Délmagyar logó

2017. 01. 25. szerda - Pál -4°C | 1°C Még több cikk.

A másodfokú egyenlet vagy faxolás a fontosabb?

Dél-alföldi régió - A munkavállalásra való felkészítés az iskola feladata. Vagy mégsem? – a Demokratikus Ifjúságért Alapítvány tegnap erről rendezett vitakultúra-fejlesztő tréninget Szegeden.
A munkanélküliségi statisztikák szerint ma a munkát keresők minden eddiginél nagyobb versennyel szembesülnek a munkaerőpiacon. Mi szükséges ahhoz, hogy egy leendő munkavállaló sikeresen megállja a helyét? Fel tudja-e készíteni ezekre a kihívásokra az oktatás az iskolásokat, a leendő pályakezdőket? Jó-e az, hogy az iskola a másodfokú egyenleteket megtanítja, de a fax kezelését nem?

Tegnap a Demokratikus Ifjúságért Alapítvány által szervezett Szólj bele! programsorozat szegedi rendezvényén mindenki elmondhatta az álláspontját. A vitanapra a régió 5 iskolájából érkeztek fiatalok és pedagógusok: két Békés megyei intézmény mellett Szegedről a Radnóti- és az Eötvös-gimnázium, valamint a Szegedi Ipari Szolgáltató Szakközépiskola diákjai tették fel kérdéseiket. Akik válaszoltak: Kardos János, a szegedi önkormányzat oktatási, kulturális és sportirodájának vezetője, Szabó Gábor, a Szegedi Ipari Szolgáltató Szakképző és Általános Iskola Szeged-Móravárosi Tagintézményének igazgatója, Fazekas Melinda a Szegedi Tudományegyetem Karrierirodájának vezetője, valamint Domonkos Ervin a Fiatal Vállalkozók Országos Szövegségének munkatársa. A rendezvény helyszíne a Kálvária sugárúti tagintézmény volt.



A szó eljut az Unióig. A Szólj bele! program az Európai Bizottság és a Nyílt Társadalom Intézet Alapítvány támogatását élvezi. Azt szeretnék, hogy az uniós döntéshozatali folyamatokban érvényesülhessenek a tagállamok fiataljainak javaslatai. 
A másodfokú egyenlet és a faxgép szembeállítása kapcsán Szabó Gábor azt mondta: az iskola olyan helyzetben van, hogy megszabják, mit tanítson, vannak érettségi tételek, vizsgakövetelmények. A faxolásra csak ezek teljesítésén felül van lehetőség. Kardos János szerint is megszabják a keretek, mit tanítsanak, de vannak alapvető dolgok az íráson-olvasások kívül, ilyen a nyelvtudás és a kommunikálás képessége, amelyeket szintén az oktatás keretein belül kell elsajátítani. Az iskolafenntartó szerepe más: eddig például egyeztetés volt az intézményekkel arról, mi az előírás, mit vár el a munkaerőpiac – ám 5 évre előre nehéz jósolni.

Vitáztak arról is a résztvevők, mi a fontosabb, a papír, vagy a gyakorlatban való helytállás? Domonkos Ervin úgy vesz fel embert a vállalkozásához, hogy megnézi, a helyben kiadott feladatot hogyan oldja meg. A gázszerelők közül is azt bízza meg munkával, aki elmagyarázza a hibát, tanácsot ad a fűtési rendszerrel kapcsolatban. Abban egyetértettek a szakértők: „papír" kell, de önmagában nem elegendő. Az egyetemi tapasztalatokkal kapcsolatban Fazekas Melinda arról számolt be, hogy sok hallgató kényelmesen elvégzi az 5 évet például angol szakon, és csak végzés után kapcsol: más ismereteket is szerezhetett volna, mivel a nyelvtudás önmagában nem elég.

Az új szakképzési törvény szerint – amely a gyakorlati oktatásra helyezi a hangsúlyt – már a 8. osztályban tudni kell, ki milyen szakmát választ, ami nehéz döntés lesz. Eddig legalább a 10. osztályig hagytak időt a diákoknak, és próbálták őket képességeiknek megfelelően terelni egy szakma felé – hívta fel a figyelmet egy jövőbeni problémára Szabó Gábor.

Gazdasági kamarák a gyakorlatorientált képzés mellett. A 2011-ben hatályba lépett új szakképzési törvény szerint 2013 szeptemberében indul a gyakorlatorientált, német mintára kialakított, 3 éves szakképzés: 14 éves korban el kell dönteni, kiből mi lesz. Az új képzés – amelyben a közismereti tárgyak, az elmélet, valamint a gyakorlat aránya egyharmad-egyharmad – az iparkamarák támogatását is élvezi. Nemesi Pál, a CSMKIK elnöke szerint már az általános iskolában el kell kezdeni a pályaválasztásra való felkészítést. Vissza kell állítani a munka becsületét, legyen a szakképzés a képzőhely feladata, ne azé a munkáltatóé, amelyik majd alkalmazza a fiatalokat. Csongrád megyében 19 intézményben és 38 tagintézményben lehet szakmát tanulni. A külső gyakorlati képzőhelyek száma magas, az országos 20 százalékkal szemben nálunk a diákok 61 százalékának van tanulószerződése. Az idén kiadott új OKJ a régi 1200 szakmát 450-re csökkentette, a megyében 114-et lehet tanulni, a diákok között a szakiskolákban tanulók aránya 20 százalék.

