Délmagyar logó

2017. 04. 26. szerda - Ervin 8°C | 22°C Még több cikk.

A jövő Szegedje - régen és most

Szeged - Mi lesz fél évszázad múlva? – kérdezték egymástól a szegediek 1942-ben. Akkor, a második világégés közepette képesek voltak előre nézni a Tisza-parti vezetők. Most, a gazdaságot megrengető válságból való kilábalást is segítheti, ha előre pillantunk: városvezetőt és mai tiniket kérdeztünk arról, milyen lesz Szeged – fél évszázad múlva.
„Tíz esztendeje is elmúlt már annak, hogy Szeged város törvényhatósága, szakítva azzal a régi rendszerrel, amely a magánkezdeményezésre itt-ott létesített építkezésekkel ötletszerűleg alakította a város képét, kimondotta, hogy a város fejlesztését a jövőben céltudatos és átgondolt program alapján kell megvalósítani" – fogalmaz lapunk tudósítója 1942. április 18-án.

– „A közgyűlés a 34-1931. számú határozatával utasította a város polgármesterét, hogy a városrendezésre részletes terveket dolgoztasson ki, és azt terjessze a legközelebbi közgyűlés elé." A július 19-i lapban már azt vetítjük előre, hogy „1944-re elkészül Szeged általános városrendezési terve. Negyven év múlva be lesz építve a körtöltésen belüli egész terület". A „második évezred fordulóján", „2000-ben már 150 ezer körüli lesz a szegedi lélekszám, ennek pedig a mai helyzethez képest 18 ezer új lakásra lesz szüksége. (...) 50–60 esztendő múlva a körtöltésen belül nem lesz már egy talpalatnyi hely sem lakásépítésre, s a város további fejlődésének a körtöltésen kívüli részeken kell új utakat nyitni".

A Tiszán átívelő újabb (közúti és vasúti) híd dédelgetett álma a szegedieknek. Látványterv
A Tiszán átívelő újabb (közúti és vasúti) híd dédelgetett álma a szegedieknek.
Látványterv

Előrelátók voltak eleink, hiszen az ezredfordulón a Tisza-parti nagyváros lakossága – a népszámlálási adatok szerint – 168 ezer 273 fő volt.

– A gyűrűs-sugaras szerkezet mint adottság befolyásolja Szeged növekedési irányait – rögzíti kiindulópontját Nagy Sándor. A városfejlesztési alpolgármester úgy véli: 40–50 év múlva biztosan bezárul a negyedik körút. Addigra fölépül a déli híd, amely összeköti a mai nagyállomás környékét Dél-Újszegeddel. Az így feltárt új területeken új lakóépületek nőnek ki a földből, de az iparnak kihagyott részek is benépesülnek. Ugyanakkor a centrum intenzív beépítettségi trendje marad: sűrűbbé, tömörebbé válik a város magja.

A divatos képeslapok tervezője a múlt század elején is úgy képzelte:
A divatos képeslapok tervezője a múlt század elején is úgy képzelte: az ezredforduló
Szegedje "fuldoklik" a járművektől. Fotó: Somogyi-könyvtár

Ám az épületek „nem nőnek az égig", marad a most megszokott, legfeljebb tízemeletnyi magasság. Szeged hosszú távú fejlesztési koncepciója – az uniós trendnek megfelelően – nem preferálja a város nagyléptékű bővítését. A kilencvenes évek elejéig Szeged lakossága, aztán a vonzáskörzetébe tartozó kistelepülések népessége nőtt – most mindkét számjegy egyre nagyobb. Ennek ellenére fél évszázad múlva sem lesz 200 ezer lakosúnál nagyobb város Szeged, s közigazgatási határai sem változnak. Így marad lakályos, őrzi emberi léptékét, amiért szerethető.

Gyermekálmok a Gedóiból

A szegedi Gedói Általános Iskola hatodikosai közül Dohor Rebeka lerajzolta, három osztálytársa leírta: milyen lesz Szeged 50 év múlva – az ő felnőttkorukban. „A gyerekek nem járnak iskolába, hanem különböző elektronikus módszerrel tanulnak: például webkamerával kommunikálnak majd a tanáraikkal. Az utcákra sok fát ültetnek, és a Tiszát tisztára szűrik" – néz a jövőbe Cavjavec Hajnalka.

