Délmagyar logó

2017. 06. 27. kedd - László 17°C | 33°C Még több cikk.

A lassú zöld és a bonyolult körforgalom

Szeged - Továbbra is gondot okoz a Szegeden autózók egy részének a körforgalom – amiből már 22 van a városban. Zöld jelzésnél pedig elalszanak a sofőrök – állapította meg egyik olvasónk.
Sok minden nehezen megy nekünk a forgalomban. Több vizsgálat adatai is azt bizonyítják, hogy míg Pesten vagy sok európai városban egy adott időtartamú zöld lámpánál 10–12 autó jut át, Szegeden ugyanennyi idő alatt többnyire csak 7–9. Hiába, sokszor csak akkor kezdjük keresgélni a sebességváltót, amikor már zöldre váltott a lámpa. De a körforgalmakkal is gyakran hadilábon állunk.

Egy bolond százat csinál – a mondás igaz a körforgalomban autózókra is. A huszonkettő szegedi közül egyhez álltunk oda nézelődni, és eleinte azt tapasztaltuk, hogy befelé nem, kifelé viszont indexelnek az autósok. Nem hiába írtunk annyit a szabályról, vagy nem hiába gyakorolták a gépkocsivezetők – állapítottuk meg elégedetten. Ám akkor egy, a Petőfi Sándor sugárút felől érkező Skoda megállt a teljesen üres Szabadkai úti körforgalom bejárata előtt, és várt. Néhány másodperc múlva elindult, kifelé – helyesen – indexelt. Talán csak lefulladt, de különben ismeri a KRESZ-t – reménykedtünk, de aztán megtörtént, amitől féltünk, ami a fentebb említett mondást eszünkbe juttatta: a Petőfi Sándor sugárút irányába haladó kocsisor egyik tagja egyszer csak nem irányjelzett kifelé. A következő sem, és a következő meg az utána következő sem. Egymás után hét autós „felejtett el" a körforgalomban közlekedni.

Sokan máig bizonytalankodnak a körforgalomban. Fotó: Miskolczi Róbert
Sokan máig bizonytalankodnak a körforgalomban. Fotó: Miskolczi Róbert

Őket nem értük utol, de egy helyesen közlekedőt megállítottunk. Szerinte a Szegeden autózó külföldi sofőrök többet hibáznak, mint a magyarok. Ő nem bízik autóstársaiban, ezért a körforgalomban a sofőrt figyeli, nem az irányjelzőt. – Nézem, hogy merre néz, és kábé látom a kerekek állásán, hogy merre akar menni. A fejére figyelek, a veszélyforrás ugyanis ott van az agyában – avatott be az elméletébe. Utasa, aki állítása szerint szintén gyakran vezet, lelkesen szólt közbe: – Bénáznak a körforgalomban, és bénáznak a lámpánál. Tízből nyolc autós nem indul el a zöldnél, ezért gyér forgalomban sem könnyű átjutni a kereszteződésen. A körforgalomba meg nem mernek behajtani, ha a túlsó végén van egy kocsi. Félnek. Én megnézem, van-e, aki nekem jöhet, ha nincs, akkor behajtok. Sokan túl lassúk, bátortalanok – vélekedett az anyósülésre szorult bátor vezető.

Szabály

Mindig a kör belsejében haladónak van elsőbbsége. Kizárólag kihajtáskor és csak jobbra kell indexelni. Ha erre figyelünk, nagyon könnyű a megfelelő követési távolságot betartani. Magyarországon 1991-ben épült az első körforgalom: az 53-as és az 55-ös számú főút kereszteződésében. Szegeden a Csillag téri volt az első.

Olvasóink írták

  • 10. ifj. Nagy Gábor 2009. január 26. 12:23
    „Kicsit más téma, de ez is "lassú zöld": Debrecenben járok időnként (legutóbb most szombaton voltam), ahol iszonyatosan sokára jön a zöld a szegedihez képest, és mivel visszaszámláló is sok helyen van, ráadásul látod is, hogy 70-80 másodpercet állhatsz még...

