Délmagyar logó

2017. 07. 24. hétfő - Kinga, Kincső 21°C | 34°C Még több cikk.

A magyar családok felének nincs autója

Csongrád megye - Minden évben csökken a forgalomban lévő autók száma Csongrád megyében. A 3 gyerek, 3 szoba, 4 kerék szlogenből a 3 szobát és a 4 kereket vagy a bank vitte el, vagy más kényszerből mondanak le róluk az emberek.
A magyar családok felének nincs autója – derül ki a Medián friss felméréséből. Az autótulajdonosok tábora a 40 év fölötti életkorban határozottan megcsappan – állítja a közvélemény-kutató cég. Az elszegényedés miatti folyamat Csongrád megyében is jól nyomon követhető: ha nem is látványosan, de évről évre fokozatosan csökken a személygépkocsik száma, a forgalomból kivont autók között pedig egyre több a matuzsálem korú Trabant, Lada vagy Wartburg.

A KSH Szegedi Igazgatóságának – mint ahogy azt Kocsis-Nagy Zsolt osztályvezető elmondta – 2010-ig vannak feldolgozott adatai a megyében forgalomban lévő autók számáról, a 2011-es statisztika még nem jelent meg.


Ezekből – ha csak a 2005–2010 közötti mozgást figyeljük – kiderül, hogy egészen 2007-ig, a válság előtti utolsó évig folyamatosan emelkedett a személygépkocsik száma: 2007-ben, 2005-höz képest több mint 7000 autóval több futott az utakon. 2008-ban azonban elkezdődött a fogyókúra, és 2010-ben már 3000-es a mínusz a 2007-es számokhoz képest. Ugyancsak fokozatosan öregszik az állomány: 2007-ben 11,7 év volt a Csongrád megyei autók átlagéletkora, 2010-ben közel 13 esztendő.

Használt autók piaca

Országos átlagban 1,7 millió forintos áron hirdetik eladó kocsijaikat az autósok, de amikor komoly vevő jelentkezik, 10–15 százalékot is engednek az árból. Csongrád megye – a hasznaltauto.hu felmérése szerint – az 1,6-1,7 milliós átlagot hozza.  

Mivel a KSH-nak 2011-ből és 2012-ből még nincsenek összesítései, a szegedi önkormányzat adóirodájától kértünk segítséget. Kiderült: a mindig is jobb gazdasági mutatókkal rendelkező megyeszékhely ezúttal is kilóg a sorból. Végh Ferencnek, az adóiroda vezetőjének tájékoztatása szerint azon autók száma, amelyek után a tulajdonos adót fizet, egy picit emelkedett az évek során. 2010-ben 43 ezer 316, 2011-ben 43 ezer 347, idén januárban pedig 43 ezer 471 „adózott" személygépkocsiról tudtak. Az első évben 31-gyel, a következőben 124-gyel emelkedett a számuk.

Az is a spórolás jele, hogy az ezredforduló utáni években ugrásszerűen megemelkedett az olcsóbb üzemanyaggal hajtott, dízeles kocsik száma nemcsak az országban, hanem Csongrád megyében is. Míg 2005-ben alig több mint 20 ezret hajtottak Csongrádban, 2010-ben már csaknem 26 ezer 500-at számoltak össze.

Új autók
Magyarországon egynegyedére esett vissza a megvásárolt új autók száma az 5 évvel korábbi adatokhoz képest. A JATO Dynamics legfrissebb szeptemberi új autó forgalomba helyezési összesítése szerint a múlt hónapban 3539 új személygépkocsi került forgalomba – ez volt 2012 legrosszabb hónapja eddig. Összehasonlításképpen: a válság első és még jó évének számító 2008 szeptemberi eredménye több mint 13 ezer eladott személyautó és haszongépjármű. Idén az első 9 hónapban pedig közel 40 ezer új személyautót vettek az emberek.