Gyermekálmok a Gedóiból. Fotó: DM/DV
Gyermekálmok a Gedóiból.
Fotó: DM/DV

„Repülő autók fognak cikázni hatalmas, csupa üveg, furcsa alakú felhőkarcolók között. A gömb alakú kertes házak is a magasban lebegnek. A parkok, a játszóterek is fent lesznek, mivel ott tiszta a levegő, és a kilátás is szép" – állítja Bús Ivett. „Csodálatos tisztaság lesz az egész városban: sehol egy eldobott cigicsikk, papírzsepi vagy kólás doboz. Az új házak falait nem csúfítják graffitik" – reméli Ferenczi Márk, aki azt szeretné, ha „jó barát lenne mindenki – az emberek egymást szeretnék és segítenék!"

Olvasóink írták

  • 11. dova 2009. február 24. 22:10
    „#8 gróf!
    Nagyon megtisztelsz, hogy nekünk jegyzed a csongi kerósáv kitalálását, de sajnos nem a mi találmányunk.
    Ugyanakkor, természetesen az ilyen megoldások mellett kardoskodunk, hisz jelenlegi tudásunk és tapasztalataink szerint a fonódás az egyik legjobb és legkevésbé veszélyes módja a sávokon átvezetésnek.

    #6 Mese!
    Minél többször használod, annál inkább rá fogsz jönni, hogy "senki sem akar elütni" azon a sávon.
    Érdekes meglátás egyébként, amit írsz. Te kapkodod a fejed hátrafelé? Hisz te egyenesen mész sávváltás nélkül és attól, hogy te nem látod a mögötted lévő járműveket, ők nagyon is jól látnak téged.
    Pont ezért jobb ez a fajta megoldás, mint a járdára, különálló kerékpárútra terelés, mert ott az elszeparáltság miatt valóban fennállna a láthatatlanság veszélye.
    Javaslom, hogy légy magabiztos, nézz előre és haladj kiszámíthatóan (világíás, irányjelzés, egyenes úttartás és társai)!
    Ha mégis bizonytalan lennél, akkor szívesen megmutatjuk a tutit. :)
    Jelezd nekünk és segítünk.
    http://criticalmass.szeged.hu/?q=node/158”
  • 10. pmagori 2009. február 23. 13:24
    „"Ennek ellenére fél évszázad múlva sem lesz 200 ezer lakosúnál nagyobb város Szeged..."

    Remek! Nem is kell versenyképes város Pest mellé. Miért ne lehetne nagyobb Szeged?? Ha valamit el akarok intézni, akkor fel kell menni Pestre, ha munka kell, fel kell menni Pestre, stb... Érdekes, a németeknél, franciáknál, osztrákoknál, olaszoknál, angoloknál meg tudták oldani, hogy ne legyen annyira fővárosközpontú az ország (van több nagyváros is, és nem ilyen lakosságaránnyal, mint Pest vs. megyeszékhelyek). Ez itt miért nem megy?”
  • 9. Kraftwerk 2009. február 23. 12:38
    „Mi lesz fél évszázad múlva?
    Mi lenne?Nemhogy Szegedből,de Magyarországból sem lesz semmi,mert addigra még amit lehet,ez a rohadt komcsi banda mindent elad,és ha ilyen szorgalmasan haladnak,akkor még Szegedet is eladják,kompletten!!!
    Sajnos itt tartunk,ez már úgy néz ki,nem a mi hazánk.......
    Mi már csak gyarmat vagyunk,valahol(talán)majd egy térképen,a fiók mélyéről......
    Ide jutottunk!”
  • 8. gróf 2009. február 23. 11:59
    „Mese!
    Amit kritizálsz, azt pont dováék találták ki, és az a 2 pont tetszik nekik egyedül a kerékpárutakból Szegeden.
    Majd elmagyarázzák neked is, hogy az ott biztonságos...”
  • 7. mfos 2009. február 23. 10:19
    „"Ugyanakkor a centrum intenzív beépítettségi trendje marad: sűrűbbé, tömörebbé válik a város magja."

