Délmagyar logó

2017. 08. 22. kedd - Menyhért, Mirjam 14°C | 24°C Még több cikk.

A gyalogosok jogaiért tekertek a kerékpárosok

Szeged - Hatszázan kerekeztek együtt hétfőn a belvárosban az autómentes nap alkalmából, a Critical Mass szegedi demonstrációján. A Huszár Mátyás rakparton baleseti szimulációt nézett végig ezer középiskolás és egyetemista.
– Csináljunk felfordulást Szegeden! – ordított ki a kerékpárosok áradatából egy ifjú bicikliző tegnap délután, a Critical Mass Szeged és a Magyar Kerékpárosklub Szegedi Alapszervezetének demonstrációján. Ez a kiszólás épp ellentétes a két szervezet célkitűzésével: a Tisza-parti városban legyen rend a közlekedésben!

– Azt szeretnénk elérni, hogy a járda maradjon csak a gyalogosoké. Szeged kerékpáros útvonalainak nagy része jelenleg a járdán vezet, hiszen a tervezők és a közlekedésért felelős politikusok úgy vélték, a kerékpár zavarja a gépjárműveket. Azzal azonban, hogy a járdára kényszerülünk, veszélyeztetjük a gyalogosokat – magyarázta a demonstráció szervezője, Dovalovszki András. Szerinte az is sok vitára ad okot, hogy mivel a legtöbb bicikliút a járdán vezet, a drótszamárral közlekedők jóhiszeműen ott is a gyalogosok helyén gurulnának, ahol nem szabad.

Kerékpáros demonstráció Szegeden. Fotó: Karnok Csaba
Bicajokat a magasba! – Demonstráció Szegeden.
Fotó: Karnok Csaba

– Mi lenne a megoldás? – kérdeztük a főszervezőt. – Ötleteink a Critical Mass honlapján olvashatók. A kerékpárút fórumon Csüllög Imi fikciói figyelemre méltók – mondta Dovalovszki.

A 22 éves jogász hallgató, Csüllög Imre ötletei között szerepel – többek között – az is, hogy a város külső területein hozzanak létre biciklitárolókat. Ezt az elképzelést már az önkormányzathoz is eljuttatták. – Szeretném, ha Szegeden is megvalósulhatna az, amit Dániában láttam. Ott még az országút mellett is kerékpárút vezet – vallott álmairól a fiatalember.

Legyen a járda csak a gyalogosoké! – Ezt szeretnék elérni a szegedi biciklisek. Fotó: Karnok Csaba
Legyen a járda csak a gyalogosoké! – Ezt szeretnék elérni a szegedi biciklisek.
Fotó: Karnok Csaba

A változásban bízik a Kaukázus zenekar is. Idén először a csapat négy tagja, két tandem bicajon tekert a szegedi tömeggel. A 600 résztvevő közül többen érdekes járgányon tették meg a kijelölt útvonalat. A rendőri felvezetés mögött gurult például a 15 éves Csala Tas egy narancssárga, házi készítésű chopperrel. De a 47 esztendős Jenei István otthoni gyártású velo-velo carja is az egyedi kategóriába sorolható, hiszen fekvő pozícióban lehet tekerni.

A Magyar Kerékpárosklub célkitűzései támogatására október 31-ig folytatja az aláírásgyűjtést. Eddig majd ötszázan látták el kézjegyükkel „A járda a gyalogosoké!" című petíciót, melyet a klub a szegedi önkormányzathoz szeretne eljuttatni.

Halálos karambol

Egy fiatal lány „halt meg" abban a balesetben, amelyet tegnap szimuláltak a Huszár Mátyás rakparton. A Rotaract Club Szeged ötletéhez idén, az autómentes napon a Csongrád Megyei Baleset-megelőzési Bizottság is csatlakozott. – Célunk, hogy gondolkodásra késztessük a fiatalokat – tudtuk meg Vad Róberttől, a testület titkárától. A bemutató, melyet majd ezer középiskolás és egyetemista nézett végig, sokkolóra sikerült.

