Délmagyar logó

2017. 06. 26. hétfő - János, Pál 20°C | 31°C Még több cikk.

A mindennapokban boldoguljon a diák

Az oktatási tárca arra törekszik, hogy a lexikális tudás sulykolását előzze meg a képességfejlesztés az iskolákban. Csongrád megyéből összesen hét óvoda, általános és középiskola csatlakozott a kísérleti programhoz.
A Nemzeti fejlesztési terv keretében oktatási programcsomagokat dolgoztak ki. Az új tananyagot azok az iskolák kapják meg, amelyek sikeresen pályáztak az úgynevezett területi iskola- és óvodafejlesztési központok programjában. Az országban 140 iskolában és 12 óvodában tanítanak az új program alapján. Az új oktatási csomagokat pályázat útján kiválasztott szakmai műhelyekben dolgozták ki.

Tanulni tanítanak

Csongrád megyében a szentesi Kossuth utcai és a szegedi Vedres utcai óvoda, az általános iskolák közül a szegedi Béke utcai, a Vörösmarty és a szentesi Koszta József, valamint a Krúdy Gyula Kereskedelmi és Vendéglátó-ipari Szakközépiskola, és a Móra Ferenc Szakközépiskola, Szakiskola és Kollégium kapcsolódott a programhoz.

 A szegedi képességfejlesztési programot a Csongrád Megyei Pedagógiai Szak- és Szakmai Szolgáltató Intézet fogja össze. Kovácsné Bakacsi Judit pedagógiai szakértő elmondta: az egész életen át tartó tanuláshoz nélkülözhetetlen a képességeknek, a készségeknek a fejlesztése. A társadalmi környezet változásai – elsősorban az információrobbanás, a globalizáció és a demokratizálódás folyamata – szükségessé teszik az iskola szerepének újraértelmezését.

A világ: érdekes

Az iskola többé nem a tudás elsőrendű hordozója. Olyan tények és jelenségek hatnak a diákokra, amelyek feldolgozása időt és segítséget igényel. Olyan készségfejlesztő programok kidolgozására és bevezetésére van szükség, amelyek segítenek az egész életen át tartó tanulás képességének kialakításában. A szövegértési- és szövegalkotási-, a matematikai- és logikai képességek, a szociális és életviteli, az idegen nyelvi, az információs-kommunikációs, az életpálya-építési kompetenciák fejlesztésére, és óvodai játékra készültek programcsomagok.

– Eddig a gyerekek lexikális tudásának gyarapítását várták el a tanároktól. Rengeteg anyagot kellett a diákoknak bemagolni. A kísérleti osztályokban ezentúl csak a legfontosabb tényekre koncentrálunk, s arra törekszünk, hogy a gyerekek alkalmazható tudást kapjanak. A tanári előadások rövidebbek lesznek és a diákok csoportokban dolgozzák fel a tananyagot. Célunk, hogy a gyerekek szeressenek iskolába járni és ott is fedezzék fel, hogy mennyi érdekes dolog van a világon – mondta Kapai Éva, a Vörösmarty Mihály Általános Iskola magyar–történelem szakos tanára, aki ötödikeseivel már az új program szerint kezdte a tanévet.

Kísérlet és eszköztár

Az órák megtartásához szükséges digitalizált segédanyagokat, tanári segédeszközöket, készségfejlesztő módszertani javaslatokat, részletezett óravezetési eljárásokat már megkapták, de a taneszközök, olvasókönyvek, feladatlapok még most készülnek. A fejlesztés egyébként a tantervi anyag és követelmények megváltoztatása nélkül történik. A programok alkalmazása teljes tanórákon, órarészeken és tanórán kívüli időben is történhet az 1., a 2., az 5., a 7. és a 9. évfolyamok kiválasztott osztályaiban.

Miskolczi János, a Móra Ferenc Szakközépiskola, Szakiskola nevelési igazgatóhelyettese mindemellett azt tartaná ideálisnak, ha az osztályok létszámát – ugyanúgy mint a fejlett uniós országokban – 15-16 főre lehetne csökkenteni. Véleménye szerint a diákok a kompetencia alapú programmal olyan tudáshoz juthatnak, amellyel jobban boldogulhatnak a mindennapi életben.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Vízválasztó tiszai halfesztivál

A Tisza mindkét oldalán rotyogott a bográcsokban a halászlé a hét végén kilencedik alkalommal… Tovább olvasom