    "Ám az épületek ,,nem nőnek az égig", marad a most megszokott, legfeljebb tízemeletnyi magasság"

    Hát épp ez lesz a probléma: Szegedben eddig az volt a jó, mondhatom kuriózum (és nem csak én, mint szegedi származású mondom, hanem máshonnan származó ismerőseim is), hogy a Belváros is viszonylag "tágas" volt, fákkal teli, zöld. A bnőm, aki szintén Szegeden tanult, mondta azt, hogy "Szeged utcáin lehet kapni levegőt, mert lyukak vannak az utcán". Ha viszont - "nem égigérő épületekkel"... - még "sűrűbbé, tömörebbé válik a város magja", illetve folytatódik az a Szegeden is egyre több helyen érzékelhető szokás, hogy az utcákról eltűnnek a fák, akkor pár pillanat alatt a pécsi és pesti kép fog visszaköszönni városunkban is: mész a betonrengetegben és folytogatóan körülvesznek majd a nem égigérő irodaházak. Ebben az értelemben jó lenne nem átvenni más, akár "nyugati" városok stílusát!!”
  • 6. Mese 2009. február 22. 21:23
    „dova! Jók a tervek,jobbak,mint azoké a nagyokosoké,akik a felső-tiszaparton meg a csongrádin az úttest közepére tették a bisigliutat. Multkor halálfélelmem volt,mert mindkét oldalról egyszerre suhantak el az autók én meg nem győztem hátratekingetni...”
  • 5. abdul66 2009. február 22. 20:45
    „Új uszoda,sportaréna,piac,stb. még 20 év múllva sem lesz.A németek biztos halálra röhögnék magukat ,hogy a felrobbantott hidat 65 év után sem tudtuk újjáépíteni.Régióközpont,ja ja,szomorú ez az egész.”
  • 4. frakk 2009. február 22. 14:03
    „Új uszodát építünk a kupola helyén, -----csak uszoda nem lesz benne
    Barmok a köbön---- valamikor arról cikkeztek minden évben épül egy uszoda Szegeden
    Mégis hová járjak úszni, , ha a sportusziban állandóan edzés van?????”
  • 3. dova 2009. február 22. 11:59
    „Mi (pár kerékpáros) így látjuk Szeged jövőjét: http://picasaweb.google.com/imre.csullog
    Igaz kisebb időléptékűek terveink, amit bármelyik polgármester meg tudna valósítani egy cikluson belül, ha akarna. Egyelőre úgy tűnik, nem akar.
    Jelenleg inkább csak a fák kivágása és a mindent leaszfaltozás/térkövezés dívik. :(”
  • 2. dova 2009. február 22. 11:53
    „Milyen "igényes" a Vektor Soft látvánterve. Biztosan jó pénzért adták.
    Még az újszegedi töltést is elbontanák, arról már nem is beszélve, hogy pont ellenkező (srég) irányban keresztezné a hiduk a Tiszát.”
  • 1. beaver 2009. február 22. 09:49
    „Álom, édes álom ... Amikor még gyerek voltam, bennem is sokszor felmerült, hogy milyenek is lesznek a 2000-es évek. Mennyiben lesz más mint a 70-es 80-asok voltak. Sajnos azt kell, hogy mondjam sok helyen van harminc évvel ezelőtti "feelingem" amikor végig megyek Szeged bizonyos részein. Semmi változást nem vélek felfedezni. Nem lennék viszont korrekt, ha a fejlődésről elfeledkeznék. Mert van az is. De az ember már csak olyan, hogy mindenütt a szépre-jóra vágyna. Azt hiszem ezekre azért még várni kell ...”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szegeden 6000, a megyében 20 ezer a munkanélküli

Szeged - Milyen pálya felé terelgessük gyermekeinket a jelenlegi állásajánlatok alapján? Kiderült:… Tovább olvasom