Olvasóink írták

60 hozzászólás
  • 60. Hétszűnyűkapanyányimonyók 2012. október 05. 14:56
    „A szlovák rendszámú adócsalókat beleszámoltuk?
    aktuális vicc:
    2 opeles kereskedő beszélget:
    -Waze, eladtam ma 10 insigniát!
    -Az semmi, én meg egy corsát!
    -Na, neeee... komoly?... biztos céges volt! XD”
  • 59. DobóI 2012. október 05. 14:05
    „42. szegedivagyok 2012.10.04. 16:23

    Nem kivánság műsor ez, különben is a primitív stílusod alapján inkább te vagy odavaló..”
  • 58. macs 2012. október 05. 13:57
    „57. DobóI,
    ajánlom figyelmedbe az alábbi anyagból az 5. oldalon található grafikont:
    http://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/gyor/gdn/gdn21206.pdf
    arról nem is beszélve, hogy egy nominálisan csökkenő GDP-vel osztva egy árfolyamváltozás miatt is jelentősen növekvő államadósságot persze, hogy növekvő %-t kapsz. vagy tévedek?
    Ami az eladásokat illeti, nos azok már a 90-es években megtörténtek. Vagy tévedek?
    Szerintem nagyon jó elemzés, érdemes elolvasni:
    http://www.gki.hu/allamhaztartasi-hiany/allamadossagrol-gki-hatter-elemzese”
  • 57. DobóI 2012. október 05. 13:15
    „55. macs 2012.10.05. 11:58

    2002-es 5% felettiből produkáltak 8-9%-os visszaesést. Közben akadtak mindent ami mozdítható, no meg 53%ről 80 % feletti adósságot hagytak hátra, stb.. Soroljam még?”
  • 56. Queenmargareth 2012. október 05. 12:43
    „hallod dobó, apátok belendült:)”
  • 55. macs 2012. október 05. 11:58
    „53. DobóI,
    mondanál adatokat? Nagyon megköszönném! :-)”
  • 54. DobóI 2012. október 05. 11:13
    „44. Jozsoci 2012.10.04. 17:14

    Kedves, de szerintem a saját fejeddel többre jutnál..”
  • 53. DobóI 2012. október 05. 11:12
    „47. macs 2012.10.04. 18:03

    Elég szemléletes az amit 8 év alatt itt műveltek: a 2002-es térségi gazdasági fejlődés élbolyából bekültek bennünket a béka ülepe alá..”
  • 52. info 2012. október 05. 07:02
    „51. CsImre 2012.10.04. 22:46 -és azt nem írja az újság! de arról nem ír, hogy mekkora terhet kívánnak kiróni az autósokra.Mi a fenének kell új rendszám?”
  • 51. CsImre 2012. október 04. 22:46
    „"A magyar családok felének nincs autója"

    És ez baj? A magyar családok felének meg van autója.”
  • 50. partizánok 2012. október 04. 19:36
    „És még egy ellenpélda:

    "A harmadik negyedévben ismét élénkült a használtautó-piac: az időszak során elkelt használt autók összértékének változását mutató Használtautó-index 2,8 százalékponttal áll magasabban, mint a második negyedév végén......Az idei év első kilenc hónapjában 84 százalékkal több autót hoztak be az országba, mint egy évvel korábban."

    "Egyrészt az újautó-eladások továbbra is igen alacsony szinten, évi 50 ezer körül mozognak, ..."

    Plusz hozzászámoljuk az használt importot, ami közel 40 ezer.
    Hát hány autót kellene eladni egy 10 milliós országban, nyakig a válságban?

    Na ezért tartom hangulatkeltőnek a cikket!

    Úgyhogy van akinek van pénze és van akinek nincs.
    Akinek van az költi, akinek nincs az hallgat vagy irigykedik vagy megpróbál szerezni.
    :-)”
  • 49. partizánok 2012. október 04. 19:20
    „14 éves Toyota, 1,3-as.
    6 literrel jár.
    3 éve van nálam.1 akkumulátor és az ilyenkor kötelező vezérműszíj csere.
    3x műszaki, 0 Ft ráköltés.
    Úgy dolgozik mint a Doxa óra.

    Továbbá:
    "A cég legfontosabb piacain, Francia-, Spanyol- és Olaszországban a mélyülő válság miatt jelentősen visszaesett a kereslet. A Peugeot minden egyes Európában értékesített gépjárműve után 350 euró veszteséget kénytelen elkönyvelni. A gyár ezért 10 ezer fős leépítést kénytelen végrehajtani a jövőben."

