Délmagyar logó

2018. 05. 23. szerda - Dezső 16°C | 27°C Még több cikk.

A panaszkönyvtől a perig

Szeged - Csokiöntettel lepöttyintett póló miatt is került már panasz Szegeden a vásárlók könyvébe. A kereskedőnek harminc napon belül válaszolnia kell a problémára.
Ha a szolgáltató és a fogyasztó vitás esetben nem tud zöld ágra vergődni egymással, ügyük a bíróságra, vagy a Csongrád Megyei Békéltető Testülethez kerül.

Egy fiatal fiú zsemlét vásárolt a napokban egy belvárosi élelmiszerboltban. Az eladó zacskóba tette a péksüteményt, és beütötte a kasszába az árát. A fiatalember csak fizetés után fogta meg a vacsorának szánt zsemlét – ekkor szembesült azzal, hogy kőkemény. Hiába kérlelte az eladót, nem akarta kicserélni. A fiúnak végül csak azért nem kellett száraz zsemlével a szatyrában hazabotorkálnia, mert egy nagyszájú vásárló az eladóra rikkantott: „Na cserélje csak ki! A vásárlóknak is vannak jogaik!"

A legtöbb vevő nem bújja naphosszat a jogszabályokat. Azzal azonban tisztában vannak, hogy adott egy lehetőség, mellyel bosszúságukat enyhíthetik: beírhatnak a panaszkönyvbe.

Az üzletekben jól látható helyre kell tenni a vásárlók könyvét. Fotó: Karnok Csaba
Az üzletekben jól látható helyre kell tenni a vásárlók könyvét.
Fotó: Karnok Csaba

– A zsemlés esetben a vevő felelőssége lett volna meggyőződni arról, hogy milyen minőségű árut fizet ki. Vita helyett azonban bárki beírhat a vásárlók könyvébe – mondja Szép Gábor, az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület szóvivője. A panasz rögzítése után egy példány a fogyasztónál marad. A törvény alapján a kereskedőnek meg kell vizsgálnia az esetet, és az intézkedésről harminc napon belül tájékoztatnia kell a vásárlót.

Békéltető Testület

Csongrád megyében a békéltető testület 1999. március elseje óta működik. A jótállási és a szavatossági jog érvényesítésével kapcsolatban lehet hozzájuk fordulni. Előnye, hogy viszonylag hamar, harminc napon belül, de maximum hatvan nap elteltével lezárul az eljárás, míg a polgári perek akár évekig is elhúzódhatnak.

– Számos olyan esetről tudunk, amikor a kereskedő sem kicserélni, sem megjavíttatni nem akarja az árut, és a vételárat sem akarja visszaadni a vevőnek. Ilyenkor elkezdődik a huzavona a két fél között. Az ügyből polgári peres eljárás lehet, vagy a békéltető testület elé kerülhet – magyarázza a szóvivő.

A Csongrád Megyei Békéltető Testülethez tavaly 201 panasz érkezett. Dékány László, a testület elnöke elmondta, az esetek hetven százalékában sikerül kompromisszumra jutniuk a feleknek. – Utazási szerződések nem megfelelő teljesítése miatt, mobiltelefonokkal, szolgáltatásokkal kapcsolatos problémákkal fordulnak hozzánk legtöbben – mondja Dékány László. Egy emlékezetes ügyet is elmesélt: egy idős házaspár redőnyt rendelt házuk ablakaira és ajtajára. A vállalkozó felmérte a nyílászárókat, és megígérte, ha elkészül a méretre szabott sötétítő, jelentkezik. Az idős házaspár meglepetésére már másnap ott volt a redőnyökkel, amit végül is csak az ablakokra szerelt fel. Történt ugyanis, hogy a vállalkozó hóna alá csapta a kimaradt darabokból összeállított készletét, és azzal vágtatott vissza ügyfeleihez. A turpisság hamar kiderült, hiszen az új redőnyök nem illettek az idős házaspár ablakaira. Erről többek között az árulkodott, hogy a felhúzó szerkezeteket csak kívülre lehetett felszerelni.

Fagyi, öntet nélkül

Fagyit rendelt, s hozzá csokiöntetet kívánt meg egy vevő egy szegedi cukrászdában. Mivel nem nyalt elég gyorsan, az öntet a fagyiról a tölcsérre, onnan pedig a vevő pólójára csöpögött. Nem volt rest, tollat ragadott, s a történetet a vásárlók könyvében rögzítette. A cukrászdában azóta csak kehelybe helyezett fagyihoz lehet öntetet kérni.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Adomány

Szeged - Hatszázötvenezer forint értékben sebészeti szívókészüléket kapott a szegedi gyermekklinika… Tovább olvasom