Délmagyar logó

2016. 12. 10. szombat - Judit 0°C | 9°C

A koccanásos balesetek oka lehet a nyári gumi

A legtöbb autótulajdonos megvárja az első hóesést, mielőtt lecserélteti a nyári gumit télire – számoltak be tapasztalataikról a szegedi gumiszervizekben. Egy komplett gumicsere, abroncsvásárlással együtt körülbelül 30-40 ezer forintba kerül.
– A magyar ember szemében akkor kezdődik el a tél, amikor leesik az első hó. Emiatt, az elmúlt évekhez hasonlóan, idén is számítani lehet majd dömpingre. Ha az igazán csapadékos idő elmarad, sok autótulajdonos le se cseréli a nyári gumikat télire. Pedig a reggeli párás, ködös és nyirkos időben történik a legtöbb koccanás – mondta tapasztalatairól Reiner Péter, a Petőfi Sándor sugárúton található gumiszerviz munkatársa. Elmondta, a napokban megrohamozták őket a hirtelen jött hideg miatt. Ha valaki csak fix időpontban tud gumit cseréltetni, egy-két nappal hamarabb érdemes bejelentkezni. Most futómű-ellenőrzés is jár a téli gumicseréhez.

A szakemberek szerint ha az átlag napi hőmérséklet 7 Celsius-fok alá csökken, már biztonságosabb a téli köpeny a keréken. Az egyébként is keményebb, más anyagból készült nyári gumi még jobban megkeményedik, nem tapad úgy, mint a sokkal puhább, más barázdákkal kialakított téli. A lehető legjobb minőségű nyári guminál is jobb a legolcsóbb téli, ami egyébként teljesen biztonságos. Az is kiderült, hogy a vásárlók egy része csak a meghajtott kerekeken cserél abroncsokat, így próbál spórolni. A „felemás" megoldás azonban szintén kockázatos: ugyanúgy megcsúszik az autó a nyirkos úton.

Egy komplett gumicsere 30-40 ezer forint. Fotó: Miskolczi Róbert
Egy komplett gumicsere 30-40 ezer forint.
Fotó: Miskolczi Róbert

A Petőfi Sándor sugárúti gumisnál egymást érték tegnap az ügyfelek. Szabó Csaba például céges kisbuszuk abroncsait váltotta le. Az autót legalább napi nyolc órában használják, nem engedhet meg hanyagságot. Betartják a hétfokos határt.

A vasárnapi ebéd után egy kis testmozgás – Rózsa Gábornak mindössze ennyit jelent a téli gumicsere. – A napokban én is megcsinálom – mondta Gábor. Felnivel felszerelt, komplett kerekei vannak otthon, nincs szüksége a szakemberek segítségére.

– A téli guminak nem lesz semmi baja akkor sem, ha a hőmérséklet nem csökken 7 Celsius-fok alá, ezért az lenne a legjobb, ha a nyugati országokhoz hasonlóan november 1-jétől március 30-áig nálunk is kötelező lenne a téli gumi – mondta el Török Ernő, a Párizsi körúton található gumiszerviz tulajdonosa, hogyan lehetne sok balesetet megelőzni.

Hét fok alatt jobb a téli. DM-grafika
Hét fok alatt jobb a téli.
DM-grafika

Szegeden, gumiszerviztől függően, 30-40 típusú téli gumi közül válogathat a vásárló. Néhány helyen már áruhitelt is adnak: részletfizetést lehet kérni. A táblázatunkban vizsgált nagyobb és kisebb méretű autó abroncsainak árai még nem tartalmazzák a felszerelés díját, amely guminként körülbelül 700-1500 forintba kerül, attól függően, hogy a téli gumira inkább alkalmas acélfelnivel, vagy a nyáron használt alufelnivel együtt szereltetjük-e fel. A noname márkák esetében is körülbelül 4000 forintba kerül egy komplett csere.

Itt a tél

A Szegedi Meteorológiai Központ munkatársától megtudtuk: a mai naptól talaj menti fagyokra lehet számítani. A napi maximum hőmérséklet 7-8 Celsius-fok között várható. Péntekről szombatra virradóra melegfront éri el a térséget, 10 milliméter csapadék várható. Vasárnapra lehűlésre kell számítanunk, igazi télies időjárásban lesz részünk. A napi maximum hőmérséklet 3-5, az éjszakai minimum -3 és -5 Celsius-fok között lesz – azaz közlekedésbiztonsági szempontból indokolt téli gumira váltani.

Olvasóink írták

  • 5. Zsolo 2008. december 03. 00:04
    „Volt negyven éve is téli gumi csak az nem volt amire rakják!Alig volt auto és más volt a közlekedés igénye is!”
  • 4. skorpio21 2008. november 19. 05:17
    „Négy éve használok téligumit,és azóta "kampányolok" én is mellette! Zsoltee0716 ! Így van ! A megfelelő sebességet kell megválasztani!Viszont a mai rohanó világban (vegyük példaként Szegedet) a reggeli csúcsforgalomban nagyon nehéz egy kopott nyári gumihoz magválasztani a megfelelő sebességet!Teszemfel a kocsisor (nagyrészt téligumis) tud tartani egy tempót,addig Te (nyárigumis) alig tudsz haladni,ezáltal feltartod a forgalmat.Ha pedig "visz a forgalom" magával,valószínű,hogy Te leszel,aki belecsúszik az előtted haladóba,mert annál a sebességnél már nem tudsz biztonságosan megállni.”
  • 3. Zsoltee0716 2008. november 18. 20:00
    „Lehet a lényeg hogy ne legyen agyon kopot repedezet gumi és az időjárási viszonyoknak megfelelő sebeséget kell meg választani. A téli gumi ugyanugy megcsuszik a jégen mint a nyári. Csak talán annyiba különböznek hogy anyag összetétel ill. borda mélység, mintázat! Van motor fék is, ill télen jóval hamarabbb kel elkezdeni lassítani az autót, mint nyáron!”
  • 2. netuddki 2008. november 18. 19:11
    „Amit leirtál mind igaz.De az is igaz hogy a téligumi sokkal jobb.”
  • 1. tahoszegedi 2008. november 18. 18:58
    „40 éve nem is volt téli gumi, és mégis közlekedtünk.

    A morállal van gond kérem a morállal.

    30-al a belső sávban,
    jobbra kanyarodó sávból egyenesen (piros lámpánál román kamion SZVSE pálya)
    könyöklés a kormányon telefonnal a kézben (5-ös föút Kistelek előtt)

    etc...etc...etc.....”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Anita hazatért a Halálsorról

Szeged - Kukacot evett, és pókokkal szemezett az afrikai Botswanában Malya Anita, A sztárok a… Tovább olvasom