Szimulálnak. Miskolczi Róbert
Szimulálnak. Fotó: Miskolczi Róbert

A forgatókönyv szerint a Wartburgban utazó fiatal fiú és lány frontálisan karambolozik a Skodával, amelyet egy ittas férfi vezet. A helyszínre érkező mentősök már nem tudnak segíteni a 16 éves lányon. Holttestét tűzoltók vágják ki az eldeformálódott roncsból. Közben megérkeznek a lány szülei, majd a halottas kocsi... A nézők közül néhányan könnyeikkel küszködtek a „baleseti színjáték" láttán.

Diákok autómentes napja Vásárhelyen

Több száz hódmezővásárhelyi általános iskolás szállta meg tegnap az autómentes világnap alkalmából a város határában lévő Téglagyári tanösvényt. Az eseményt Almási István alpolgármester és Kallai Árpád, az Erzsébet-kórház főigazgatója nyitotta meg, akik köszöntőjükben az egészséges életmód és a környezetvédelem fontosságára hívták fel a diákok figyelmét. A program mezítlábas tornapálya- avatóval kezdődött, amely a Tisza-Marosszögi Vízgazdálkodási Társulat támogatásával az Egészséges Vásárhely program keretében valósult meg.

Diákok autómentes napja Vásárhelyen. Fotó: DM/DV
Diákok autómentes napja Vásárhelyen.
Fotó: DM/DV

A különleges pályán különféle tornagyakorlatokat végeztek a diákok. A délután két óráig tartó rendezvényen többek között volt futóverseny és – a rendőrség közreműködésével – kerékpáros ügyességi verseny. A gyermekek védőnők segítségével tartásjavító, illetve tanulást és koncentrálást segítő gyakorlatokat sajátíthattak el. Emellett volt autómentes napi totó, rajzverseny, vetélkedők és közlekedésbiztonsági előadás is.

Olvasóink írták

63 hozzászólás
  • 63. TZiky 2008. szeptember 24. 15:17
    „@61
    Hétköznaponta a Nagykörúton szoktam munkába kerékpározni, besorolva a balra kanyarodáshoz a Bakay Nándorra. Hétvégénként a Nagykörúton a Madách-ig szoktam kerékpározni naponta legalább egyszer. ( Azért csak addig, mert onnantól tábla tiltja. ( Ahol lehet, nem is megyek a "kertek alá", hogy a többi közlekedő "szokja" a kerékpárost az úttesten. Mert szerintem lakott területen belül ott a helye. )

    Üdv:
    TZiky:-))”
  • 62. ifj. Nagy Gábor 2008. szeptember 24. 08:55
    „Nem állítható kategorikusan, hogy _csak_ külterületen lehet szükség kerékpárútra, de belterületen rengeteg buktatója van.

    Az úttesten megvannak a lehetőségek a hely megteremtésére. A Szilléri sugárúton például jelenleg nyilván nem jó úttesten kerékpározni, hiszen szűkek a sávok, de miért? mert a kerékpárút kialakításához kellett a hely - viszont ugyanennyi helyet másképpen is lehetett volna találni, amivel nem járt volna együtt a Fecske utcánál gyalogosútvonalat kétszer keresztezés, és a Fecske/Deberceni utcából/ba hajtó autósokkal való konfliktushelyzet. A Rókusi körút kétszer két sávos - erre például egy megoldási lehetőség az szakirodalom ún. "majdnem négysávos út"-ja, amikor azt mondjuk, hogy az út szélére festünk egy kerékpársávot és mellette nem jelöljük külön a két forgalmi sávot, de két személyautóval el lehet férni egymás mellett, egy teherautót is meg lehet előzni, csak két teherautó nem tudja egymást megelőzni, de ez ugye nem is nagyon szükséges. Számszerűen két 3,5 méter széles sáv helyett lesz egy 1,5 méter széles kerékpársáv és a maradék 5,5 nincs felfestve 2×2,75-re, de lényegében úgy működik.”
  • 61. nahát 2008. szeptember 24. 08:11
    „Kedves TZiky a 60-ból!
    Szívesen biciklizne a Kossuth L. sgt-n? Vagy a Rókusi körúton, netán a Szillérin, Budapesti körúton,....? Ezek nem esnek lakott területen kívül, mégis iszonyú a forgalom.
    Nem lehet mindig a "kertek alatt", kis utcákon tekerni, mert nem arra van az uticél. (Bár ha csak lehet, én így kerózok)”
  • 60. TZiky 2008. szeptember 24. 06:49
    „@59
    "A kerékpároknak valóban az úttesten van a helye, és kizárólag ott kellene kerékpárutakat építeni, ahol a forgalom veszélyezteti a biciklizőket!"
    Azaz kizárólag lakott területen kívül van szükség a kerékpárutakra.

