forma–1-es versenyek kommentátora. Palikot az sem zavarta, hogy ezúttal sem maga előtt, sem a visszapillantó tükörben nem láthatta vetélytársait. – A kifutó hatalmas betonkockákból van összerakva, borzalmasan igénybe vette a futóművet. Kétszáz fölött olyan rezonancia jött be az autóba, hogy alig láttam valamit. A pálya végére beállítottunk egy autót, aminek égett a reflektora, hogy következtetni tudjak a féktávra. Egy Forma–1-es autó manapság a legbiztonságosabb jármű – mondta széles mosollyal kísérve Marsi Anikó férje.

Közben Bochkor Gábor is földet ért a MiG-gel.
– Én is megmarkolhattam a kormányt. Ha egy picit feljebb húztam az órát a kelleténél, vagy kopott a sebesség, akkor a dandártábornok úr korrigált, de egyébként utasként viselkedett az első kabinban.

Gripenben is volt már szerencsém ülni, de a MiG–29-es a repülők királya, gyakorlott egymotoros pilótaként óriási élmény volt benne utazni. A túlterhelést, a nyomást is meg lehetett szokni egy idő után – lelkesedett a rádiós műsorvezető.

Bochkor szerette volna meglepni egy MiG–29-es pólóval Várkonyi Andreával közös kisbabájukat, Nórát, de túl nagynak találta az ingecskét. – A páromnak azért vettem pólót és sapkát is, mert az utóbbi időben ő is rajong a repülőkért.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Óhajok és csillaghullás

Ha garancia lenne arra, hogy a hullócsillag láttán elmormolt kívánság valóra válik, akkor az e hét… Tovább olvasom