Délmagyar logó

2017. 03. 25. szombat - Irén, Irisz 7°C | 14°C Még több cikk.

A Mississippit építi 99 évesen

Szeged - Élete a mozgás volt – földön, vízen, levegőben. Tiszai vitorlása mellé saját modellflottát is épít hat évtizede. Most, közel a századik születésnapjához parányi műhelyében fogadott bennünket Pap János.
A kilencvenkilenc éves Pap János délelőttönként nem ér rá, hajóépítő műhelyében alkot, nem illik zavarni. Délután viszont szívesen fogad. És valóban igaz minden, amit a modellépítők szegedi doyenjéről halottunk.

A veterán kapitány szeme és füle már nem a régi, emiatt négy éve a családja leparancsolta a bicikli nyergéből. Az emlékezete viszont kitűnő, napra pontosan felidézi, miként érettségizett a felsőkereskedelmi iskolában majd nyolcvan esztendővel ezelőtt. Élményei elevenek, zavarba ejtő pontossággal részletezi úszó-, vívó-, szertornász, vitorlázó- és sportrepülő múltját. Egészen addig, amíg mindezt a katonaság, utána pedig a világháború kiszorította az életéből. A kerékpárja viszont elkísérte; átkerekezte a hazai szolgálatot, a frontot, a dániai hadszínteret, sőt még a németországi hadifogságot is. Ámulunk a szavain, ám még ezt is tudja fokozni. Elmosolyodik, majd könnybe lábadt szemmel mondja: a legnagyobb hőstettet akkor hajtotta végre, amikor megnősült. Hat év szerelem teljesült be 1944 őszén, amikor minden szülői ellenkezéssel szembeszállva elvette feleségül a szomszéd lányt. Feleségét idén veszítette el – hatvanhárom év házasság után.

Csepel és a Szőke Tisza

A modellflotta legféltettebb kincse két szegedi hajó. A Csepel, amely 1920-tól tíz éven át szelte a Tisza hullámait Szegedtől Csongrádig és Szolnokig. És az elegáns fehér Szőke Tisza gőzhajó, de úgy ám, ahogy 1917-ben megépült és járta a Dunát. A legizgalmasabb mindig az, amin Pap János dolgozik; építőműhelyében tavasztól karácsonyig a Mississippi tolócsavaros hajó kel életre.

A háború tehát kettétörte Pap János sportkarrierjét, a hivatalokba sem engedték vissza dolgozni. Kézügyességét volt kénytelen kamatoztatni, amikor beállt a kendergyárba, később a katonasághoz, végül a vas- és fémipari szövetkezetbe szerszámlakatosnak. Bár folyton a Balaton mellé vágyódott, hogy hajózhasson, megmaradt tiszai vitorlázónak. Úgy számolja, mindössze négy vitorlást „szaggatott el" élete során, olyan becsben tartotta őket. Hivatalnoki alaposságával közben átevezett az igazi vitorlásról a modellhajókra. Első vitorlását – ami mindmáig megvan, és bármikor vízre bocsátható – úgy hatvan esztendeje építette.

Pap kapitány parányi műhelye a ház emeleti lépcsőfordulójában egyszemélyes, csak ő fér el benne, állva. Onnan bocsátott vízre huszonegy hajót. Ajándékba vagy saját örömére, de mindig történelmi minták után. Vitorlás, cirkáló, jégtörő, torpedóromboló; ha megtetszett neki valamelyik, addig kutatott utána, amíg élethűen meg nem alkotta – gyakorta gyufaszálból gyalult gerendákat, zsilettpengével. Most is tizenhat hajója horgonyoz a szekrény tetején; a kapitány büszkén szemlézi az 1200-as éveket idéző Hansa-Koggét, a kínai ágyús dzsunkát, Nelson hajóját, a Queen Elizabeth I.-et és az Aurórát. És mind működik, hiszen ez a lényege.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Még két hétig láthatók a múlt századi szexbombák

Szeged - Ha az eredeti tervek szerint a hét végéig tartana nyitva a Móra-múzeum Rejtett szépségek… Tovább olvasom