    "Franciaországban rekordmagasságba ugrott, s már 15 egymást követő hónapban emelkedik a munkanélküliek száma, átlépve a hárommilliós lélektani határt. (Utoljára 1999-ben volt 10,2 százaléknál magasabb a munkanélküliségi ráta Franciaországban.) "

    Az ostobaságokat írogatóknak, pártkatonáknak, ajánlom figyelmébe a cikket:

    http://hetivalasz.hu/uzlet/a-gyar-10-ezer-fos-leepitest-kenytelen-vegrehajtani-a-jovoben-55381

    na ezért nem lesznek nálunk (sem) nyugati bérek, amíg gyarmatként leledzünk:

    "Pont a versenyképességre hivatkozva fenyegette meg Romániát Carol Tavares. A társaság igazgatósági tagja kilátásba helyezte, hogy a cégvezetés Marokkóba, vagy más afrikai államba telepítené át a Daciák gyártását. A Renault új marokkói gyárában, Tangerben ugyanis feleannyi, mindössze 250 euró az átlagbér a román Pitestiben lévő üzemhez képest."

    A cikket továbbra is hangulatkeltőnek tartom.
    Sokan be is kajálják.
    Jó étvágyat!

    Egyébként, kellemes, Afrikában gyártott új autó vásárlást kívánok!
    :-)”
  • 48. Erko91 2012. október 04. 18:42
    „46. delmadarka 2012.10.04. 17:53
    Engem valamiért egyáltalán nem vonzanak az új autók még ha lenne pénzem rá sem kellene egyik se.Sokkal nagyobb tekintélye van egy régebbi jól felújított autónak mint egy átlagos új autónak.Legalábbis szerintem!Nem is értem mi ez a nagy igény az új autókra...Egyébként ez majdnem mindenre igaz vegyük csak a telefonokat. A régebbi telefonokat 10x földhöz vágod működik mint újkorában de most vágj földhöz CSAK 1x egy csillivilli érintőképernyős mobiltelefont...Szerintem ki is dobhatod utána.Én is egy régebbi japán autót szeretnék majd venni.Talán egy Toyota lesz. Egyenlőre nincsen rá keret de nagyon szeretnék egy autót majd.”
  • 47. macs 2012. október 04. 18:03
    „35. DobóI,
    azért nem tulajdonítasz túl nagy képességeket a szociknak? Az egész világra kiterjedő válságot tudtak csinálni, ami megrengette az USA-t, Európát. Hát nem piskóta teljesítmény! :-D”
  • 46. delmadarka 2012. október 04. 17:53
    „Mike 3: Igen, ez azért van, mert azt a Japán kocsit már Kínában, gyártották. 12-20 éve a Japán autót még ott is rakták össze szigorú minőség ellenőrzés mellett. Az enyémbe 270.000 Km van és a szokásos kopó dolgokon kívül semmi baja.
    Erko 91.: Persze odáig süllyedt az ipar, hogy mára már egy 3 milliónál kezdődő tárgyból 10 év alatt kidobandó állandóan elromló rövidtávú fogyasztási cikk lett. Én is vehettem volna egy alap új kocsit, csak abból kijön 6200 L benzin. Inkább tele tankolom, csinosítgatom és elutazok valahova hétvégén.”
  • 45. Erko91 2012. október 04. 17:28
    „31. delmadarka 2012.10.04. 11:33
    Teljesen igazad van. Sokszor szörnyülködök amikor látom a rengeteg új autót a városban és mennyi használt autó áll a kereskedésben. Az új autók egyáltalán nem megbízhatók de ha valakinek van egy kis esze és vesz egy régebbit és költ rá egy kicsikét akkor kap egy nagyon megbízható autót jelentősen olcsóbban ami még talán gyorsabb is mint az újabbak. (Ez teljesítménytől függ).”
  • 44. Jozsoci 2012. október 04. 17:14
    „DobóI.
    Szőlőtelepítésnél téged jól tudnának alkalmazni. A szőlőkarókat a földbe beverni.”
  • 43. Queenmargareth 2012. október 04. 16:24
    „40. DobóI 2012.10.04. 16:10..." Csukom az ajtót kattan a zár
    Tétova homályon lépek át..."
    .....Bezárt a Magyar Királyi Tébolyda by Quimby”
  • 42. szegedivagyok 2012. október 04. 16:23
    „Te dobó várkapitány!Húzd már le magad a wc-ben ezzel az id..óta szocizós stílussal.Senkit nem érdekel ez, csak te hajtogatod folyamatosan bármilyen cikkről legyen szó, a kommentjeid csak erről szólnak.Szánalmas magatartás.Én is utálom a szocikat, de amit te csinálsz tényleg beteges. Nyugodtan tapsikolhatsz narancsos haverjaidnak, semmi közöm hozzá, de akkor abban a közegben, ahol erre igény van.”
  • 41. Szemif 2012. október 04. 16:11
    „Magyarországon kb. hárommillió személygépkocsi van (a pontos szám 2.950 ezer körül van, a rekord, ha jól emlékszem 2008-ban volt hárommillió hatvanezer autóval), ebben benne vannak a magas jövedelmű családok 2-3 kocsival, vagy épp a céges, tehát tulajdonképpen egyetlen családhoz sem tartozó járművek is.
    A kijelentés, hogy a magyar családok felének nincs autója teljesen helytálló. Ennek ellenére ennél lényegesen több autó sosem volt! Tehát emiatt kár sírni, ez ugyanis nem érdemi visszaesés.