    Üdv:
    TZiky:-))”
  • 59. joy 2008. szeptember 23. 23:45
    „Már az is jobb lenne, ha egy átgondolt koncepcióban rendeznék a kerékpárok közlekedését, mert ami most van az minden, csak nem emberi.
    A kerékpároknak valóban az úttesten van a helye, és kizárólag ott kellene kerékpárutakat építeni, ahol a forgalom veszélyezteti a biciklizőket!
    De ott sem a járdán fölfestett sárga csíkkal hanem önállóan, és a kereszteződéseken egyértelműen átvezetve úgy, hogy se a gyalogosok, se a gépjárművek útvonalát ne keresztezzék!”
  • 58. ifj. Nagy Gábor 2008. szeptember 23. 23:12
    „57. mnx 2008.09.23. 22:48
    "Ön az, aki a villamosokban (kalappal le!) olyan jol kiismeri magat?!

    Nos ma biciklikröl irunk."

    Így van. Itt biciklikről, a másik cikknél villamosokról. Mi a probléma (a lentin kívül)?

    "Nekem sincs sajnos biciklim.
    1967-ben elloptak az SR 26-osomat a "Fülöp" elöl!!!"

    Ezen sajnos nem tudok segíteni, mivel akkor még nem is éltem!”
  • 57. mnx 2008. szeptember 23. 22:48
    „Tisztelt Hozzaszolok, különösen ifj. Nagy Gabor!

    Ön az, aki a villamosokban (kalappal le!) olyan jol kiismeri magat?!

    Nos ma biciklikröl irunk.

    Nekem sincs sajnos biciklim.
    1967-ben elloptak az SR 26-osomat a "Fülöp" elöl!!!”
  • 56. Borgnine 2008. szeptember 23. 22:41
    „"Ha meg kivasalom őket a szabálytalan közlekedésük miatt, én vehetek új szélvédőt, motorháztatőt meg lámpákat."

    Neked mi a faszból van a kocsid, alufóliából?”
  • 55. Mil 2008. szeptember 23. 21:08
    „Amott válaszoltam..”
  • 54. ifj. Nagy Gábor 2008. szeptember 23. 20:32
    „Mi az Mil, elfogytak az érvek?

    Egy picit balra tekerik a kormányt és kész, nem olyan nehéz az, mindennapi tapasztalataim alapján rengeteg autósnak sikerülni szokott. Továbbra is mondom, akkor anyáznának igazán, ha a járdán megjelenve eléjük hajtanék.

    Ha meg úgy mennék, hogy ne hajtsak eléjük, akkor meg én anyáznék, mert nem haladok.”
  • 53. Mil 2008. szeptember 23. 20:18
    „Jól van, ha azt akarjátok, hogy anyuka egész nap csukoljon otthon, akkor tekerjetek csak az úton :)”
  • 52. CsImre 2008. szeptember 23. 20:00
    „Kedves Herrné!

    Most a Rókusi ált. isk. előtt a gyalogosréz és a suli közé vezetik a bicikliseket. A szabályos biciklis tehát akár 20-szal hajthat el a gyereked előtt, mikor kilép a suliból, és akkor még a biciklis nem is száguldott, és szabályos is volt. Mert szabályos, még lehet szar megoldás, és esetünkben az is.

    Kedves rozsa58!