Olvasóink írták

  • 18. bánki 2012. november 21. 21:54
    „16. nelek 2012.11.21. 10:54
    Vörös József tanár úr szerint a nők ,,leglogikusabb válasza a csak " !

    A logaritmus mire jó ?

    Használati, avagy gyakorlati érték nulla.”
  • 17. exdeus 2012. november 21. 20:54
    „"de vannak alapvető dolgok az íráson-olvasások kívül"

    1, a szakmunkásokat nem kell ennyire letudni. Te, mint diplomás tudsz gázt szerelni?
    9, hiába sajátítasz el bármit, nem jutsz előrébb. Ez a mai magyar álláspiac. Sajnos.”
  • 16. nelek 2012. november 21. 10:54
    „"Logaritmus szintén a múlt,"

    Miért múlt a logaritmus?”
  • 15. hrdflr 2012. november 21. 10:39
    „"Az embereket a lehető legnagyobb tudatlanságban és műveletlenségben kell tartani, mert így nem lesznek motiváltak magasabb ideálok és összetettebb tervek megvalósításában. Butítsd le az oktatásügyet, tedd korrupttá és hozd a működésképtelenség küszöbére. Egy ilyen iskolarendszer a közvélemény manipulálásának ideális eszköze."

    http://konteo.blogrepublik.eu/2012/11/06/a-chomsky-tizparancsolat/”
  • 14. bánki 2012. november 21. 06:57
    „A fax már a múlt!

    Mehet az Agorába !

