Délmagyar logó

2017. 10. 18. szerda - Lukács 10°C | 24°C Még több cikk.

A lefejezett költő legendája

Szeged - A házigazda versenyprodukciójával, az André Chénier-vel indul az Armel-fesztivál.
"Aki a francia szellemet meg akarja szeretni, rajta keresztül teheti meg legkönnyebben, mert benne öltött legszebb alakot mindaz, ami Franciaországban örökké vonzó és szeretetre méltó marad" – írta Vas István az 1794-ben guillotine-nal lefejezett költőről, André Chénier-ről. Róla szól Umberto Giordano 1896-ban bemutatott, azóta világsikerré lett operája, amivel a házigazda szegedi társulat ma indítja az idei Armel-fesztivált.

– Giordano rendkívül figyelemreméltó komponista, bár nem túlságosan eredeti, viszont Luigi Illica fantasztikusan jól megírt librettójához tökéletesen passzoló muzsikát komponált. Ez a zene bátran merít mindenféle forrásból: a francia forradalmi dalokból, Etienne Nicolas Méhul műveiből, sőt még a Trisztánból is. Ez így, együtt egészen rendkívüli, ráadásul három énekesnek, a tenornak, a szopránnak és a baritonnak is kivételes lehetőséget ad ez az opera arra, hogy nagyot alakítson. Gyönyörű áriákat énekelhetnek, és a figurájuk is izgalmas – indokolja a darabválasztást Pál Tamás, a ma esti előadás karmestere, aki most dirigálja először az operát. Az előadást rendező Bodolay Géza olyan világba helyezte a francia forradalom idején játszódó darabot, ami látszatra ellentmond annak a realizmusnak, amit a zene és a szöveg közvetít. A dirigens azt mondja, örül, hogy nem egy földhözragadt, realista előadás lesz. Velich Rita káprázatos ruháit az operaházi produkcióból kölcsönözték, ezek önmagukban is meghatároztak egyfajta stílust; a díszlethez is felhasználták a Haramiák című Schiller-darab színpadképét.

A két versenyző: a francia Leila Zlassi Maddalenaként és a spanyol Eduardo Aladrén a címszerepben.
A két versenyző: a francia Leila Zlassi Maddalenaként és a spanyol Eduardo Aladrén a címszerepben.
Fotó: Frank Yvette

A produkcióban két versenyző énekel, a címszerepet alakító spanyol tenor, Eduardo Aladrén pályája az Egyesült Államokban indult, ahol többek között Pinkerton, Werther, a Mantovai herceg, Rodolfo és Alfredo szerepét énekelte neves karmesterek dirigálásával. Három évvel ezelőtt Németországba költözött, ahol fellépett A köpenyben Luigi szerepében, A végzet hatalma Alvarójaként, a Bajazzók Caniójaként a Schwerin Schlossfestspiele előadásain. Mint nyilatkozta: most debütál André Chénier szerepében. A verizmus zenéje közel áll hozzá, mert tele van érzelmekkel, szenvedéllyel. Májusban, a középdöntőn járt először Szegeden, amikor épp a borfesztivál zajlott; már akkor megtetszett neki a város, mert az emberek itt nyitottak, barátságosak, segítőkészek. Úgy tűnik számára, mintha Szegeden melegebb lenne, mint Spanyolországban, így majdnem olyan volt a szeptemberi próbaidőszak, mintha nyaralni jött volna. A közönség lelkesen fogadta a Nyitány-gálán: bravóztak a Chénier-ária után.

A másik versenyző, a Maddalena szerepét éneklő francia szoprán, Leila Zlassi a Radio France gyermekkórusának növendékeként kezdett zenével foglalkozni. Diploma után rangos énekversenyeken szerepelt szép eredménnyel. Fellépett a Opéra de Paris-ban, Lyonban, az Aix-en-Provence-i Nemzetközi Operafesztiválon, az Opéra Comique-ban és a Chatelet-ben. Énekelt a Wiener Konzerthausban, a Barbican Centerben, a Tokyo Operában és az amszterdami Concertgebouwban. Legkedvesebb szerepei: Micaela a Carmenből és a Bohémélet Mimije. Boldog, hogy elénekelheti most Maddalena szerepét, mert franciaként a librettó is mélyen megérintette. Úgy véli, a szövegkönyv jól ötvözi a fikciót a valósággal. Szegedet első látásra megszerette, mert imádja a szecessziót, és itt több olyan épülettel is találkozott, ami lenyűgözte; a magyar konyhát is imádja – jó éttermeket talált itt.

Filmsláger lett az ária

Az André Chénier egyik áriája, a La mamma morte Maria Callas előadásában elhangzik a Philadelphia című film egyik jelenetében. Ennek is köszönhetően mára a legnépszerűbb, legismertebb operaslágerek egyikévé vált. – Sok olyan ária van az operairodalomban, amely önálló életet is él. Bár ezt a jelenséget nagyon nem szeretik azok, akik az operára úgy tekintenek, mint egy megbonthatatlan műalkotásra, szerintem az operának minden ilyen lehetőség csak használ. Minden rést meg kell találnia, amelyen keresztül utat találhat az emberekhez – fogalmaz Pál Tamás.

Olvasóink írták

  • 1. tol 2012. október 09. 18:53
    „a művésznő egyenesen az Oktoberfestről érkezett...”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A szegedi Szekeres Norbert az ország 3. legjobb sörcsaposa

Csütörtök rendeztek meg Budapesten a Stella Artois Sörcsapoló világbajnokság hazai országos bajnokságát. Tovább olvasom