Délmagyar logó

2017. 01. 20. péntek - Fábián, Sebestyén -9°C | 0°C Még több cikk.

A jövő járművét tesztelik

Megújuló energiát hasznosító autóbuszt tesztelnek Szegeden. Az utasok néhány nap múlva felszállhatnak a 20-as vonalán a tűzpiros svéd járműre. A bioetanolos autóbusz csak öt százalékkal drágább, mint dízeles testvére, de a környezetet nem szennyezi.
A buszba bioetanolt kell tankolni. Fotó: Karnok Csaba
Néhány nap múlva környezetkímélő bioetanol üzemű, tűzpiros autóbusz szállítja majd az utasokat Szegeden a Honvéd tértől Petőfitelepig, a 20-as vonalon. A Tisza Volán Zrt. a svéd rendszámú, stockholmi közlekedési vállalat tulajdonában lévő megújuló energiát használó tesztbuszt akkor tudja forgalomba állítani, ha megkapja az engedélyt a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumból. A jármű egyelőre a Bakay Nándor utcai telephelyen vár a bevetésre. A buszt építő Scania cég már háromezer liter bioetanollal feltöltött konténer benzinkutat is telepített Szegedre.

Molnár József, a Tisza Volán Zrt. műszaki, fejlesztési és járműfenntartási igazgatója elmondta, az említett üzemanyag mennyiség körülbelül három hétre lesz elegendő.

– Egyelőre csak svéd mérésekre tudunk hagyatkozni, melyek szerint 30-35 százalékkal nagyobb a bioetanolos motorok fogyasztása. Ez természetesen önmagában nem azt jelenti, hogy nem lesz gazdaságos az ilyen autóbuszok üzemeltetése – jelentette ki az igazgató. A tesztelés során derül ki, hogy ténylegesen mennyi lesz a fogyasztása.

Molnár József úgy gondolja, ha a szegedi közlekedésben a teszt során beválnak a bioetanolos autóbuszok, akkor egy-két éven belül lehetséges az első ilyen jármű megvásárlása. Az igazgató szerint ez attól is függ, hogy nagy mennyiségben be lehet-e majd szerezni bioetanolt.

– Egy svéd bioetanolt előállító cég öt regionális üzemet szeretne építeni hazánkban. Tudtommal a tárgyalások előrehaladottak – magyarázta az igazgató. A Tisza Volán Zrt. 416 autóbusza összesen nyolcmillió liter gázolajat és 1,4 millió köbméter gázt használ fel egy évben. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy ennyi bioetanolra lenne szüksége, hiszen a járműparkot a várossal kötött szerződés alapján folyamatosan kell fiatalítani. A megállapodás szerint az összes busz átlagéletkora 2015-ig nem haladhatja meg a 12 évet. Ezért is fontos a cégnek megtalálni a jövő autóbuszát.

Véges olajkészletek

A hagyományos tüzelő- és üzemanyagkészlet véges. A becslések szerint a készletek 50-150 év múlva egyszerűen elfogynak. Az Európai Unióban élelmiszer-túltermelés van, melyet a parlagon hagyási támogatással próbálnak megoldani. Ezeken a földeken azonban bioetanol előállítására alkalmas növényeket lehet termeszteni. Az EU ezt a hasznosítást is támogatja. 

Dobos Tamástól, a Tisza Volán Zrt. fejlesztési és járműfenntartási szakmai vezetőjétől megtudtuk: a forgalomban lévő Euró 4-es szóló dízel autóbusz ára 50 millió forint. Ennél körülbelül öt százalékkal kerül többe a bioetanolos autóbusz.

– Az árkülönbség nem számottevő, mert csak az üzemanyag-ellátó rendszer kialakításában térnek el a bioetanolos és a dízeles autóbuszok – mondta a szakértő. Megjegyezte: egyelőre az is probléma, hogy a bioetanolnak nincs kialakult ára. Ha ez az üzemanyag jövedéki adómentességet élvezne, akkor 30 százalékkal olcsóbb lenne, mint a gázolaj. Egyelőre azonban a bioetanol magyarországi szabványosítása még folyamatban van.


Mi a bioetanol?

A bioetanolt növényi anyagokból állítják elő. A nyersanyag lehet búza, kukorica, kukoricaszár, csutka vagy krumplihéj is. Vagyis előállítása az egyik lehetőség lehet a biohulladék hasznosítására. Az átalakítási metódust már régóta ismerik, de ebből motorok hajtására nagyobb mennyiségeket csak a II. világháború előtt és alatt használtak. Ezután az olcsó motorbenzin hamar kiszorította az üzemanyag-ellátásból. Csak az olajválság évei, majd a környezet ólomterhelésének csökkentésére irányuló rendszabályok terelték rá ismét a figyelmet. Elégetése során csak minimális széndioxid és szénmonoxid kerül a levegőbe. 
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Nem rétegtermék a kétrétegű

Sorozatunkban – természetesen a teljesség igénye nélkül – olvasóinkat a vásárlásban… Tovább olvasom