Délmagyar logó

2018. 10. 16. kedd - Gál 10°C | 22°C Még több cikk.

A modellezőbemutató nem papírrepülők dobálása

Tragédiával fejeződött be szombaton az őcsényi repülőtéren egy repülőmodell-bemutató. A német világbajnok sportoló irányította gép „megbokrosodott", és egy házaspárt agyonütött. A vb-ezüstérmes Vörös Endre szerint szinte lehetetlen kideríteni teljes részleteiben a hiba okát. Azt mondta, a levegőben egyre több a kalóz.
Vörös Endre gépe csak két és fél kilós. Ennél tízszer nagyobb tömegű modell zuhant a tömegbe. Fotó: Segesvári Csaba
Az őcsényi repülőtéren a nézők közé zuhant egy repülőgépmodell, és halálosan megsebesített egy házaspárt. Hasonló tragédia soha nem történt Magyarországon, de talán még külföldön sem. Erre azonban nem mert megesküdni Vörös Endre, a Szeged Városi Modellező SE világ- és Európa-bajnoki ezüstérmes versenyzője. A nyugdíjas tanár, aki ma is aktívan versenyez, és a rádióirányítású vitorlázó válogatott keret tagja, megdöbbent, amikor meghallotta a hírt.

– Megesküdnék rá, hogy nem a német modellező hibájából történt a sajnálatos baleset, hiszen ilyen repülőmodelleket csak felkészült profik képesek a levegőben tartani. Márpedig ebben a kategóriában a német úr a legjobb. Néhány éve az újgazdagok is próbálkoztak ekkora gépekkel játszani, de rájöttek, nem elég milliókért megvenni a modellt, hatalmas tapasztalat kell az irányításhoz. Általában gépeik mindig lezuhantak, összetörtek – jelentette ki Vörös Endre, aki elmondta, a szakértők szinte a lehetetlenre vállalkoznak, amikor meg szeretnék állapítani a tragédia okát. Feltételezhetően azért vált irányíthatatlanná a 25-30 kilós modell, mert a jeladó berendezést egy külső jel annyira megzavarhatta, hogy még a többszörös biztonsági rendszer is felmondta a szolgálatot.

Egy a százezerhez

A Szeged Városi Modellező SE vezetőségi tagjának, Vörös Endrének az unokaöccse, Vörös Jenő szintén világ- és Európa bajnoki ezüstéremmel büszkélkedhet, de ő nem a motoros, hanem a szabadon repülő vitorlázó kategóriában szerezte a dicsőségeket. A civilben fogtechnikus sportoló úgy vélte: a repülőmodellezés semmivel sem veszélyesebb, mint a többi, ha a rendezési előírásokat betartják. A balesetek aránya egy a százezerhez, ezért úgy gondolja, nem kell félniük az érdeklődőknek az ilyen rendezvényektől.

– Az egyik évben, amikor az Eb-re készültem, a modellem érthetetlen okokból gyakorlás közben lezuhant. Sajnos a rádiós zavar sokszor kivédhetetlen! Régebben az olasz kamionok rádiói olyan erős jeleket továbbítottak, hogy összezavarták a 35 MHz-es frekvenciánkat. Manapság pedig rengeteg a kalóz a levegőben – magyarázta a szakember, aki hozzátette: az őcsényihez hasonló bemutatók rendezésére pontosan olyan biztonsági intézkedések vonatkoznak, mint egy légiparádéra. Futballpályán ilyet nem lehet megrendezni, ezért és a milliós nagyságrendű költség miatt Szegeden nem szerveztek hasonló nyilvános bemutatót.

A szlovákiai világbajnokságra készülő tanár évente tíz versenyen vesz részt és egy-két bemutatót vállal gépeivel. Közülük a legnagyobb a tizenkét kiló starttömegű Mustang, a második világháború sztár vadászgépe, mely hatvan köbcentiméteres és öt lóerős. Őcsényben viszont ennél háromszor nagyobb géppel bemutatóztak.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Több tízmillió a szegedi Stefániára

A Szegedi Környezetgazdálkodási Kht. munkatársai felmérték az árvíz okozta károkat a Stefánián. A… Tovább olvasom