    Köszöntünk a kerékpárosok egyre növekvő táborában! Reméljük idővel egyre jobb lesz tekernünk a városban akár két, akár három keréken! ?

    aa2!

    A hídon az autók okozta dugóban minden reggel araszolnak ennyit a trolik, buszok. És az utasok is szívják a gázt.”
  • 51. CsImre 2008. szeptember 23. 19:59
    „Kedves Mil!

    A félmilliós bringák a fekvőbiciklik voltak, és nem lehet velük száguldozni. amúgy nem tök mindegy mennyibe kerül a bicikli? Úgyis annyival megy az illető, amennyit az erőnléte enged, ebben ez a szép :D

    Hétköznapi biciklis, aki minden nap kerékpárral jár munkába, boltba, bankba, gyerekért, stb.
    A hídi kerékpársáv Újszeged felé haladva a legbiztonságosabb a városban. Nem kerékpárpályákat akarunk, hanem azt, hogy az úton biztosítsanak számunkra helyet.

    Kedves Mike3!

    A kerékpárosoknak is ismerni KELL a KRESZ-t, mint bárki másnak, és be is kell tartani! Csak nekik nincs papírjuk, míg az autósoknak van, de ez nem garancia a szabálykövetésre, sajnos ezt látjuk.

    ,,Nem értem miért kell dugóval terhelni az amúgy is problémás közlekedést!"

    Ezt nem értjük mi sem. Talán kérdezd meg a reggelente dugót okozó autósoktól.”
  • 50. CsImre 2008. szeptember 23. 19:58
    „Kedves ele!

    Valójában természetesen a városokban kell az úton biciklizést értelmezni. A városokon kívül, vagy a városból kivezető utaknál (Algyői út pl. Baktónál) már érdemesebb külön kerékpárutat építeni, mivel az autós-kerékpáros sebességkülönbség jóval nagyobb, mint a városban, a kereszteződés ellenben sokkal kevesebb van.

    Érdemes megnézni egy reggel dugót, és látni, hogy az Audi A6 hogy áll a dugóban, a 10.000 ft-os bicikli meg hogyan húz el mellette vígan, és az Audi hogy szenved a parkolóhellyel, míg az olcsó bicikli nem . Ma majdnem elütöttek a Petőfi Sándor sgt. kerékpárútján, mert nem adtak elsőbbséget. Ürügy, túl gyors voltam. 20-szal mentem egy néni mögött... egyesek szerint a jármű tömege, és márkája ad több-kevesebb jogot a közlekedésben.

    Örülök észrevételednek!”
  • 49. ifj. Nagy Gábor 2008. szeptember 23. 19:20
    „21. Mil 2008.09.23. 12:15
    "De én pl. hétköznapi biciklis vagyok, bár igaz, ritkán használom, de sose volt gond járdán menni."

    Akkor te nem is hétköznapi, hanem alkalmi biciklis vagy. Azt elhiszem, hogy ilyenként a járdahasználat hátrányait nem látod, de éppen ezért elhihetnéd azoktól, akik mindennapi kerékpározók.

    21. Mil 2008.09.23. 12:15
    "Az autósoknak sem jó ha az úton van a bicikli, senkinek sem jó igazából, csak 1-2 fanatikusnak, aki ezerrel teker."

    Az autósnak jobb, ha egy kereszteződésben előbukkan a sövény mögül, parkoló autó mögül?

    22. Mil 2008.09.23. 12:20
    "Egyébként eélg sok helyen nincs már padka kereszteződésekben a járdán. Na bumm, akkor alakítsuk át itt is, ahol még van."

    Mégegyszer mondom, az autós a járdán gyalogosra számít és neki fog menni a kerékpárosnak. De akárhányszor leírom még a kedvedért...

    22. Mil 2008.09.23. 12:20
    "De akkor ezek szerint nektek egyfajta biciklis "autópálya" kell, ami lehetőleg nem kereszteződik semmivel, és senki más nem hajthat rá, és nem is kell lasítani sehol, lehet 30-40-50-nel döngetni rajta folyamatosan. Nahát ezt felejtsd el sztem."