    Logaritmus szintén a múlt, de a másodfokú egyenlet ismerete hozzátartozik a 90 feletti IQ-al rendelkezők ismereteihez.”
  • 13. A.R. 2012. november 20. 15:23
    „A munka becsülete mellett a munka pénzügyi megbecsültségét is helyre kéne állítani.”
  • 12. macs 2012. november 20. 14:18
    „Nem tudom ki hogy van vele, de a nagy FDI-k betelepülését megelőzően is voltak olyan szakemberek, akik értettek az autókhoz. Igaz, hogy azóta a Győrben már külön tanszék létezik, és Kecskeméten is fejlődik a képzés.
    Azt is érdemes végig gondolni, hogy a beruházókért mekkora harc folyik a térségen belül, tehát fel kell kötni a felkötendőket. :-)”
  • 11. lukrecia 2012. november 20. 13:46
    „Idejott az Audi, a Mercedes, az opel a suzuki. Elotte egyetlenegy autogyarto szakembert sem kepeztek, ezek a gyarak elobb megis felepultek , majd fel even belul erdekes modon gyartas is indult. Semmi sem ordongosseg, csak ha misztifikaljuk. Tehat hibas az a felallas hogy nincs szakember. Ha van a termeknek szolgaltatasnak piaca, arra rovid idon belul kilehet kepezni az embereket. A kontar alkalmatlan politikusok mondjak azert nem jon a tersegbe a beruhazo mert nincs szakember. Miert talan orszaggyulesi kepviseloi kepzes van:??? tehat faxolni mar amugy sem szokas. Kepezzunk Elektronikai szakembereket, gepeszeket, mint NDK-ban anno. Ott meg a lanyoknak is sokszor ferfias szakmat kellett valasztaniuk, mert nem engedte az allam mas lehetoseget.
    Tehat szukitsuk le a bufe szakokat specialis kepzesekre, amibol majd profitalhat a vegzos. Amig a tanarok is annyira elvontak hogy nemelyik azt sem tudja mi a konnektor , eleve hulyesegekre tanitjak a diakokat is.
    Legyenek gepeszek, elektromos szakemberek , penzugyi-gazdasag, epiteszek, faipariak stb stb. Amikor tul specializaljak a tanitast is az eleve beszukiti a lehetosegeket is.”
  • 10. DMagóg 2012. november 20. 13:25
    „"... de a fax kezelését nem?"
    Mi a fax az a fax? Ja, rémlik valami ...
    Van aki még használja? Nos, azt tényleg kezelni kell!
    Persze, léteznek fax-kezelő programok, azt meg se perc alatt megtanulják, a computeren!”
  • 9. macs 2012. november 20. 12:48
    „Állítsuk vissza a munka becsületét! Ezt magyarázza meg nekem valaki!
    "Az oktatási államtitkár a szakiskolák kerettanterveiben szereplő ismeretanyag mennyiségét firtató kérdésre azt mondta: ezekbe az intézményekbe a legalacsonyabb tudással rendelkezők mennek, s a diákok az óraszámok egyharmadában olyan közismereti órákon vesznek majd részt, amely az általános műveltségüket, az alapvető kompetenciájukat fejleszti."
    http://hvg.hu/itthon/20121118_Hoffmann_szerint_nem_fognak_sztrajkolni_a
    Így akarunk versenyképesek lenni?
    Valahol olvastam, hogy az igazi probléma nálunk az, hogy nagyon sok olyan munkanélküli van, aki képezhetetlen, funkcionálisan analfabéta. Talán ezen kéne változtatni, vagy tévedek?
    Egyébként az a tapasztalatom, hogy a tanult embereknek sokkal könnyebb új ismereteket elsajátítani, mint a kevésbé kvalifikáltnak.
    Egyébként, aki azt hiszi, hogy az iskolának mindent meg kell tanítania, amire a munkahelyen szükség van, nagyot téved, legalábbis szerintem. Az alapokat tudni kell, szükség van kompetenciákra, de rengeteg specialitás van, amit csak "helyben " lehet elsajátítani.”
  • 8. lepkehalo 2012. november 20. 12:22
    „Tudom, nem szakképzés, csak erről jut eszembe... Én úgy látom, inkább az a baj, hogy olyan alapvető dolgokat nem tanulnak, mint pénzügyi ismeretek (vagy már igen?), konfliktuskezelés, érdekérvényesítés, társadalmi együttélés, fogyasztói érdekvédelem (persze nem a jogszabályok bebiflázása, hanem a gyakorlati dolgok), gyereknevelés, -gondozás (ha sír a gyerek, nem nyomunk reflexből egy kiflit a kezébe, hanem megnézzük, mi baja), stb. Természetesen ezeket nem matekórán kell megtanulni, és jobb esetben a családban elsajátíthatók, de ha valaki (elég sok valaki) otthon nem találkozik ilyesmivel, akkor nem szabad széttárni a kezünket, hogy "így járt", hanem tenni kell valamit, mert a defektes családok defektes családokat termelnek újra.”
  • 7. la-za 2012. november 20. 09:27
    „Az iskola gondolkodni tanít meg(minden feleslegesnek vélt tantárgy és témakör ezt hivatott segíteni). A szakmát majd meg lehet tanulni szakközép vagy szakmunkás képzőben....a munkát meg a gyakorlatban... Ennyi... :)”
  • 6. barta132 2012. november 20. 08:53
    „Van akinek két diplomája van és egy konnektor szó ismeretlen számára... Szerintem az alapvető logika az iskolázottsággal eléggé ellentétes az országban..”
  • 5. queenmargareth1 2012. november 20. 08:42
    „azért annyit hozzátennék, hogy igaz a mostani generáció számítógépen él, de kérd, írjon hivatalos levelet vagy kérj simán egy formázást nem csípőből fogja vágni. Egy szakmunkás miért is nem tud megoldani másodfokú egyenletet?Miért hiszitek, hogy aki szakmunkás az hülye? Ellenpélda:Matolcsym.Minden munkát a munkahelyén tanul meg illetve be az ember...”
  • 4. ekonomist 2012. november 20. 08:22
    „Én 50 éven felüli közgazdász(belker),gazdasági szakfordító,mérlegképes könyvelő vagyok.Számítógépes ismereteim nem említem mivel inkább csak az amit nem ismerek : pár programnyelvet.
    Magyar az anyanyelvem és még anyanyelvi (gazdasági szakfordítói szinten) ismerem a szerb,horvát,bosnják macedon ,szlovén nyelvet.Angolt felsőfokon.
    FAXOLNI KB 22 ÉVE FAXOLTAM ELÖSZÖR(persze én állítottam be a gépet is) ....a faxot már annó a 7 éves lányom is tudott küldeni.
    Matfisz szakot végeztem gimiben(kicsivel többet tanultunk mint a másodfokú egyenleteket).
    182/80kg sportos egéséges férfi és a szakmámon belül nem találok munkát.Hát minek kell a sok fiatalt faxolni képezni??elavult dolog.Valamint itt vagyok én kész "termékkén" hasznavehetetlenül.Ja hogy nem voltam valamelyik párt tagja sem soha ez igazán nagy baj. Lehet hogy elöször a gimi után pártkönyvecskét kellet volna beszereznem,utánna meg váltogatni a pártokat és meglennék mint Marci Hevesen..hevessen.”
  • 3. Lámpion 2012. november 20. 08:10
    „Bla-bla...
    Amíg ilyen kevés a munkahely, addig az nyer aki tovább tűri a bérrabszolgaság diktálta feltételeket.
    Szégyen, ami jelenleg a munkaerőpiacon van:(((”
  • 2. fotelagy 2012. november 20. 07:48
    „Egyértelmű: nem tudja felkészíteni.”
  • 1. roxper 2012. november 20. 06:57
    „Rossz az összehasonlítás, a szakmunkás végzettségűek egy téglalap területét nem tudják kiszámolni, nem hogy egy másodfokú egyenletet megoldjanak... Egy fax küldését meg nehogy már ne tudja önállóan "megtanulni" egy mai fiatal, aki fél napját számítógép előtt tölti, másik fél napján meg a telefonját nyomkodja! :D”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Zaklatásért egy év próbaidő a Jobbikos képviselőnek

Zaklatás miatt egy év próbára bocsátották első fokon Zagyva György Gyulát. Tovább olvasom