Délmagyar logó

2017. 08. 17. csütörtök - Jácint 17°C | 32°C Még több cikk.

A láb mindig kéznél van

Szeged - A Park Egészségközpont orvosainak segítségével olyan betegségeket, gyógymódokat mutatunk be, amelyek sokakat érintenek. Ezúttal a rendszeres sétáról olvashatnak összeállítást.
Annak, aki egészségesebb akar lenni, vagy az akar maradni, a legkézenfekvőbb a szabadtéri mozgás. Az októberi időjárás napsütéssel kényeztet minket. A mozogni vágyó szegediek a Tisza-parton és a töltésen kedvükre gyalogolhatnak, kocoghatnak. A szakemberek körében is.

Az aktív mozgást most kezdők vagy újrakezdők számára a leginkább ajánlható mozgásforma a sétálás. Nemcsak eredményes, hanem biztonságos is, ami fontos a kezdők vagy újrakezdők szempontjából. Kevésbé terheli ugyanis a térdet és az ízületeket, mint a futás, és nincsenek káros mellékhatásai.

A séta egészségi állapotunkra gyakorolt hatása összetett. Jótékony hatással van a szív- és keringési rendszerre: a szív tiszta izom, és minden, ami a véráramlást fokozza, segít karbantartani az izomszövetet. A séta segít a vérnyomás csökkentésében, megakadályozza az alsó végtagokban a vér pangását. Ez a visszérbetegségekre is kifejezetten jó hatású. A legfrissebb vizsgálatok szerint azoknál, akik rendszeresen mozognak, kisebb a stroke (szélütés) előfordulási gyakorisága.

Az anyagcserére, a testsúlykontrollra is kedvező hatást gyakorol: minél idősebb valaki, annál nehezebb pusztán az étkezés minőségének és mennyiségének szabályozása révén megőriznie egészséges testsúlyát. Napi legalább 30 perces, ütemes séta kalóriát éget, és az alap-anyagcsereszint megemelésével is csökkenti az elfogyasztott kalóriamennyiséget. A séta remek lehetőség a testsúlycsökkentésre is. Késlelteti, illetve megelőzheti a 2-es típusú cukorbetegség kialakulását a túlsúlyosaknál, illetve akiknél a cukoranyagcsere zavarainak kezdeti tünetei már jelentkeztek, és ezért hajlamosak a betegségre. Csontritkulás ellen is védhet, mert azokat a csontokat is erősíti, melyekhez az izmok kapcsolódnak. A séta az ízületi gyulladásban szenvedőknek is segít, főként a térdízület kopása és egyéb kóros elváltozása miatti fájdalmak esetében. A mozgás erősíti a térd környéki izmokat, így csökken az ízületek terhelése. Ilyen esetekben óvatosabbnak kell lenni, a lassúbb ütemű séta is jótékony hatású. A rendszeres fizikai aktivitás jó hatással van kedélyállapotunkra, segít az esetleges depressziós tünetek megelőzésében, kezelésében, a mozgás hatására ugyanis úgynevezett boldogsághormon (endorphin) szabadul fel szervezetünkben.

Nem mindegy azonban, hogyan sétálunk. Gondosan válasszuk meg a cipőnket! Ha kényelmetlen, vagy töri a lábat, az hosszú időre elveheti a kedvet a mozgástól. Mindig melegítsünk be, nyújtsuk meg egy kicsit az izmainkat. Az első métereket lassabban tegyük meg! A séta kezdetben legyen legalább 30 perces, lendületes ütemű (5-6 km/h), de nem túl megerőltető, heti 4-5 alkalommal. Ha valaki fogyni szeretne, a zsírégető hatás elérése érdekében érdemes az időtartamot 40-60 percre növelni. Jegyezzük fel a megtett utat és az időtartamot! Az eredmények megmutatják a fejlődést, és motiválnak. Keressünk partnert a sétáláshoz!A legfontosabb: legyünk kitartóak! A siker kulcsa a rendszeresség!

Jövő héten a kocogás és a futás hatásait elemezzük.

Dr. Bosnyákovits Tünde,
Park Egészségközpont

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Arcfiatalítás arcra gyúrással

Szeged - Az arctorna lényege mintegy kétszáz gyakorlat elsajátítása, rendszeres, heti két-három… Tovább olvasom