Délmagyar logó

2017. 06. 24. szombat - Iván 21°C | 33°C Még több cikk.

A mozgás szerepe

Szeged - A WHO meghatározása szerint az egészség nemcsak a betegség hiánya, hanem a teljes testi, szellemi, és szociális jólét állapota, illetve ezek fenntartása.

Az egészség bonyolult egyensúlyi állapot, ezért fenntartása sem megy spontán, hanem tudatos erőfeszítéseket igényel. Erre a tudatos tevékenységre mindenkinek szüksége van, és hiánya a szó legszorosabb értelmében életveszélyes, hiszen ha ismerethiány miatt nem követünk valamilyen kívánt magatartást, az életkilátásaink lesznek rosszabbak.
A mozgáshiány a legfontosabb krónikus betegségekből eredő halálozás 28 százalékában játszik szerepet! Az Amerikai Kardiológiai Társaság 1992-ben tette közzé, hogy a szívbetegségek egyik legjelentősebb kockázati tényezője a fizikai inaktivitás.

Fontos hangsúlyozni, hogy már a kevés fizikai aktivitás is valós haszonnal jár az egészségre nézve. Az alapelv: minél több, annál jobb, de a kevesebb is jobb, mint a semmi. A legtöbb ember úgy véli, nincs ideje a tréningre. Valljuk be, hogy a fizikai aktivitás olyan dolog, amely beépülhet a napi rutinba, és nem szükségképpen olyan, ami a már amúgy is zsúfolt időbeosztást tovább terheli. Már a gyalog vagy biciklivel való közlekedés, a lift helyett a lépcső használata, a kerti munka is sokat javít az ember állapotán. A legújabb USA-ajánlás (Centers for Disease Controll and Prevention) szerint ideális esetben hetente 3-5 alkalommal javasolt legalább 20-30 percig tartó folyamatosan végzett mozgás.


Az „ideális" testmozgás a szabad, de legalábbis oxigéndús levegőn történik, nem terheli az ízületeinket, pulzusunkat éppen az ideális tartományba emeli, anélkül, hogy túlterhelné szívünket vagy érrendszerünket, emellett pedig élvezetes tevékenység. Világos ezek után, hogy mindenkinek magának kell kiválasztania a neki legjobban megfelelő mozgásformát, testfelépítésének, aktuális fizikai állapotának, életstílusának megfelelően.

Lassú séta, erőteljes séta, hegyi séta, túrázás. Mely izmokat mozgatjuk? Vádli, comb, csípő izmai, kismértékben has- és derékizmok. Mint lassú sétánál, plusz fenékizmok, váll- és oldalizmok. Vádli, lábszár, comb és farizom erőteljesen dolgozik. Váll, kar és oldalizmok is mozognak. Szinte minden izmot megmozgat. Az egyenetlen terep miatt vigyázni kell az ízületekre, fontos a jó cipő. Súlycsökkenés: nem jelentős, jelentősége inkább a test átmozgatása, az ízületek lazítása, a vérkeringés növelése. Fokozatos, ha jól csináljuk, másfél kilométer alatt 100 kalóriát égetünk el. Gyors, jelentős.

Kinek ajánlott? Mindenkinek, erőnléttől függően napi 30-60 perc ajánlott. Bárkinek, akinek nincs súlyosabb szívbetegsége, és egy ideje mozog már valamit. Viszonylag fitt, mozgáshoz szokott embereknek. Kifejezetten edzetteknek.

Kovács Éva, a Park Egészségközpont partnere

Olvasóink írták

  • 3. dova 2008. december 03. 14:16
    „allegro,
    "(...)mert legalább ennyit teszek az egészségemért."

    ...és mindannyiunk környezetéért is.
    Köszönjük :)”
  • 2. allegro 2008. december 03. 10:17
    „Engem érdekelt. Pozitív megerősítés arra nézve, hogy naponta nem keveset futok, gyalogolok, kerékpározom a buszokhoz, A-ból B-be eljutni, - így sokkal egészségesebben élek. Ennek folyományaként a fittséget érzem is! Aztán van kutyasétáltatás is. No meg a tánc. És ezeket nem cserélném le az autóra ma már éppen azért, mert legalább ennyit teszek az egészségemért.”
  • 1. peterslounge 2008. december 02. 22:49
    „ez gyakorlatilag senkit sem érdekel :)))))”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Koszorús körforgalom Kübekházán

Kübekháza - Extra méretű adventi koszorú fogadja a Kübekházára érkezőket – a település… Tovább olvasom