Délmagyar logó

2017. 02. 24. péntek - Mátyás 5°C | 12°C Még több cikk.

A mai parlamenti csatákra emlékeztet a Boccanegra

Szeged - Az Armel-fesztivál szegedi versenyprodukciójának, a Simon Boccanegrának a címszereplője, Vasile Chisiu Romániában, Olaszországban több mint húsz opera főszerepét énekelte már.
A fiatal román baritonista, Vasile Chisiu alakítja Verdi operájának, a Simon Boccanegrának a címszerepét a Szegedi Nemzeti Színház versenyprodukciójában az Armel-verseny döntőjében. A premiert épp a komponista születésének 200. évfordulóján, október 10-én tartják a nagyszínházban. A próbák Pál Tamás karmester irányításával folynak.

Vasile Chisiu Medgyesen született, érettségiig az ötven-
ezres dél-erdélyi szász kisvárosban tanult. Családjával Medgyes közelében, egy kis faluban, az alig kétszáz lakosú Valea Lungában élt, ahol édesapja volt a kántor. Ahogy meséli, szünet nélkül énekelt: népdalokat az ünnepeken és egyházi dalokat a templomban. Rendszeresen fellépett a medgyesi amatőr népzenei együttesben is. – Már 23 éves voltam, amikor életemben először valódi zenés színházi produkciót láttam. Bukarestben Johann Strauss operettjét, A denevért hallgatva olyan hatalmas boldogság járt át, amit korábban még soha nem éreztem. Kirázott a hideg, végigsírtam az előadást.
Vasile Chisiu a Simon Boccanegra próbáján a Szegedi Nemzeti Színházban. Fotó: Karnok Csaba
Vasile Chisiu a Simon Boccanegra próbáján a Szegedi Nemzeti Színházban.
Fotó: Karnok Csaba

Kerékpárral járja a várost

– Amikor májusban itt jártam a középdöntőn, láttam, hogy mennyi kerékpárút van a városban, ezért elhoztam Bukarestből a biciklimet is. Mindenhová kerékpárral megyek, így sokat láttam már a városból. Kedvesek a szegediek, mindig útbaigazítanak, ha eltévedek. Nagyszerűek a próbák is a színházban, úgy érzem, igazi műhelymunka zajlik, mindenki beleadja szívét-lelkét. Mindenkinek az az álma, hogy ezt a csodálatos operát méltóképp színre vigyük. Pál Tamás kivételes zenei óriás, egy igazi „dinoszaurusz", aki nemcsak karmesterként nagyszerű, hanem zenés színházi rendezőként is. Nem akarja ránk erőltetni az elképzeléseit, meghallgatja, megfontolja, továbbgondolja a mi felvetéseinket is.

Akkor határoztam el, hogy magánúton elkezdek zeneelméletet és éneket tanulni. Két év múlva felvettek a bukaresti zeneakadémia magánének szakára. Negyedévesen egyéves ösztöndíjat kaptam Szicíliába. Ötödévesen jelentkeztem meghallgatásra a bukaresti operába, ahol rögtön szerepajánlatot kaptam: Lord Enricóként debütáltam a Lammermoori Luciában. Ezután nyomban felvettek szólistának – mesél nem szokványos indulásáról a rokonszenves baritonista. 2006-ban diplomázott, azóta már több mint húsz szerepet énekelt, többek között Rigolettót, Gérard-t az Andrea Chénier-ből, Germont-t a Traviatából. Olasz repertoárját mostanában kibővítette néhány Wagner-szereppel is. Vendégszerepelt Olaszországban – Spoletóban, Udinében, Parmában – és Horvátországban is. A szegedi Simon Boccanegra után Bukarestben Nabucco szerepében mutatkozik be.

– Már az első Armel-operaversenyre is jelentkeztem, akkor az utolsó fordulóig jutottam, ahol csak ketten maradtunk, de végül a másik versenyzőt választották a szerepre. Havonta legalább négy előadást énekelek Bukarestben, így nem volt rá alkalom, hogy újra próbálkozzak. Most a verseny idejére felmentést kaptam. Boccanegra szerepét most tanultam meg, Szegeden fogom először énekelni. Legalább hússzor elolvastam a librettót, mindig potyognak a könnyeim annál a résznél, amikor Boccanegra rájön, hogy Amelia a lánya. Én is lányos apa vagyok, gyönyörű feleségemmel két gyermekünk van: egy kisfiú és egy kislány. Nagyon hiányoznak, valahányszor el kell szakadnom tőlük. Ez egy csodálatos, összetett szerep, és – ahogy Verdi is hangsúlyozta – nemcsak biztos énektudást, hanem kitűnő színészi képességeket is igényel. Bár Simone a darabban – a prológus kivételével – jóval idősebb nálam, úgy érzem, rendelkezem már elegendő élettapasztalattal ahhoz, hogy hitelesen megformáljam a dózsét. Ebben az is segít, hogy gyermekkoromban sokáig pap szerettem volna lenni, és számomra is fontos az operában megfogalmazott üzenet: a béke – hangsúlyozza Vasile Chisiu. A baritonista úgy véli, amikor a Simon Boccanegra tanácstermi jelenetében elszabadulnak az indulatok, az kicsit olyan, mint a mai politikai harcok a parlamentben.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Köszönjük, hogy bringázik! - reggeli a Dóm téren

Jó reggelt! Köszönjük, hogy bringázik a munkába! – üdvözölték a kerékpárosokat csütörtök reggel 7 és 8 óra között a Dóm téren. Képgalériával. Tovább olvasom