    Utána ugyan igaz, hogy hosszabb a zöld is, mint itthon, de ha a sor elején állok, az kevéssé vigasztal a hosszú várakozás után, hogy miután átmentem a kereszteződésen, még 30 másodpercig van mögöttem zöld és nem csak mondjuk 15-ig. :-)) Szóval nálunk pörgősebbek a lámpaprogramok (kb. 90 másodpercesek a debreceni 120-szal szemben), és ez nekem jobban tetszik, ugyanakkor pont a cikkben írt lassú elindulás miatt a több, de rövidebb zöld kevésbé hatékony.”
  • 9. Piki 2009. január 26. 10:59
    „1000 szemmel figyelek minden egyes körforgalom előtt.......
    Nem igen láttam még olyat, aki a kihaladását indexszel jelezte volna. Mennek, mint az eszement barmok.....”
  • 8. ketkerek 2009. január 25. 22:25
    „Nem igazán értem miért olyan nagy gond ha nem indexelek, nem gyorsitom a forgalmat? Azért épitik hogy lassitásra kényszerüljünk.Akkor ez olyan lassito ahol a lehetőségekhez képest gyorsitani kéne? Annyira nem tragikus a dolog hogy erre rendőrt állitsanak oda.”
  • 7. StatusQuo 2009. január 25. 19:33
    „Én sem bizok az autostársaimban mint acikkben leirt vezető mert a kiindexelés és a koccanás közötti idő kb 3-5mp!Manapság mikor a jogositvány megszerzéséhez nemkell!!! 8általános hát...”
  • 6. Mil 2009. január 25. 19:12
    „"Gyorsíthatná a körforgalmak áteresztőképességét, ha behajtás előtt is lehetne (sőt, kötelező lenne) jobbra indexelni annak, aki az első kihajtón már ki is megy..."

    Én így szoktam :)”
  • 5. V42515 2009. január 25. 18:23
    „Gyorsíthatná a körforgalmak áteresztőképességét, ha behajtás előtt is lehetne (sőt, kötelező lenne) jobbra indexelni annak, aki az első kihajtón már ki is megy...

    A cikkben írottak sajnos nagyon jellemzőek Szegedre, és nemcsak a külföldiek szegik meg a szabályokat...”
  • 4. joy 2009. január 25. 10:25
    „Jók a szegedi körforgalmak.
    Én a Csillagtérnél lakok, naponta többször használom.
    Sajnos, a kerékpárosok rá-átvezetése totál el van cseszve.
    Az autósok irányjelzésével jócskán van gond, gyakran elmarad kihajtáskor. Sokan erőszakosan vezetnek, és gyakori, hogy a terelőszigetek közé szorítanak gyalogosokat, tesznek az elsőbbségadási kötelezettségre.

    Azért meglepő dícséretes jelenség, egyre több az udvarias autós, aki átengedi maga előtt a zebránál várakozó gyalogost!
    :o)”
  • 3. szunyi 2009. január 25. 10:25
    „Franciáknál pedig a két fajta kőrforgalom. Városon kívül mint nálunk, városon belül pedig jobbkéz-szabály.
    Amikor kint vezettem Párizsba, úgy vezettem, ahogy a franciák, itt Szegeden jóval nyugisabban. Ott tudtam, hogy a minden autos baromire figyel, míg itt nincsenek ehhez hozzászokva az emberek. Ha római vagy légy római, vezess úgy.
    Ja eszembe jutott még egy dél olasz történet. A soförünk egyik kezével integetett a másikkal mobilozott, térdével vezetett és nem adott elsőbségt a rendőrnek (dugó volt lassan araszoltunk, és az volt a szabály, hogy két autó az alsórendű 1 autó a felsőrendű útról jön)”
  • 2. mgabca 2009. január 24. 22:30
    „Az az igazság, hogy sokan csak elméletben tanulták meg valaha.
    A lényeg a jó helyezkedésben van! Ha belül megy az autós,akkor tovább szeretne menni, tehát nem az elsö, hanem a 2. 3. kijáraton akar kimenni, ha pedig a szélén, akkor az elsőn, tehát általában jobbra kisívben.
    A baj csak az, hogy kicsik ezek a körforgalmak, és az autósok lecsapják, tehát nem a kör ívén autóznak!
    Külföldön pl. Hollandiában más az irányjelzési szabály, de a helyezkedés ott is ugyailyen!
    Szerintem nem ciki szakembereket megkérdezni!
    Az irányjelzéstől pedig szerintem még senkinek nem lett inhüvelygyulladása!!!:-)”
  • 1. Mil 2009. január 24. 18:04
    „Én is csak akkor indexelek, ha van kinek. Ha nincs kinek jelezni, akkor nem szoktam.
    Amúgy vannak elcseszett körforgalmak. Pl. van ami 2 sávos utat szűkít le 1-re, jó kis dugót csinálva. De a legtöbbel az a baj, hogy nem kényszeríti elegendő lassításra az autóst, így sokan lendületből mennek át rajta(én is), így annak, aki csak áll a bejáratnál, nem sok esélye van behajtani.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Mórahalom: többségben a magánszállás

Mórahalom - Pénteki lapunkban a kereskedelmi szálláshelyeken eltöltött vendégéjszakák száma szerint… Tovább olvasom