Délmagyar logó

2016. 12. 09. péntek - Natália -4°C | 7°C

A jó vezető nem díjazza a hízelgést, de bírja a kritikát

Szeged - Rugalmatlan, következetlen, nem ért a feladatához – mondja sok alkalmazott a főnökéről. Az SZKT ügyvezető igazgatóját és az Országos Mentőszolgálat regionális orvos igazgatóját kérdeztük: mire ügyel egy jó vezető. Fontos a kapcsolat a munkatársakkal, az őszinteség és a példamutatás, derült ki: a főnök ne várjon el többet a munkatársaktól, mint amit magától megkövetel.
Következetlen, rugalmatlan, hozzá nem értő, zsarnok, bizalmatlan és önhitt. Hasonló vádakat fogalmaz meg megannyi alkalmazott, ha a főnökéről van szó. Az SZKT ügyvezető igazgatóját és az Országos Mentőszolgálat regionális orvos igazgatóját kérdeztük: hogyan tudják kivédeni ezeket a buktatókat.

– A volt főnököm határozatlan volt, nem engedett önállóan dolgozni. Olyannyira nem bízott meg bennem, hogy miután felmondtam, nem engedte, hogy letöltsem a felmondási időt – emlékezett vissza a 28 éves Kovács Izabella, aki jelenleg egy rendezvény- és utazásszervező cég alkalmazottja. A mostani vezetővel elégedett: következetes, és próbálja kezelni a cégen belüli konfliktusokat.

Cserjés Andreát tisztelik mentős munkatársai, tudják, közülük való Fotó: Miskolczi Róbert
Cserjés Andreát tisztelik mentős munkatársai, tudják, közülük való Fotó: Miskolczi Róbert

A rossz főnököt Izabella szerint a jó társaság ellensúlyozhatja: van kivel kibeszélni az alkalmatlan vezetőt. Egy amerikai felmérés azt mutatta, az alkalmazottak csaknem fele nem tiszteli elöljáróját – és gyanítható, hogy nálunk sem jobb az arány.


A hízelgés nem nyerő
Próbáltak már önnél hízelgéssel előnyhöz jutni? – érdeklődtünk a két vezetőnél a jól ismert embertípusról, aki „felfelé nyal, lefelé tapos". – Tapasztaltabb vagyok én annál, hogy megvezessenek – jött a válasz az SZKT igazgatójától, aki nem szereti, ha hízelegnek neki – ilyen esetekben hamar lezárja a beszélgetést. Cserjés Andrea nem foglalkozik ezekkel az emberekkel, vagy ha mégis, állításaikat gondosan ellenőrzi. Így nem feketíthetik be a munkatársaikat.

– Az esetek túlnyomó többségében a főnök a hibás, ha nem tisztelik az alkalmazottai. Ha nem követelnék magamtól ugyanannyit, mint a kollégáktól, milyen alapon várhatnám el a teljesítményt? – tette fel a kérdést Dózsa Gábor, a Szegedi Közlekedési Társaság ügyvezető igazgatója, a következetességre célozva. És ha a kolléga tesz a cégért, elvégzi a rábízott feladatot, megoldható, hogy korábban elmenjen a gyerekért az óvodába. Természetesen vannak kötött munkák – a járművezető nem ugorhat ki a volán mögül, hogy elszaladjon szülői értekezletre.
A rugalmasság tehát teljesítményfüggő, a teljesítményen viszont sokat dobhat a jó munkahelyi légkör. – Le vannak annyira terhelve a kollégák, hogy ne legyen idejük veszekedni – osztotta meg velünk nevetve az SZKT vezetője, hogyan lehet megelőzni a munkahelyi konfliktusokat.

Cserjés Andrea doktornő, az Országos Mentőszolgálat dél-alföldi régiós orvos igazgatója helyzeti előnnyel indul ezen a téren. A munkatársak tisztelik, mert tudják, közülük való. Egy éve vezeti a régiót, de 13 éve dolgozik mentőorvosként, a mai napig. – Ezt a munkakört nem is lehetne másképp betölteni – magyarázta. Speciális a mentősök munkája, kívülálló nem lenne itt jó vezető.

Dózsa Gábor  sokra értékeli a megbízhatóságot Fotó: Frank Yvette
Dózsa Gábor sokra értékeli a megbízhatóságot Fotó: Frank Yvette

– Soha ne felejtse el, honnan jött – utalt az orvos igazgató az önhitt kiskirályokra, amikor arról kérdeztük: mire ügyeljen a főnök. – Ne keveredjen ellentmondásba önmagával. Én az egyenes utat szeretem, ha probléma merül fel, legjobb azonnal tisztázni. Külön kérem a kollégákat, mondják el a véleményüket, és ugyanúgy értékelnek engem évente, ahogy én is őket – érvelt az őszinteség, a következetesség mellett, és az is kiderült: díjazza az önálló kezdeményezéseket.

Ahogy Dózsa Gábor, az orvos igazgató is célravezetőbbnek tartja az emberbarátibb megoldásokat a „diktatúránál": az alkalmazottak bátran fordulhatnak hozzá a gondjaikkal, igyekszik segíteni. Beleértve a rugalmas munkarendet is, a munkaidő korlátain belül. – Bár zömében férfiak dolgoznak a cégnél, előfordul, hogy az apuka marad otthon a beteg gyerekkel – hívta fel a figyelmet a doktornő. És férfiak, nők egyaránt vállalnak munkát gyes mellett, 4 órás beosztásban.
Odafigyeléssel, diktatúra helyett őszinteséggel lehet tehát leginkább megnyerni az alkalmazottakat: férfiakat, nőket egyaránt. A vásár azonban kettőn áll: aki nem teljesít, ne csodálkozzon, ha nem bíznak meg benne.

Hagyományos szerepek

Cserjés doktornő úgy tapasztalta: a hagyományos nemi szerepek határozzák meg, mivel lehet motiválni a munkatársakat. A férfiak mint családfenntartók a pluszjövedelmet hozó szakmai feladatoknak, míg a nők a szabadidőnek örülnek inkább, amit a gyerekekkel vagy pihenéssel tölthetnek. Ami mindkét nemnél egyaránt fontos, az a dicséret, a pozitív visszajelzés.

Olvasóink írták

  • 4. Lutetia 2008. október 30. 13:24
    „Azért én még mindig azt mondom: Zentai Attila dr. legalább olyan jó főnök lett volna, mint Cserjés Andrea dr-nő... :(”
  • 3. Kissy 2008. október 30. 09:41
    „Az én főnököm sajnos sokszor nem tudja hol a határ. Utálom, mikor úgy beszél velem, ahogy én a kutyámmal sem. Nehéz ezt higgadtan, kulturáltan lereagálni. Persze a gyereke lehetnék. De ettől függetlenül amíg én megadom neki a tisztelet - mint a főnökömnek és mint embernek - én is elvárom viszont - mint alkalmazott és ember.”
  • 2. rigoletto 2008. október 30. 08:15
    „Lehet hogy hitetlennek tűnik, de az én főnőköm pont ilyen.
    Szerencsére!”
  • 1. joy 2008. október 30. 06:03
    „"...A jó vezető nem díjazza a hízelgést, de bírja a kritikát..."
    Akkor Magyarországon csak 1 jó vezető van -a prolitikában!
    :o)”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Tíz perc alatt eladósodhatunk

Szeged - Az emberek karácsony előtt nyújtózkodnak tovább, mint ameddig a takarójuk ér. Szegeden már akad 0 százalékos kamatra felvehető kölcsön is. Tovább olvasom