    De! A helyváltozatási szokásokról közel sem rendelkezünk ennyi adattal. Amivel meg rendelkezünk az nem túl rózsás.
    Amit tudunk: a helyközi-távolsági közlekedésben az utóbbi időben nőtt a tömegközlekedést használók aránya. Először a MÁV-nál, majd az utóbbi két évben a volánoknál is tapasztaltak utasszámnövekedést, a helyi közlekedésben pedig megállt az utasszám csökkenés. Ezek tények, tehát helyesebb lenne úgy fogalmazni, hogy a személygépkocsipark öregedőfélben, a számuk stagnál és itt a lényeg: a helyváltoztatások közül több zajlik tömegközlekedéssel és kerékpárral, mint néhány évvel ezelőtt.
    Tehát nem autóból, hanem autózóból van kevesebb, és a személygépkocsik által kibocsátott utaskilométerek száma csökkent jelentősen, nem a személygépkocsiké.

    Egyébként e téren komoly változás nem várható szerintem, mivel sem a jövedelmek vásárlóértéke nem fog radikálisan nőni, sem az üzemanyagárak nem fognak a mostani felére leesni, így valószínűleg az elkövetkező évtizedben, de legalábbis az elkövetkező 5-6 évben érdemi változás a személygépkocsik számában és használatában nem várható.
    Én úgy gonolom, hogy további visszaesés lesz, mivel most hatalmas kohorszok érik el a nyugdíjas kort, és akik közülük autóztak jó eséllyel fogják a nekik innentől kezdve sokkal olcsóbb, vagy -65 éven felülieknél- teljesen ingyenes tömegközlekedést használni.
    Ráadásul egyre kevesebb fiatal van, ezt tetézi, hogy körükben a legmagasabb a munkanélküliség, és értehető módon az alacsony bérek, illetve a mai fiatalok jelentős része már nem tekint státuszszimbólumként az autóra, röviden ha nem is radikális de további lassú csökkenést látok az autóhasználatban.
    Ami mondjuk felveti a jövedéki adó problémáját, évi kb. 500 milliárd forint, ami az üzemanyagokból bekerül a költségvetésbe, ha ennek csak ötöde eltűnik, azt már rögtön máshonnan kell elvenni, szóval a kevés autózást a biciklizők, buszozók, gyaloglók és persze a maradék autósok is meg fogják érezni.”
60 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Panelszauna a Rókusi körúton?

A legkisebb lakás használta föl a ház teljes hőfogyasztásának a harmadát egy 12 lakásos szegedi tömbben. Tovább olvasom