    Az úttesten ez igen sok helyen működőképes. Amelyet 11 óra 01 perckor még jónak tartottál, 11:39 óta már nem tartasz annak. Mi történhetett közte? Ja, beírtam, hogy egyetértek, és mivel te csak vitatkozni akarsz, elvek nélkül, gyorsan váltottál, hogy tovább ellenkezhess. Gratulálok...

    28. Mil 2008.09.23. 12:44
    "Ja, ha meg annyira haladni akarok, akkor eleve nem is keróval megyek.. Azért ne essünk már túlzásokba,Ifj. NAgy Gábor Úr!"

    Nem esek túlzásba. 5-6 kilométerig a kerékpárnál gyorsabban hétköznap, városban mással se tudsz menni, Szegeden pedig ez igen sok utazási viszonylatban elég is (ne gyere nekem a Szőreg-Sziksósfürdővel, mert az nem jellemző nagy tömegekre :) ).

    34. Mil 2008.09.23. 13:13
    "Jó, de nyilvánvalóan irreális az ifj. NG által szorgalmazott "biciklipálya" is, azaz nehogymár lassítani kelljen, vagy lassabban haladni.."
    Nincs biciklipálya, csak a te fejedben, de ott nagyon, ennek ellenére ne adj olyat a számba, amit nem írtam!!!

    Ha egy fő- vagy gyűjtőút úttestjén haladsz, ott ugye tudsz haladni, mert az elsőbbséged megvan. A járdán nincs, ezt tessék felfogni!

    34. Mil 2008.09.23. 13:13
    "Én meg biciklis és járművezetői szemmel is kifejezetten veszélyesnek ítélem az úton vezetett kerósávot."

    Pedig az teszi láthatóvá a kerékpárost és a konfliktusok úgy előzhetők meg, ha annak lehetséges résztvevői látják egymást. Ha el vannak dugva az út szélén, akkor a konfliktus az útkereszteződésben pontszerűen jelentkezik és sokkal nehezebb elkerülni.”
  • 48. ifj. Nagy Gábor 2008. szeptember 23. 19:18
    „25. Herrné 2008.09.23. 12:30
    "Az én jogaimért nem tekerjen egyetlen bunkó biciklis sem."

    Nem bunkó biciklisek tekerhetnek?

    És ha az önkormányzat a biciklisekre hivatkozva teszi veszélyessé a gyalogosok számára a járdát?

    Szerinted a biciklisek szeretnének gyalogosokat elütni? Nem, ezért is tiltakoznak, a gyalogosok védelmében is, de a gyalogosok is nyugodtan csatlakozhatnak, ha nyugalmat akarnak maguknak a járdán.

    Persze ha Herrné elvből utálja a biciklikseket, akkor ellenezheti ezt, de akkor a biciklisek ott lesznek a nyakán a járdán. Namost el kell dönteni, melyik a kisebb rossz, az elvi utálat, vagy a biciklis a gyakorlatban. :-))))”
  • 47. rozsa58 2008. szeptember 23. 19:17
    „Ahogy olvasom a hozzászólásokat, már látom, hogy kerékpárút pocskondiázásból és köpködésből fog keletkezni:(:(
    Hát...nagyon szánalmasak vagytok!!!”
  • 46. E-Medve 2008. szeptember 23. 18:27
    „blueshark: nagyon jól szóltál a napi Critical Mass kapcsán. Találó.”
  • 45. blueshark 2008. szeptember 23. 17:33
    „Egyébként erről is szólt a Critical Mass.Csak el kell olvasni a cikk címét.”
  • 44. blueshark 2008. szeptember 23. 17:31
    „Valaki mondja már meg Szegeden hol lehet biciklizni a közös járda-kerékpáruton, hogy ne gázoljon el ..... gyalogost aki a Kárász utcán képzeli magát, miközben a felfestett kerékpárúton sétálgat.”
63 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Már vészhelyzet van, de nem fújtak porriadót

Szeged - Csökkent a levegő porkoncentrációja az elmúlt években Szegeden. A szálló por egészségügyi határértéke köbméterenként 75 mikrogramm. Tovább olvasom